תנו ללעוס בשקט: למה מפריעים לנשים לאכול?

סורפרייז סורפרייז, גם דוגמניות אוכלות! ג'יזל מאחורי הקלעים | צילום: gettyimages
סורפרייז סורפרייז, גם דוגמניות אוכלות! ג'יזל מאחורי הקלעים | צילום: gettyimages

בישראל ילדות אוכלות את ארוחת העשר שלהן בשירותי בית הספר, ביפן המציאו "סינר אכילה" שמסתיר את הלעיסה מהציבור ובבריטניה הקימו קבוצת פייסבוק שמשפילה נשים שאוכלות ברכבת. למה ואיך אכילה נהייתה פעולה שאסורה לנשים? זה הזמן לקרוא לעולם לצאת לנו מהצלחת

88 שיתופים | 132 צפיות

"אתמול קניתי מנת פלאפל, מיהרתי לאוטובוס מנשנשת אותה תוך ניסיונות לא מאוד מוצלחים לא להתלכלך. שני גברים עוצרים את השיחה שלהם, מסתכלים עליי ואומרים ‘בתיאבון!'. אמרתי ‘תודה', אף שקצת התחשק לי לתת להם בעיטה". הפוסט הזה, שפורסם בקבוצת 'שיח פמיניסטי' בחודשים האחרונים בפייסבוק זכה לגל תגובות מעוררות אהדה מצד אחד, ומצד שני למטר ממים ושיתופים לעגניים. כותבת הפוסט לא ציינה שמדובר בהטרדה, אבל עצם העובדה ששיתפה את האירוע בקבוצה מעידה שלתחושתה יש כאן עניין מגדרי.

קים קרדשיאן אוכלת על שער "אל" הבריטי | צילום שער של Elle
קים קרדשיאן אוכלת על שער "אל" הבריטי | צילום שער של Elle

בתוך הקבוצה געש השיח והתגובות נחלקו לשניים – אלה שהצטרפו לתלונה בהזדהות ושיתפו בחוויות האישיות שלהן, ואלה שטענו כי בסך הכל מדובר בנימוס ולא כל פנייה של גבר לאישה במרחב הציבורי היא בעלת רקע סקסיסטי. נגה כהן, כותבת הבלוג "ידועות בציבור", מסבירה על מה לדעתה געשה הרשת: “העניין הוא לא אמירת ‘בתיאבון', העניין הוא הלגיטימציה להתייחס לנשים במרחב הציבורי כאל דמויות שגברים יכולים להפריע למה שהן עושות כדי לקבל מענה לאיזשהו צורך – סיפוק, שעשוע, הפגת שעמום או כל דבר אחר. תשחררו אותנו מהצורך להיות כל הזמן מודעות למה שאנחנו עושות. אל תעירו על המראה שלנו, אל תשאלו אותנו על מצב הרוח שלנו, אל תגידו לנו לחייך ואל תגידו לנו בתיאבון".

שקית נייר יפנית להסתרת האכילה | צילום מתוך אינסטגרם
שקית נייר יפנית להסתרת האכילה | צילום מתוך אינסטגרם

כדי לבדוק את הטענה אם נשים יכולות לאכול בשקט במרחב הציבורי לא צריך ללכת רחוק. כתבה על הפרעות אכילה בקרב בנות נוער ששודרה בערוץ 2 עשתה עבודה טובה בהסברת היחס לנשים שאוכלות בציבור בחברה המערבית. היא עשתה זאת לאו דווקא כשהציגה נערות שחולמות על רווח בין הירכיים, אלא כשראיינה תיכוניסטיות שסיפרו שהן נוהגות לאכול בהפסקות בחדר השירותים בבית הספר. זוהי הפרעת אכילה מסוג חדש אשר לא קשורה בהכרח לדימוי גוף או ללחץ להיות רזות, הן פשוט מתביישות לאכול בפומבי. הסביבה לימדה אותן שיש משהו פסול באישה שאוכלת. אוכל הרי מתקשר לתענוגות, חטאים וכמובן השמנה, ומנשים מצופה לא להיות חלשות אל מול האויב שעלול ליצור אצלן קימורים במקומות הלא נכונים, ובטח שהן לא אמורות ליהנות ממשהו לבדן. ביפן למשל נשים נושאות עמן מנשא אוכל מאויר מבד, מעין מפית גדולה שהן “תולות" על הסנדוויץ' כשהן רוצות לנגוס בו ברכבת התחתית או במשרד – מעין מקבילה ליריעת הבד שמכסה את האם המיניקה.

הפקת אופנה מתוך "ווג" יפן
הפקת אופנה מתוך "ווג" יפן

גם יונית לוי אוכלת!

המחאה ברשת לא נרגעה. נשים החלו לצלם עצמן אוכלות – מחוות המשך למחאה קודמת: “נשים צוחקות עם סלט", אז הצטלמו נשים עם ירקות כמחאה על כך שבתמונות של נשים אוכלות במאגרי התמונות לתקשורת נראו תמיד נשים מאושרות שאוכלות סלט בלבד. הפעם לא. נשים נועצות שיניים במנות עשירות בפחמימות ובחלבונים הציפו את הרשת. מי שעדיין לא משוכנע בכך שמדובר במשהו מעבר להגזמה פרועה שנוצרה במוחן של פמיניסטיות שרק מחפשות להיכנס לתגרה, מוזמן לבדוק את קבוצת הפייסבוק הבריטית Women who eat on tubes ("נשים אוכלות בתחתית"), שהוקמה על ידי גברים וחברים בה כ־35 אלף אנשים שמעלים מדי יום תמונות של נשים שאוכלות ברכבת התחתית של לונדון. התמונות עולות עם תיאור אובייקטיבי הכולל את שעת ה"אירוע", מה נאכל ובאיזה קו מדובר.

מתוך קבוצת הפייסבוק הבריטית "נשים אוכלות בתחתית"
מתוך קבוצת הפייסבוק הבריטית "נשים אוכלות בתחתית"

העיתונאית הבריטית סופי ווילקינסון (לשעבר בגרדיאן, היום עורכת אתר הנשים הבריטי "דה בריף") אכלה סלט פסטה בתחתית ומצאה את עצמה מככבת בקבוצה ומתחתיה הערות פוגעניות ובעלות אופן מיני. היא פנתה למפרסם התמונה וביקשה ממנו להסיר אותה. הוא השיב לה בהתנצלות שמטרתו לא הייתה לפגוע בה, אך בפועל העלה את התמונה שוב בצירוף צילום מסך של ההתכתבות ביניהם; והדבר גרר שרשור פוגעני נוסף שלא חס עליה באף תחום – החל מהמראה החיצוני עד לכישוריה העיתונאיים. מגיבים אחדים אף איתרו את חשבון הטוויטר שלה והחלו להטריד אותה בהודעות מגונות.

מדונה בתוכנית הלילה של דיוויד לטרמן | צילום: gettyimages
מדונה בתוכנית הלילה של דיוויד לטרמן | צילום: gettyimages
קמרון דיאז במסיבת אוסקר של "ונטי פייר" | צילום: gettyimages
קמרון דיאז במסיבת אוסקר של "ונטי פייר" | צילום: gettyimages

מגישת חדשות 2, יונית לוי, זכתה לסיקור פוגעני מסוג דומה, כאשר תמונות פפראצי שלה בבית קפה התמקדו באכילה שלה וזיכו אותה בכותרת "יונית לוי בולסת בבילוי משפחתי" כאילו מדובר בפעולה יוצאת דופן או לא ראויה לאישה במעמדה. גם תעשיית האופנה הבינה לפני כמה שנים שנשים אוכלות הן אובייקט מעניין לצילום, והמגזינים הוצפו בספקטקלים של דוגמניות דקיקות עם צלחות פסטה ענקיות. האחרונה שהצטלמה מנשנשת היא קים קרדשיאן על שער מגזין “אל" הבריטי בחודש ינואר האחרון. היא ליקקה קאפקייק בהנאה ועל השער נמרחה הכותרת “גיליון ביטחון עצמי". ההיקש ברור – כדי להצטלם מלקקת זיגוג מהאצבעות עלייך להיות אישה עם הרבה ביטחון.

פפרצי של יונית לוי באתר וואלה | צילום: ראובן שניידר
פפרצי של יונית לוי באתר וואלה | צילום: ראובן שניידר

עיתונאית האוכל הילה אלפרט חושבת שאם כבר יש כאן עניין מגדרי, הוא בדיוק הפוך: “אני חושבת שאת הטרור הכי חזק מפעילות נשים על נשים – אימהות על הילדות שלהן, חברות זו על זו. נשים חונכו שלא להפגין הנאה – מאוכל או מסקס או מהרבה דברים אחרים, אבל זה עובר שינוי. אכילה נשית הפכה לאייקון סקסי ולכן את רואה יותר אכילה במרחב הציבור. מצד שני עדיין יש טיפוח של אכילה נשית כתופעה שיש בה משהו כמעט מבוים, שמשדר יותר פתיינות במעשה האכילה ופחות הנאה". אולי חשיפת הדיון ברשתות מקרב את היום שבו גבות מתפעלות לא יורמו לנוכח תמונות של ג'יזל עם פיצה, ואתרים ישראליים לא ימהרו לדווח על ביס שלהן.

דוגמאות ממאגרי התמונות שבהם נשים תמיד מחייכות ואוכלות סלט בלבד | צילום: shutterstock
דוגמאות ממאגרי התמונות שבהם נשים תמיד מחייכות ואוכלות סלט בלבד | צילום: shutterstock