תקרת הזכוכית של נסיכות דיסני

גם היא לא נסיכה. ריי, הגיבורה החדשה מתוך הסרט "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" | צילום: GettyImages
גם היא לא נסיכה. ריי, הגיבורה החדשה מתוך הסרט "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" | צילום: GettyImages

"מלחמת הכוכבים" פרצה דרך פמיניסטית והביאה למסך נסיכה שיודעת לתת מכות ולא מחכה לנסיך שיציל אותה, אז למה בחנויות הצעצועים דיסני ממשיכים לסגור את תקרת הזכוכית?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

נבחרת הנסיכות של דיסני צירפה בשנת 2012 אל שורותיה חברה חדשה. בעקבות הרכישה של חברת Lucas Film, בעלת הזכויות על "מלחמת הכוכבים", על ידי דיסני, הפכה גם הנסיכה ליאה אורגנה מהכוכב אולדריאן לחברה בקבוצה מיוחסת זו. הנסיכות הוותיקות קיבלו את פניה בשירה ובעצות מועילות: "נסיכה חייבת להיות נחמדה ומתוקה", שרו סינדלה ואורורה, ובל הוסיפה בחיוך "נסיכה חייבת תמיד לסרב, בשיא האלגנטיות, לאכול". נסיכה אמיתית, הן המשיכו, צריכה לשמור על המשקל, להישאר קטנה בכל מובן ולדעת לשיר יפה. בעת צרה יש להזיל דמעה או שתיים עד שהנסיך יבוא לעזרתך.

כמובן שהמפגש הזה לא התרחש בטקס הכתרה חגיגי באחד הפארקים של דיסני, אלא בסרטון של צמד היוטיוברים AVbyte. במציאות, עד כה לא זכתה ליאה באופן רשמי לתואר נסיכת דיסני, תואר שהיה הופך אותה לחלק מאחד המותגים החזקים והרווחיים בעולם. קבוצת הנסיכות של דיסני כוללת נכון להיום 12 נסיכות, חלקן בנות אצולה מלידה, אחרות נישאו לנסיכים, אחת – מולאן – שודרגה לתואר נסיכה כדי להוסיף גיוון אתני, ואחרת – אלזה – היא בכלל מלכה. בין כל אלה לא נותר מקום לאאוטסיידרית לא מצוירת מגלקסיה רחוקה־רחוקה, שברגע של חולשה נישקה את אחיה התאום.

גרסת המקור. הנסיכה ליאה | צילום: קארי פישר בדמותה של הנסיכה ליאה מתוך ספיישל לסדרה "מלחמת הכוכבים" בטלוויזיה, 1978 | צילום: GettyImagesages
גרסת המקור. הנסיכה ליאה | צילום: קארי פישר בדמותה של הנסיכה ליאה מתוך ספיישל לסדרה "מלחמת הכוכבים" בטלוויזיה, 1978 | צילום: GettyImagesages

ליאה, בגילומה של קארי פישר, היא אנטיתזה מושלמת לנסיכות שקדמו לה. נסיכה קולנועית ממוצעת לא תידרש על פי רוב לעבודה של ממש – תפקידה הוא להיות ייצוגית ולחלום על יותר מזה (דרך אלגנטית להגיד "אני רוצה להתאהב"). ליאה, לעומת זאת, היא מנהיגת המורדים ואסירה פוליטית. כשלוק סקייווקר והאן סולו באים להציל אותה היא משיבה להם פרצוף של "גם כן מבצע הצלה", לוקחת את הרובה ומובילה את המבצע בעצמה. גם בשני הסרטים הבאים בטרילוגיה המקורית  ליאה נותרת אחת הדמויות החזקות והמשמעותיות ביותר – מנהיגה, לוחמת ואפילו מושיעה את אהוב לבה בעת הצורך.

מאז כבר הופיעו בתרבות הפופולרית נסיכות חזקות נוספות (אפילו לדיסני יש כמה כאלה) אבל אי אפשר שלא לעצור ולשים לב שבשנות ה־70 דמות כמו ליאה הייתה נדירה מאוד- ייצוג קולנועי יוצא דופן של האידיאל הפמיניסטי של התקופה במסווה של הקלישאה המשומשת "נסיכה שצריך להציל". למרות כל זאת, זכור רגע השפל בסרט "שובו של הג'דיי", שבו מוחזקת הנסיכה כאסירה של המפלץ הרירי ג'אבה דה האט ונכפה עליה ללבוש ביקיני מוזהב כשהיא קשורה בשרשרת ברזל. ליאה משתמשת בשרשרת כדי להרוג את ג'אבה ולהימלט, אבל ספק אם זו הסיבה לכך ש"תלבושת השפחה" הפכה לפנטזיה גברית מקובלת ולתחפושת פופולרית בכנסי גיקים. רגע לפני צאת "הכוח מתעורר" נפוצה שמועה שדיסני מתכוונים לבטל את כל המוצרים שמציגים את ליאה בביקיני. סערת הרשת שדרשה להשאיר את הדמות הצביעה על כך שמעריצים ומעריצות רבים העדיפו להתנגד ל"פוליטיקלי קורקטיות" במקום לכך שדיסני תרוויח כסף מסמל להשפלה ולהתעללות באחת הדמויות שלה.

מצאו עצמן מחוץ למדף

גם ביקום הדמיוני של "מלחמת הכוכבים" דמותה החזקה של ליאה נדירה כמו בעולמנו. למרות ההופעות המרשימות שלה, הטקסטים של כל שאר הדמויות הנשיות בטרילוגיה המקורית ממלאים בקושי שתי דקות. בסדרת ההמשך, שיצירתה החלה בסוף שנות ה־90, המצב השתפר קלות, אבל בעיקר קוסמטית. יותר נשים מופיעות על המסך, אבל לרובן אין אפילו שם ורק אחת מהן היא דמות של ממש: אימא של ליאה ולוק, פאדמה אמידאלה (נטלי פורטמן).

ייצוג קולנועי יוצא דופן של האידיאל הפמיניסטי | צילום: GettyImages
ייצוג קולנועי יוצא דופן של האידיאל הפמיניסטי | צילום: GettyImages

ב"הכוח מתעורר", הסרט החדש בסדרה שיצא לאקרנים בדצמבר האחרון, ליאה כבר לא מכונה נסיכה אלא "הגנרלית אורגנה", ומשמח לא פחות לראות שהיא כבר לא האישה היחידה שעושה משהו: גיבורת הסרט היא ריי (דייזי רידלי), צעירה אמיצה שהיא הכל חוץ מעלמה במצוקה (כפי שהיא מבהירה לדמות אחרת בסרט, כשהוא מתעקש, משום מה, להחזיק לה את היד). היא דוברת מספר שפות ובעלת כישורי הישרדות ולחימה מצוינים. לאורך הסרט (ספוילר קל לפניכן) מתברר שגם היא יכולה לשלוט ב"כוח", תכונה שעד כה הוענקה בסרטים רק לגברים (אף על פי שנרמז בסרטים קודמים כי גם לליאה כישורים כאלה, שלא פותחו).

החדשות הרעות הן שבמציאות הדמויות נותרו עם פחות כוח. קארי פישר, השחקנית שגילמה את ליאה המקורית, התבקשה להשיל ממשקלה כ־15 ק"ג כדי להשתתף ב"הכוח מתעורר" (בפרוטוקול יירשם שמארק המיל, יענו לוק סקייווקר, רזה אפילו יותר לכבוד הצילומים). לאחר שברשת החלו דיונים מכוערים על המראה של פישר כאישה מבוגרת היא לא נשארה חייבת וצייצה להייטרים: "הגוף שלי הזדקן טוב פחות ממני. תמצצו לנו".

בנוסף, תלונות חוזרות ונשנות דיווחו על העלמתן של נשות הסדרה מהמדפים ואף ממארזים הכוללים בובות של מספר דמויות מהסרט. זה קרה לא מזמן גם לגיבורות העל מהסרטים "הנוקמים" ו"שומרי הגלקסיה", שניהם מבית מארוול, חברת בת נוספת של דיסני. שוב מתברר כי עבור התאגיד אין טעם לנסות לשווק את מוצרי מארוול ו"מלחמת הכוכבים" לילדות, נערות ונשים, כי את הנישה הזו כבר מכסה מחלקת הנסיכות הוורודה והמנצנצת. בנים, על פי האמונה המיושנת שמדהים שעוד מקובלת בקרב חברות השיווק וחנויות הצעצועים, יסכימו לשחק רק עם צעצוע שמשתייך למגדר שלהם. אל תגלו להם שחוברת הקומיקס הראשונה בסדרה – בכיכובה של הנסיכה ליאה ועל שמה – שהושקה במרץ שעבר, הוכרזה לאחרונה כאחת מעשר החוברות הנמכרות ביותר בשנת 2015.