נופל וקם – רוברטו בן שושן

רוברטו בן שושן. צילום: איליה מלניקוב
רוברטו בן שושן. צילום: איליה מלניקוב

עיני עולם האופנה כולו היו נשואות החודש לסופיה מצטנר, בת 14 מחולון שבמעשה סינדרלה הוחתמה כפנים החדשות של בית האופנה דיור ופתחה את תצוגת האופנה שלו בפריז. במשרד הקטן בארץ, הסוכן רוברטו בן שושן מתבונן בדאגה ומקווה שזה הרגע שיקפיץ אותו חזרה אל ההצלחה וינער את צל העבר הבעייתי שמסרב להיעלם. ריאיון חושפני במיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

לרוברטו בן שושן לא משנה שהוא מגיע לריאיון הזה כמנצח הגדול, כמי שמחזיק באס החדש והנוצץ של עולם האופנה. לאס קוראים סופיה מצטנר, דוגמנית בת 14 מחולון, שהפכה ביולי האחרון לפנים של בית האופנה דיור – הישג חסר תקדים בתעשיית האופנה הישראלית, שגרר תשומת לב עולמית (ודיון מתוקשר). ואם נדבר במספרים, מדובר בחוזה של מיליון שקל, שבן שושן כסוכן קוצר אחוזים נאים ממנו.

אבל זה לא משנה לו כהוא זה. כל ניסיון לדבר על העבר, להזכיר את הפרסומים שייחסו לו לכאורה התנהגות בריונית ושנויה במחלוקת מערער אותו ומוציא ממנו זעם יוקד. בניסיון הראשון הוא מבקש לקטוע את הריאיון וללכת. כשאני מנסה שוב, הוא בוחר לתקוף אותי במשך כמה דקות טובות. "את חושבת שאת יותר נקייה ויותר טובה ממני. שאני פושע", הוא יורה. "אבל אם הייתי עובר על החוק, הייתי היום בכלא, לא הייתי סוכן. האנרגיה שלך לא טובה לי".

סופיה מצטנר. צילום: רובין גאליג
סופיה מצטנר. צילום: רובין גאליג

 

אני מנסה לעשות את עבודתי העיתונאית. אי אפשר להתעלם מהפרק הזה בחייך.

"את מי זה מעניין בכלל? היה ועבר. סבלתי, ועכשיו את באה וחופרת שם. את באה להראות שאת עיתונאית טובה על חשבוני?", הוא שוב מרים את הקול. "מדי יום מגיעים אליי 2,000 אנשים כדי להתקבל לסוכנות שלי. את פוגעת לי בתדמית".

למה אתה צועק? לא אני כתבתי אז עליך.

"חבל שלא את, אולי אז היית יודעת יותר על מה את מדברת. את לא מכירה אותי, את לא יודעת עליי כלום. הרסת לי את היום".

שנת 2007 לא הייתה טובה אל בן שושן, בלשון המעטה. מי שהיה סוכן הדוגמניות הכי מצליח בעשור הקודם – כל דוגמנית או שחקנית שהייתה שווה משהו הייתה חתומה אצלו, עיין ערך מורן אטיאס, שרון גניש, רותם סלע, מאיה בוסקילה, אגם רודברג, יובל שרף, לירז דרור ועוד רבות וטובות – איבד את עולמו, את שמו הטוב ואת רכושו בעקבות סכסוכים סופר מתקשרים וטענות שהושמעו נגדו על חבירה לכאורה לגורמים מפוקפקים בניהול הסוכנות. טענות הועלו על חוזים דרקוניים, ואיומים, לכאורה, כלפי מיוצגים שביקשו להשתחרר מהם. בן שושן, שחש שנעשה לו עוול גדול, נאלץ לראות בעיניים כלות איך זו אחר זו עוזבות אותו הכוכבות הכי גדולות שהיו כאן, אלה שהוא גילה וטיפח. אחרי הדיאלוג שלעיל קשה לפספס שמדובר בדמות מורכבת. מצד שני, אפשר להבין את הזעם והמצוקה של אדם שאיבד ברגע משהו שבנה לבד, בעשר אצבעות. תחושת העלבון הקשה וחוסר האונים מלווים אותו עד היום. כמי שמתנהל כבר כמה שנים עם העננה הזו נראה שבן שושן עשה עבודה פנימית כדי ללמוד להסתדר עם השד הזה, ואם לא להשאיר אותו מאחור, לדעת לחיות לצדו.

"שאלתי אז את עצמי מה רוצים ממני?", הוא נזכר. "אבל גם הבנתי שהייתי יהיר ושחצן. האגו הוביל אותי במקום השכל. נכנסתי למלחמות שהיום לא הייתי נכנס אליהן בכלל. היום אני מבין שיש מלחמות שגם אם אתה מנצח בהן, אתה בסופו של דבר מפסיד. במלחמות על דעת הקהל, לעד יראו את הסוכן כאיש הרע בסיפור וכרודף בצע, בעוד שהאמן הוא המסכן. היום הייתי משחרר את מי שצריך לשחרר באותה השנייה, אף שהשקעתי מאות אלפי שקלים בהפקת אלבומים".

רותם סלע מדגמנת למיכל נגרין. צילום: שרון בק
רותם סלע מדגמנת למיכל נגרין. צילום: שרון בק

 

באותם ימים הפכת למוקצה.

"בזמנים הטובים שלי, הייתי הראשון שהיו פונים אליו לבקש דוגמניות. פתאום הייתי האחרון בתור. אחר כך, זה עוד יותר הידרדר. היו תצוגות וקמפיינים שלא שמעתי עליהם בכלל. זו הייתה תקופה של כעס, תסכול ומרמור. הבעיה שלי שאני גאוותן, אז לא הרמתי טלפונים לבדוק למה לא הודיעו לי שיש אודישנים. גם לא ביקשתי טובות, כי אני לא חנפן. האמת, שגם לא היה לי מה להציע. באותם ימים, ערוץ 10 התחיל להפיק סדרה על החיים שלי, אבל אז הם הודיעו לי שאני כבר לא רלוונטי וזה נגנז. זו הייתה תקופה שבה למדתי לנשוך שפתיים".

איזו כנות מכאיבה.

"כמו שאני שחצן בדברים שאני טוב בהם, אני יודע להיות כן בדברים הפחות טובים. אני אספר לך גם שאנשים היו דבוקים אליי כשהצלחתי, ואז פתאום הם נעלמו. אבל זה טוב ללמוד איפה אתה. לפעמים, אתה חושב שאוהבים אותך, אבל אז אתה מגלה שאוהבים את הילת המצליחן. כשאתה מפסיק להצליח, עוברים למישהו אחר".

מה גרם לעזיבה ההמונית של הטאלנטים את הסוכנות?

"רציתי הכל. להיות סוכן לא רק של דוגמנים, אלא גם של שחקנים וזמרים. במקום להשקיע בכוכבים שכבר בניתי, כל הזמן חיפשתי את הדבר הבא. החלטתי שמישהי תהיה הזמרת הכי מצליחה בארץ, וכשהצלחתי, זה הפסיק לעניין אותי. לא ידעתי שצריך להשקיע זמן, לשמר את ההצלחה. היום אני מבין שאי אפשר להתפזר ככה. זה גרם לכך שלקחו  אותי פחות ברצינות. אני לקחתי את עצמי פחות ברצינות. הסתנוורתי מכך שכל מה שאני נוגע בו, מצליח. זלזלתי במה שכבר הצלחתי להשיג. בצד זה, אנשים אצלי הפכו בן לילה למפורסמים. כשנבנים כל כך מהר, לא יודעים לאכול את ההצלחה. אני נתתי לאנשים מיקרופון ואיתו הם הרסו אותי".

מורן אטיאס מדגמנת להוניגמן. צילום: רון קדמי
מורן אטיאס מדגמנת להוניגמן. צילום: רון קדמי

להתרוקנות הסוכנות מכוכביה הגדולים היה מחיר כלכלי קשה. "איבדתי הכל. עשיתי מיליונים ונשארתי בלי כסף, בלי אוטו ובלי משרד. חברים נתנו לי משרד בחינם לכמה חודשים, ועדיין לא יכולתי לשלם לעובדים. הבנתי שאי אפשר להיות למעלה כל הזמן. כשאתה מגיע לטופ, יש רק לאן לרדת. קשה מאוד לשמור על ההצלחה".

מה למדת על עצמך בשנים הקשות האלה?

"חשבתי שאני חסין, שיש לי עור עבה, שמה שלא יגידו עליי, לא אכפת לי. אבל גיליתי שאכפת לי ועוד איך. זה פאק באופי, אבל אני אתקן את זה. אני אמות מושלם. עכשיו אני מתקן את המזג הרע שלי. יש לי פיוז קצר, כמו ששמת לב. אגו הוא מרכיב הרסני באופי שלי. פעם, אם מישהו היה פוגע בי, לא הייתי מדבר איתו עשר שנים. היום המדיניות שלי סלחנית יותר".

 

הנסיכה סופיה

 

אבל בן שושן חזר מחוזק מתמיד ופניו אל העתיד ששוב נראה מבטיח. בחודשים האחרונים הוא הספיק לפתוח סוכנויות בקייב ובמיאמי. בימים אלה הוא מפיק את תחרות הסופר מודל אחרי הפסקה של כמה שנים. אך מעל הכל, נמצאת סופיה מצטנר, נערה בת 14 ממשפחה קשת יום, שטרפה את הקלפים. בכישרונו הידוע מימים ימימה זיהה בן שושן את הפוטנציאל, ובמהירות האור הצליח לשגר אותה הכי רחוק שאפשר: כפנים החדשות של בית האופנה העילי כריסטיאן דיור וזו שפתחה את תצוגת ההוט קוטור של המותג בשבוע האופנה בפריז בחודש יולי. "נחשבתי כמי שאיבד את זוהרו. סוס מת. אבל תמיד הרגשתי שאני הכי טוב ושתכף אחזור לקדמת הבמה. לא הפסקתי להאמין".

איך חוזרים לזירה שנחבטת בה כל כך קשה? זה מזוכיזם.

"הכישרון היחידי שיש לי הוא לזהות פוטנציאל של אנשים. רק בזה אני טוב. בכל השאר אני בינוני. כל דבר אצלי יוצא מפרופורציות. שערוריות, סכסוכים מתוקשרים, עזיבות, נפילות. אבל אותה יכולת לעשות רעש עובדת לטובתי כשאני מייצג את הכוכבים שלי. כל אחת מהמיוצגות שלי נהייתה מפורסמת ובזמן די קצר".

בן שושן צוהל וניעור לחיים כשהוא מדבר על מצטנר. הוא מוכן לספר לפרטי פרטים, לכסות מכל זווית אפשרית את שורת צירופי המקרים שהפכו אותה למוזה החדשה של רף סימונס, המנהל הקריאייטיבי והכל יכול של דיור. "חזרתי לעניינים במכה בזכות ההצלחה האדירה של סופיה", הוא מתוודה. "זה טירוף מה שאני עובר איתה. יש התעניינות בינלאומית אדירה. האמת, שאני לא יודע איך לאכול את זה. בשביל בן אדם שחווה מפלה, השמחה מהולה בפחד שכל זה זמני. אבל אני מחנך את עצמי ליהנות מזה".

איך התחיל הבאזז? למקרה שמישהו פספס.

"ברגע שהיא נכנסה בדלת, ידעתי מה יש לי ביד. אמרתי לה 'את תחזירי אותי להיות מספר אחת'. היא הגיעה אליי כי הייתי הסוכנות הכי קרובה אליה. היא לא הכירה אותי ואת ההיסטוריה שלי בכלל. סוכנות ויוה (סוכנות דוגמנות עילית פריזאית – ת"ב) חשבו שהיא צעירה מדי ורצו שתחכה, ואני התעקשתי שהיא תטוס כבר עכשיו לעשות אצלם בוק ואודישנים. ידעתי שאם היא תעשה בארץ את העבודה הראשונה שלה לנעלי שושנה או משהו, היא לא תבין את הפוטנציאל הבינלאומי שלה. ידעתי שהיא עומדת להצליח, רק לא חשבתי שזה יהיה כל כך מהר. היא טסה לשבוע וקצת עם הסוכנת שלי, רותם. בגיל הזה הן טסות בדרך כלל עם אימא שלהן, אבל פה מדובר באישה שעובדת קשה בניקיונות ולא יכלה לעזוב". כשהטסט התבטל רותם וסופיה הלכו לשוטט בין חנויות בעיר. "רותם אמרה לה 'בואי ניכנס לדיור'. סופיה עשתה לה פרצוף, כי לא מעניינים אותה מותגים. כשהן נכנסו, רותם, שלמדה עיצוב אופנה וחובבת מותגים, מיד זיהתה בחנות את רף סימונס. אני בחיים לא הייתי מזהה אותו. היא קפצה עליו וביקשה שיצטלם איתה ועם סופיה. תוך כדי היא שאלה אותו בחוצפה הישראלית, 'מה אתה אומר עליה?' הוא אמר לה שהיא יפה, אבל לא היה נראה שהוא יוצא מגדרו. רותם שלחה לי וואטסאפ נלהב. היא סיפרה לי את מי הן פגשו והוסיפה שהוא לקח ממנה טלפון. אמרתי לה 'איזו פאדיחות. אם ויוה ישמעו על הפרובינציאליות הישראלית הזו'. תוך כדי שאנחנו מדברים, נכנסת לי שיחה מוויוה. אמרתי, אוי ואבוי, הם התקשרו לנזוף".

מעולם לא קלעת פחות.

"אכן. מארגו, הסוכנת של סופיה, אומרת לי 'אתה לא מבין מה קרה! רף התקשר אלינו ושאל איך לא הראיתם לי את סופיה'. והם בכלל עוד לא הראו אותה לאף אחד. אמרתי לעצמי שאם סופיה מתקבלת לתצוגה של דיור, אני מסודר. לא חשבתי שהיא תהפוך לפנים של דיור ותפתח את התצוגה. אין דוגמנית ישראלית שהגיעה כל כך רחוק. צלמים, שלא דיברו איתי חמש שנים, פתאום מסמסים לי שלא ראו מעולם דבר כזה. שלחתי ילדה חנונית לחו"ל וקיבלתי חזרה טופ מודל. לאלינור שחר, למשל, יש דוגמניות מדהימות שעושות חיל בעולם, אבל אני יותר פוקסיונר ממנה. היא לא הצליחה להשחיל לדיור דוגמנית אחת".

 

כולם מקנאים

אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בילדה־נערה בת 14 בלבד. מיוצגת אחרת שלך, נועה קירל, גם היא בת 14. הקליפים של קירל פרובוקטיביים ומעוררים חוסר נוחות. אתה יודע, התודעה השתנתה, העולם השתנה, ורק אצלך עולם כמנהגו נוהג.

"כולם מקנאים. כל אחת שהיו מציעים לה את דיור הייתה קופצת על זה. המראה של סופיה הוא אנדרוגני, הכי אופנתי, בלי אף רמיזה מינית. את בעצם אומרת שהייתי צריך להגיד לסופיה, תעבדי עם אימא שלך בניקיונות או לכי לעבוד בדלפק במקדונלד'ס? או אולי הייתי צריך להגיד לדיור, 'מצטער, תחכו עד גיל 17?' כשמתעמלות בנות 14 במשטר אימונים רצחני ובמשטר דיאטה מביאות מדליה, כולם מוחאים כפיים. כשטניסאית בת 14 זוכה בווימבלדון, מישהו אומר 'היא איבדה את כל הילדות שלה?' ג'סטין ביבר שהתחיל בגיל 15 זה בסדר, ודוגמנית בגיל הזה זה לא בסדר? בינתיים, סידרתי לסופיה לעבוד שבעה ימים בשנה בלבד תמורת סכום עצום. היא הולכת לבית הספר כמו כולם, יש לה זמן לחברים ולחוגים. לרקדנית ולכדורגלן אין את הזמן הזה. אז אנחנו לא רואים אף אחד ממטר. השגנו את המקסימום שאפשר להשיג. סופיה בחיים לא תצטרך יותר לעבור אודישנים. החיים שלה מסודרים".

אז אני מניחה שהפרסומת לאגאדיר לא הדירה שינה מעיניך.

"זו פרסומת שנועדה ליצור פרובוקציה. זה נטו קריאייטיב שנועד להתסיס נשים כמוך, ואז יש לזה פרסום חינם. הנה, אנחנו מדברים על זה. אני מנסה להישאר עם חוש הומור. לא הייתה לי שום בעיה לשים דוגמנית שלי בקמפיין הזה. ניהלתי קריירות של נשים שחלקן סמלי סקס וחלקן בת השכנים ממול, ועשיתי את זה באותה ההתלהבות. בכלל, אני לא בא לתקן את העולם. אני בא לחיות בו".

זה מזכיר לי את השער הידוע לשמצה שאגם רודברג עשתה ל"פנאי פלוס".

בגד ים, גוף משומן, רכונה על ארבע.

אני רואה בך אחראי.

"כמה זמן עבר מאז?", הוא שואל בתמימות. אני נופלת למלכודת: יותר משמונה שנים.

"וזה עדיין זכור לך. אז מה זה אומר? אגב, אגם חכמה בעשר דרגות מעליי. לא אני הובלתי אותה, למרות שבעיניי זה שער מהמם. את נותנת לי יותר מדי קרדיט. אגם יכולה לנהל אותי ואותך ועוד עשר כמונו".

בפעם הבאה

בן שושן, 47, נולד כראובן רוברט וגדל ביפו. אביו ניהל חנות מכולת וציפה שבנו ימשיך את מקומו. אלא שלילד היו חלומות אחרים לגמרי, וגדולים מהחיים. "אחרי הצבא רציתי לפתוח עסק, אבל אבא שלי אמר שהוא מוכן להשקיע רק אם אפתח מכולת. זה היה הסיוט שלי, להיתקע בתחום הזה. נסעתי לשנה לארצות הברית ועבדתי בהובלות. כשחזרתי, פתחתי מינימרקט".

נכנעת.

"הייתי צריך את העזרה של אבא שלי. זה מה שהוא ידע וזה מה שהוא הכיר. המינימרקט הצליח מאוד, אבל זה לא הספיק לי. פתחתי עם אחותי וגיסי את 'חביתוש', מסעדת מזון מהיר המבוססת על חביתות בלבד. הצלחתי לקנות מזה בית באשדוד. אבל כשפתחנו סניפים התרסקנו ונאלצתי למכור גם את המינימרקט. הייתה נפילה גדולה. רציתי יותר מדי ומהר מדי".

מסתבר ש"יותר מדי" זה השם האמצעי שלך.

"עכשיו אני מנסה ללכת לאט יותר ובזהירות עד כמה שטיפוס כמוני יכול. אבל אני לא באמת יודע לעשות את זה".

אחרי הנפילה נאלץ בן שושן לחלטר כסוכן מוצרי קוסמטיקה ובשמים. שנייה לפני שהתייאש מעולם העבודה, נתקל במודעה בעיתון ששינתה את חייו. "סוכנות דוגמניות חיפשה סוכן שיצטרף אליהם. לא היה לי מה להפסיד והתחלתי לעבוד שם. מהר מאוד הבנתי שאני טוב בזה, שאני יודע לאתר את הבנות הכי יפות והכי טובות. בגיל 26 פתחתי סוכנות משלי. כל המשרד שלי נכנס לתיק גב דמוי עור עם חמישה בוקים בפנים. לא היה לי שקל. נסעתי באוטובוס עד לבתי הדוגמניות, וכדי להרשים אותן, הייתי ממשיך איתן במונית לאודישן עצמו".

מהר מאוד הוחתמה שרון גניש כדוגמנית הישראלית הראשונה בבית האופנה ורסאצ'ה. משם כבר היה קל יותר להמשיך.

"ברוב הפעמים שבהן נכנסתי לבית של דוגמנית פוטנציאלית, הצלחתי לצאת עם חוזה. את יודעת איך הצלחתי לקבל עבור שרון גניש את השער הראשון?".

לא. גלה לי.

"אף אחד לא הכיר אותי ותעשיית האופנה עובדת על קשרים ועל היכרות קודמת. התקשרתי המון לעורכת מגזין אופנה נחשב ולא עזר לי כלום. עד שכתבתי לה חמשיר מצחיק וטיפשי ושלחתי בפקס. יום למחרת קיבלתי טלפון שבו הודיעו לי 'יש לך שער'".

שרון גניש בצילומים ל"את". צילום: גורן ליובונצ'יץ'
שרון גניש בצילומים ל"את". צילום: גורן ליובונצ'יץ'

 

בן שושן נשוי לשלי חזן, 31, דוגמנית עבר. הם הכירו כששלי הייתה בת 17 והצטרפה לסוכנות. שנה לאחר מכן, הפכו לזוג. הם התחתנו כשחזן הייתה בת 20 ורוברטו בן 36. יש להם שני ילדים, סתיו בן 9 וטליה בת 6. "אני זה ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד. בבית אני הדוקטור הג'נטלמן והשמרן. אני חייל של אשתי. החיים הפרטיים שלי שבלוניים. אני איש משפחה שמבלה ערבים שלמים בלראות סרטים מול הטלוויזיה. באמת, הכי משעמם שיש. אבל בעבודה אני הופך למיסטר הייד. החיים המקצועיים שלי הם כמו סרט הוליוודי: פיצוצים, רעשים, הרפתקאות. הכל בגדול, הכל בומבסטי".

אני מניחה שלאשתך לא קל עם רכבת ההרים הזו.

"היא איתי באש ובמים. היא מגבה אותי לכל אורך הדרך. היא קנתה לי את המרצדס שלי כדי שאיראה הכי טוב כלפי חוץ. עברנו ימים קשים. כשאני מסתכל אחורה, אני לא רוצה שזה יהיה קשה ככה יותר. אבל זה הטיפוס שאני. אני אוהב לעשות דברים בגדול, להתרחב ולהטביע את חותמי. המחיר של כל זה הוא שאני לא יכול להבטיח שזה לא יקרה שוב, שלא תקרה לי עוד נפילה.

אבל לפחות אני אוכל להגיד שלא היה לי רגע דל. הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לי זה שיהיה לי משעמם".