"פמיניסטית גרועה"? ב-2017 כולנו חייבות תודה ללנה דנהאם

לנה דנהאם: מובילת המהפכה? | צילום: Gettyimages
לנה דנהאם: מובילת המהפכה? | צילום: Gettyimages

בפרק שלוש בעונה האחרונה של "בנות" לנה דנהאם דחפה לנו את מציאות ההטרדות המיניות לפנים, עוד לפני שמישהי בכלל העזה להודות ש#גםאני | "את" מסכמת שנה עם כל הנשים שגרמו לנו לחשוב

88 שיתופים | 132 צפיות

 

2017 לא הייתה שנה טובה ללנה דנהאם: היא התחילה עוד עם הביקורת מסוף 2016 – בואכה ההפסד של הילרי קלינטון לנשיאות על הפמיניזם הלבן, הפריבילגי ואפילו הגזעני של דנהאם והמשיכה עד ממש לא מזמן כשיוצרת "בנות", מי שכונתה – גם על ידי עצמה – כ"קולו של דור" הגנה על אחד מכותבי הסדרה שנחשד בתקיפה מינית. עד כאן דיסקליימרים, ועכשיו תגיע ההבנה ש-2017 הייתה דווקא שנה מעולה לדנהאם, פשוט כי היא הייתה שנה טובה לנשים בכלל, ולא מעט מזה בזכותה.

כאשר בעונה האחרונה של הסדרה "בנות" דנהאם נתנה לנו פרק אחד שלא יישכח. בפרק שלוש, גיבורת הסדרה האנה, שאותה מגלמת דנאהם עצמה, מגיעה לביתו של סופר ידוע ומוערך המצוי במרכזה של שערוריית הטרדה מינית (השחקן מת'יו רייס), מאשימה אותו, מרחמת עליו, מתוודה על הערצתה אליו, מתייסרת עם המשמעות של הדיאלוג הזה – ובסוף, ברגע שהיא תופסת כקרבה, מסכימה לשכב במיטה לצידו אחרי שהוא מבטיח לה שכוונותיו טהורות לחלוטין. ואז זה קורה – זין. איבר מין גברי (אחר כך גילינו שמדובר בתותב), אחד היחידים שנראו אי פעם בטלוויזיה, מונח בגרוטסקה על ירכה של האנה, מוכיח לנו כי גם האינטרקציה הזאת, מטרתה לשלוט באישה, להשפיל ולפגוע. ברגע אחד, לא רק האנה, אלא גם כל צופות וצופי "בנות", חוו את אותו הבלבול שמלווה פגיעה מינית, תחושה שמקום מוגן נפרץ והופקר. וכן, זה תמיד בא בהפתעה, גם בבית של אדם אהוב, אחרי שיחה אינטלקטואלית. יש שיגידו שדנהאם הקדימה את קמפיין MeToo#, ויש גם טענות שמדובר על רמיזות ללואי סי קיי. ובכל מקרה, אין ספק שהשיחה שהיא יצרה בעקבות הפרק הזה על גבולות ופגיעות היא מהחשובות והאמיצות ביותר של השנה האחרונה.

צילום מסך מתוך "בנות"
צילום מסך מתוך "בנות"