עוגת תותים וקרם

עוגת תותים וקרם | צילום: בלוג פצפוצים
עוגת תותים וקרם | צילום: בלוג פצפוצים

עוגת קרם תותים קלילה וכיפית בניחוחות נוסטלגיים וטעמים שלא משאירים מקום לספק: אם תכננתם להחזיר שאריות למקרר, תכננו שוב!

88 שיתופים | 132 צפיות

אוי, איך אני אוהב תותים.

נראה לי שכל פעם שאני מכין משהו עם תותים אני מהלל ומפאר ומשבח את היותם בחיי, או בעונתם, אז עוד כשזה בשילוב הנוסטלגי של תותים וקרם, זה בכלל מצריך שיר הודיה שלם. אולי גם ריקוד גשם קצר. וראיתם? ירד גשם היום. או אתמול. או מתישהו. תלוי מתי אתם קוראים את זה. so there.

ואמנם עיבדתי קצת את המתכון הזה מהספר הסקנדינבי של ביאטריס אוג'קנגס [יאבה], אבל תותים וקצפת עם עוגה קלילה זה נראה לי מהשילובים הכי אהובים פה בארץ. לפחות ככה זה נראה מהמהירות שהעוגה חוסלה.

נ.ב לכל מי ששאל: כן, זה נכון! אם אתם גולשים באתר האינטרנט של מגזין "את", ומזהים משהו מוכר- יכול להיות שאתם קוראים אותי שם! חפשו אותי ואולי תזכו באהבה וירטואלית ממני. סתם, לא אולי! בטוח.

עוגת תותים וקרם

לעוגה

105 גרם קמח רגיל [3/4 כוס]

1 כפית אבקת אפייה

קורט מלח

6 ביצים, מופרדות ובטמפ' החדר

200 גרם סוכר [1 כוס]

1 כפית תמצית וניל

החומרים לעוגה | צילום: בלוג פצפוצים
החומרים לעוגה | צילום: בלוג פצפוצים

למלית הקרם

180 מ"ל חלב [3/4 כוס]

180 מ"ל שמנת מתוקה [3/4 כוס]

3 חלמונים

50 גרם סוכר [1/4 כוס]

2 כפות קורנפלור

30 גרם חמאה [2 כפות]

2 כפיות תמצית וניל או 1 כפית משחת וניל

מלית הקרם | צילום: בלוג פצפוצים
מלית הקרם | צילום: בלוג פצפוצים

למלית הריבה והתותים

1/2 כוס ריבת תותים [אני השתמשתי בפטל]

300 גרם תותים

ריבת משמש או נפאז' [אופציונלי, אני לא השתמשתי]

מלית הריבה והתותים | צילום: בלוג פצפוצים
מלית הריבה והתותים | צילום: בלוג פצפוצים

לקצפת

160 גרם שמנת מתוקה, קרה

1 כף אבקת סוכר

1/2 כפית משחת וניל או 1 כפית תמצית וניל

קצפת. יאמי | צילום: בלוג פצפוצים
קצפת. יאמי | צילום: בלוג פצפוצים

להכנת הבסיס:

חממו את התנור ל-180 מעלות. שמנו 2 תבניות בקוטר 23 ס"מ ורפדו אותן בנייר אפייה. בקערה קטנה, ערבבו את הקמח ואבקת האפייה. בקערת גדולה, הקציפו את החלבונים והמלח במהירות גבוהה עד שמתחיל להיווצר קצף לבן. הוסיפו בהדרגה את הסוכר והמשיכו להקציף עד שהתערובת לבנה, מבריקה ויציבה, אך עדיין גמישה. בינתיים, בקערה קטנה, טרפו את החלמונים עד שהם נוזליים לגמרי וקצת מעלים קצף. קפלו את החלמונים אל החלבונים כמה קיפולים, ולפני שהכל נטמע לגמרי, קפלו פנימה את הקמח ואבקת האפייה, והמשיכו לקפל רק עד שהתערובת אחידה. חלקו את הבלילה בין שתי התבניות, ואפו בתנור החם 20-30 דקות, או עד שהעוגות מרגישות יציבות במרכז כשנוגעים בהן, וקיסם שנכנס למרכז העוגות יוצא יבש. במהלך האפייה העוגות אולי יתפחו ויקבלו צורה קמורה, אבל כשהן תהיינה מוכנות הן תתיישרנה. הוציאו מהתנור וקררו לחלוטין, עדיין בתבניות, על רשת.

להכנת הקרם:

הרתיחו את החלב והשמנת בסיר קטן-בינוני [מספיק גדול שיכיל את כל החומרים לקרם, למעט הוניל שבקושי תופס גם ככה מקום] או קלחת באותה גודל. בינתיים, בקערה בינונית, טרפו את החלמונים, הסוכר והקורנפלור היטב עד שהתערובת חלקה לגמרי. כשהחלב והשמנת מגיעים לרתיחה ונוצרות בועות קטנות בצידי הסיר, הורידו מהאש [השאירו אותו דולק], ובצעו השוואת טמפרטורות ע"י זרזוף הנוזלים החמים אל תערובת החלמונים תוך כדי טריפה [או שתמזגו קצת מהנוזלים החמים אל הקערה, ותטרפו היטב. ואז שוב תמזגו, ותטרפו היטב. וחוזר חלילה] כשתערובת הביצים מרגישה כבר חמה, העבירו אותה אל הסיר/קלחת שמחוץ לאש, וטרפו היטב. העבירו לאש בעוצמה בינונית, ובשלו תוך כדי טריפה מתמדת, עד שהקרם מסמיך ונראה מבריק וחלק, ואתם רואים בועות גם במרכז. הסירו מהאש [עכשיו אפשר לכבות אותו], טרפו היטב כדי לפזר את החום בצורה שווה, וערבבו פנימה את החמאה ואז את הוניל. העבירו לקערה נקייה וכסו עם ניילון נצמד שנוגע בקרם עצמו, כדי למנוע מהקרם להתייבש. העבירו למקרר [זה בסדר להעביר אותו חם].

להרכבת העוגה:

הוציאו את העוגות מהתבניות וחצו כל עוגה ל-2 שכבות, כך שסה"כ תהיינה 4 שכבות. אם אתם רואים שהעוגות 'דבוקות' לצדדים, העבירו סכין קהה או פלטה בין צידי התבניות לעוגות עצמן. הניחו שכבה אחת על משטח העבודה או צלחת ההגשה שלכם [שימו לב שהעוגה אמורה להכנס לקירור, אז אם הצלחת שלכם גדולה מדי- השתמשו בתחתית מזהב כדי לשנע את העוגה].

אם אתם רוצים, חממו את הריבה במיקרוגל או בסיר קטן מעט, רק עד שהמרקם נוזלי, וסננו כדי להוציא את הגרעינים. שטפו וייבשו את התותים, הסירו את העוקץ שלהם ופרסו אותם לפרוסות דקות. הניחו כמה פרוסות בצד כדי לקשט את העוגה מלמעלה [כמה שאתם רוצים, אני השתמשתי בחלק קטן כי רציתי לקשט בצורה מינימליסטית].

העבירו חצי מהקרם לשק זילוף עם צנטר חלק בגודל 1 ס"מ [או גודל דומה]. זלפו שפיצים קטנים בשולי העוגה בצורה דקורטיבית, וכשסיימתם את ה'סיבוב', זלפו את יתרת הקרם שבשק הזילוף במרכז ושטחו עם פלטה קטנה או כפית לשכבה אחידה. הניחו שכבת עוגה נוספת מעל ולחצו מעט מעל כדי ליישר את השכבה. מרחו את הריבה מעל, וסדרו תותים בשוליים כך שהקצה שלהם מבצבץ קצת החוצה. מלאו את שאר המקום הריק באמצע בעוד תותים פרוסים. הניחו מעל שכבת עוגה שלישית וזלפו את יתרת הקרם כמו בשכבה הראשונה: זלפו שפיצים מסביב ואת השאר שטחו באמצע. כסו מעל את שכבת העוגה הרביעית והאחרונה ולחצו מעט כדי ליישר.

בקערה בינונית, הקציפו את השמנת עם אבקת הסוכר והוניל לקצפת יציבה אך רכה. מרחו מעל השכבה האחרונה של העוגה והניחו מעל את פרוסות התותים ששמרתם לקישוט.

העבירו למקרר עד להגשה.

רגע לפני החיסול. עוגת תותים וקרם | צילום: בלוג פצפוצים
רגע לפני החיסול. עוגת תותים וקרם | צילום: בלוג פצפוצים

 

לבלוג פצפוצים: http://www.pitzpootzim.com/