Milk&honey: מי עומד מאחורי מזקקת הוויסקי התל אביבית הראשונה?

מרכז המבקרים של Milk&Honey | צילום: ליאור גולסא
מרכז המבקרים של Milk&Honey | צילום: ליאור גולסא

Milk&Honey היא מזקקת הוויסקי האורבנית הראשונה בישראל, פרי יוזמה של חבורת צעירים. עם צפי ייצור העומד על כ־100 אלף בקבוקים בשנה וכושר ייצור המגיע לכמיליון ליטרים בשנה – הם מכוונים לכל העולם. סיפור על חזון אמיץ או חוצפה ישראלית

88 שיתופים | 132 צפיות

 

המרחק הרעיוני בין תל אביב לוויסקי גדול לפחות כמו המרחק הגיאוגרפי בין ישראל לסקוטלנד. האקלים הים תיכוני החם והמחסור במים הם ההפך המוחלט מהעמקים ומהנהרות שמאפיינים את מולדת המשקה האציל. עם זאת, מי שעוקב אחר תעשיית הוויסקי ודאי התוודע למושג "ויסקי עולם חדש" ולמדינות כמו טיוואן והודו, שתעשיית הוויסקי שלהן גורפת שבחים ומדליות. התפתחות זו גרמה לכמה אנשים צעירים מישראל לעשות מעשה ולהפוך את החלום על הקמת מזקקת ויסקי למציאות.

מזקקת Milk&honey | צילום: יפעת זוהר
מזקקת Milk&honey | צילום: יפעת זוהר

 

האלכוהול עלה להם לראש

בראש החבורה עומד גל קלקשטיין, בעל קבוצה המתמחה בייעוץ, תמיכה והשקעות בסטארטאפים וביזמים צעירים. הוא נשבה בקסמי הוויסקי והתחיל לבדוק אפשרות לרכישת דוד קטן לייצור ביתי. במהלך הבדיקות הוא הבין שכדאי לקנות דוד גדול יותר ואולי אף לנסות ולייצר ויסקי בכמות גדולה, ופגש כמה אנשים שחלקו עמו את החלום: עמית דרור, סיימון פריד ורועי ונעמה אגמון־ליכט. "הרעיון קרם עור וגידים ודי מהר הבנו שלא נלך על מוצר ביתי אלא על מזקקה מקצועית, מבלי להתפשר על האיכות", מסביר איתן עתיר, מנכ"ל המזקקה שקיבלה את השם המחייב Milk&Honey.

בנובמבר 2013 יצאה המזקקה בקמפיין מימון המונים שהצליח לעמוד ביעדים בצורה מרשימה ואף נכלל ברשימת עשרת הקמפיינים הרווחיים בתחום האלכוהול בעולם. השמועה על החוצפה הישראלית החלה להתפשט וחובבי ויסקי מהארץ ומחו"ל החלו לעקוב אחר היוזמה יוצאת הדופן. לתפקיד המזקק הראשי (Head Distiller) התמנה תומר גורן, מומחה ויסקי ותיק ומנוסה. חלל מתאים עם תקרה גבוהה שיכולה להכיל דוד זיקוק אותר באזור תעשייתי בדרום תל אביב. ההחלטה על הקמת מזקקה מקצועית הובילה לחיפוש אחר Master Distiller בקנה מידה עולמית, תפקיד שנמסר לידי ד"ר ג'ים סוואן. סוואן מייעץ למזקקות נחשבות כמו Kavalan הטייוואנית ומתמחה ביישון ויסקי באקלים חם.

ד"ר ג'ים סוואן | צילום: יח"צ
ד"ר ג'ים סוואן | צילום: יח"צ

 

"במדינות חמות הוויסקי מתבגר מהר יותר מאשר במדינות מסורתיות כמו סקוטלנד", מסביר עתיר. "יש בכך יתרון גדול, כי הטעמים, הצבעים ובגרות התזקיק קורים מהר יותר. מצד שני ה־Angels' share – הוויסקי שמתנדף דרך העץ, עומד בסקוטלנד על שני אחוזים ובישראל על שבעה עד עשרה אחוזים בשנה, שזו כמות גדולה באופן משמעותי".

בשלב זה תהליך ההקמה החל לצבור תאוצה. ד"ר סוואן אפיין את הציוד הנדרש בהתאם למוצר הסופי ("שאפנו לטעם פירותי מאוד ולגוף מלא, כרגע ללא טעמי עישון כדי לפנות לקהל רחב ככל האפשר"), וקבוצת החברים העמיקה את המחקר. "תומר, המזקק הראשי, נסע עשרות פעמים לסקוטלנד והחבר'ה עבדו שבוע במזקקה כדי לחוות את הייצור. נפגשנו עם יצרני בירה ויין מקומיים כדי ללמוד אספקטים שונים של התעשייה כגון רישוי, תקנים ורגולציה. לגבי כל פרט נעשתה חשיבה מהו הפתרון הטוב ביותר שאפשר להשיג". על מנת לשלוט באיכות המוצר באופן מיטבי נבנה המכשור במיוחד עבור המזקקה. דוד בנפח 3,500 ליטרים נבנה בגרמניה בעבודת יד, על פי דרישותיו של ד"ר סוואן. דוד נוסף ומכל תסיסה יוצרו בישראל כחלק מאג'נדת התמיכה בתעשייה המקומית. גם המים, חומר הגלם העיקרי לייצור ויסקי, מקומיים: מעבדת מים מטפלת במי השתייה שמגיעים היישר מהברזים של עיריית תל אביב.

תומר גורן | צילום: יפעת זוהר
תומר גורן | צילום: יפעת זוהר

 

הוויסקי ישראלי – התקן סקוטי

מזקקת Milk&Honey קיבלה על עצמה את התקן הסקוטי הקובע כי על מנת שהמוצר ייקרא ויסקי הוא חייב להתיישן בחביות שלוש שנים לפחות. "למזקקה צעירה יש שתי אלטרנטיבות: לחכות בחיבוק ידיים או לנסות לייצר מוצרים אחרים הקשורים לוויסקי העתידי, שיבנו את המותג", מסביר עתיר. "אנחנו בחרנו באפשרות השנייה".

עד לתחילת שנת 2019, אז יגיע הוויסקי לבגרות ויוכל לצאת אל השוק, מייצרת המזקקה New Make – התזקיק שמתקבל בתום תהליך הייצור לפני שהנוזל נכנס לחבית. צבעו שקוף והוא מכיל 50 אחוזי אלכוהול ומתאים לשתייה "נקי", בתוספת קרח או כבסיס לקוקטיילים. בד בבד מייצרת המזקקה "ג'ין לבנטיני" – בטעמי תבלינים מקומיים. גורן הולך ברגל לשוק לוינסקי הקרוב ובוחר את התבלינים שמאפיינים את ארץ ישראל – לואיזה, בבונג, זעתר, פלפל שחור ועוד. "הניו מייק והתבלינים נכנסים לדוד למשך יומיים־שלושה, ואחרי זיקוק שלישי מתקבל ג'ין עשיר בטעמים. כיום זהו המוצר השלם ביותר שיש לנו, ויש לו קהל הולך וגדל".

במרכז המבקרים שנפתח לפני חודשים ספורים זוכים האורחים לסיור בפס הייצור ולטעימת תזקיקים צעירים, וכך הופכים לשותפים לחוויה. זהו גם המקום היחיד שבו אפשר עדיין להשיג מהדורה מצומצמת שיוצרה עבור תערוכת ויסקי לייב ישראל שהתקיימה בחודש יוני. תזקיקים מחמש חביות נבחרו בקפידה, עורבבו, בוקבקו וזכו במקום השלישי בטעימה עיוורת שהקיפה כ־600 איש. לשם השוואה, במקום הראשון והשני זכו מזקקת Ardbeg הסקוטית וויסקי Four Roses. "זוהי הוכחה שהקהל מחפש משהו שונה ושמח להצביע בעדו. אנו גאים בכך ש־Milk&Honey היא מזקקת הוויסקי האורבנית הראשונה בישראל, המחזיקה גם בתעודת כשרות. צפי הייצור שלנו עומד על כ־100 אלף בקבוקים בשנה וכושר הייצור מגיע לכמיליון ליטרים בשנה. אנחנו זוכים לחשיפה בעולם ופונים אלינו כמעט מכל מדינה אפשרית לייבא את המוצרים שלנו". בינתיים הנוזל הזהוב נח בחביות וממתין לרגע שבו יוכל לצאת אל העולם ולהיות הוויסקי הראשון שהוא מייד אין איזראל.

מילק אנד האני ניו מייק | צילום: ליאור גולדסאד
מילק אנד האני ניו מייק | צילום: ליאור גולדסאד
ג'ין של מילק אנד האני | צילום: ליאור גולדסאד
ג'ין של מילק אנד האני | צילום: ליאור גולדסאד
מזקקת Milk&honey | צילום: יפעת זוהר
מזקקת Milk&honey | צילום: יפעת זוהר

 

פורסם במגזין אטמוספירה