יינות מומלצים באווירה ים תיכונית

יינות ים תיכוניים שיפתחו לכן את הבריזה
יינות ים תיכוניים שיפתחו לכן את הבריזה

עדיין מבוייתים על קברנה סוביניון ומרלו? הגיע הזמן שתכירו את הטרנד החדש של עולם היין הישראלי - זנים ים תיכוניים מדרום צרפת, מרעננים ונעימים, שמתחבבים על יותר ויותר ייננים ישראלים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

הטרנד האחרון בעולם היין הישראלי הוא יינות מזנים ים תיכוניים. לא עוד יינות קברנה סוביניון כבדים, עתירי עץ ואלכוהול, אלא יינות קלים יותר – יינות מזנים שעליהם לא שמענו עד לפני שלוש או ארבע שנים, אבל הם מתאימים לאקלים המקומי ומעניקים חוויית שתייה רעננה ועדינה.

מרבית הזנים האלו גדלים באופן טבעי בדרום צרפת, בעיקר בשאטונף דו פאפ שבחלקו הדרומי ביותר של עמק הרון. זהו אזור חם יחסית ודי יבש בזכות רוחות המיסטרל שנושבות בו. הוא דומה לאקלים הישראלי בגלל החום, אבל שונה בגלל היובש היחסי וסוגי הקרקע המצויים בו. בישראל נפוצות אדמות הגיר והטרה רוסה, ובשאטונף נטועים הכרמים בעיקר בקרקע חלמיש שעליה שכבה של חלוקי נחל המפזרת את החום שנוצר בקרקע בצורה שונה מזו המתרחשת בישראל.

בתכונות שהופכות את זני עמק הרון לאטרקטיביים לייננים הישראלים אפשר למצוא את יכולתם להניב יבולים גבוהים ואת עמידותם בפני מזיקים שונים, אבל החשובה ביותר היא אותה התאמה לאקלים חם, המתבטאת ביכולת להבשיל בצורה מיטבית עוד לפני שכמות החומצות בענב יורדת. ריכוזי החומצות חשובים, כיוון שחומצות הן אלו המעניקות את הרעננות ליין והופכות אותו מיין כבד, מתקתק וחסר חן ליין רענן שכיף לשתות אותו.

 

 

מרסלאן

זהו לא זן אציל אלא הכלאה של קברנה סוביניון וגרנאש. הוא בעל גרגירים קטנים ומרוכזים ועמידות מעולה בפני מחלות ומזיקים שונים ובעיקר עמידות בחום. כיום, 40 שנה ויותר מאז שהוצג לעולם בעיירה קטנה ליד מונפלייה שבדרום צרפת, הוא זוכה לעדנה בזכות תכונות אלה, ואנחנו זוכים לטעום יינות מאוד לא שגרתיים.
רקנאטי מרסלאן רזרב הוא אולי המחוספס ביינות שאני ממליץ עליהם כאן: טאני, יבש ומתובל, טיפה פרחוני אם נותנים לו זמן בכוס. יין מצוין לבשרים אדומים או לגבינות קשות, מתיישנות.

מרסלאן רזרב LSB | צילום: עומרי מירון
מרסלאן רזרב LSB | צילום: עומרי מירון

 

קונואז

זן מעניין שמקורו בעמק הרון אף שגם שם הוא אינו נפוץ במיוחד, אולי בגלל צבעו החיוור. בידיו של זאב דוניה, היינן והבעלים של יקב סוסון ים המייצר קונואז זני בשם ,Pure KU הזן הזה מניב יין מיוחד עם משהו מתובל־מפולפל, רענן מאוד ובהחלט לא שגרתי. כדאי לנסות אותו עם גבינות כמו תום או גבינות חצי קשות.

PURE KU של יקב סוסון ים
PURE KU של יקב סוסון ים

 

רוסאן

אחד הזנים הלבנים שנטועים באזור שאטונף דו פאפ. בטעמים שלו הוא מזכיר קצת תה ואגסים, ויש לו גוף מלא וטוב. החלוצים בארץ בשימוש ברוסאן היו יקב תבור ויקב בנימינה, שהחלו לייצר רוסאן זני לפני כחמש שנים. הרוסאן של בנימינה, בסדרת הריזרב של היקב, נמכר במחיר שקשה לעמוד בפניו (59 ש"ח). זהו יין לבן נעים מאוד, פירותי ומתאים לא רק לאקלים שלנו אלא גם לאוכל המקומי המתובל. הארומטיות והפירותיות שלו יהלמו גבינות עזים.

רוסאן רזרב 2012 בנימינה | צילום: יח"צ
רוסאן רזרב 2012 בנימינה | צילום: יח"צ

 

גרנאש נואר

אולי הזן הכי ים תיכוני שיש: לא רק משאטונף דו פאפ, אלא באזורים נרחבים נוספים בצרפת, בכל ספרד ובמקומות אחרים בעולם שחולקים איתנו את האקלים. מהזן הזה תוכלו למצוא המון יינות מקוריים וטובים, אבל אחד המייצגים הבולטים הוא זה של ויתקין: גרנאש נואר, בעל צבע טוב, חומציות גבוהה, ארומות של בשר ומנטה וטעמים של פירות אדומים. יין מושלם לשוק טלה עסיסי או סטייק שמן על הגריל ומנגד לגבינות ספרדיות קשות.

גראנש נואר | צילום: אייל קרן
גראנש נואר | צילום: אייל קרן

 

דבוקי

זן ענבי מאכל מקומי לגמרי, שלמרבה הפלא שימש לא מעט לעשיית יין בישראל. למה? כיוון שכאשר היה מחסור בענבים לבנים ביקבים הגדולים, נהגו "לעבות" את מה שהיה כתוב על התווית עם מה שהיה בכרמים. ובכרמים היה בין השאר גם הזן הזה, מתקתק וארומטי. הדבוקי נותן תוצאה טובה בידיהם של מספר ייננים: אצל אבי פלדשטיין (יקב פלדשטיין) הוא מיוצג כיין זני למהדרין, בעל טעמים עשבוניים ורעננות. בתור בלנד הוא משתלב בצורה יוצאת מהכלל בידיהם של יינני טפרברג: הפמיטאז' הוא פצצה ארומטית נהדרת, במחיר של כמה עשרות שקלים בלבד. בגלל הניחוחות המורכבים שלו הוא יתאים על דרך הניגוד לגבינות עזים עדינות ורעננות, או על דרך ההשלמה לגבינות קשות ומיושנות.

דבוקי | צילום: אייל קרן
דבוקי | צילום: אייל קרן