החורף הזה לא משמינים!

הצורך בחימום הגוף גורמת לגוף לדרוש כמות מזון גדולה יותר | צלם: ingimage
הצורך בחימום הגוף גורמת לגוף לדרוש כמות מזון גדולה יותר | צלם: ingimage

הקור, המחסור בשעות האור, דכדוך החורף והשהות בבית גורמים לאכילה מרובה שעלולה לגרום להשמנת חורף. איך מונעים עלייה במשקל בעונה הקרה? הנה כמה טיפים

88 שיתופים | 132 צפיות

כל שנה אותו סיפור: בחורף אנחנו מעלים במשקל (בדוק!), ואז כשהטמפרטורות מתחילות לעלות ואנחנו מתקלפים מהרבה שכבות בגדים, אנחנו מגלים ״להפתעתנו״ כי העלינו אי אלו גרמים-קילוגרמים. אז מתחילים רגשי האשמה, הדיאטות והויתורים על מאכלים אהובים "כי הם משמינים". אז מה עושים? ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית M.Sc ויועצת לתשלובת זוגלובק, נותנת כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על המשקל גם בתקופה הקרה.

ממה נגרמת השמנת חורף?

חוברה מונה את הסיבות להשמנת חורף:

קור
כאשר קר בחוץ, עלינו להשקיע אנרגיה בחימום הגוף. הדרישה המוגברת לאנרגיה גורמת לגוף לדרוש כמות מזון גדולה יותר, וכך נוצרת אכילה מוגברת העלולה לגרום להשמנה.

חוסר בשעות אור
סיבה נוספת להשמנת חורף היא מספר שעות האור המועט בחורף. האור תורם ליצירת סרוטונין במוח, שהוא שליח עצבי התורם לתחושת רוגע, ריכוז ושלווה, וכן תורם לתחושות שובע וחוסר צורך בפחמימות. בתקופת החורף חלה ירידה בשעות האור, הגורמת לייצור מופחת של סרוטונין. התוצאה היא רעב, צורך מוגבר בפחמימות ובעיקר במתוקים.

דיכאון חורף
כל זה מלווה גם בעצבנות או רגישות מוגברת, ועשוי אפילו להגיע עד דיכאון חורף אמיתי המאובחן קליני. רבים מאיתנו אוכלים גם כפיצוי על מצב הרוח הירוד.

שהות בבית
לבסוף, בחורף נמצאים יותר בבית וקרובים למאגרי המזון במטבח – ומכאן קצרה הדרך לאכילה ולהשמנה.

השהות בבית והקרבה למזון גורמים לנו לאכול יותר

טיפים לשיפור תחושת השובע ולמניעת השמנה בחורף


1. מחממים את האוכל

כדאי לאכול מאכלים התורמים לתחושת חום. מעל החיך העליון בפה, באזור החיבור של מערכת העיכול עם המוח, מצוי "חיישן" החש את הטמפרטורה. בעזרת אכילה ושתייה של מזונות בטמפרטורה חמה ניתן לתרום לתחושה של חום בגוף.

2. חימום דל קלוריות
כדאי לבחור במאכלים חמים עם עלות קלורית נמוכה. חליטות צמחים חמות בין הארוחות, משקאות על בסיס מרק דל בקלוריות או מרק עם הרבה ירקות יכולים לתרום לתחושת השובע.

3. אוכלים עם העיניים
בוודאי כבר מזמן הבנתם שאנחנו אוכלים גם עם העיניים. העין אוהבת לראות צלחת מלאה ולכן כדאי לבחור מזונות בעלות קלורית נמוכה שיאפשרו לנו להגדיל כמויות ולמלא את הצלחת. למשל: 2 פרוסות לחם דל קלוריות במקום פרוסת לחם מלא אחת; 2 שניצל תירס לייט (כמו של זוגלובק למשל) במקום שניצל תירס רגיל אחד, 4 סוכריות דיאטטיות במקום סוכרייה רגילה אחת וכדומה.


שתיית חליטות צמחים חמות בין הארוחות יכולה להגביר את תחושת השובע

4. אוכלים לאט
גם קצב האכילה משפיע על תחושת השובע. תחושה של שובע תגיע למוחנו רק 20 – 30 דקות מתחילת הארוחה, ולכן כדאי להאריך את הארוחה. אפשר לעשות זאת על ידי אכילה בנגיסות קטנות, לעיסה ארוכה של כל אחד מה"ביסים", הנחת הסכו"ם על השולחן בין הלעיסות ואכילה בחברה: שימו לב שבארוחות משפחתיות או במסעדה, כאשר אוכלים בנחת, לעיתים מגיעים שבעים כבר למנה העיקרית.

5. מגדילים את הנפח
נפח גדול של מזון ימלא במהירות את הקיבה ויתרום לתחושת שובע. לכן כדאי לבחור מאכלים בעלי נפח גודל וכמות קלוריות קטנה למשל אריזת 150 גרם פסטרמה או חזה בקר "דק דק דק" של זוגלובק מכילה 150 קלוריות בלבד; קערת סלט ירקות מכילה רק 50 קלוריות ; 2 פריכיות אורז מכילות רק 70 קלוריות.

6. אוכלים יותר תבלינים שמחממים את הגוף
הסינים טענו כבר מזמן שאפשר לחמם את התפריט בעזרת תבלינים שיוצרים תחושת חום בלי להוסיף קלוריות. שלבו בתפריט קינמון, הל, פלפל שחור, זנגוויל, ציפורן ופפריקה מתוקה ובסופו של דבר, תאכלו פחות.

7. צאו לשמש או הדליקו אור בבית
מספר שעות האור משפיע כאמור על התיאבון, אבל אפשר "לרמות" את הגוף. כשהשמש מאירה – צאו החוצה. כשהיא שוקעת דאגו להדליק תאורה ביתית מספקת.