הסוד טמון בקפה

לא רק בגלל הטעם: קוראים בקפה מספרים על אינטואיציה, סכנות ועתיד

88 שיתופים | 132 צפיות

גם אם הקפה השחור אינו המשקה האהוב עליכם, אצל קוראים בקפה הוא אורח של קבע. רק אחרי שתרוקנו את המר המר הזה לקרבכם, ישתקפו צפונות ליבכם ומזלכם מבין ערפילי הספל הבוצי. הקוראים בקפה צוללים לתוך שאריות הקפאין ודולים משם פרטים אישיים ועתידיים, המתורגמים משפת חרטומים המובנת רק להם.

קרן אור באופק

לאה כהן מנתניה, נג'אח אספור מיפו ושלמה אריאל מקריית אונו, הם קוראים בקפה המפליאים לראות בו ובאמצעי עזר נוספים. לכל אחד מהם יש עדת מעריצים שלא עושה צעד בלי להיוועץ עימם, והם מוכנים להעיד שרוב התחזיות שקראו עבורם בכוס הקפה התגשמו.

כיום יש נהירה גדולה יותר לקוראים בקפה, מודים השלושה. לדברי כהן, בשנים האחרונות עלתה המודעות למיסטיקה ובעוד שבעבר אנשים הגיעו אליה בסתר, כיום הפנייה נעשית בגלוי. "בעקבות המתח הביטחוני, עסקים קורסים, אנשים מאבדים מקומות עבודה, זוגות מתפרקים ואנשים חוששים להתחתן, לכן רבים נוהרים לקוראים בקפה כדי לחפש ישועה", אומרת כהן. לדבריה, מגיעים אליה אנשים מכל השכבות: אנשי עסקים, מפורסמים, אמנים, פוליטיקאים ואנשי המעמד הבינוני.

"רוב האנשים מגיעים כדי להתייעץ בענייני הלב, הכיס ובמהלכים גורליים בחייהם", מאשרת אספור. "אנשים מחפשים תשומת לב, אהבה ופרנסה, מבקשים לוודא שמצבם יתייצב". יש ששולחים אל אספור מעבר לים כוס אטומה לאחר שהוריקו לקרבם את תכולתה ואספור שמה עינה בכוס ומעלה נשכחות ועתידות מול עיני "השליח", שרושם את דבריה ומדווח עליהם.

כוחות פנימיים מעוררים

הקריאה בקפה היא לא מדע מדויק, אך אפשר לתרגם את הצורות, הסמלים והרווחים המסתמנים בין כתמי הקפה הכהים, לדלג בין השכבות התחתונות והעליונות של הכוס, מה שאי אפשר לעשות אם תשתו נס קפה רגיל. כלי העבודה של המפענחים הם אינטואיציה, רגישות, דמיון, ושילוב עם אמצעי עזר נוספים מתחום המיסטיקה.



אפשר לתרגם את הצורות, הסמלים והרווחים המסתמנים בין כתמי הקפה הכהים (stock.xchng)

אפשר לתרגם את הצורות, הסמלים והרווחים המסתמנים בין כתמי הקפה הכהים (stock.xchng)

"אני קוראת בקפה. זה לא שאני רואה, חושבת או מדמיינת", אומרת אספור. "אני מערבבת את הקפה עם הכוס, הופכת אותה וקוראת את המראות המתגלים לפניי. בעוד אנשים רואים את הסימנים שהקפה מותיר בכוס כציור, לגבי זה כתב ברור וקריא. אני יכולה לראות אותיות או שם מלא, מספרים ותאריכים משמעותיים לאדם. אני כל הזמן מביטה בכוס. לא מרימה עין. אינני זקוקה לסימן, להבעת פנים ואישורים של היושב מולי".

לדברי אספור, כשהיא קוראת בקפה, היא מרגישה "כאילו יש לי כוחות פנימיים שמעוררים אותי לדבר. אינני חושבת מראש מה לומר לאדם. אני לא אוהבת שיפריעו לי בשאלות. זה פוגם בריכוז". לאחר תיאור התסריט הראשוני, היא מאמתת אותו באמצעות קלפי טארוט.

מסרים דרך המחשבות

שלמה, שחיבר את הספר "חיזוי גורלי" (הוצאת "נוצה וקסת") מספר כי הוא נעזר בפלורייט כדי לקרוא בקפה. "הפלורייט היא אבן מיסטית – מעין כדור בדולח שמשרה אנרגיות חיוביות ונותנת לי תקשור לחיזוק תחושותיי", הוא מסביר. לדבריו, כשהוא "קורא" הוא חש, "כאילו מישהו מלמעלה מנחה אותי ומעביר לי מסרים דרך מחשבותיי ". הוא מספר לאדם את קורות חייו בעבר, בהווה ובעתיד, עונה לשאלותיו ושם דגש על תחומי החיים המעניינים אותו.

לדבריו, בקפה יש רק מעט סימנים מוסכמים. למשל, חתול מסמל בגידה, אוהל מסמל צרה. שאר הצורות נתונות לפרשנות אישית. "אם אני רואה מטוס למשל, המסמל נסיעה לחו"ל, ליד המטוס מופיע טווס, המסמל הצלחה כלכלית, אך יש ביניהם גבעה, המסמלת מכשול, אני מתריע בפני העומד לנסוע לחו"ל לדחות את מועד נסיעתו.

"מעגל משמעו חתונה, אבל אם אני רואה במעגל שני גברים למשל, סימן שמשהו לא בסדר במיניותו של הגבר היושב מולי. אם אני רואה שתי נשים, משמע שהיושבת מולי לא תינשא, אך יכולה להיות לה זוגיות נפלאה ".

השיטה המצרית

כהן קוראת בקפה לפי השיטה המצרית הבנויה על סימנים מיוחדים. התמונה מתבהרת לעיניה רק כשהיא משתמשת בכוס חרסינה עם ידית ואוחזת בה אז ממולה בספל, משתקף ההווה. מימינה – העבר ומשמאלה – העתיד.

לדבריה בכוס יש סימבוליות. "אם אני רואה למשל סוס אצל בחורה רווקה, אני יודעת שהיא נכנסת לאהבה. אפשר לראות אם בן הזוג הוא כהה או בהיר, שמשמעו גם יציב ובעל כוונות טהורות או לא רציני. אם יש קרקע תחתיו, משמע שהוא רציני. אם אין – הוא לא רציני".

באמצעות הקפה היא חודרת לתת-מודע של האדם והאינטואיציות שלה מתחילות לפעול. אין לה הסבר איך היא שולפת שמות, "זה יוצא לי. אני מרגישה באלוהים, בכוחות שלי".

על תקן של פסיכולוגים

הקוראים בקפה משמשים לעיתים מעין פסיכולוגים, המעניקים ייעוץ והכוונה במסגרת טיפול קצר מועד. "בדומה לפסיכולוג, המקצוע שלי עוזר לאנשים", פוסקת אספור. "הפסיכולוג שואל שאלות ומגיע למסקנות ואילו אני, בלי לשאול, מתחילה בקריאה ומגיעה לנקודה המכאיבה לאדם, מכוונת ומייצבת אותו".

שלמה מאמין שהייעוד שלו הוא לעודד אנשים, לחלצם ממשברים ולכוונם. "חלק ניכר מהייעוץ שלי הוא פסיכולוגי. כשאני רואה אדם שפוף, מדוכא ולעיתים אובדני, אני מתאמץ להראות לו את ההיבטים החיוביים בחייו ומדריך אותו כיצד להתנהג ולנהל את ענייניו".

כהן לעומתם אינה מתיימרת להיות תחליף לפסיכולוג. "העזרה שלי מתבטאת בקטע של תקווה. אני נזהרת לא לעורר אשליות. אני עוזרת לאדם להבחין בין עיקר לתפל, מעוררת בו כוח להאמין בעצמו וביכולותיו ולשאת את עיניו קדימה אל תקופה טובה יותר שמצפה לו". לדבריה, לא אחת מגיעים אליה אנשים עם בעיות נפשיות והיא מפנה אותם לפסיכולוג, אך יש כאלה שבוחרים דווקא בשיטה שלה.

אזהרות הרות גורל

לדעתה של אספור, יש להזהיר אנשים שעומדים לעשות צעד מכריע בחייהם, כמו נישואים למשל, ורואים בכוס שהם יפלו בפח ויסבלו. היא מזהירה פנויים שעומדים להינשא לאדם בעל תכונות שליליות, אבל לדבריה, פעמים רבות "לנשים לא איכפת. כשהן מאוהבות הן לא מביטות קדימה. אני לא יכולה להיכנס לחייה של אישה שאוהבת מישהו, ולפסוק 'תעזבי אותו'. עליה לבחון את הדברים ולהחליט לבד. אני לא רוצה לקחת כזו אחריות על עצמי. אפשר לטעות בנקודה הכי רגישה. יש לי אומנם בין 85 ל-100 אחוזי הצלחה, אבל אני יכולה לטעות. גם רופא יכול לטעות".

כהן מזהירה, לדבריה, אנשים מפני סיכונים מיותרים כמו רכיבה מהירה על אופנוע שעלולה להסתיים באסון, תביעה שהם עומדים להגיש לבית המשפט ונידונה לכישלון או קשר לא מוצלח שאמור להיחתם בנישואים רוויי סבל. היא מדברת במתינות, ואיננה מחייבת איש לקבל את עצותיה, "אך ברגע שהאדם יודע מה צפוי לו, הבחירה בידו אם לקבל את עצתי או לדחותה", היא מסבירה.

שלמה רואה חובה לעצמו להזהיר מפני מצבים מסוכנים, במיוחד כשהוא רואה "מצבי בריאות לא טובים". כשהוא רואה זוג שעומד להינשא וצפוי שהם יתגרשו, הוא מפציר בהם לא להיות פזיזים ולחכות קצת כי עומדים לחול שינויים. לדבריו, אם בכל זאת הם מתחתנים, כי קבע כך הגורל, הנישואים לא יחזיקו מעמד. גם בקריאה שלו, עלולות, לדבריו, להיות טעויות בודדות, כמו למשל בציון מספר הילדים וגם במקרה שאישה נשואה נמצאת בקשר רציני עם גבר נוסף. "לעיתים קשה להבחין בכוס בינו ובין הבעל, ואז אני נעזר באמצעים אחרים כדי לאבחן מיהו מי ועם מי כדאי לאישה להמשיך את הקשר".

הפקת לקחים

האזנה לסיפורים המתגלגלים בחדרי ההמתנה של הקוראים בקפה היא חוויה בפני עצמה, אך ערכו של השיעור שנלמד מסיפורי הקוראים עצמם לא יסולא בפז. לדברי אספור, נשים וגברים כאחד כמהים לאהבה ונפגעים באותה מידה. "ההבדל היחידי אולי, שגבר נשוי, כשהוא מאוהב במישהי מחוץ למסגרת הנישואים לא מוכן לקום ולעזוב בקלות את משפחתו. הוא יותר מחושב. אישה מאוהבת, מתפתה ביתר קלות להבטחותיו של גבר נשוי, ועושה צעדים שאחר כך היא עלולה להצטער עליהם. הגיעה אלי אישה נשואה, בת 37 שניהלה במשך עשר שנים רומן עם גבר נשוי, שלבסוף התגרש. בעלה התנגד לגט. החבר קבע איתה, שבחצות תגיע לדירתו, שהם יחיו ביחד ולאחר שבעלה ייתן לה גט, יתחתנו. היא תכננה לברוח עם מזוודה מביתה, להשאיר מכתב הסבר לילדיה ולבעלה. היא התלבטה והגיעה לייעוץ. לא דיברה.

"פתחתי בכוס ואמרתי לה שהיא עומדת לעשות צעד שגוי. החבר אומנם יקבל אותה, אבל הוא לא מתכוון להתחתן איתה. בינתיים היא גורמת כאב לילדיה ולבעלה שיתקשה לקבל אותה בחזרה. הצעתי לה ללכת עם החבר לעורך דין ולעשות הסכם לפיו, לאחר שתקבל גט הוא מתחייב להתחתן איתה ואם הוא יסכים לקחת את ילדיה, לעזוב את הבית ולפעול לפי הרגשתה. למרבה הפתעתה, החבר הגיב בכעס, 'את לא מאמינה בי. אנחנו 10 שנים ביחד' והתחמק מהתחייבות בכתב. בגלל תגובתו הנזעמת, החליטה לעזבו. בעלה, איתו נשארה, לא יודע עד היום על מעלליה".

הקריאה בקפה היא כלי עזר לקבלת חיזוקים והתגברות על משברים ובעיות בחיים, אבל כל אחד צריך לקחת אחריות על חייו, לשמור על אופטימיות, להשתמש בהיגיון הבריא ובאינטואיציה האישית שלו ולא לנהל את חייו על פי תחזיות בלבד.

30.07.06

(עודכן ב – 26.05.09)