הקשב לצלחת שלך

שינוי תזונתי יכול לשפר את מצבם של הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

88 שיתופים | 132 צפיות

הגורמים להפרעות קשב וריכוז מגוונים וכוללים תורשה, אלרגיה למזונות מסוימים, פטריית קנדידה, רמות סוכר לא מאוזנות, זיהום אוויר, בעיות רגשיות ובעיות במהלך ההריון והלידה. הפרעות קשב וריכוז מטופלות לרוב באמצעות תרופות חזקות, שעשויות לגרום גם הן לתופעות לוואי. לא תמיד חייבים ללכת כל-כך רחוק. לפעמים, הפתרון טמון בשינוי תזונתי פשוט יחסית, שעשוי לעזור לכם לשפר את כושר הריכוז, ההקשבה, הזיכרון והלמידה, ולייצב את מערכת העצבים.

מה כדאי לאכול?

להזנה טובה של המוח ומערכת העצבים מומלץ לצרוך את המזונות הבאים:

  • פירות וירקות
  • דגנים ותבואות מלאות: אורז מלא או בסמטי, שיבולת שועל
  • דגים העשירים באומגה 3: במיוחד סלמון, מקרל, טונה, הרינג, הליבוט וסרדינים, העשירים בחומצת שומן מסוג EPA, החיונית להתפתחות תקינה של המוח וחסרה לעתים קרובות באנשים עם בעיות קשב וריכוז.
  • דיאטה עשירה בחלבון מאיכות טובה: דגים, ביצים (עדיף אורגניות), מעט טופו, קטניות, מעט מוצרי בשר רזים, בעיקר הודו, העשיר יותר בברזל ובוויטמין B12 מאשר עוף. לעתים עלולות להיווצר בעיות בריכוז בגלל ירידה במרכיבים אלו.
  • שומנים טובים: שמנים מכבישה קרה כגון שמן זית, שמן קנולה, אגוזים וזרעים.



אילוסטרציה: stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/344/344/alcohol1.gif?1154455713" />

"אלכוהול עלול להחמיר או לגרום לבעיות קשב וריכוז"
אילוסטרציה: stock.xchng

ממה להימנע?

המזונות הבאים עלולים להחמיר או לגרום בעיות קשב וריכוז:

  • סוכרים פשוטים מזוקקים: סוכר לבן וכל מה שמכיל אותו, למשל ריבות וממתקים, וכן סוכר חום.
  • קמח לבן: כדאי להפחית את כמות הפחמימות בתפריט. לאנשים האלרגיים לחיטה, לא יתאימו גם מוצרים מחיטה מלאה.
  • אוכל מהיר ומזונות מעובדים ותעשייתיים המכילים צבעי מאכל מלאכותיים ותוספי טעם וחומרי שימור מלאכותיים, העשירים גם בסליצילאטיים, מונוסודיום גלוטומט (נפוץ באבקות מרק, ברוטב סויה שאינו טבעי ואיכותי וברטבים שונים.
  • קפאין: בקפה, תה, קקאו, שוקולד, קולה.
  • אלכוהול
  • שומנים רוויים ושומנים מוקשים: מרגרינה, בשרים ומוצרי חלב שמנים, רוב השמנים מלבד שמן קנולה ושמן זית מכבישה קרה, שמן פשתן (מתקלקל מהר). בעיקר מומלץ להימנע ממאכלים מטוגנים בהרבה שמן או בשמן שחומם יותר מפעם אחת.
  • בשרים שמנים: בעיקר נקניקים, נקניקיות, בשר בקר שמן, בשר חזיר.
  • יש מקרים שבהם כדאי גם להוריד את מוצרי החלב.

מה הסינים היו אומרים על זה?

על פי הרפואה הסינית הפרעות קשב וריכוז עשויות לנבוע מחוסר איזון באיברים שונים, ובעיקר בשל חולשה בטחול ועודף בכבד.

חולשה של הטחול
הטחול הופך את המזון שאנו צורכים לאנרגיה הזמינה לפעילויות הגוף השונות ואחראי גם לעיכול הנפשי של החוויות שלו, כלומר ליכולת שלנו לעבד ולארגן מידע שהגיע מהסביבה. חולשה של הטחול תגרום לתופעות שונות, וביניהן גם בעיות עיכול, עייפות, חוסר ריכוז, הפרעות באיזון הסוכר ועוד.

מה עושים? כדי לחזק את הטחול צריך קודם כל לדאוג לתזונה מתאימה: בעיקר מזון מבושל, מאכלים כתומים כמו בטטות (מומלץ להימנע מתפוח אדמה), גזר, דלעת, וכן קישואים, דגנים מלאים, שיבולת שועל, דייסות, אורז מלא מבושל, עדשים כתומות ועוד.

יש להימנע ממזונות קרים מדי או מתוקים מדי. אפשר לחזק את הטחול גם באמצעות דיקור ושיאצו.

דרכים ביתיות לבדוק אלרגיה למזון

אחת הסיבות האפשריות להופעת הפרעות קשב וריכוז היא אלרגיה למזון מסוים. כדי לגלות לאיזה מזון אלרגיים, אפשר לעשות דיאטת אלימיניצה: במשך כמה ימים אוכלים רק מזונות שהסבירות לפתח אליהם אלרגיה מאוד נמוכה, כמו אורז, בטטות, רוב הירקות, רוב הפירות, קטניות (חוץ מסויה) ועוד. בהמשך מוסיפים בנפרד פריט מזון החשוד כגורם לאלרגיה במשך כמה ימים. למשל: מוצרי חלב, חיטה, ביצים, סויה, בוטנים, שקדים, דגים וכן הלאה, וכך בודקים את השפעתם.

דרך נוספת לבדוק אלרגיה למזון היא למדוד את קצב הדופק במשך דקה לפני האכילה ושוב כעבור 20 דקות לאחר אכילת המזון החשוד. אם הדופק עלה ביותר מ-10 פעימות לדקה, ולא היו גורמים נוספים שעלולים להשפיע על הדופק, ייתכן שמדובר באלרגיה למזון זה.

עודף בכבד
הכבד אחראי על הזרמת אנרגיה תקינה בגוף ונחשב "ממטרת הצ'י של הגוף". כשפעילות זו נפגעת, יופיעו סימפטומים שונים כתוצאה מהחסימה באנרגיה: עצבנות, מתח, התקפי כעס ותסכול, כאבים גופניים, מתח בחזה – בעיקר בכלוב הצלעות – עיניים אדומות, בעיות מחזור ותופעות לפני המחזור, כאבי ראש ועוד.

מה עושים? במקרה זה מומלץ לעשות ניקוי כבד תקופתי להוצאת רעלים ולהעשיר את התזונה בירקות ירוקים המיטיבים עם הכבד ובמזונות נוספים המיטיבים עם הכבד כמו ברוקולי, חסה, עלי בייבי, צנון, אצות ים, מלפפון, ארטישוק. כמו כן יש להוריד מהתפריט מזונות ותבלינים מחממים כמו פלפל שחור, צ'ילי, קינמון, רוזמרין, חרדל, שום, בצל, ג'ינג'ר, שמן סויה ועוד, ובעיקר חשוב להימנע ממטוגנים.

חשוב ביותר לטפל בלחץ ובסיבות שגרמו לו, אם בעזרת נשימות, מדיטציה, יוגה, טיולים בטבע, שיאצו או כל דבר אחר שעושה לכם טוב על הנשמה.