התפתחות רוחנית או זוגיות?

צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Yuri Arcurs, Shutterstock
צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Yuri Arcurs, Shutterstock

אדם הנמצא בתהליך התפתחות רוחנית עובר שינויים המשפיעים על סביבתו ואף על בן או בת זוגו. איך מתפתחים רוחנית בלי להרוס את הזוגיות?

88 שיתופים | 132 צפיות

"התפתחות רוחנית היא תהליך פנימי שהאדם עובר עם עצמו ביחס לעצמו, ביחס לסביבה וביחסי הגומלין ביניהם", מסבירה מיכל פוני, פסיכולוגית תעסוקתית, שותפה במרכז "קריירה של הממד האישי, ניהול קריירה, פיתוח אישי והשמה".

"בתהליך זה האדם עובר שינוי הבא לידי ביטוי בדרך החשיבה, ההסתכלות, התפישה והתייחסות אל העולם ואל עצמו. סדרי העדיפויות עשויים להשתנות: הצרכים, הראייה את הייעוד שלו בעולם, דרך התייחסות לבני משפחה, לעמיתים בעבודה, לכפיפים, למנהלים, ללקוחות, לחברים ולכל הסובבים אותו".

הפתרון: תקשורת פתוחה ורציפה

"רמת השינוי נעה על רצף, משינוי מינורי ועד שינוי מהותי הבא לידי ביטוי בצורת החיים ובדרך התנהלות. באופן עקרוני, שינוי שנעשה ברובד מסוים בחיים משפיע על שאר הרבדים, לא רק על האדם עצמו, אלא על כל הסובבים אותו. השינוי יכול להתקבל בהערכה, בקבלה ובאהבה מהסביבה, ומנגד – לעורר התנגדות רבה".

"בהיערכות לקראת תהליך התפתחות רוחנית, אין רשימת עשה ואל תעשה. אדם צריך להגיע לתהליך עם רמת מוטיבציה גבוהה ועם ידיעה שאי אפשר יהיה לחזות מה יתרחש במהלכו. הוא חייב לדעת שהשינוי שעובר עליו משפיע על הסובבים אותו".

"כשמדובר במערכת יחסים זוגית, מידת ההשפעה תלויה בטיב היחסים בין השניים, בעוצמת השינוי, הדרך שבה בוחר האדם לתת ביטוי לשינוי וכו'. למשל, אדם שנמצא בתהליך של התפתחות רוחנית, משקיע שעות רבות בעבודה עם עצמו, בהשתתפות בפעילות קבוצתיות ומתחבר לסביבה בה השפה המדוברת משותפת לכולם. הדינמיקה הזו עלולה להרחיק אותו מקבוצות השייכות הקודמות שלו, כמו בני זוג, משפחה, חברים וכו'".

"תהליך כזה עלול להוביל בסופו של יום לגירושין, אך לא ניתן להסיק שמי שהולך למסלול של התפתחות רוחנית, מביא על עצמו גירושין. אדם שפונה לדרך מאוד טוטלית ונוקשה, עם פחות מקום להידברות ופשרות, עלול למצוא עצמו ללא בן זוג (בהנחה שהבן זוג לא עובר עמו את התהליך).

"הדרך למזער את ה'מחירים' של התהליך, היא לקיים תקשורת פתוחה ורציפה בין האדם לבן הזוג ולאנשים הקרובים לו. שיתוף בחוויות ובתובנות עוזר לצמצם את תחושת אי הוודאות של בן הזוג לגבי מה שקורה עם האחר, להרגיש קרוב אליו ולאפשר לכל אחד לבחור את דרכו. צריך להיות ערניים, עם היד על הדופק, ולהרגיש איפה ומתי זה עולה על שרטון. צריך לגלות גמישות ונכונות להתאים את הדרך לאחר. לקבוע סדרי עדיפויות. להחליט מה חשוב, הכרחי, רצוי – ולפעול בהתאם".

* קראו גם: טיפים לעיצוב חדר שינה שמחזק את הזוגיות ומזמן זוגיות לרווקים

אנשים לא תמיד מוכנים לשינוי שיקרה עם השתלבות הרוחניות בכל רובדי החיים. אילוסטציה: א.ס.א.פ קריאייטיב | Plastilino, Shutterstock

אנשים לא תמיד מוכנים לשינוי

"למראית עין, מטרת הרוחניות היא להפוך אותנו לאנשים טובים יותר, סבלניים יותר, מוארים, אוהבים ומאושרים ולכאורה, בני זוג טובים יותר. אולם פעמים רבות מתפתח במקום סובלנות יחס יהיר ומתנשא כלפי אלו שלא שייכים לזרם הרוחני וכמובן גם כלפי בני הזוג שנשארו מעברו השני של המתרס", טוענת גאולה חסיד, מדריכה רוחנית ומטפלת באנרגיות מתל אביב, שנטעה רגלה בעולם הרוחני לפני כ-20 שנה, ומאז עברה מסע רוחני שנתן אותותיו בכל היבטי חייה.

כשהחלה בשנת 1989 ללמוד קבלה בטורונטו – שם היתה נשואה לאיש אקדמיה – זה נתפש כאקט של חוסר איזון, מספרת חסיד. "אנשים חשבו שירדתי מהפסים, כי בזמנו רווחה הדעה שמי שלומד קבלה משתגע, אך אני הרגשתי שהגעתי הביתה".

כשהחלה ללמוד קבלה היתה חסיד על סף גירושין, אך אין לטענתה קשר בין הדברים. "ההתעסקות הרוחנית יכולה לנבוע מהרבה סיבות, כמו חיפוש אחר משמעות, תחושת בדידות קיומית ולפעמים שעמום", היא מסבירה. "אנשים לא תמיד מוכנים לשינוי המשמעותי שיקרה עם השתלבות הרוחניות בכל רובדי החיים. הנושא הרוחני כל כך מעסיק ומרתק, עד שיכול להיווצר ניגוד עצום מול השגרה הקיומית, ויש בני זוג שלא מוכנים לקבל תפישה חדשה".

מגזין חיים אחרים במתנה! לחצו כאן לקבלת ההטבה>>

בן הזוג נשאר מחוץ לתמונה

"אם רק אחד מבני הזוג מתעמק ברוחניות, נוצר נתק מחשבתי בתפישת העולם ביניהם. אפילו אם בן הזוג מפרגן ומעודד, עדיין הוא נשאר מחוץ לתמונה אם אינו מוכן להצטרף למסע הרוחני. בסופו של דבר, נוצר ריחוק. האיזון העדין שקיים בנישואים מתפורר, כי קל מאוד להיכנס ללימודי רוחניות, אבל לא תמיד אפשר לשלוט בהשפעה של הלימוד".

"כמובן שלא כולם נסחפים לגמרי, אבל מי שמגלה את ייעודו החדש או שמאבד עניין בחייו הקודמים, לא יוכל לחזור אחורה והשינוי הוא בלתי נמנע. משיעור או שניים, זה הופך להוויית חיים שונה לגמרי. הרוחניות דורשת הסתכלות פנימה, התמקדות ברגשות, מחשבות ורצונות. כלומר, האני במרכז, וזה אספקט שלא תורם לזוגיות בריאה אם האדם לא מודע לעצמו ואם אין לו בסיס רגשי איתן".

"על מנת למנוע משברים, מי שמצוי בתהליך רוחני חייב לגלות מודעות ורגישות למצב, לשתף את בן הזוג בלימודים ובמתחולל בנפשו ולעבור את התהליך בהדרגה. להשתדל להזמין את בני הזוג למפגשים הרוחניים. יש המגיעים בהתחלה מסקרנות. בתחילה נהנים מהמפגש החברתי, מהלימודים, מהמדיטציות, ובסופו של דבר מוצאים בכך עניין אמיתי ומשתנים גם הם".

* למה אסור לוותר בזוגיות? התשובה בפנים