חייכו, מותחים אתכם

סובלים מכאבים? שיטת קינזיו טייפינג מקלה על הכאב באמצעות הדבקת רצועות טייפ דביקות, המותחות את העור וכך משפיעות על מתח השרירים, על זרימת הדם ועל מערכת הלימפה

88 שיתופים | 132 צפיות

מי לא התנסה פעם בכאבים שמקורם בשרירים או במערכת העצבים? לעתים הכאבים נובעים מאירוע טראומטי כמו נפילה או פציעה, אך פעמים רבות הם נובעים מהרגלי תנועה מוטעים שנרכשו במהלך הזמן. החיפוש אחר דרכים לשיפור תפקוד מערכת השלד והשרירים, כמו גם הקלה על כאב, הובילו לפתרונות יצירתיים המפתיעים בעומק ההבנה שלהם את גוף האדם. הפתרונות נראים פשוטים, אך התחכום שלהם הוא בחיבור שהם עושים בין אלמנטים שלכאורה אינם קשורים זה לזה.

כזו היא שיטת הקינזיו טייפינג, שנועדה לפתור בעיות פיזיות שונות באמצעות מתיחת העור על ידי רצועות המודבקות אליו ומשנות את המתח שלו. שינוי מתח העור יוצר אפקט "דומינו" – הוא משנה את מתח השרירים, משפיע על זרימת הדם ומשפר את תפקוד מערכת הלימפה, וכך מתאפשרים תהליכי ריפוי ותיקון בלי התערבות נוספת. זו, על רגל אחת, התורה כולה.

כל כאב משתקף במצב העור

הוגה השיטה הוא ד"ר קנזו קאזה, כירופרקט וקינסיולוג ממוצא יפני, שפיתח את שיטת הריפוי המקורית שלו בסוף שנות ה-70. את דרכו המקצועית החל דווקא לאחר סיום בית ספר למסחר (שם אולי רכש כלים שיעזרו לו בהמשך להפיץ את שיטתו בכל העולם), תחום שאותו זנח. אבי אשתו היה רופא פיזיקלי (ענף ברפואה העוסק בשיקום חולים בעלי נכות גופנית), ומתוך היכרות עם עבודתו שאב ד"ר קאזה השראה לכיוון מקצועי חדש. הוא פנה ללימודי כירופרקטיקה וסיים בהצלחה את לימודיו בקולג' הלאומי לכירופרקטיקה בשיקגו, אך הרגיש שיש לו צורך ויכולת לפתח מתודה משלו.

כאיש מקצוע בתחום הרפואה, ידע ד"ר קאזה שהעור הוא האיבר הרפלקסיבי הגדול ביותר בגוף. משמעות הדבר היא שכמעט כל כאב, חולי או סימפטום באים לידי ביטוי בעור המשקף אותם. העור מכיל כמות עצומה של חיישנים הרגישים לקור, לחום, לוויברציות, ללחץ ולכאב כתוצאה מגירוי קל מתמשך. בכל מקרה של חבלה או דלקת, הסימנים הראשונים יבואו לידי ביטוי בעור בצורות כגון אדמומיות, חום, גירוי ושינוי בצפיפות תאי העור.

ד"ר קאזה תהה איך אפשר להשתמש במידע הזה כדי להביא לתהליכי ריפוי. הוא הניח שאם ניצור שינוי מלאכותי במצב העור באמצעות סוג של מניפולציה שנפעיל עליו, נוכל ליצור שינוי. הוא ידע שעור רפוי ולא מתוח עלול להעיד על בעיה, בעוד שמתיחה שלו עשויה לשפר את התפקוד של אותו שריר או איבר שהעור מכסה מעליו. מכיוון שכל האיברים קשורים זה לזה ומשפיעים זה על זה, הדבר יביא לשינוי כולל בתפקוד הגוף.

ד"ר קאזה מצא כי יצירת השינוי יכולה להתבצע באמצעות הנחת רצועות בד המודבקות לגוף ברמת מתח מסוים בהתאם לאבחנת המטפל, בשונה ממקרים אחרים שבהם הטיפול מתקדם מהפנים אל החוץ. הריפוי שהוא מציע הוא בסגנון האמרה האנגלית: Fake it till you make it. כלומר, "מזייפים" את המצב הרצוי, יוצרים מתח מלאכותי מסוים במצב העור, ומקבלים את התוצאה הרצויה של מתח נכון במצב השריר.


בעזרת רצועות הבד המיוחדות ניתן ליצור מתח נכון במצב השריר. צילום: "אדוונסמד"

תגלית בדרך ניסוי וטעייה

הניסיונות הראשונים לא היו קלים ולא הביאו מיד לתוצאות המבוקשות. כך למשל, כשטיפל ד"ר קאזה בידידת משפחה שסבלה מדלקת מפרקים, הוא הצמיד לברך שלה רצועת טייפ נוקשה בעזרת דבק חזק. עוד באותו לילה העירו אותו בני משפחתה וביקשו ממנו להגיע בדחיפות לאישה. הוא גילה שהאזור שהדביק הפך אדום ושהחום באותו אזור עלה מאוד. כשניתח את המקרה הבין ד"ר קאזה כי הלחץ שהפעיל על העור גרם לגירוי חיישני העור ויצר לחץ על הרקמות התת עוריות, ובכך חסם את דרכן ואת זרימת נוזלי הלימפה והדם בכלי הדם הקטנים. ממקרה זה הסיק כי כי אם טייפ קשיח ודביק עלול לגרום לכאב, הרי ייתכן שבצורה שונה הוא אולי יפחית כאב. וכך פיתח ד"ר קאזה רצועות דביקות קלות וגמישות מכותנה, שהתאימו למטרותיו ובאמת הביאו להקלה של סימפטומים.

איציק פרידמן, פיזיותרפיסט מוסמך ומנהל המכון לפעילות משקמת במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, הביא את השיטה לארץ לפני כמה שנים והיום הוא שותף לכתיבת תכנית הלימודים שלה ברחבי העולם. "נחשפתי לשיטה בסוף 1999 באירופה. השיטה עוררה בי עניין אך פניותיי לחברה היפנית המפיצה אותה לא נענו. ב-2001 הייתי בכנס בגרמניה וראיתי את העבודה עם הטייפ, אותן רצועות בד המוצמדות לגוף, והחלטתי לנסוע לאירופה כדי ללמוד את השיטה. ב-2006 עברתי קורס מדריכים ביפן וקיבלתי זיכיון להפצת השיטה בארץ. השיטה, שהיא דרך להקל על כאב, מתבססת על העובדה שהעור מכיל את רוב החיישנים, ותופס למעשה 16 אחוזים ממשקל הגוף. זאת ועוד, המוח והעור נוצרים מאותם תאים עובריים, כך שבמובנים מסוימים לגעת בעור זה כמו לגעת במוח או לפחות במערכת העצבים.

"בשנים האחרונות, זמן רב לאחר שפותחה השיטה, הידע על הגנת העור מפגעי הסביבה קפץ כמה מדרגות ולמעשה מאמת את הנחות היסוד של השיטה. כך למשל, האפידרמיס, שכבת התאים העליונה של העור, מכילה מנגנון הגנה ראשוני נגד וירוסים, ובכלל זה איידס. גם קצב התגובה של העור מדהים ועולה בהרבה על קצב התגובה של איברים פנימיים. מחקרים נוספים הראו שעם כל פעימת לב חלים בעור שינויים אלסטיים ושהוא למעשה 'רוקד' בתנועה מתמדת".


השיטה יעילה לטיפול בכאבי גב. אילוסטרציה: photos to go

מדביקים רצועות ובודקים

"כשמגיע אליי מטופל, אני עורך לו כשבעה עד שמונה מבדקים, והתוצאות שלהם מראות את טווחי תנועה של הגוף. מערכת הבדיקות מאפשרת לי לאסוף הרבה מאוד מידע על המטופל גם ללא ידע קודם על ההיסטוריה הרפואית שלו. עם מציאת אזור הבעיה מתבצעת בדיקת שרירים הקובעת היכן יש אזור חולשה ואילו איברים הוא מקיף. מציאת אזור שרירי חלש מתבססת על העבודות של ד"ר ג'ורג' גודהארט משנות ה-60, אשר פיתח את הקינסיולוגיה המעשית. הוא חקר ומצא שגירוי חיובי מניב תגובת שריר חזקה, ואילו גירוי שלילי גורר היחלשות ברורה של השריר הנבדק. הוא הצליח לקבוע שאותה תגובה חיובית או שלילית מתרחשת הן מול גירויים פיזיים והן מול גירויים נפשיים. בהתאם לבדיקה המתבססת על גירוי פיזי, אני מחליט היכן להניח את הטייפ.

"לאחר מכן בודקים אם הפונקציה התפקודית שאליה שאפנו מראש השתפרה. אם יש שיפור, אנחנו נותנים למטופל תרגילים לבית. אם לא, אנחנו מנסים שוב ובודקים אם הטעות היא בתהליך האבחון או באופן הנחת הרצועה. לעתים מספיק טיפול אחד לפתרון בעיות שאינן מוגדרות ככרוניות כמו כאב הנובע מנפילה. השיטה מאפשרת טיפול בחולים מכל הסוגים, ובהם חולים עם בעיות אורתופדיות במצב חריף או במצב כרוני וחולים עם בעיות נוירולוגיות, וטיפול בבעיות כמו נפיחות או לימפאדמה, נשימה, הפרעות במערכת העיכול, עקמת (סקוליוזיס וקיפוזיס), צלקות ועוד".

פרידמן מספר על טיפול באמצעות שיטת קינזיו בצעיר בן 27 שהגיע למרפאה בבית חולים שיבא עקב כאב גב טורדני שהקרין גם לרגליים וגרם לכאב. "בחנתי את אופן הליכתו, את הדרך שבה הוא דרך על הרצפה, את מצב קרסוליו, ברכיו, ירכיו, גבו התחתון והעליון, את מנח הצוואר ואת איזון הכתפיים והידיים. כשתשאלתי אותו על ההיסטוריה הרפואית שלו, התברר כי כל משפחתו סובלת מבעיות גב. לאחר ביצוע סדרה של בדיקות שרירים, הבעיה התמקדה באגן משמאל. כל מגע קל באזור גרם לגלי כאב שהגיעו עד הרגל. לאחר הנחת הטייפ באזור האגן, קם המטופל נינוח ממיטת הטיפולים וביצע כמה פסיעות הססניות שהפכו לצעד יציב וחזק. הומלץ לו לבצע תרגול גופני יומיומי כדי לשמור על השינוי שהשיג בעזרת שיטת הקינזיו טייפינג".