לומדים ליהנות מהעבודה

צלם: fotolia, א.ס.א.פ קריאייטיב
צלם: fotolia, א.ס.א.פ קריאייטיב

כבר הרבה זמן שלא טוב לכם בעבודה אבל אתם מרגישים שאינכם יכולים לעזוב בשל סיבות כאלה או אחרות. מה בכל זאת אפשר לעשות כדי ליהנות מהעבודה? הנה מספר טיפים

88 שיתופים | 132 צפיות

כבר זמן מה שלא טוב לכם בעבודה. אתם מעדיפים להיות במקום אחר, אתם משועממים, מתוסכלים, לא מגשימים את הפוטנציאל שלכם, ובכל זאת – מרגישים שאינכם יכולים לעזוב. הצורך להביא פרנסה הביתה, מצב השוק, הכישורים שרכשתם עד היום, הרצון להתמקד בדברים אחרים כגון זוגיות או הקמת משפחה, כל אלה ועוד מהווים סיבות או תירוצים להימנעות משינוי.

אתם לא לבד. לעיתים נדמה שיותר אנשים מתוסכלים מעבודתם, מאשר אלה הנהנים ממנה. חלקכם קיבל המלצה ללכת לאימון אישי, לברר מחדש את הכיוון המקצועי שלכם, לעשות שינוי. חלקכם אינו בשל לשינוי כרגע.

לקיחת אחריות

כאשר התפיסה שלכם אומרת שאין ברירה ועליכם להישאר במקום העבודה, עדיין יש בידיכם הבחירה כיצד להגיב ולהתמודד עם המצב. אם אתם בוחרים בגישה תבוסתנית, בחוסר אונים ובקורבנות – עצרו כאן. אם אתם מוכנים להיות אקטיביים ולקחת אחריות על גורלכם – אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא.

גם הסתגלות דורשת שינוי – שינוי בתפיסות, בגישה, בנקודת המבט. התרגלתם לראות את מקום העבודה שלכם באור שלילי. ייתכן שיש לכם נטייה לראות את החיים בגוונים של שחור ולבן. האם במקום אחר הייתם שבעי רצון אחרי זמן מה? ייתכן שכן. אולי לא.


בידיכם הבחירה כיצד להגיב ולהתמודד עם המצב. אילוסטרציה: ingimage

אז מה אפשר לעשות?

* מצאו חמישה דברים נחמדים שאתם יכולים לומר על מקום העבודה שלכם. משהו בקשר לאנשים, לחברה, משהו מתוך מגוון הפעולות שאתם עושים שכן נעים לכם לעשות, אולי המרחב בו אתם יושבים, או המרחק מהבית? אתם יכולים להיעזר בזיכרונכם – מדוע בחרתם במקום הזה מלכתחילה? מה היה שם שכן מצא חן בעיניכם? גם אם השתנתם במהלך השנים, אין ספק שחלק מן הדברים הללו עדיין רלוונטיים עבורכם גם היום. נסו לראות בהם יתרונות אמיתיים. אפשרו להם למלא אתכם בחיוך של תקווה.

* המשיכו בכך. בכל יום, כאשר אתם בדרך לעבודה, התבוננו בדברים החיוביים סביבכם. כמה קל לראות את הפיח בכבישים, הנהגים חסרי הסובלנות, הפקקים.. אבל מי אמר שקל זה טוב? כבר שנים אתם גורמים לעצמכם סבל עם המחשבות הללו. שנו גישה. ראו את הנהגת הנחמדה שיושבת ברכב לידכם ומחייכת לעצמה, שימו מוסיקה נעימה ברדיו – במקום תכנית בוקר פוליטית, אלימה ועוקצנית. אולי כדאי שתכניסו דיסקים לרכב עם הרצאות בנושאים שמעניינים אתכם. הפכו את חווית הנסיעה לעבודה לחוויה נעימה במקום החוויה הנרגנת שהרגלתם את עצמכם אליה.

* הגיעו לעבודה מחייכים. תתפלאו לגלות כמה אנשים עורגים לחיוך. תתפלאו לראות כמה אנשים נענים לחיוך בחיוך. הפכו את מקום העבודה שלכם למקום נעים יותר להיות בו.

* ערכו רשימת מלאי של כל המטלות והמשימות הנדרשות מכם לאורך היום. בחנו – האם יש בתוכן כאלה שאתם אוהבים יותר? האם יש חלקים או משימות שאתם נהנים לעשות? אם יש כאלה, הרי שכבר עשיתם שינוי קל בתפיסה – ולא הכל שחור.

* מצאו משמעות בעבודתכם. אנשים מגדירים משמעות באופנים שונים. מה משמעותי עבורכם? מה מתוך מה שאתם עושים בעבודה, מעניק ערך – לעצמכם, ולאחרים? במקביל, בדקו האם אתם יכולים להכניס שינויים בתפקיד שלכם – לקחת על עצמכם תחומים מעניינים ומשמעותיים יותר, או לשפר ולייעל את מה שאתם עושים. אולי תרגישו שאתם רוצים לתרום לצד החברתי של המקום, להצטרף לוועד, לארגן ימי כיף או פעילויות משותפות מחוץ לשעות העבודה. רמת שביעות הרצון שלכם תעלה ככל שתהיו מעורבים ואכפתיים יותר.

לכן, בססו בתוככם את התחושה שמקום העבודה שלכם אינו רק מקור פרנסה, ושכאשר אתם משקיעים בו, אתם עושים עבור עצמכם – ולא רק עבור הבוס או הלקוח.

* מקדו את הדברים שאינכם אוהבים בעבודה. האם זה הבוס, האנשים, זמן הנסיעה או התחום בו אתם עוסקים? אל תתייחסו לעבודה כאל מכלול אלא כמורכבת מהרבה משתנים שלפחות את חלקם תוכלו לשנות כדי שתחושו הקלה. כחלק מן השינויים, אתם יכולים לבקש לצאת להשתלמויות שיוציאו אתכם מן השגרה, ישדרגו את הידע שלכם ויאפשרו לכם להתקדם ולהתפתח.

* צאו לחופשה. חופשה כשלעצמה ממלאה מצברים, אך בנוסף, היא מאפשרת להתבונן בדברים ממרחק. זכרו – מה שרואים מכאן – לא רואים משם. המרחק עשוי לתרום לרעיונות ופתרונות שלא חשבתם עליהם קודם, אך הוא עשוי גם לעורר תחושה של געגועים למקום הישן והטוב. לשיגרה. אולי אפילו לבוס..

* צרו לעצמכם תחום עיסוק מקביל ממנו אתם נהנים. זה יכול להיות תחביב, אך עשוי להתפתח בהמשך, כאשר הזמן יבשיל לכך, ולהפוך למקצוע החדש שלכם. אנו מכירות נשים שהקדישו עצמם לילדים ואחרי זמן מה פתחו גנון ועזבו את מקום העבודה הישן. אחרים פיתחו את הנגרות כתחביב ומצאו את עצמם נענים להזמנות של חברים.. וחברים של חברים..


ערכו רשימת מלאי של כל המטלות הנדרשות מכם לאורך היום. אילוסטרציה: ingimage

לעשות שינויים ממקום שלם ונכון

אנשים מאמינים שאם יסבלו מאד – יעזו בסופו של דבר לעשות שינוי. הם מקפידים להימנע מלראות כל מאפיין חיובי בעבודתם כדי להדגיש בפני עצמם את הרצון לעזוב. מנסיוננו, השיטה הזו אינה עובדת. כדי לעזוב מקום עבודה יש צורך באנרגיה פנימית, אמונה עצמית ובטחון.

כאשר אדם מחזק בתוכו את השלילי, הוא כאילו אומר לעצמו – איזה אידיוט אני שבחרתי להישאר במקום כל כך גרוע, כמה אני חלש, חסר יכולת, עלוב.. באמירות הללו, אתם מחלישים את עצמכם, את אמונתכם ואת ביטחונכם העצמי. לכן אנשים רבים כל כך סובלים במקום עבודתם, ועדיין – אינם עוזבים.

גם אם תרצו בסופו של דבר לעשות שינוי ולעזוב את מקום עבודתם, רצוי שבינתיים תחזקו את עצמכם ותרגישו מסוגלים ובעלי יכולת. אם בסופו של דבר כל כך תיהנו – עד כדי כך שלא תרצו לעזוב – הרי שרק הרווחתם.

כנרת טל מאיר היא מאמנת ויועצת עסקית, זוגית ומקצועית. מלכה מאיר היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית.