מי שפיר, הדור הבא: הבדיקה החדשה שמשנה את חוקי המשחק

הבדיקה החדשה שמשנה את כללי המשחק. צילום: שאטרסטוק
הבדיקה החדשה שמשנה את כללי המשחק. צילום: שאטרסטוק

בהיריון וחוששת מדיקור מי שפיר? הכירי את g.Check - בדיקת דם פשוטה המאפשרת לזהות הפרעות כרומוזומליות בעובר בוודאות של יותר מ־99 אחוז וללא סיכונים מיותרים

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי 

בדיקת מי שפיר והשאלה לגבי נחיצותה הן אחד הנושאים המורכבים במהלך היריון. בדרך כלל דיקור מי השפיר מתבצע במקרים שבהם עולה חשד לבעיה בחומר התורשתי העוברי, או כדי לשלול את האופציה לתסמונת דאון ולתסמונות אחרות בעובר. עם זאת הבדיקה אינה חפה מסיכונים ועל כן נשים רבות מתלבטות לגבי נחיצותה ותוהות אם הסיכונים והחששות שווים את זה. בבית החולים איכילוב מוצעת בדיקה מוצלחת שאינה דורשת משום מחט להתקרב אל סביבתו של העובר, אך מספקת את התוצאות הרצויות.

"אנחנו חיים בתקופה מרגשת מבחינת ההתפתחויות הטכנולוגיות הגנטיות. בדיקות שהיו דמיוניות לחלוטין לפני מעט מאוד זמן מתקיימות היום, ואחת מהן היא בדיקת ה־NIPT", אומרת ד"ר עדי רכס, רופאה בכירה במכון הגנטי וביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים. "הבדיקה מאפשרת לאתר את ה־DNA של העובר בדמה של האֵם, לגלות הפרעות כרומוזומליות כגון תסמונת דאון ואחרות בבדיקת דם פשוטה ולא פולשנית".

בדיקה פשוטה ולא פולשנית. צילום: שאטרסטוק
בדיקה פשוטה ולא פולשנית. צילום: שאטרסטוק

איך זה קורה בפועל? במהלך ההיריון משתחררים לדם האם מקטעי DNA של העובר, ולמעשה החל מהשבוע העשירי להיריון הם מגיעים לכעשרה אחוזים ממקטעי ה־DNA בדם האם. באמצעות מקטעים אלה אפשר לבצע את הבדיקה החדשנית ולאתר את ההפרעות הכרומוזומליות השכיחות כגון תסמונת דאון, תסמונת אדוארדס, תסמונת פטאו וכו'. "יתרונה של הבדיקה הוא ביכולת הגילוי הגבוהה שלה בשלב מוקדם מאוד של היריון בצורה בטוחה ואמינה ובוודאות של יותר מ־99 אחוז", מסבירה רכס.

כל התשובות נמצאות בדמה של האם. צילום: שאטרסטוק
כל התשובות נמצאות בדמה של האם. צילום: שאטרסטוק

כיום המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) הוא בית החולים היחיד בארץ שבו מתבצעת הבדיקה החדשנית המתאימה לכל אישה החל מהשבוע העשירי להיריון. מתלבטות האם לבצע בדיקת מי שפיר? בדיוק בשביל זה קיימת הבדיקה. בדיקת הדם נלקחת בבית החולים ונשלחת למעבדות BGI שבהונג קונג, בעלות התקן הבינלאומי הגבוה ביותר לבדיקות גנטיות. תוך שבועיים תתקבל התוצאה שתעשה את ההחלטה עבורכן ותמנע דיקורים מיותרים.