מסתכלים לכם בעיניים

לא רק משקפיים או ניתוח, יש גם אפשרויות אחרות

88 שיתופים | 132 צפיות

התלות הגוברת בתאורה מלאכותית והצפייה הממושכת בטלוויזיה ובמסך המחשב, פוגמים ביכולת הראייה. שיטות הרפואה הטבעית מנסות לתקן את מקור הבעיה ולשפר את הראייה על בסיס הקשר שבין הגוף לנפש ובין אברי הגוף השונים, ללא שימוש באמצעים מכניים. שיטות אלה תופסות את פעולת הראייה כבעלת תפקיד נפשי-שכלי, ואת העיניים כמוציאות לפועל של הרצון לראות.

שיטות הרפיה

על מנת שתתאפשר ראייה טובה, העיניים, שריריהן ועצביהן צריכים להיות רפויים לגמרי. יש לנסות להימנע ממצבי לחץ ומתח, שכן מצב זה נוטה להביא את העיניים לידי נוקשות וקיבעון. מבט נעוץ ומרוכז הוא הסימן הראשון לראייה לקויה.

עין נורמלית תמיד נעה, היא לעולם אינה נחה. תנועה מתמשכת של העין חיונית לפעולתה הבריאה, ולכך אפשר להגיע רק באמצעות הרפיה מושלמת של כל חלקיה. מנוחה מוחלטת במשך חצי שעה עד שעה במשך היום חשובה לרגיעה מלאה, והיא חיונית לבריאות העין יותר משנת הלילה.

קיימות שלוש שיטות עיקריות להרפיית העין:

1. נגיעה בכף היד: יש לשבת בתנוחה נוחה ככל האפשר ולהשתדל להרפות את הגוף ככל האפשר. כשאתם מרגישים נוחות מירבית, עיצמו את העיניים וכסו אותן בכפות הידיים, תוך הצלבה מעטה של כפות הידיים, כך שכף היד השמאלית תהיה מעל העין הימנית וכף היד הימנית מעל העין השמאלית, בלי ללחוץ על העיניים. על שתי הידיים להיות מקומרות מעט באופן שישאירו את האף חופשי. חשוב לדאוג שהעיניים יהיו עצומות ורפויות. כך יזכו העיניים למנוחה טובה. ככל שהצבע הנראה בעת הכיסוי בכפות הידיים כהה יותר, משתפר מצב הרפיון של העיניים.

נסו לשחרר את עצמכם ממחשבות, או לחילופין לחשוב על מצב העיניים. רצוי לנסות לדמיין את העלטה העוטפת את העיניים ואת החושך הנעשה כהה וכהה יותר.

אם תבצעו פעולה זו במשך עשר דקות עד חצי שעה, פעמיים עד שלוש ביום, תבחינו בשיפור גדול בראייה תוך זמן קצר.



אחת הדרכים להרפות את העין - מצמוץ <br />אילוסטרציה: stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/809/2809/blink.jpg?1158262378" />                             </p>
<div>אחת הדרכים להרפות את העין – מצמוץ <br />אילוסטרציה: stock.xchng</div>
</p></div>
<p><strong>2. הטיית הגוף מצד לצד: </strong>שיטה זו פועלת על הרפיה של כל מערכת העצבים בגוף. באופן זה מושפעים המוח והגוף בו זמנית, והרפיה זו מסייעת במידה עצומה להקלת המתח בעיניים. </p>
<p>עימדו זקוף על רגליכם כשהן פשוקות במרחק של כ30- ס"מ זו מזו, וידיכם שמוטות לצדדים.אחרי שתחושו הרפיה מוחלטת, התחילו להטות את גופכם מצד לצד, כאילו אתם מטוטלת של שעון הנעה באיטיות. הרימו את עקבכם מן הרצפה, אך לא את כף הרגל כולה, החזירו אותו והרימו את העקב השני. הניעו את הגוף כולו ולא רק את החלק העליון שלו. </p>
<p>רצוי לבצע הרפיה זו פעמיים-שלוש ביום, חמש עד עשר דקות בכל פעם, כל אימת שחשים עייפות ונוקשות בגוף. לאחר רגע של הטיית הגוף בעיניים פקוחות ורפויות, יש לעצום אותן, וכך לבצע את התרגיל, במשך דקה בעיניים פקוחות ודקה נוספת בעיניים עצומות.</p>
<p><strong>3. מצמוץ: </strong>עין נורמלית ממצמצת בהפסקות סדירות במשך כל זמן היותה פקוחה. הדבר נעשה במהירות כה רבה עד כי איננו מבחינים בכך. אצל אנשים בעלי ראייה לקויה נעשות העיניים מקובעות ומאומצות, ופעולת המצמוץ אינה מודעת וקלה, אלא מתבצעת במאמץ. </p>
<p>הסובלים מראייה לקויה חייבים לסגל לעצמם הרגלים של מצמוץ תכוף וסדיר, ועל ידי כך למנוע מתח. כדאי ללמוד למצמץ פעם או פעמיים מדי עשר שניות, בעיקר בזמן קריאה או צפייה בטלוויזיה, וזאת ללא מאמץ. זוהי הדרך הפשוטה ביותר והיעילה ביותר להפגת המתיחות של העין.</p>
<h2>דרכים נוספות להרפיה</h2>
<ul>
<li>ערכו של אור השמש בכל מקרי הראייה הלקויה הוא גדול מאוד. הדרך הטובה ביותר להעניק לעיניים אור זה היא לעצום את העיניים, לעמוד באור יום ולהניע את הראש מצד לצד. פעולה זו מזרימה דם לעיניים ומביאה להרפיית השרירים והעצבים. אסור לבצע תרגיל זה עם משקפיים.</li>
<li>המים הקרים טובים מאוד לחיזוק העיניים והרקמות. בעת כל רחצה, קמרו את ידיכם, מלאו אותן במים והרימו אותן עד למרחק של כחמישה ס"מ מעיניכם העצומות. התיזו את המים על העיניים ביעילות, אך לא בפראות. חשוב מאוד שהמים יהיו קרים ולא פושרים. טוב לעשות זאת כאשר העיניים עייפות.</li>
</ul>
<div class=

תזונה

"מצב העיניים והראייה מעיד במידה רבה על מחלות ועל בעיות באיברי גוף אחרים", אומרת ד"ר איילה בן אלישע, מומחית לנטורופתיה. "עיניים דומעות, למשל, הן לעיתים סימפטום להצטננות, עיניים בעלות גוון צהוב עשויות להעיד על דלקת כבד נגיפית או על חסימה של דרכי המרה, טשטוש ראייה עלול לבטא יתר לחץ דם או סוכרת. עם זאת, חלק גדול מבעיות העיניים נובע מחסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים (כדוגמת ויטמין A, בטא-קרוטן, ויטמין C, E ואבץ). חלק מהוויטמינים המהווים גם נוגדני חמצון עשויים אף להגן מפני רדיקלים חופשיים המסבים נזק רב לעיניים.

מבחינה תזונתית רצוי להימנע מסוכר ומקפאין ולהקטין את צריכת הניקוטין (אם מעשנים). ד"ר בן אלישע ממליצה להוסיף לתזונה בטא-קרוטן יבש, המהווה מקור לייצור ויטמין A, מחזק את המערכת החיסונית ומשפר ראייה בזכות היותו נוגד חמצון חזק. "בטא קרוטן מצוי בשפע במזונות כתומים ואדומים: גזר, דלעת, בטטה, מלון, משמש, אפרסק, תירס, מנגו, פלפל אדום, עגבניה, וכן בירקות הירוקים: פטרוזיליה, תרד, אבוקדו, כרוב.

"ויטמין A מצוי במזונות: כבד מן החי, פירות וירקות כתומים וירוקים כגון אספרגוס, משמש, סלק, ברוקולי, תרד, תפוחי אדמה מתוקים (בטטה), פטרוזיליה, מרווה, אספסת ופפאיה.

חשיבותם של ויטמין A וויטמין B רבה לראיית לילה טובה, לקיום בריא של רקמות העור במערכת הנשימה, במערכת העיכול ובמערכת המין. רצוי ליטול מולטי ויטמין המכיל את גם ויטמינים מקבוצת B הנחוצים לאיזון מערכת העצבים, שכן הראייה נוטה להיחלש במצבי לחץ ומתח.

ראי הנפש

"בעיות ראייה נובעות מהפרעות שעליהן ניתן להתגבר במקרים רבים באמצעות שיטות טיפול טבעיות ופשוטות", טוען ד"ר ויליאם בייטס, רופא עיניים מניו יורק, שהנחת היסוד העומדת בבסיס שיטת הריפוי שלו היא שהראייה משקפת את משולש הפעילות מוח-גוף-נפש.

"הראייה מבטאת צורך נפשי עמוק להכיר את העולם ואת הסביבה וליצור איתם מערכת יחסים הדדית דינמית", מסביר ד"ר בייטס. "צורך נפשי זה הוא שמזרים חיוניות אל העיניים, נוטע בהן עירנות וסקרנות והוא גם עוזר לנו לרפא, לשפר ולתקן את הראייה במקרה הצורך.

תינוק לומד להפעיל את מערכת הראייה בכוחות עצמו עד גיל שלושה שבועות, ממש כמו שילד בן שנה לומד ללכת בכוחות עצמו.

זהו תהליך של לימוד שמביא בסיומו לגיבוש הרגל. כאשר תהליך לימוד כזה מסתיים בהצלחה, מתגבש הרגל שמתפקד יפה ויש סיכוי שישרת בנאמנות את האדם במשך רוב ימי חייו. בחלק מהמקרים תהליך הלימוד אינו עולה יפה (הסיבות לכך עשויות להיות מגוונות: חיקוי הורה בעל ליקויי ראייה, גירוי יתר של הסביבה החיצונית והפנימית של אחת מהעיניים, מצבי משבר פיזיים ונפשיים ועוד). במקרים כאלה מלווה את מהלך הוראות ההפעלה של הראייה ליקוי שאינו מאפשר ראייה תקינה.

"לעיתים נוצרים ליקויים בראייה בשנים הראשונות של הילד בבית הספר (יש טוענים שאז הם מתגלים), בגלל מתח שנוצר אצל ילדים כתוצאה מדרישות חיצוניות מקונפליקטים פנימיים שהלימוד בבית הספר מעלה".

ד"ר בייטס מונה את המצבים הנפשיים שעשויים להביא למצבים של אי בהירות ועכירות בראייה:

  • רצונות סותרים-קונפליקטים: זהו מצב נפשי שממנו נובעות הוראות הפעלה סותרות שמשדר המוח אל העיניים.
  • מאמץ יתר-אמביציה: רצון לפתור קשיי ראייה מהר ובכוח המביא לתוצאה הפוכה.

על פי שיטת ד"ר בייטס צריך להירגע ולהימנע ממצבי לחץ כדי לפתור בעיות ראייה.