מפת היקום האינסופי

המנדלה, המעגל המקודש, היא ציור אנרגטי ומרתק

88 שיתופים | 132 צפיות

אם פעם, כשהייתם ילדים שיחקתם במשחק "גולם במעגל" והרגשתם מבוישים להיות במרכז, היום יש לכם הזדמנות לשנות את דעתכם על המעגל. המודעות למשמעויות הרוחניות והעוצמתיות של המעגלים נעשית גבוהה יותר. מעגלים הם סמל לכוח – מעגלי נשים, מעגלי גברים, מעגלי ריקודים, מעגלי מדיטציה, מעגל החיים, ועוד.

העוצמה נובעת מהחיבור הבסיסי ומשיתוף האנרגיות של כל אחד מהמרכיבים של המעגל, האנרגיה זורמת מאחד לאחד. וה"גולם", הופך למרכז המעגל, מרכז האנרגיה, ממש כמו במנדלה.

המנדלה פירושה בסנסקריט "מעגל מקודש", והיא מסמלת את היקום וצורתו. זו נקודה מרכזית שממנה יוצאות קרניים שלוחות היוצרות מעגל גדוש בקווים, צורות גיאומטריות, סימנים, סמלים וצורות. המנדלה נחשבת לציור אנרגטי. היא גורמת למביטים בה להעלאת הרמה הרוחנית ולתחושות מיסטיות ומחברת אותנו פנימה באמצעות העוצמה הוויזואלית שלה. הציור מייצג זרימה מהחוץ אל הפנים ולהיפך, מעין מעגל אנרגטי המצייר את אנרגיית החיים. עשיית המנדלה מבוססת על צורת המעגל וידועה בתהליכי ריפוי אישיים ואנרגטיים.

מעגלים מקודשים

המעגלים בטקסים מקודשים הביאו את האמונה והקשר בין מעגל וריפוי בתרבויות שונות, כמו אצל שבט הנבחו באמריקה. אצלם, מחלה נתפסה כהפרעה להרמוניה הטבעית. המרפא האינדיאני יצר מנדלה מחולות צבעוניים ליד החולה בהתאם לצרכים שלו. החולה היה נשכב במרכז המנדלה כדי לקבל את הכוחות החסרים לו.



המנדלה היא סמל וכלי טבעי של האנרגיה הפנימית המקנה אפשרות להיות שלם יותר וקרוב יותר למי שאנחנו באמת (stock.xchng)

המנדלה היא סמל וכלי טבעי של האנרגיה הפנימית המקנה אפשרות להיות שלם יותר וקרוב יותר למי שאנחנו באמת (stock.xchng)

אנשים ייחסו קדושה למקומות מעגליים בטבע. הר הפוג'ימה שליד טוקיו שביפן נחשב להר קדוש. דרך ספירלית מובילה עולי רגל רבים מהתחתית ליד הים עד לפסגתו המושלגת. במסופוטמיה הקדומה בנו מקדשים ענקיים במבנה דמוי מערה שנקרא זיגורט במטרה להגיע קרוב לשמיים. הזיגורטים נבנו בהתאם למערכי הכוכבים.

בבורבודור שביאווה אינדונזיה, ובסנשי שבהודו ניתן לראות מבנים דומים. המנדלה הטיבטית משחזרת בצורה דו ממדית את המבנה הקדוש של סנשי. המבט במנדלה הטיבטית מאלץ אותך לעבור דרך השערים המוגנים באלים זועפים, המייצגים את החלקים בנפש שחייבים להתעמת איתם לפני ההגעה למרכז, כגון דבקות ברגשות, תאוות בצע, פחד ועוד. המנדלה משמשת כמפה למציאות הפנימית המנחה ותומכת בהתפתחות הנפשית של אלו החפצים בהתעוררות רוחנית.

המנדלה היא חלק בלתי נפרד מהלימוד של החניך הבודהיסטי. העבודה דרך המנדלה מגלה את נכונות הנזיר והתמסרותו ללימוד. הגורו בוחר מקום מבודד בדרך כלל על האדמה, והתלמידים מכינים את עצמם ליצירת המנדלה במדיטציה, צום, ניקוי הגוף והנפש ושירה מקודשת. המנדלה מורכבת בדרך כלל מחול, העשוי מאבנים צבעוניות. הנזירים יוצרים את המנדלה מתוך התכוונות מדיטטיבית, בסיומה הם מתבוננים במנדלה ועוברים תהליכים פנימיים שמטרתם להוביל את הנפש למודעות טהורה.

מראה של הנפש

"המנדלה היא סמל וכלי טבעי של האנרגיה הפנימית המקנה אפשרות להיות שלם יותר וקרוב יותר למי שאנחנו באמת. המנדלה שאנו יוצרים מסמלת אותנו, את גופנו, מצבנו הנפשי ומקומנו בעולם. היא מייצגת את מהות היקום, העונות ומעגל החיים. המנדלה מתרגמת למראות את המסתורין העצום והמפחיד של חיי האדם. דרך המנדלה נוכל לחוות את הריפוי הפנימי ואת שלמות החיים", כך מתאר איתן קדמי, צייר, פסל, אמן מנדלות ומעביר סדנאות "דרך המנדלה", את היצירה הזו.

קדמי, יוצר שנים רבות בתחום האיורים והקריקטורות, החל לפני מספר שנים לצייר ולפסל בצורות מעגליות, וחקר את נושא המעגלים והחיבור במעגלים אנושיים, מעגלי מדיטציה ומעגלים רוחניים של גברים. משם הגיע למנדלות, המבטאות את חיבור כל המעגלים לעוצמה פנימית אחת.

קדמי מפתח את המודעות בסדנאות לציור מנדלות, המיועדות לא בהכרח למי שיש לו כישרון בתחום. הן מופנות לכל מי שרוצה להתחבר לעולמו הרוחני ולפתח את היצירתיות והאינטואיציה שלו. במהלך הסדנה המשתתפים לומדים לבטא את עצמם באמצעות המנדלה. הקבוצה יוצרת יחד מעגל ולאחר עשיית מדיטציה, מתחברים המשתתפים מבחינה פיזית לתחושה של המרכז. ההתכווננות לכך נעשית על ידי נשימה לתוך המרכז, מגע בנקודות הרלוונטיות, דמיון וחיבור למרכז והזרמת האנרגיה, ואז כל משתתף עובד על המנדלה שלו מתוך תחושותיו וחוויותיו האישיות

בסיום תהליך יצירת המנדלה יש בה תשדורת מסוגים שונים, מסרים מוצפנים וביטויים אישיים. הקבוצה, והיוצר עצמו, מפענחים את המסרים העולים מהמנדלה מתוך האמונה כי המנדלה היא דרך בהתפתחות הרוחנית", מסביר קדמי.

העבודה עם הקבוצה מאתגרת, מציין קדמי. פעולת הריכוז של הקבוצה, ההתכווננות לעשייה וליצירה, ההתמקדות והשחרור מהמקום הטבעי יוצרים אפשרות אמיתית להיפתח ולשחר את כל הדברים המודחקים. המקום, האווירה, המנדלות המקשטות את הסטודיו, והכוח המעגלי של חברי הקבוצה, לדברי קדמי, מאפשרים במה לפיענוח המסרים.

העשייה היא החשובה

במזרח נוהגים הנזירים הטיבטים לבצע טקס יצירת מנדלה כחלק מתהליך הלימוד שלהם. יצירת המנדלה יכולה להימשך כמה ימים או לחילופין כמה חודשים. הן נוצרות על תרשים מוכן כשהנזירים רק ממלאים אותו בחולות צבעוניים. התהליך עצמו מתחיל בתפילה ובהתכוונות ונעשה בריכוז מושלם המאפשר עיון והתמקדות בדימויים הנוצרים, דימויים השייכים לפילוסופיה שלהם. זהו סוג של לימוד ושינון שאינו מוכר במערב.

המנדלות של יונג

הפסיכואנלטיקאי השווייצרי קארל יונג השתמש רבות במנדלות לחקר נפש האדם. הוא עשה חלוקה של "העצמי" – הנקודה המרכזית במנדלה והאחראית על חיבור הכוחות השונים והמנוגדים של הנפש בתוך המעגל. מרכז המנדלה אחראי על ההתפתחות הרוחנית. לתפיסתו, כשהאגו מגיע להרמוניה עם הניצוץ השמיימי הקיים בכל אחד מאיתנו, והאישיות שלנו מתאחדת עם ההשראה הפנימית שלנו – זוהי אחדות הנפש המגיעה לאחר התפתחות רוחנית. יונג ציין יסודות רשמיים במנדלה היוצרים חמישה רבעים במעגל: הכרה, מודעות, תפיסה, רצון ורגשות – להם נלוות תכונות רעות: בורות, שנאה, יצר, קנאה ויוהרה. יונג טען כי המנדלה מאחדת תכונות אלה. המבנה של המנדלה וההקבלה הנוצרת בין חלקיה מייצגים תהליך פסיכולוגי והופכים את המנדלה ליקום המייצג את הנפש ומקביל לממד הקוסמי. יונג הבחין כי מטופליו שואפים לאחדות נפשית. לחיבור בין עולמם הפנימי-אישי והעולם החיצוני-חברתי. הוא מצא כי המנדלה היא סמל לשאיפה זו בתרבויות רבות שחקר.

לאחר עבודה ממושכת, כשהמנדלה מוכנה, הם נפרדים ממנה על ידי טקס מסוים, והנזירים אוספים את החול ומפזרים אותו במקור מים קרוב, כשהמשמעות היא להעביר לטבע, למחזור המים, את הידע האצור באופן אנרגטי בסמלים השונים שנוצרו במנדלה.

אופירה אוריאל, ציירת ומנחת סדנאות ציור מנדלות, מסבירה כי הסדנאות שהיא מעבירה מתמקדות בעבודה זו של חיבור לטבע. אוריאל החלה בציור המנדלות כתהליך אינטואיטיבי. ללא ידע מוקדם היא החלה לצייר במעגלים ולא הרפתה מכך במשך כשלושה חודשים, רק לאחר מכן הבינה את הכוח והעוצמה שבמבנה.

"המנדלה אוספת את האדם למרכז של עצמו ומעבירה אותו תהליך של ריפוי", היא מסבירה. "זהו מבנה, מתווה או ציור שיש בו נקודה מרכזית, ממנה מתחילה המנדלה וסביבה מעגלים וצורות גיאומטריות וסימטריות, והוא מסמל תהליכים הקיימים ביקום, את אופן ההתפתחות של דבר מתוך דבר. זהו מבנה המתאר את התיאוריה של המפץ הגדול, מרכז בעל צפיפות אינסופית שהתפרץ לכל הכיוונים ויצר את היקום שלנו. בדומה להתפתחות העובר המתחילה מתא אחד ומתפתחת לאדם שלם".

נשאר כחלק מהיקום

הייחודיות בעבודתה של אוריאל היא בחיבור לטבע. היא מדריכה קבוצות בהכנת מנדלות במקומות שונים בארץ. הקבוצה אוספת חומרים טבעיים המצויים בשטח כמו עלים, ענפים, אבנים, וגם משתמשת בחומרים אורגניים אחרים כמו חולות צבעוניים ועוד, וכולם ביחד עושים עבודה משותפת. המבנה והחומרים הם היחידים המוכתבים מראש. לסיום, משאירה הקבוצה את המנדלה בשטח ועם הזמן היא תיעלם באופן טבעי. מה שחשוב, לדברי אוריאל, הוא המשמעות של היצירה. "בונים את המנדלה, חווים את תהליך היצירה, מתבוננים בתוצאה ונפרדים ממנה. לא משאירים חומר או פסולת בסוג אומנות זה".

"בסדנאות שאני מנחה מציירים בצבעי עיפרון או יוצרים בחומרים אורגניים מהשטח כשאחת הסיבות לכך היא שהאדם היוצר לא יהיה עסוק בעניין הטכני שיסיט אותו מיצירה אינטואיטיבית".

במעגל נחוגה

ציור מנדלות הוא חלק מחינוכו האומנותי של היוגיסט, מתוך ההבנה העמוקה של הבודהיזם והבנה שהרגשות, החושניות והתבוניות מאוחסנים בגוף וניתנות לפיתוח על ידי האומנות. בעוד היא מהווה את הדלק לנשמה. "כשאתה מצייר מנדלות כמדיטציה, אתה מספק מזון רוחני לעצמך, דלק לנשמתך", מסבירה חוה בת-חיים, העוסקת במדיטציית מנדלות ומתייחסת אליהן כאל כלי חינוכי רב עוצמה.

לדבריה, אחד הדברים החשובים בציור מנדלה הוא שהציור מתחיל מהמרכז. שלא כמו בציור אחר, שמתחיל מחוץ לתמונה, מהתבוננות מבחוץ. "המנדלה מתחילה מהמרכז, בבינדו – מקור ההתהוות, מרכז ההכרה וההוויה. כאשר זו נקודת המוצא בעשייה, נוצר ההבדל בתהליך ובתוצאה", אומרת בת-חיים. "באחד הספרים על טנטרה מבקשים ממי שמצייר מנדלה שלא להציב אותה למכירה או לתצוגה. המנדלה היא תרשים קוסמי, מודל להבנה של היקום, של העצמי. המדיטציה מביאה את האדם למקום שבו הוא מקבל מודעות עצמית ומבין מי הוא.

מכיוון שאנחנו מושפעים מיופי הצבעים והצורות במנדלה, אנחנו לא מתעלמים מהמראה, אבל הכל בהקשר של ההתכווננות לכך. כדי להבין מנדלה, לדברי בת-חיים, יש להתנסות בעשייתה. אין אבחון לפי התוצאות. העשייה היא המרפאת, וההתעסקות בפענוח עשויה להוביל את האדם לא לעשות את הדברים מהחשש שינתחו אותו.