עצות טובות לחיים טובים

האי צ'ינג, ספר השינויים והתמורות הסיני

88 שיתופים | 132 צפיות

האי צ'ינג (I Ching), הידוע גם בכינוי "ספר השינויים והתמורות", הוא ספר סיני בן יותר מ-4,000 שנה, העוזר לנו להבין את עצמנו ואת הדרך שבה אנו הולכים ובכך גם מסייע לנו להגיע להחלטות נכונות לגבי מהלך חיינו. "כבר בשם הספר אנו מוצאים את התוכן. אי – תמורה, צ'ינג – חוקים", מסבירה אסתי אורה תירוש, יועצת בכירה לאי צ'ינג.

"תורת האי צ'ינג מתבססת על הטבע המשתנה. ההיסטוריה מגלה שספרים סינים רבים אבדו או הוכחדו עם השנים כשכל מושל סיני חדש בחר להשמיד את התרבות שלפניו, אך האגדה מספרת ששאלו את האי צ'ינג איך לשמר אותו וזו הסיבה שהוא נשמר עד ימינו".

לגלות את הספרייה הקוסמית

עד שנות ה-50 ספר האי צ'ינג העתיק לא היה ידוע כלל במערב וכיאה לחכם סיני זקן – הוא חיכה בסבלנות ובשקט עד שתלמידיו יהיו בשלים דים ויפנו אליו עם שאלותיהם. "מי שגילה את האי צ'ינג למערב היה סינולוג בשם ריצ'רד ווילהלם והוא היה הראשון שתרגם אותו", מספרת תירוש. " חברו, קארל יונג, קיבל את הספר מווילהלם שביקש ביקש ממנו לכתוב הקדמה לתרגום שלו. יונג, שלא רצה להיתפס כמיסטיקן, סירב בתחילה לכתוב את ההקדמה אך כשהתוודע אל הספר הוא הבין שלא כך הדבר, והאגדה מספרת שמאז הוא לקח אותו איתו לכל מקום והתייעץ בו בכל הזדמנות. הוא אף שאל את הספר וקיבל אישור ממנו לכתוב את ההקדמה".

"בניגוד לפרויד שטען שלכל אדם יש תת-מודע אישי, שבו שוכנות מפלצות ואנחנו זקוקים לשני שומרי סף שישמרו שהן לא יעלו. יונג טען שיש תת-מודע קולקטיבי ושבאמצעות האי צ'ינג אפשר להיכנס אליו. בתחומי מיסטיקה אחרים שבהם אני עוסקת, קוראים לזה הספרייה הקוסמית. לפי תורה זו, אין מקריות כי כולנו כבר היינו פה ובאנו לעשות תיקונים בעולם.

"בספרייה הקוסמית שוכנות כל החוויות שחוותה האנושות, הנשמה של היקום, וכך בעצם עובד גם תקשור. כשעושים מדיטציה ניתן להיכנס לספרייה הקוסמית ולפתוח את הספרים. האי צ'ינג מאפשר לכל אחד מאיתנו לעשות את זה.

"אין עתיד אחד אלא הרבה עתידות אפשריים שנוכל לעשות והוא נותן לנו אפשרות לבחור את העתיד הנכון לנו. יש בו 64 טקסטים שמתארים את כל מהלך החיים מהלידה ועד המוות. כל טקסט הוא תשובה למצב בחיינו. אתה יכול לבחור לא להשתמש בעצתו, אבל אם תחליט שכן – תוכל למנוע עתיד לא רצוי ", מסבירה תירוש.



אילוסטרציה:PHOTOS ASAP " src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/255/255/meditation.gif?1154364812" />

"כשעושים מדיטציה ניתן להיכנס לספרייה הקוסמית"
אילוסטרציה:PHOTOS ASAP

הספר נגע בשולחן

יהודית פליים, מורה לאי צ'ינג ונומרולוגית, מתייחסת לספר כאל חבר. "לפי כף היד אפשר ללמוד על אופי האדם, אבל תשובות לשאלות לא כתובות שם. בקלפי הטארוט אפשר לגלות את העתיד אבל האינפורמציה עוברת דרכי מתוך החיים שלי וכל אחד מספר את הסיפור קצת אחרת. אדם דיכאוני יראה הכל בצורה פסימית, ואילו האופטימי יראה את הכל באופן חיובי. באי צ'ינג הכל כתוב. הטקסט קבוע. למתחילים זה חבר פרטי והוא מוכן לדבר בוקר ולילה, אפילו חבר הכי טוב לא נמצא שם בשבילנו כל הזמן, כמו האי צ'ינג", היא מדגישה.

"בפעם ראשונה שלקחתי ליד את המטבעות המשמשים לפתיחה, לא הצלחתי לתפוס איך על ידי הטלתם ניתן לקבל תשובות. אחותי שחשפה אותי לזה, הדגימה לי, ומאז למדתי. בתחילה עשיתי ניסיונות, ומכיוון שאני ספקנית מטבעי – בדקתי, עשיתי ההיפך ממה שהאי צ'ינג אמר ושילמתי את המחיר".

פליים מספרת על הפעם הראשונה שהאי צ'ינג הפתיע אותה. "בתקופה מסוימת לבעלי לא היתה עבודה והוא נסע רחוק. שאלתי את האי צ'ינג מה יהיה איתו והספר אמר שהוא חוזר. זרקתי את הספר ואמרתי 'איזה שטויות', בדיוק ברגע שהספר נגע בשולחן בעלי דפק בדלת.

בעל רצונות אנושיים

"אם אדם שואל את האי צ'ינג שאלה, הוא כנראה לא בטוח בתשובה ויש לו ספק לגבי הדרך שעליו לפעול בה. אנחנו יכולים לשאול בכל נושא שמטריד אותנו, אך כשיש התלבטות בין שתי עבודות כדאי לפתוח פעם אחת בשביל עבודה אחת ופעם נוספת בשביל העבודה השנייה. האי צ'ינג אוהב שאלות מדויקות.

"בחמש השנים הראשונות, כדי לצבור ניסיון כדאי לשאול את האי צ'ינג כמה שיותר, אבל אחר כך כדאי לפתוח רק כשבאמת צריך. אם אני אפתח את הספר פעם בשבוע – הוא ידבר איתי על אותו שבוע, אם אפתח בכל יום – הוא ידבר על אותו יום, ואם אפתח כל רגע – הספר כבר יאבד מהכוח שלו", מדגישה פליים.

גם תירוש מאנישה את האי צ'ינג. "האי צ'ינג לא עונה אם אתה יודע את התשובה ובאת לבדוק אותו, או אם אתה לא מוכן לקבל את התשובה שיש לו לומר. אם אתה מסתיר דברים ולא רוצה לגלות, הוא ישמור על הפרטיות שלך".

קופה עם מטבע אחד

מלבד דרך לקבל תשובות, האי צ'ינג אוגר בתוכו פילוסופיית חיים. "הספר פועל לפי שלושה כללים", מסבירה תירוש, "החוק הראשון הוא הליכה בדרך הישר. החוק השני הוא חוק ההיפוך הקוטבי, הזכר והנקבה. כל דבר בנוי משני כוחות, כל כוח שואף לנוע בהתמדה ולהפוך לכוח המנוגד. החוק השלישי הוא חוק המחזוריות, פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה.

"האי צ'ינג פונה לאנשים מסוימים וזאת אולי הסיבה שלא הרבה הגיעו אליו. הוא מדבר על פילוסופיה מוסרית, שמשבחת צניעות ורצון טוב ביחסים עם הזולת, צדק בכל מעשי האדם, עבודה קשה בזמן הנכון, שימת לב לפרטים ורצינות והתקדשות למטרה מוחלטת, שיתוף פעולה בין בעלי דעות דומות, שיתוף בשמחות ובתענוגות עם בני משפחה וחברים וקבלת שינוי וגורל ככוחות מחייבי המציאות.



אילוסטרציה: stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/252/252/yin-yang-beans.gif?1154362906" />

"באי צ'ינג יש טכניקות שונות שניתן לעבוד איתן […] ביניהן אורז"
אילוסטרציה: stock.xchng

משלוש יוצא אחד

באי צ'ינג יש טכניקות שונות שניתן לעבוד איתן, ביניהן שיטת המקלות, חפיסת הקלפים, קוביות, אורז ואחרות, אבל השיטה הנפוצה ביותר היא השיטה עם שלושת מטבעות המזל המתבצעת בטכניקה המוכרת לנו כעץ או פאלי – האחד מבטא את הצד הזכרי והשני את הנקבי. אם יוצא פעמיים זכר ופעם נקבה, כמו במשחק הילדים: "משלוש יוצא אחד" הנקבה תהיה הדומיננטית ונסמן קו קטוע. אם יצא פעמיים נקבה ופעם זכר – נסמן קו רציף. כך נטיל את המטבעות שש פעמים עד שנקבל את אחד מ-64 הסמלים (הקסיוגרמות).

אם יצא שלוש פעמים נקבה – נסמן נקבה אך אותה נקבה תהפוך לזכר וכך נקבל רישום נוסף, כשאת שאר הקווים נעתיק כמו שהם. מקרה של שלוש פעמים נקבה או שלוש פעמים זכר – מסמל שיש משהו שעליו להשתנות ולכן נקבל איור נוסף שיבטא את המצב לאחר השינוי.

לאחר הטלת המטבעות וסימון הקווים, כל שעלינו לעשות הוא לקרוא את הפרשנות מספר האי צ'ינג. אם היה קו אחד או יותר שהשתנו – נקרא גם את המכתבים המתאימים בספר לאותו קו. התרגום המקורי של האי צ'ינג הוא כאמור של ווילהלם, שכדברי פליים, "הקדיש את חייו כדי שנכיר את האי צ'ינג".

אבל גם פליים וגם תירוש ממליצות על "ספר עבודה", שבו אין תרגום של הטקסט המקורי כלל, רק פרשנויות והסברים איך לעבוד איתו.

"אנחנו בדרך כלל רוצים שיהיה כמה שיותר קל", משתפת פליים, "ולכן יש את ספר העבודה שהוא ספר פירושים טוב. החוכמה הסינית קשה להבנה, למשל כתוב שם משפט כמו 'האדם עם הקרביים האדומים'. כדי להבין את המשמעות האמיתי צריך לדעת מה זה אומר אדום או קרביים וזה מורכב מאוד, לכן למתחילים אני ממליצה על ספר העבודה".