פעמונים לנצח

על תפקידיהם השונים של פעמונים בפנג שואי, באמנות ובעיצוב

88 שיתופים | 132 צפיות

הפעמון הוא חפץ המשמש גם כאובייקט דתי וגם כאובייקט יומיומי. הוא מופיע באין סוף דרכים וצורות ומלווה אותנו עוד לפני שהתפתחה השפה הכתובה. אין תיארוך מדויק להופעתם של הפעמונים, אך ניתן לומר בוודאות שכבר לפני 4,000 שנה נוצקו פעמונים בסין.

צמיד רגל ובו פעמונים קטנים הוא אביזר מושך המבשר על בואה של אישה מפתה

הפאגנים נהגו להשתמש בפעמונים בימות הסתיו והחורף כאמצעי להבריח רוחות רעות – מנהג העומד בשורש הנוהג לקשט את עץ חג המולד בפעמונים. פעמון הכנסייה הראשון נמצא באיטליה בסביבות 500 לספירת הנוצרים, ואילו במזרח הרחוק נהוג עד היום לתלות פעמון מעל דלת הכניסה. הפעמון מצלצל בכל עת שאורח נכנס ויוצא מבית מארחיו. צלצול הפעמון נועד לטהר את מחשבותיו הרעות של האורח על בני הבית בבואו ובצאתו.

גם במסורת היהודית מופיעים פעמונים. דוד המלך ניגן על פעמונים, אך ככל הנראה הם מוזכרים לראשונה בספר שמות בפרשה המתארת את ציווי ההכנה של בגדי הכהונה.

סגולותיהם של פעמוני הרוח

בדומה לפעמון(bell) , גם לפעמוני הרוח (wind chimes)יש היסטוריה ומסורת ארוכה. פעמוני רוח ממתכת יוצרו בסין כאלף שנים לפנה"ס ואולי אף קודם לכן, וליפן הם הגיעו כ-400 שנים לפנה"ס. פעמוני הרוח שימשו כחלק מהריטואלים הדתיים והם מרכיב מהותי במסורת הבודהיסטית, כאשר באסיה ובמזרח התיכון הם שימשו כדי למשוך רוחות נדיבות.

החל מהמאה ה-17 החלו ליצור פעמוני רוח מזכוכית במזרח, ורק במאות ה-19 וה-20 הם הפכו לפופולריים בארצות המערב. פעמוני הרוח נחשבים לבעלי איכות מאזנת ויכולת מרפא, ובתורת הפנג שואי הם משמשים כאביזר נפוץ המסייע ביצירת הרמוניה בבית ובגינה.  



Noah Sheldon, Tim Kline

Noah Sheldon, Tim Kline



L. Stone Design, מוזיאון מגדל דוד

L. Stone Design, מוזיאון מגדל דוד

יצירת הפעמונים

אספנות פעמונים היא עיסוק נפוץ. אספנים שונים מתמקדים בסוגים שונים של פעמונים, כמו פעמוני ענק, פעמוני נשים – הנראים כמו בובת אישה עם שמלה רחבה שבתוכה נמצא הענבל ופעמוני דלת שהופיעו רק בתקופה הוויקטוריאנית והחליפו את המקוש.

פעמוני הרוח נחשבים לבעלי איכות מאזנת ויכולת מרפא, ובתורת הפנג שואי הם משמשים כאביזר נפוץ המסייע ביצירת הרמוניה בבית ובגינה

נטלי פרוז, בעלת אוסף של כ-700 פעמונים שחלקם משמשים אותה בהופעותיה המוסיקליות, פרשה מהמחול בעקבות תאונה שעברה והתוודעה במקרה לנגינה במסור מוסיקלי. כיום היא נחשבת לאחת הנגניות הטובות בעולם בתחום זה. פרוז מספרת על הקלות היחסית הנדרשת לייצור פעמון בסיסי שמטרתו להודיע על מיקום בעלי חיים או ליצור רעש כלשהו ללא איכות מוסיקלית.

כדי לייצר פעמון יש לכופף מתכת ולהכניס חלק שישמש כענבל. פעמונים פשוטים יותר אפשר לייצר אפילו מאגוזי קוקוס או מחומרים שאינם דורשים עיבוד טכנולוגי. מסיבה זו נפוצים פעמונים אלה בחברות פרימיטיביות, אך כדי לייצר פעמונים בעלי צליל עשיר ועמוק נדרשת יכולת מורכבת יותר. לדבריה, פעמונים מאיכות טובה מיוצרים מברונזה מעורבת בנחושת המוזילה את עלות הייצור. פרוז מספרת שכאשר ביקרה במפעל פעמונים באוסטריה המייצר פעמונים בעלי מנעד צלילי המגיע לאוקטאבה שלמה, ראתה את בדיקת האיכות של הפעמונים – ממלאים כל פעמון במים, לאחר מכן מכים על הפעמון בפטיש ולפי תנועת המים בפעמון יודעים מה תהיה איכות הצליל – ככל שתנועת המים היא יותר עגולה וסימטרית, כך יודעים שהאיכות גבוהה יותר ולפי נתונים אלה מתקנים ומשייפים.

לדבריה, גם פעמוני הרוח נמדדים לפי איכות הצליל שלהם – על צינורת המתכת להיות חלולים. אמנים מומחים, כדוגמת עופר רובין, בעלי פעמוני ירושלים, יוצרים פעמונים עם סולם מוסיקלי עתיק יומין בן חמישה צלילים (סולם פנטטוני), אולם למרבית הפעמונים הנמכרים היום יש ערך אסתטי דקורטיבי ורבים מהם משמשים כמזכרות ממקומות רחוקים ומיוצרים מחומרים כמו קרמיקה, פורצלן וזכוכית.



Evelyn Taylor

Evelyn Taylor



Marcel Wanders, Sue Barton

Marcel Wanders, Sue Barton

אמנות הפעמונים

מעצב העל ההולנדי מרסל וונדרס, הציג במילאנו לפני כשנה פעמוני קרמיקה ענקיים (150 על 176 סנטימטרים). פעמונים אלו קרויים בשמות של בנות המתחילים באות B, כמוBella, Betty Betina, Barbara. פעמונים אלו צבועים ידנית בדוגמאות של שמלות כפריות ומזכירים בצורתם פעמונים התלויים על עץ חג המולד – וונדרס ממשיך מסורת ארוכה באמנות המודרנית הלוקחת אובייקט יומיומי ופשוט ומעצימה אותו.

ישנם בעולם אמנים מומחים לפעמונים. אחד מהם הוא דרור חפר ("פעמוני דרור"), אמן זכוכית המשלב בין עץ, מתכת וזכוכית בפעמונים שלו. כך למשל, מייצר חפר את פעמוני הקסילופון שמותקנים בכניסה לבית או לכל חלל אחר ומופעלים בעזרת מנגנון ידני כאשר הענבל מקיש באופן מדורג על הנחושת ויוצר הרמוניה של צלילים כקסילופון. לעומתם, פעמונים לתלייה על דלת, מותקנים על דלת כניסה לבית או על כל דלת פנימית אחרת, מופעלים כאשר הדלת נפתחת ונסגרת ומשמיעים הרמוניה של צלילים.



Floyd&Virginia Pretz, פעמוני דרור

Floyd&Virginia Pretz, פעמוני דרור

טים קליין (Tim Kline), בעלי Coast Wind Chimes הקנדי, שואב השראה מיופיו של הטבע שמסביבו ומשתמש בחומרים הנפוצים בסביבה ליצירת פעמוני רוח, כמו גזעי עצים של הארז האדום שהוא עץ מחט גדול, יפה ועמיד בפני ריקבון ונפוץ באזור מגוריו הנמצא בחלק הצפון-מערבי של האוקיאנוס השקט ובחלוקי נחל וזכוכיות ים הנפוצים בסביבה. קליין משתמש בנחושת שלא יוצרת צליל רועש מדי – והנוכחות של הפעמונים שלו נעימה ומרגיעה מאוד.אולי השילוב בין אלמנטים חמים לאלמנטים קרים שמעלה את המחשבה על בית בקנדה הנמצא על חוף האוקיאנוס השקט, הוא זה שעושה את העניין.

לא נפקד מקומם של הפעמונים מעולם הצורפות והתכשיטים. צמיד רגל ובו פעמונים קטנים הוא אביזר מושך המבשר על בואה של אישה מפתה ומהווה הד לתלבושת רקדנית הבטן שגם על בגדיה מופיעים פעמונים. אופציות מתונות ו"מערביות" יותר ניתן למצוא בעגילים ושרשראות ובהם פעמונים ופעמוני רוח של "Co-Lab GlassWorks".

לחובבי המציאות, חיפוש אחר פעמוני וינטג' עשוי להיות בילוי מהנה וחלקם אף משקפים את רוח הזמן שבה נוצרו, כדוגמת פעמונים בצבע אדום-דובדבן מאוסף calloohcallay's, שנוצרו בקליפורניה בשנות החמישים או פעמון אישה כהת עור מהאוסף של סו ברטון ((Sue Barton.

 

מתוך: מגזין נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה