שומרים על היהלום
הסון קואן מו היא אומנות הלחימה של הזן
משמעות השם
השם המקורי של אומנות הלחימה הקוריאנית סון קואן מו (Sun-Kwan-Moo) כולל את המונח קוּם-גאנג-סַנג: יהלום טהור. יהלום הוא ביטוי סמלי שכוונתו היא לב, היהלום עליו אנו אמורים להשגיח. זהו הלך המחשבה הפילוסופי של השיטה שנועדה ככלי לשמירה על המרכז, הליבה. סון היא ההגייה הקוריאנית למילה זֵן. ניתן לתרגם את השם כאומנות הלחימה של הזן (Zen martial art).
מקורות הסון קואן מו
ניצן משורר, ראש עמותת הסון קואן מו הישראלית, מסביר: "במשך כ-50 שנה, עד אחרי מלחמת העולם השנייה, עם תום הכיבוש היפני, נאסר על הקוריאנים לעסוק בסממנים תרבותיים מקומיים. כתוצאה מכך האינפורמציה לגבי אומנויות לחימה וזן בודהיזם קצת התפזרה, עד שאמן לחימה שהפך לנזיר בשם יאנג אִיק התחיל לאסוף את הידע הקיים עם שחרור קוריאה, והקים מחדש מסורת של אומנויות לחימה קוריאניות וזן בודהיסטיות. יאנג איק אסף את הידע במנזר בּוֹם-אוֹ, כשהיה בשנות ה-30 לחייו. כיום הוא כבן 90 שנה".
לפי המסורת הקוריאנית, לוחם מתבקש להפוך לנזיר בשלב מסוים מכיוון שמטרתה העיקרית של אומנות הלחימה היא הגעה להארה: בשלבים המתקדמים של האימון ישנו פחות דגש על עבודה פיזית ויותר מדיטציה והתכנסות לקראת רבדים רוחניים יותר, כך ששלב הנזירות הוא הגיוני.
למי זה מתאים?
"השיטה מתאימה למי שמתאמן בה", מחייך משורר, ומבאר באמצעות הסיפור הבא: "התמזל מזלי לפגוש בשיטה הזאת ובמורה המיוחד, ולהגיע להיכל האימונים. יום אחד עמדתי על המרפסת עם המאסטר, ליד תחנת רכבת מרכזית והומה בסאול. אמרתי לו – איך זה שאף אחד לא נכנס למועדון שלך (שהיו בו 10-20 איש בלבד), במקום הסואן הזה? הרי יש מודעות גדולה לדברים האלה כאן. המאסטר אמר: 'זה הגורל של כל אחד. כל אחד רואה את מה שהוא בוחר לראות. הנה במורד הרחוב יש בתי זונות, אותם כולם רואים. כך הם חיינו: אתה רואה, מודע כמעט לכל דבר, יודע מה אסור, מה מותר, אבל דרך מחשבתך מובילה אותך בסופו של דבר לנקודה שאתה ראוי להיות בה'".
"באופן כללי מתאימה השיטה לאנשים המעוניינים לשפר את עצמם", מוסיף משורר. "אין צורך להיות גמיש או חזק במיוחד. רצוי להיות אדם שמעוניין לתרום לקבוצה, ולקבל את מה שיש לקבוצה להציע. השיטה לא בונה את האדם, לעיתים ההיפך הוא הנכון. התלמיד, מבחינתו, אמור לקבל כלי שיאפשר לו לחוות אושר בכל פעולה בחייו. בסך הכל, אנשים נהנים הרבה יותר ממה שהם עושים בכל דבר, באמצעות הסון קואן מו. הצטיינות פיזית של חלק מהאנשים היא לא הדבר הדומיננטי, אלא היכולת הכוללת להפיק תועלת מהחיים באמצעות אימון פשוט של כמה תנועות ובעיטות שקוריאני המציא לפני 90 שנה…", אומר משורר בחיוך.
השימוש בכלי נשק
סון קואן מו שואבת השראה מכלי נשק אקזוטי שמקורו בהודו. מדובר בכלי משחית אימתני בעל שלושה-חמישה להבים בכל צד, שאיבד עם הזמן את תפקידו בשדה הקרב והפך לכלי טקסי במקדשים המסמל לוחמה בעצלות ובאגו של העצמי. בקוריאנית הוא מכונה קוּם-גַאם-ג'וֹ – "מוט היהלום". יש להבהיר שמוט היהלום מהווה סימבול למלחמה באגו ובעצלות, ואינו כלי נשק שנעשה בו שימוש אמיתי, מכיוון שסון קואן מו היא אומנות יד ריקה ואין בה דגש על שימוש בכלי נשק.
מצב השיטה בארץ ובעולם
"זו אולי השיטה הנדירה ביותר בעולם", אומר משורר. "אנחנו כרגע דור רביעי של מורים. בארץ ישנו המועדון היחידי בעולם מחוץ לקוריאה, ובקוריאה עצמה ישנו מספר מצומצם של מועדונים אזרחיים, וישנו רק מנזר זן קוריאני אחד שבו מתקיימת השיטה". המועדון של משורר מתקיים באזורים שונים בארץ, כמו יער בן שמן. כרגע הוא מתנהל באולם התרבות של נווה מונוסון, ומונה כ-20 מתאמנים – ביניהם יאיר ניצני, יוצא להקת ת'יסלם.
סיפורו של משורר
משורר בן 41, נשוי לקוריאנית, ובעל דרגת דאן 5 בטאקוונדו (אך הוא מגדיר זאת כלא רלוונטי). לפני מספר שנים כתב ספר בשם Martial Reflections"" שבו הוא פורש את סיפור חייו והתקדמותו בתחום אומנויות הלחימה.
"התחלתי ללמוד קראטה שוטו קאן בגיל 11", הוא מספר. "אחרי הצבא רציתי להמשיך את מסלול אומנויות הלחימה ונמשכתי לקוריאני שלימד באוניברסיטה שיטה בשם טאקוונדו. ב-1988 נסעתי לבדוק את הנושא מקרוב, במטרה להפוך לאמן הלחימה הטוב ביותר שיש. בשלב מסוים חשתי שמשהו חסר בטאקוונדו, ויצאתי למסע בעקבות שורשי אומנות הלחימה. התאהבתי במקום ותוך כדי חיים שם, התמזל מזלי לבקר ביום אימונים במקדש בּוֹם-אוֹ, מקדש זן בודהיזם של אמני לחימה מהבודדים הקיימים בקוריאה. המשכתי ללמוד טאקוונדו עד שנפתח המועדון החילוני הראשון של הסון קואן מו ב-1993, ומאז אני עוסק בשיטה זו".
מסר אישי
את המסר האישי שלו מביע משורר דרך ציטוט דבריו של סאק ג'אק סה, אמן לחימה בן זמננו, שאמר: "שיטות גדולות וארגונים ענקיים יעשו הכל כדי להגיע אליך, ואילו שיטות קטנות מקוות שאולי תמצא אתה אותן…".
המצולמים הם ניצן משורר ראש עמותת הסון-קואן-מו הישראלית, נגה-לי משורר – המורה הראשית של המועדון, וירון גיסין – תלמיד בכיר ומורה בשיטה