שיהיה לכם יום כתום

הבטא קרוטן מסייע במניעת זיהומים, ונחשב לחיוני לראייה ולגדילה

88 שיתופים | 132 צפיות

כשהיינו ילדים אמרו לנו לאכול גזר כי זה בריא לעיניים. כשגדלנו, ושאלנו למה, ענו לנו בשאלה: "ראיתם פעם ארנב עם משקפיים?". כן, מתברר שהסוד של הירקות הכתומים הוא הבטא קרוטן (Beta-carotene) שיש בהם. "הבטא קרוטן הוא נוגד חמצון חשוב הנמצא בפירות וירקות כתומים וצהובים, עשבי תיבול ועלים ירוקים. הוא נקרא גם פרו ויטמין A, מכיוון שבגוף הוא הופך לוויטמין A", מסבירה הנטורופתית אפרת אבידור. "במקרים שיש תת פעילות של בלוטת התריס, מחסור בחלבון, באבץ או בוויטמין C ימנעו המרה תקינה של בטא קרוטן לוויטמין A. במקרה כזה רצוי לצרוך ויטמין A שמקורו מהחי כמו כבד וחמאה".

לא רק לעיניים

הכלורופיל (הירוק) שנמצא בעלים הירוקים מכסה על הפיגמנט הכתום, אך גם בהם ניתן למצוא את הבטא קרוטן החיוני. מאמרים ומחקרים רבים מציינים את חשיבותו של ויטמין A כתומך בריפוי הריריות, מסייע במניעת זיהומים במערכת החיסון, חיוני לראייה ולגדילה תקינה ולחלוקת התאים ברקמות הגוף, ואף מוזכר כמונע סוגים שונים של סרטן אצל אנשים שצורכים מזונות העשירים בבטא קרוטן ובוויטמין A. ניתן למצוא את הבטא קרוטן הצמחי במאכלים כמו: תרד, ברוקולי, דלעת, גזר, מנגו, בטטה, עדשים, עשב חיטה, פלפל אדום, מנטה ונענע, פפריקה מיובשת, אפרסמון, משמש, שסק, כרוב, פפאיה, מלון ועוד.

כדי שהגוף יקבל את הבטא קרוטן בצורה הטובה ביותר עבורו – עדיף לצרוך את המזונות המכילים אותו כשהם מבושלים. גם שתיית מיצי פירות וירקות טבעיים מספקת בטא קרוטן זמין לגוף.

01.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)