טיול בדרכים הצדדיות של רמת הגולן

סלטים לפי מצב הרוח. הטובים של שפרה | צילום: שפרה מיכאלוביץ'
סלטים לפי מצב הרוח. הטובים של שפרה | צילום: שפרה מיכאלוביץ'

המטרה: להראות לבת הזקונים איפה גדלים הדובדבנים. האמצעי: התגברות על העצלנות ויציאה לטיול צפוני יומי. חגית אברון מלהטטת בין האטרקציות הקולינריות של רמת הגולן

88 שיתופים | 132 צפיות

 

כמעט שכחנו כמה כיף לטייל ברמת הגולן, חבל ארץ פראי בעל נופים עוצרי נשימה. אמנם לאחרונה התעצלנו לקחת את בת הזקונים לטיול ארוך, כזה שצריך לקום עבורו עם צפרירי הבוקר, להתחמש בכריכים ולצאת טרוטי עיניים אל האחו, אבל המצפון ההורי לא הרפה. באחד מימי שישי, בסיבוב הסופר השגרתי, לטשה הקטנה עיניים לערימת דובדבנים ארגמניים, ושאלה בתום מתוק היכן הם גדלים.

החלטנו לעשות מעשה ולהצפין איתה אל מטעי הדובדבנים השופעים של רמת הגולן. הבטחתי לבן זוגי שבתמורה ליקיצה המוקדמת יזכה לטעימות מקולינריה משובחת תוצרת הגולן. וכך השכמנו ויצאנו אל עבר הרמה הנשגבת.לאחר שחצינו את גשר בנות יעקב השתנה לנגד עינינו תוואי הנוף: המרבדים הירוקים הבוהקים של הגליל התחלפו בנופי הבזלת העוצמתיים של הגולן. אלה הם מרחבים מרחיבי נפש, שבהם פזורים עדרים הרועים בשלווה ומטעי נשירים ששיבצו את דרכנו ביום שכולו שמחה.

בוקר

טיפסנו לבוסתן הקטיף של בראשית בעין זיוון. בירכנו על היקיצה המוקדמת, שכן העם היושב בציון מחבב מיזמי קטיף עצמי, אבל מחבב פחות את היציאה עם שחר מביתו. במטעים של קיבוץ עין זיוון 100 דונם ובהם שורות־שורות של פירות נשירים, כמו נקטרינות ושזיפים חמצמצים־מתוקים. לקטיף פטל אדום, אסנה וחזרזר יש לרכון מעל השיחים הקוצניים ולשלוח בזהירות יד חמדנית וזריזה. מכל השלל במקום, חיבבה הקטנה את הדובדבן החמוץ, ואילו אנחנו חמדנו את הדובדבן הסגול והמתוק.

קטיף דובדבנים בבוסתן בראשית | צילום: חגית אברון
קטיף דובדבנים בבוסתן בראשית | צילום: חגית אברון

 

עזבנו את המטעים עמוסי שלל, והמשכנו לארוחת בראנץ' באירוח הביתי אצל הטובים של שפרה במרום גולן. כדי לחוות את חוויית הארוחה של שפרה מיכאלוביץ' יש להזמין מקום מראש ולענות על שאלון קצר בדבר העדפותיכם הקולינריות. אני עניתי בחיוב מתרגש על כל השאלות, נכונה לטעום את שלל מטעמיה. הקטנה גילתה מיד את נפלאות הטרמפולינה שבחצר, ואנחנו התיישבנו בנחת ליד השולחן הערוך.

התכבדנו בלימונדה ורודה מנוקדת בפירות יער והתרשמנו מיופיו של מגש הגבינות מתוצרת הגולן, המעוטר בפרחים ועלים, וסביבו ממרחים נהדרים, שנמרחו על לחם שאור, תוצרת בית כמובן.  מיכאלוביץ' עבדה בכמה מסעדות מובילות לפני שהחליטה להעתיק את אהבת האירוח לביתה שבקיבוץ. חמושה בחוש אסתטי היא עושה קסמים בירקות ובפירות מיבול מקומי, במאפים ריחניים הבוקעים מתנורה הקטן ובסלטים ומאפים שהיא מתקינה לפי מצב רוחה. הקטנה זכתה למחבת שופעת עם פסטה תוצרת בית, ואנחנו המשכנו לעוד כמה מנות מצוינת, ואחריהן קינוחים משגעים.

גבינות הגולן לצד לחם תוצרות בית. הטובים של שפרה | צילום: שרה קוז'רקו
גבינות הגולן לצד לחם תוצרות בית. הטובים של שפרה | צילום: שרה קוז'רקו

צהריים

השמש קפחה והחלטנו להתרענן בטיפה מיינות הרמה. נכנסנו אל היישוב קדמת צבי, שם שוכנים זה לצד זה שני יקבים, יקב בזלת הגולן ויקב אסף. ביקב אסף פועלים כל בני המשפחה להגשמת חזון היין של האב והיינן, אסף קדם. התוצאה היא כפר יין החובק מרכז מבקרים, בית קפה ואפילו בקתות לינה. אנחנו הסתפקנו בטעימות ממבחר הלבנים הנפלאים, שהיטיבו מאוד עם האקלים הלוהט.

יין שמיטיה עם האקלים. יקב אסף | צילום: דניאל לילה
יין שמיטיה עם האקלים. יקב אסף | צילום: דניאל לילה

 

הקטנה רצתה דבר מה מתוק, ואני שלפתי עבורה הפתעה מהאגדות. בית הריבות של שרה קוז'קרו, אף הוא בקדמת צבי, נדמה לקטנה כמו הבית של עמי ותמי. קוז'קרו רוקחת בו מיני ריבות ומרקחות מכל טוב פירות, ירקות ותבליני הגולן. היא קיבלה את פנינו בחיוך ענק ומיד הגישה לי כפית עם תלולית בשומה. "את זקוקה לטעימה של מרקחת תפוח בזנגוויל", הפצירה בי. את הקטנה היא פינקה בריבות אדומות, ואילו לבן זוגי הגישה כפית ובה ריבת תאנים עסיסיות. הקטנה פיזזה על הדשא לפני הבקתה, ואנחנו לגמנו תה צמחים מלווה בעוד כמה כפיות מצנצנות הקסם.

הגולן כמרקחה. בית הריבות של שרה קוז'קרו | צילום: שרה קוז'רקו
הגולן כמרקחה. בית הריבות של שרה קוז'קרו | צילום: שרה קוז'רקו

ערב

חמושים בשמחת היום, התפתלנו בכבישי העד של דרום רמת הגולן אל עבר חד נס, שם שוכנת המסעדה של השף הירושלמי לשעבר, גיא בן שמחון, Villa V. לפני כמה שנים הוא החליט להחליף את אוויר ההרים הירושלמיים באלה של רמת הגולן, והעתיק את משפחתו לבנות חלום טעים ברמה. התמקמנו אל מול הנוף במסעדה האינטימית שעיצב בעצמו והנהנו בראש שיעשה בנו כרצונו. בן שמחון החל לשגר לשולחן שלל מענג שכלל קרם חציל בטחינה וסילאן, ניוקי שריחף בפינו כענני נוצה, סלט פריך וצלעות טלה מבשר מקומי מושלם.

הירח כבר זרח על ערבות הגולן ואנחנו עוד גלגלנו שיחה עם גיא ואשתו ורד על אודות החיים ברמת הגולן לעומת ירושלים. לא סירבנו לקינוחים המצוינים, כשלפתע שמנו לב שהקטנה נרדמה. גיא הציע שנלון באחת משתי הסוויטות שבנה למרגלות המסעדה, אבל אנחנו החלטנו לשוב הביתה, לשינה ערבה ברוכת חלומות מתוקים במיוחד.

צלעות מבשר מקומי מושלם. Villa V | צילום: גיא בן שמחון
צלעות מבשר מקומי מושלם. Villa V | צילום: גיא בן שמחון

 

‏חגית אברון

בוסתן בראשית עין זיוון, 04-6993614, מומלץ להתעדכן לגבי שעות הפתיחה והפירות לקטיף
הטובים של שפרה מרום גולן, 050-5303351 בתיאום מראש
יקב אסף קדמת צבי, 054-3915552
בית הריבות קדמת צבי, 052-6485803
‏Villa V מסעדה וסוויטות חד נס, 055-2277120