אירלנד: טיול יום מחוץ לדבלין

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

טיול יום אל הרי וויקלו, מדרום לדבלין, אזור נרחב של הרים נמוכים שעוצבו בתקופת הקרח וביניהם עמקים עם נחלים ועם אגמים יפים בשלל צבעים

88 שיתופים | 132 צפיות

מעט מדי ישראלים מגיעים לאירלנד. אולי בגלל היחס העוין שנושב אלינו מהאי הירקרק, בעיקר בתקשורת. אם בכל זאת הגעתם לדבלין, הרי וויקלו (Wicklow Mountains) הם יעד נהדר לטיול מחוץ לעיר. זהו אזור נרחב למדי של הרים נמוכים (עד 925 מטר) שעוצבו בעידן הקרח ומזכירים יותר גבעות משתפלות. האזור מקבל הרבה גשם ולכן בעמקיו זורמים נחלים רבים המזינים אגמים יפים בצבעים שונים – מכחול ותכלת ועד לחום ואף לשחור – בהתאם לאופי הקרקע ולעוצמת הזרימה של הנחל. האזור ההררי שוכן ממש מדרום לדבלין, עיר הבירה של אירלנד. האירים אומרים שההרים מתחילים היכן שהעיר מסתיימת, כי המרחק הוא באמת זעיר ולכן מתאים מאין כמוהו לטיול יום. עם זאת, כדי להגיע להרי וויקלו ולסייר באזור בנוחות תצטרכו לשכור בדבלין מכונית, במחיר של כ-25 אירו ליום.

[tobutton text="%22%u05DC%u05D4%u05D6%u05DE%u05E0%u05EA%20%u05DE%u05DC%u05D5%u05DF%20%u05D1%u05D0%u05D9%u05E8%u05DC%u05E0%u05D3%22" link="%22http%3A//www.booking.com/city/ie/dublin.he.html%3Faid%3D395994%3Bsid%3Da1ee45724e1dae87fd254d1e337207df%3Bdcid%3D4.he.html%3Faid%3D395994%3Bsid%3Da1ee45724e1dae87fd254d1e337207df%3Bdcid%3D4%26lp_ciur%3D1%22" theme="pink" target="blank" ]

וויקלו: שומם, יפהפה ופראי

מהרגע שעוזבים את פאתי דבלין (שבנויה במישור סביב הנהר ליפי) ונכנסים למחוז וויקלו (Wicklo County), הנוף משתנה באופן דרמטי. בעונת הקיץ אפשר לצאת מהיציאה הדרומית של העיר ולהמשיך אל ההרים דרך מורים (Moores) – שיחים שוממים ונמוכים המנוקדים בפרחים יפים (שיא הפריחה הוא ביוני) ובוגים (Bogs) – אדמות כבול עשירות וספוגות מים שבהן כורים האירים כבול כחומר בערה לאחים ולקמינים שבבתיהם. ברחבי הבוגים תוכלו לראות ערמות-ערמות של רצועות כבול שנכרו ומונחות לייבוש בשמש. ואולם, לא תמיד יש שמש: כשביקרתי בהרים בחודש אוגוסט היה זה אחרי יום של גשם שוטף. הנחלים זרמו בעוז ומזג האוויר היה קריר ומעונן – כמו אצלנו בנובמבר. כשאתם מגיעים לאירלנד, הביאו בחשבון שכדאי להצטייד בביגוד חורף גם באמצע הקיץ.

עלינו להרים מדרום דבלין דרך כביש R755 ופנינו ימינה ל-759R (כלומר לחלק הצפוני של הרי וויקלו). עברנו במעבר ההרים סאלי גאפ (Sally Gap) ופנינו ימינה לכביש אולד מיליטארי (Old Military Road), שמספרו R115 ושמוביל לכפר גלנקרי (Glencree). אתם נמצאים כעת בשמורת הטבע הגדולה של הרי וויקלו (Wicklow Mountains National Park), אזור שומם ויפהפה בעל טופוגרפיה פראית; יערות, משטחים עצומים של סלעי גרניט וצפחה עתיקים שעוצבו על ידי קרחונים בעידן הקרח האחרון, עמקי קרחונים, נחלים, מפלי מים וכבישים מפותלים שמהם אפשר לבצע תצפיות רבות על הנוף המרשים – למשל על אגמי בריי, העליון והתחתון (Lough Bray upper and lower). פה ושם יושבים להם כפרים קטנים ונאים בתוך העמקים.

הרבה סרטים הוליוודיים צולמו באזור. צילום: shutterstock
הרבה סרטים הוליוודיים צולמו באזור. צילום: shutterstock

 

גלנקרי: היסטוריה וחגיגות

להרי וויקלו היסטוריה עשירה. במלחמת העולם השנייה למשל, אירלנד הייתה ניטרלית ותושביה כינו את המלחמה "דה אימרג'נסי" (מצב החירום), אך אפשר למצוא בגלנקרי בית קברות היסטורי גרמני (The German Military Cemetery) שבו נקברו טייסי לופטוואפה (הזרוע האווירית של הוורמאכט) וחללי קריגסמארינה (צי המלחמה הנאצי) שנשטפו לחוף אירלנד. זוהי עדות לכך שגם מי שמנסה להיות ניטרלי נסחף בסופו של דבר בשטף האירועים, וצריך מתישהו להתייחס למה שקורה בעולם שסביב. בסמוך יש כנסייה עתיקה ומרכז יום בבניין גדול הנקרא "גלנקרי סנטר פור פיס אנד רקונסיליאיישן" (Glencree center for peace and reconciliation), שבו אפשר למצוא בית קפה מגניב, תערוכות, אנשים שמנגנים מוזיקה עממית ורוקדים ומדי פעם חגיגות מקומיות. אני נפלתי על היום שבו ציינו המקומיים 20 שנה להתגלותה של הבתולה הקדושה מרי (Our Lady) על גדת נחל גלנקרי הסמוך. הייתה זו חגיגה עממית עם המון ריקודים, מוזיקה אירית וקלטית שמנוגנת בכלים אותנטיים וכיבוד רב, כולל עוגת יום ההולדת המפוארת של מרי שהייתה מצופה מרציפן ושטעמתי ממנה פרוסה ענקית.

שמורת הרי וויקלו היא אזור יפהפה בעל טופוגרפיה פראית.צילום: shutterstock
שמורת הרי וויקלו היא אזור יפהפה בעל טופוגרפיה פראית.
צילום: shutterstock

 

גלנדאלו: כפר גדול בלב הנוף

בזכות הנוף הפראי המרשים, צולמו בהרי וויקלו הרבה סרטים הוליוודיים כמו "לב אמיץ", "מייקל קולינס", "אקסקליבר" ואפילו "קזינו רויאל", שהקנו לאזור את הכינוי "הוליווד של אירופה". אתם יכולים, למשל, לצאת לנסיעה ב-Braveheart Drive ולנתב בנופי הסרט האהוב.

אם פונים דרומה בסאלי גאפ, אפשר להגיע בנסיעה מפותלת וארוכה יותר בכביש אולד מיליטארי לאזור הפופולרי ביותר בהרי וויקלו – גלנדאלו (Glendalough). אנחנו עדיין בשמורת הטבע הענקית של הרי וויקלו, וגלנדאלו הוא כפר גדול שסביבו הרים ואגמים עם נופים מרהיבים והמון מסלולים לטיולים באופניים וברגל ולטיפוסי הרים. בכפר הנאה תוכלו למצוא שרידים של כנסייה עתיקה שכאילו יצאו מסרט אימה גותי והרבה מסעדות, פאבים, מלונות ומוטלים. למעשה, אם בכוונתכם להגיע לגלנדאלו הייתי ממליץ על טיול של יותר מיום אחד – כדאי לשכור שם חדר ליום או יומיים ולנצל את הזמן, כי האזור שופע היסטוריה, נופים, אתרים גיאולוגיים, חי וצומח ועוד ועוד.

טיפ לדרך

במרכז הכפר אניסקרי (Enniskerry), שאליו אפשר להגיע מגלנקרי בכביש 1011L, נמצא בית הקפה-מסעדה פופיס קאונטרי קוקינג (Poppies Country Cooking), מקום מקסים שמגיש אוכל אירי מסורתי במחירים סבירים (מנה עם תוספות תעלה לכם עשרה אירו). אפשר לקנות שם גם מוצרים מקומיים כמו בירה, מאכלים וכלי מטבח נאים.