יער צף

צילום: Frank de Roo
צילום: Frank de Roo

"היער המתנדנד", הוא פרויקט אמנות סביבתי ברוטרדם שכולל יער צף מכ-20 עצים מיניאטוריים, הנטועים בתוך מצופים ממוחזרים שצפים במי הים

88 שיתופים | 132 צפיות

ב-16 במרס הושק בעיר רוטרדם פרויקט ייחודי – "היער המתנדנד" (Bobbing Forest), שמבוסס על יצירת אמנות צפה בשם In Search of Habitus של האמן חורחה באקר. במסגרת הפרויקט הוקם יער צף מכ-20 עצים מיניאטוריים, הנטועים בתוך מצופים ממוחזרים וצפים להם במי הים.

20 העצים שמתנודדים ברפיון מעל פני המים מעלים על סדר היום את הקשר שבין תושבי העיר לטבע ואת השפעתם זה על זה. מטרת הפרויקט היא לעורר מודעות בקרב האוכלוסייה לנושא שינוי האקלים, לחדשנות, לאמנות ולחשיבותה של הצמחייה במרחב העירוני. אם עד היום היה הכרחי לכרות עצים באזורים בעיר שעברו שיפוץ ובנייה, הפרויקט הייחודי נותן תקווה לטבע במרחב הבנוי.

צילום: Frank de Roo
צילום: Frank de Roo

הפרויקט השאפתני, שמובילו הוא ירוּן אברארט, מנהל הקולקטיב האמנותי Mothership, דרש תכנון ובנייה של אבטיפוס בשנת 2014 בנמל רוטרדם. לשם כך נעזרו מקימיו באמנים, במעצבים, באדריכלי נוף ואף בסטודנטים לאקולוגיה ולהנדסה. הם ערכו מחקר מעמיק כדי לגלות איזה עץ ישרוד הכי טוב בתנאי הסביבה והאקלים המקומיים, כגון רוח וטמפרטורה, ולאחר מכן ביצעו התאמה של המצוף הטוב ביותר שיאפשר לעץ (בוקיצה הולנדית, למקרה שתהיתם) עמידה זקופה בתוך המים.

האזור שיועד לפרויקט הוא אגן הנמל ריינהאבן (Rijnhaven) בדרום העיר רוטרדם, אזור שהשתנה בצורה קיצונית במהלך 15 השנה האחרונות, כאשר נמל הסירות ההיסטורי שהיה בו עבר מערבה ובמקומו נבנו יחידות דיור, בתי עסק ומתחמי בילוי. עיריית רוטרדם ייעדה את הנמל לבחינת נושא החדשנות ויוזמות בנות קיימא למען שיפור החיים בעיר.

העצים צפויים להחזיק מעמד לתקופה של כחמש שנים, אך ייתכן שישרדו גם עשר שנים.

לכל מצוף מצורף מכל לאגירת מים מתוקים, בכמות המספקת לשרידותו של העץ ללא השקיה קבועה בתוך מי הים המלוחים.