המלצה לטיול: חבל יתיר

מאגר יער יתיר | צילום: מירה זר ,ארכיון צילומי קק"ל.
מאגר יער יתיר | צילום: מירה זר ,ארכיון צילומי קק"ל.

חופשת פסח היא הזדמנות מצוינת להכיר את חבל יתיר הדרומי. לכו לאיבוד ביער הענק, הריחו את פרחי הדובדבן, בקרו בכפרים בדואים וקנחו בטעימות יין ובארוחה באחת ממסעדות האזור. אי ירוק במדבר

88 שיתופים | 132 צפיות

טיול בחבל יתיר הוא טיול בסְפר המדבר. ספר המדבר הוא מבואה שמכינה את הבאים בה אל נוף המדבר, ובמקביל נפרדת מהארץ המוריקה. ספר המדבר הוא גבול דק ומתעתע שחופן עולם ייחודי, וחבל יתיר הוא מיקרוקוסמוס במרחב.

חבל יתיר נמצא מצפון לכביש 31, בחלק שבין צומת שוקת לערד. טיול באזור הזה יכול לבלבל; מצד אחד המראות הצחיחים מתגברים ומצד שני היערות הנטועים משדרים עסקים כרגיל, אבל שני העולמות האלה נפגשים כאן וחיים בהרמוניה.

יער יתיר הוא היער הנטוע הגדול ביותר בארץ, ובשנת 1964, כשניטעו חמישה מיליון עציו, האמינו שהם יכבשו את השממה ויסייעו לביטחון הגבול דאז, ושהיער ימשוך מתיישבים ויהיה מקור לפנאי ולנופש. 40,000 דונם של אדמה באזור צחיח למחצה כוסו בשתילים רכים שהפכו ליער עצום שכבש שטח גדול, ועם השנים גם לא מעט לבבות.

יער יתיר | צילום: אלבטרוס,ארכיון צילומים קק"ל.
יער יתיר | צילום: אלבטרוס,ארכיון צילומים קק"ל.

יער ההפתעות

טיול ביער מזמן מפגש עם מגוון גדול של עצים מחטניים, רחבי עלים ועצי בוסתן מיוחדים (פיסטוקים מישהו?). היער הפך לחלקת מחקר חשובה ומודל לשיטות בדחיקת המדבר, כך שהוא כלי אקולוגי חשוב. אפשר למצוא בו גם אתרים היסטוריים עתיקים שמעידים על תרבות חקלאית שהייתה נפוצה כאן ועסקה בעיקר ביין. בשביל המתקנים החקלאיים שביער יש ריכוז של מתקני חקלאות קדומים עם גתות, בורות מים ובית בד חצובים בסלע, אך גם שיירים של מכלאות צאן. כשפוסעים לאורך 600 מטרים ורואים את המגוון מבינים שפעם עבדו קשה מאוד כדי לייצר כאן שמן ויין, לאגור מים או לגדל צאן. ביער יש גם חורבות קדומות, כמו חורבת יתיר – שרידי יישוב מהתקופה הישראלית ובו בור מים, בריכת אגירה קדומה ואפילו שרידי כנסייה ביזנטית עם פסיפס כמעט שלם וכתובת המנציחה את התקופה ואת המבַצע "זכריה בן ישי, הבנאי, משרת האל". יתיר הייתה עיר לווים ששימשה עיר מקלט בימי המקרא ושמה הונצח באזור. גם בחורבת ענים יש מצודה מהתקופה הישראלית וסביבה מערות שנחצבו למגורים ומחילות מסתור, כנראה מתקופת מרד בר כוכבא.

אתר מפתיע בלב היער הוא מאגר יתיר, שנבנה כפתרון למצוקת המים ולהשקיית המטעים והכרמים בסביבה. מראה המאגר פסטורלי, ובעקבות שדרוג תשתיות המים יש מחשבות להפוך אותו לאתר נופש.

 

יש ביער מסלולי טיול בדרכי נוף קסומות ותצפיות מרהיבות אל המדבר הסמוך. ברחבי היער הוכשרו חמש דרכים עיקריות ומסומנות, חלקן בסימון בלעדי של קק"ל, ויש לאורכן חניונים רבים לרווחת המטיילים.

אחד היתרונות הבולטים הוא מזג האוויר היבש. בחורף הטמפרטורות צונחות, ולעתים יורד שלג המכסה את היער בפלומה צחורה ורכה. בקיץ הקרירות נשמרת בשעות הערב והבוקר. בימים אלה של האביב מגיבה האדמה לחורף הרווי שספגו רגביה והפריחה משתוללת כאן בגוונים עמוקים בוהקים.

באזורים הגבוהים ביער יש כמה חלקות דובדבנים שפריחתם היפהפייה כבר בשיאה. בחודשים מאי ויוני מתקיים בחלקות האלה קטיף דובדבנים – חוויה משפחתית מתוקה ומהנה.

שקדיה ביער יתיר | צילום: דודו גרינשפן,ארכיון צילומי קק"ל.
שקדיה ביער יתיר | צילום: דודו גרינשפן,ארכיון צילומי קק"ל.

שיעור מורשת

כשיורדים מהיער אל המישורים שלמרגלותיו משתנה הנוף וגם האטרקציות. בקיבוץ כרמים פועל סניף של פיינטבול ישראל, משחק לוחמה בכדורי צבע שמתאים למשפחות. המשחק מיועד לקבוצות מעל שמונה אנשים ומגיל 12, וילדים צעירים יותר יכולים ליהנות ממטווח סטטי בכדורי צבע. הפעילות בתיאום מראש (08־6597188).

בסביבת הקיבוץ ישנם כמה יישובים בדואים שגילו את התיירות. הכפר דיריג'את עושה זאת כבר שנים והאורחים שמגיעים אליו יכולים לצאת לסיור מודרך, להכיר את המורשת התרבותית של הפלאחים תושבי הכפר, לפגוש אותם, להתארח כמיטב המסורת, לראות את מערות המגורים, להתכבד במטעמים ולגלות את פינות החמד במקום (054־7969576).

ביישוב לקיה נארג סיפור שונה. נשות היישוב התאגדו לשני מיזמים חשובים שמשמרים מלאכות מסורתיות. "רקמת המדבר" ו"אריגת הנגב" נולדו מתוך צורך בתעסוקה לנשים, והפכו למפעל העצמה לנשות המגזר שמנהלות אותם ומתפרנסות מעמל כפיהן. במרכזי המבקרים מוצגים המוצרים והביקור כולל הסברים על המקום ומפגש עם הנשים.

אריגת הנגב, 08-6513031
רקמת המדבר, 08-6513208

השקדיה פורחת | צילום: דודו גרינשפן,ארכיון צילומי קק"ל.
השקדיה פורחת | צילום: דודו גרינשפן,ארכיון צילומי קק"ל.

הפסקת אוכל

שיכורים מהיופי, כדאי לתת קפיצה ליקב יתיר, יקב מדברי שמפיק יינות מצוינים ששמם יצא למרחוק. ביקב מתקיימים סיורים מודרכים בני כשעה שבהם נחשפים האורחים לתהליך הייצור, לייחודיות האזור, להיסטוריה שלו ושל היקב וכמובן ליינות. את הסיור מתחילים בבור הענבים, ממשיכים בחללי הייצור השונים, וכן בחדר החביות ובאולם הבקבוק, וגולת הכותרת היא חדר הטעימות, שבו אפשר ללגום בהנאה מגוון יינות מתוצרת מקומית. הביקורים בתיאום ומחיר הסיור הוא 35 ש"ח לאדם (היקב פתוח בימים ראשון־חמישי בשעות 10:00־14:00, סגור בשבתות ובחגים, 052-8308196).

כשהתיאבון לנוף ידע שובע, התיאבון לאוכל יתעורר. יש בסביבה כמה פנינים קולינריות שמתאימות לשילוב בטיול. מוזה הוא בר מסעדה בערד, מקום מוכר לתושבים, והמהדרין אף מדגישים שמדובר בתחנת חובה. המקום תוסס כל שעות היום והלילה, ומבט מהיר בתפריט יגלה לכם שכל אחד יכול למצוא פה אוכל לטעמו. המסעדה משנה פניה בלילה והופכת לבר אנרגטי שמושך אליו בליינים מכל הסביבה (לא כשר, 08-9975555).

יער יתיר 2014 | צילום: סוכנות גיני,ארכיון צילומי קק"ל.
יער יתיר 2014 | צילום: סוכנות גיני,ארכיון צילומי קק"ל.

 

חבל יתיר קרוב מאוד לבאר שבע – עיר המחוז ליישובי הלוויין שסביבה, ובבאר שבע היצע האוכל גדול. בוצ'רי שבעיר העתיקה היא מסעדה על טהרת הבשרים, שהסועדים בה בוחרים את הנתחים בקצבייה המקומית. אחרי שנבחר הנתח והמשקל, אפשר להתפנות למנות הראשונות, שגם הן עתירות בשר: קרפצ'ו, כבד קצוץ, גלילות חציל במילוי בשר טלה או עלי סיגר במילוי פרגיות (כשר, 08-6233370).

יקוטה, ששוכנת אף היא בעיר העתיקה, היא מסעדה מרוקאית עתירת שבחים. מלבד עיצוב אוריינטלי שמכניס לאווירה אותנטית, יש ביקוטה שף עם ידי זהב – בבר בן מויאל. התפריט גדוש בקדרות טאג'ין, ויש גם מנות על גריל. האוכל מוגש בשפע ואל תצאו בלי לטעום עוגיות ומתוקים מרוקאים  (כשר, 08-6232689).

יער יתיר | צילום: דיאגו מיטלברג,ארכיון צילומי קק"ל.
יער יתיר | צילום: דיאגו מיטלברג,ארכיון צילומי קק"ל.

 

בכניסה הצפונית לבאר שבע ניצבת כרמים, המסעדה הוותיקה של השף סהר רפאל, הידועה בהקפדה על חומרי גלם משובחים ומעוצבת בחן קלאסי כפרי. המטבח נהנה משפע של בשרים, דגים ופירות ים, יש בו נגיעות אירופיות, והכל מתערבב בהרמוניה נינוחה (לא כשר, 08-9966444).

חלמונית ביער יתיר | צילום: מירה זר , ארכיון צילומי קק"ל.
חלמונית ביער יתיר | צילום: מירה זר , ארכיון צילומי קק"ל.

5 פעילויות אזוריות בפסח

1. ביער יתיר יתקיים משחק ניווט משפחתי ואינטראקטיבי ברגל או ברכב, שכולל חידות ומשימות.

2. בסוסיא הקדומה יהיו פעילויות כמו בניית פירמידות בבוץ, זחילה במנהרות, יצירות לילדים ומופעי שחקני רחוב.

3. בחוות טנא יתקיים פסטיבל הצמר שבו תוכלו לחוות את תהליך הכנת הצמר.

4. אצל דני במדבר אפשר לשכור רכב חשמלי לטיול פסטורלי ביער, או לצאת איתו לטיול ג'יפים במדבר.

5. במעיין אבידן בעתניאל יהיה הפנינג שמח עם סדנאות דוכנים, מתנפחים, טיולים ומופעים ססגוניים.

לפרטים – תיירות חבל יתיר 1-599-575-758

 

יער יתיר | צילום: סוכנות גיני,ארכיון צילומי קק"ל.
יער יתיר | צילום: סוכנות גיני,ארכיון צילומי קק"ל.

 

מאגר יער יתיר | צילום: מירה זר ,ארכיון צילומי קק"ל.
מאגר יער יתיר | צילום: מירה זר ,ארכיון צילומי קק"ל.