5 חופשות מומלצות במקומות בהם הזמן עמד מלכת

טנזניה | צילום: רויטל חורש
טנזניה | צילום: רויטל חורש

חופשה היא הדבר הכי קרוב שיש לנו לעצירה של הזמן. הנה חמישה מקומות שבהם הזמן באמת עמד מלכת וגם אתם תוכלו לעצור איתו  

88 שיתופים | 132 צפיות

 

לחזור לבראשית

בשמורות הטבע של טנזניה מתמזגים שבטים קדמוניים, מסורות עתיקות יומין, נופי בראשית וחיות בר. כאן תוכלו לחזור אחורה בזמן אל ערש האנושות, אל המקום שבו לפני יותר מ-3.5 מיליוני שנה הזדקפו אבותינו הקדמוניים על רגליהם האחוריות והחלו לפסוע על שתיים. לא הרחק משם תוכלו תוכלו להתלוות לנשות שבט ההדזה, שאורח חייהם לא השתנה כמעט מאז ימי האדם הקדמון, בצאתן ללקט שורשים ופקעות, או להצטרף עם שחר לגברים היוצאים לציד באמצעות קשתות וחצים משוחים ברעל שאותו הם מפיקים מצמחים. את המסע לעברנו הקדום תוכלו להמשיך עם בני שבטים נוספים שתפגשו כאן, בהם הדטוגה, שבט רועים שנשותיו נוהגות לצלק מעגלים סביב עיניהן, והמסאי, שבט שעד לא מזמן נהגו בניו להרוג אריה בחנית במסגרת מבחן גבריות. תוכלו להישאר ללון בבקתותיהם הבנויות מבוץ וגללי בקר, או להירדם לאורה הקלוש של המדורה במחנה אוהלים קטן להתעורר לקול שאגת אריה המכריז על הטרף המוצלח של הבוקר. כשתמשיכו בדרככם בין אלפי מינים של בעלי חיים המשוטטים בעומק הלוע הקדום של מכתש נגורונגורו כבמעין תיבת נוח עצומה, ואת דרככם במישורי העשב העצומים של הסרנגטי יחצה נחשול אינסופי של מפגן בעלי החיים הגדול ביותר על פני האדמה, העושה את דרכו במחזוריות קבועה מאז שחר ימי ההיסטוריה בעקבות הגשמים ומשטחי העשב המתחדשים בנדידה הגדולה בתבל – תדעו שכאן זה בראשית.

חבילה של עשרה ימים ספארי בטנזניה ונופש בזנזיבר כולל הכול, החל מ־3,850 דולר לאדם (טיול מאורגן של החברה הגיאוגרפית, בוטיק בתפירה אישית – ספארי קומפני)

Pioneer Camp בטנזניה | צילום: יח"צ
Pioneer Camp בטנזניה | צילום: יח"צ

לבקר בכפר מהמאות הקודמות

בין רכסי ההרים באי היווני קרפאתוס חבוי אולימפוס, כפר שבו דומה שהזמן כמעט עצר מלכת. התיישבויות קדומות שכנו באזור מהמאה ה-15 לפנה"ס, וכשהערבים ושודדי הים השתלטו על ערי החוף ותקפו באכזריות את יושביהן, היה מיקומו הנסתר והבלתי נגיש של הכפר במרומי ההר מקום מפלט אידיאלי לתושבים. הם העתיקו לכאן את ביתם, ובמשך מאות שנים חיו כאן כשהם מבודדים, מספקים לעצמם את כל צורכיהם ומנותקים מהציוויליזציה. עד לפני כשלושה עשורים לא היו כאן עדיין אפילו חשמל או חיבור לצנרת מים, ועד עתה נוהגות חלק מהנשים לכבס את בגדיהן בשוקת אבן שבקצה הכפר ולאפות לחמים ומאפים ריחניים באחד מתנורי האבן המשותפים הפזורים בסמטאות.

כאן מתניידים אך ורק ברגל או על גבי חמורים ובסמטאות האבן עתיקות היומין, על רקע טחנות הרוח שחלקן עדיין פעילות ומשמשות עד היום את התושבים בהפקת הקמח, תראו נשים בתלבושות מסורתיות ססגוניות עם עיטורי רקמה ומטבעות זהב, כשהן אורגות בנול ומעטרות ברקמותיהן בגדים וכלי מיטה. אחרות לבושות שחורים, עדות לאלמנותן, מקשקשות עם השכנים בדיאלקט דורי, שפה יוונית עתיקה ביותר שכמעט נכחדה מן העולם. בסמטה צדדית שוקד חרש הברזל על מלאכתו בשיטות וכלים עתיקי יומין, ובסמטה אחרת עמל הסנדלר המקומי על הכנת המגפיים המסורתיות, העשויות עור עזים להגנה מפני הכשת נחשים וסוליות מצמיגים לאחיזה מוצקה יותר במדרונות התלולים של האזור.

חופי הטורקיז של קרפתוס | צילום: רויטל חורש
חופי הטורקיז של קרפתוס | צילום: רויטל חורש

 

על הבתים חקוקים שמות נשים המשקפים את העקרונות המטריארכליים על פיהם עדיין מתנהל הכפר: כאן האישה היא היורשת ובתורה מורישה את נכסי המשפחה לבתה הבכורה. כשיתחשק לכם לרדת קצת מהאולימפוס, תוכלו להמשיך את המסע בזמן בין שרידי טירות עתיקות וערים קדומות, קברים הלניסטיים החצובים בסלע ושאר מבני אבן קדומים הפזורים ברחבי האי, או להתבודד באחד מהמפרצים רבי הקסם ולהרגיש רחוק כל כך מהמציאות הממתינה במרחק שעה וחצי טיסה מכאן.

חבילה של שלושה לילות כולל ארוחות בוקר, טיסות ישירות והעברות, מ־369 יורו לאדם (דיזנהאוז Islands)

הכפר אולימפוס בקרפתוס | צילום: רויטל חורש
הכפר אולימפוס בקרפתוס | צילום: רויטל חורש

לבלות כמו ליידי אמיתית

אם מיטת אפיריון, שעת תה מנחה אנגלית על פי כל כללי הטקס ופאר קולוניאלי עושים לכם את זה, אתם חייבים להטיס את עצמכם לעיירה ויקטוריה פולז (Victoria Falls) שבמפגש הגבולות בין זמביה וזימבבואה. שם תוכלו להתארח במלונות מראשית המאה שעברה, דוגמת מלון Victoria Falls, שפעם התארחו בין כתליהם לורדים ובני מלוכה בריטים ומשמרים עד היום את הפאר והמסורות של העידן ההוא. תוכלו להסב בחדרים ובטרקלינים מהודרים, וללגום תה מנחה המוגש אל מול הנוף על פי כל כללי הטקס עם כלי פורצלן יוקרתיים וטס מהודר בן שלוש קומות עם כריכונים מפונפנים, עוגות אישיות וסקונס – לחמניות נימוחות המוגשות כמיטב המסורת עם שמנת עשירה וריבה. להשלמת החזרה אחורה בזמן תוכלו לצאת מהעיירה השכנה, ליווינגסטון, למסע ברכבת הקיטור העתיקה Royal Livingstone Express, וממש כמו הנוסעים בה בראשית המאה הקודמת להתרווח בקרונות המפוארים ולסעוד ארוחת גורמה בת שש מנות על רקע השקיעה והנופים הציוריים של עמק הזמבזי והמפלים.

חבילה של תשעה לילות במלון Victoria Falls על בסיס חצי פנסיון, כולל טיסות וסיורים, מ־4,900 דולר לאדם (ספארי קומפני)

Victoria Falls Hotel | צילום: Victoria Falls Hotel
Victoria Falls Hotel | צילום: Victoria Falls Hotel
Victoria Falls Hotel | צילום באדיבות ספארי קומפני
Victoria Falls Hotel | צילום באדיבות ספארי קומפני

לבלות כמו אנשי המערות

חבל קפדוקיה בלב תורכיה, המכונה "ארץ האגדות", הוא המקום המושלם לחזור לעידן המערות. במשך 60 מיליון שנה עיצבו ופיסלו כאן איתני הטבע תצורות נוף מרהיבות עין בדמות עמודי סלע המכונים "ארובות הפיות", חרוטים, פטריות ענק או אברים פאלים אדירי ממדים (תלוי לאן נושא אתכם דמיונכם). ביניהם נמצאות אלפי מערות ששימשו למגורים למסתור ולפולחן, ורבות מהן הוסבו למקומות אירוח מלאי אווירה. כמה מהמוצלחים שבהם נמצאים בעיירה גרמה (Goreme), הנמצאת בפארק בשם זה שהוכרז כאתר מורשת עולמית. במערותיו היפות של מלון קוזה (Koza Cave Hotel), שאחת מהן חצובה בתוך ארובת פיות, ממתינים לכם שטיחים שבטיים, אח החצובה באבן וריהוט מסורתי מגולף לצד אמבט ספא ומרפסת פרטית לנוף המרהיב. מי שיחליט לזנוח בצד את הנבוט לטובת תפנוקים של אלף לילה ולילה, ימצא לא הרחק משם את מתחם המערות המפואר בעולם של Museum Hotel היוקרתי, שמוכיח כי גם כשמדובר במערות החצובות באדמה – השמים הם הגבול.

Koza Cave Hotel מ־85 יורו ללילה
Museum Hotel מ-525־300 יורו ללילה

Koza Cave Hotel במערות בקפקודיה | צילום: יח"צ
Koza Cave Hotel במערות בקפקודיה | צילום: יח"צ

מלכה ליום אחד

אם תמיד ידעתם שזורם בכם דם כחול, ברחבי אירופה ממתינים במיוחד בשבילכם לא מעט ארמונות רומנטיים וטירות עתיקות שפעם טופפו בהם רוזנים בגרבונים הדוקים, אבירים שכבר מזמן פרקו את נשקם ונסיכות בשמלות תפוחות שנחנקו לאטן במחוך מהודק. ואולי גם איזו רוח רפאים במסדרונות. אפשר להתארגן עם כמה בני משפחה או חברים ולשכור טירה שלמה, עם קלאסה כמו של פעם וכל פינוקי הלקשרי המתבקשים, אבל רבים מהארמונות הללו משכירים חדרים מפוארים במתכונת של מלון בתקציב שאינו עולה על מחירו של חדר סטנדרטי למדי. ב-Chateau de La Cote שבחבל הדורדון בצרפת תוכלו להתארח בסוויטה מלכותית, לבלות לילה רומנטי במיטת אפיריון מפנקת מול האח המבוערת, לסעוד את ארוחת הבוקר בפרטיות בצריח שאליו מטפסים במדרגות לולייניות ולשחות בבריכה הפרטית של האחוזה בטרם תצאו לטייל באתרים המרשימים באזור. הדובדבנים שבקצפת הם טירת אשפורד (Ashford Castle) הסמוכה לאגם לוך שבאירלנד, שבין כתליה התארחו הנסיך אדוארד ונסיך מונאקו וגם נסיכים מזן אחר כמו ג'ון לנון ובראד פיט, ו-Tiara Chateau Hotel Mont Royal Chantilly, טירה במרחק חצי שעה בלבד מפריז הטובלת בנופים שהיוו השראה לכמה מציוריו של קלוד מונה.

שבוע בטירת Mont Royal כולל טיסות, מ־2,520 דולר לאדם ספיריט הפקות עולם
Chateau de La Cote מחירים נעים בין 220־80 יורו ללילה תלוי בחדר ובעונה

Chateau de le cote | צילום: רויטל חורש
Chateau de le cote | צילום: רויטל חורש

פריטי חובה לכל רגע בחופשה

1. מברשות שיניים, בל אנד סו, 79 ש"ח

בל אנד סו | צילום: יח"צ
בל אנד סו | צילום: יח"צ

 

2. משקפיים, אירוקה, 499 ש"ח

אירוקה | צילום: ערן תורג'מן
אירוקה | צילום: ערן תורג'מן

 

3. תיק, הרשל לסטורי, 299 ש"ח

סטורי | יח"צ
סטורי | יח"צ

 

4. כובע, טומי הילפיגר, 299 ש"ח

טומי הילפיגר | צילום: יוהאן סנזי
טומי הילפיגר | צילום: יוהאן סנזי

 

5. קרם מרגיע לעקיצות, קמדיס, 60 ש"ח ל־50 מ"ל

קמדיס | צילום: יח"צ
קמדיס | צילום: יח"צ

 

איך תעצרי את הזמן גם מבלי לצאת לחופשה?