המלצות לטיול משפחות מושלם בהולנד

כפר הנופש Landal Hof Van | צילום באדיבות Saksen
כפר הנופש Landal Hof Van | צילום באדיבות Saksen

הולנד היא אחת המדינות הידידותיות ביותר באירופה למשפחות. היא מתאימה מאוד לטיולי כוכב עם שלל כפרי נופש ומלונות משפחתיים המהווים בסיס לטיול, וגם בשל האטרקציות הרבות שהיא מציעה לילדים. הצעה לטיול באזור הכפרי

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בכניסה לכפר אורוולטה (Orvelte) במחוז דרנתה בהולנד, ניצבת עגלת חציר ישנה שעברה הסבה לדוכן פרחים. רוב הפרחים בעגלה הם צבעונים בגוונים שונים. מלבד המראה הכפרי והכה הולנדי, מדובר בתמצית האופי ההולנדי הכפרי: לצד העגלה לא עומד אף מוכר או מוכרת, כך שכל מי שרוצה פרחים טריים־טריים רק צריך לקחת זר ולהשאיר תמורתו כמה יורו. הבעת אמון מוחלטת ביושרו של זר מוחלט.

את הנוף המקיף את אורוולטה מכל עבר אפשר לכנות בלי טיפת ציניות אחו משובץ בכבשים דשנות. כמה מגרשי חנייה נמצאים בשולי הכפר, שתנועת מכוניות אסורה בו כדי לא לקלקל את אופיו העתיק והנינוח. אורוולטה הוא אמנם לא כפר מבודד ושכוח אל מבחינת המיקום שלו, הוא נמצא כ־18 קילומטר מהעיר אמן (Emmen) וכעשר דקות נסיעה בלבד מכפר הנופש שבו לנו – Landal Hof Van Saksen, אך חיים בו רק 90 תושבים. בעצם, מדובר יותר במוזיאון פתוח הממחיש את החיים בהולנד הכפרית מאשר ביישוב מנומנם. זה אולי לא נראה כך במבט ראשון, אבל אפשר וכדאי להעביר פה יום שלם. הוא מוכר להולנדים רבים, אך פחות לתיירים מחו"ל.

הכבשים של מחוז דרנתה | צילום באדיבות Tourist info Drenthe
הכבשים של מחוז דרנתה | צילום באדיבות Tourist info Drenthe

 

בכפר ניצבים בתים מלפני מאות שנים – כולם מאוכלסים – המדגימים את סגנון הבנייה המסורתי המותאם לאקלים ולחומרים הזמינים בסביבה, גן חיות קטן וחווייתי בשם Zoobizar, מסעדה אותנטית של פנקייקס הולנדיים, בית חרושת מסורתי לייצור קבקבי עץ, כמה חנויות בוטיק לממכר תוצרת האזור – מיצים טבעיים וריבות, גבינות ויינות – ויש בו אפילו שני מוזיאונים. אחד מהם צפוי ומתבקש: המוזיאון של אורוולטה, המציג סרטון עלילתי נחמד וחללי תצוגה המדגימים של חיי האיכרים (העניים לעומת העשירים) של אז. ויש מוזיאון נוסף, לגמרי בלתי צפוי: מוזיאון של אפל, לא התפוח אלא חברת הטכנולוגיה, אחד מארבעה מוזיאונים בלבד בכל העולם.

סיור כרכרות באורוולטה | צילום באדיבות Toursi info Drenthe
סיור כרכרות באורוולטה | צילום באדיבות Toursi info Drenthe

קבקבים כסמל סטטוס

אסתר ואינגריד, המתנדבות בלשכת התיירות המקומית, מקבלות את פנינו בלבביות ומסבירות כי התנועה ברחבי הכפר נעשית, איך לא, באופניים או בקורקינטים חביבים. אפשר לשוטט איתם ברחובות המרוצפים באבנים משתלבות ולהקיף את הכפר שבשוליו שדות חקלאיים מניבים. בעונת התיירות, המתחילה באפריל ונמתחת עד אוקטובר, אפשר גם לסייר בכפר על גבי כרכרה רתומה לסוסים.

סדנת קבקבי עץ | צילום: יוליה פריליק-ניב
סדנת קבקבי עץ | צילום: יוליה פריליק-ניב

 

אסתר ואינגריד מסבירות כי חלק מבתי הכפר עטויי הסכך הם בתים פרטיים, אך חלק אחר משמש בתי מלאכה זעירים וחנויות. בבתי המלאכה נחשפנו לשורה של מלאכות יד, חלקן כבר פסו מן העולם המודרני המהיר עד כדי סחרור. בסדנה של דולף, אמן קבקבי העץ, נתוודע להיסטוריה של הנעליים, שהומצאו בכלל כמענה לעוני ולמחסור. עור לא היה בנמצא, אז גילפו את הנעליים מעץ שהיה זמין ובשפע. דולף שופע אנקדוטות ומספר שהקבקבים של העניים היו חפות מכל עיטורים, ואילו החקלאים והסוחרים העשירים דאגו לעטר ולצבוע את הקבקבים שלהם, סמל סטטוס תקופתי. אגב, הוא עדיין נועל רק קבקבי עץ, ולמעשה הזוג שלרגליו הוא היחידי שברשותו. הוא מספר שגם בחורף הקר ביותר הרגליים שלו נותרות יבשות וחמימות.

מסעדות פנקייקים | צילום: יוליה פריליק-ניב
מסעדות פנקייקים | צילום: יוליה פריליק-ניב

הכל על הפנקייק

כיוון שמדובר בכפר מתויר, פועלות בו שלוש מסעדות. אנחנו סעדנו צהריים במסעדת Deschenkerij המסורתית, המגישה פנקייקים הולנדיים – מלוחים או מתוקים. תשכחו מהחביתית האמריקאית השמנמנה שאתם מכירים ומהקרפ הצרפתי הדקיק והמקופל, הפנקייק ההולנדי הוא איפשהו באמצע הדרך – הוא עגול, מתפרש על פני צלחת עגולה בינונית ומעט תפוח. אפשר לשלב בתוכו ועליו גבינות, פטריות, נקניק, בצל או בשר טחון, או לחלופין פירות ורטבים מתוקים. הכי מומלץ לבחור במנה מלוחה ואחריה לקנח במנה מתוקה, עם תפוחים וג'ינג'ר, עם עיגולי אננס או עם פירות יער (מ־6.25 יורו לפנקייק בלבד עד 9.75 יורו לפנקייק עם בשר טחון, deschenkerij.nl. חוץ מהאוכל האותנטי, המסעדה כולה היא מעין מוזיאון קטן של חפצים עתיקים. רק לשם המחשה, כד ובו זר צבעונים שניצב על מפת השולחן המשובצת חגג לא מעבר 300 שנה לייצורו, והיד עוד נטויה. כך שכאשר אתם סועדים פנקייק במקום – תיזהרו על הוואזה. צמוד למסעדה יש חנות מזכרות חביבה ובה תוכלו למצוא, בין היתר, מגוון סוכריות ליקריץ, הממתק ההולנדי האולטימטיבי.

הפנקייק ההולנדי האותנטי – מלוח או מתוק | צילום: יוליה פריליק-ניב
הפנקייק ההולנדי האותנטי – מלוח או מתוק | צילום: יוליה פריליק-ניב

 

תחנת חובה, במיוחד אם מבקרים עם הילדים, היא גן החיות הכפרי הקטן ,Zoo Bizar, כניסה בתשלום. חזרזיר ג'ינג'י מקדם את פני הבאים, ובמבנה הפנימי והחיצוני של גן החיות תוכלו לראות חיות משק, זוחלים, ארנבונים, עטלפים, עכברים, אוגרים, ארמדילו ועוד.

מרכז המבקרים נמצא בכתובת Schapendrift 3 וישמחו לארח אתכם לסיור והסבר, כניסה בתשלום כדי לצפות בסרט ולסייר עם מדריכה בתצוגה. באורוולטה מתקיימים מפעם לפעם אירועים מסורתיים, אחד מהם – פסטיבל הצמר – ייערך ב־3 ביולי. אחרי ביקור נינוח ואטי של יום באורוולטה, לא תבינו איך אפשר לחזור לקצב המהיר של החיים.

הכותבת הייתה אורחת שלnoyaholidays Landal Greenparks, Transavia & Avis

טיפ לדרך

בניגוד אלינו הישראלים המתרוצצים, ההולנדים אוהבים את הנופש שלהם נייח. לכן הם פיתחו את כפרי הנופש הפזורים בכל רחבי הממלכה. הם מגיעים לתקופה של 7־10 ימים ומבלים את רוב זמנם בתחומי הכפר. רשת Landal GreenParks מפעילה יותר מ־50 כפרי נופש בהולנד, ואחד הכפרים החדשים והמפוארים הוא Landal Hof Van Saksen הנמצא בשטח טבעי עצום שבו פזורים כ־70 בתים (המתאימים לזוג, למשפחה או לחמולה) מאובזרים היטב עם כל מה שמשפחה צריכה, וגם סופרמרקט עצום, ממלכת ילדים ענקית עוד יותר, אגם עם ספורט ימי בקיץ, שבע מסעדות ברמות שונות, בריכות, ספא, חדר כושר ועוד.

הכפר אורוולטה | צילום: יוליה פריליק-ניב
הכפר אורוולטה | צילום: יוליה פריליק-ניב

 

פורסם במגזין "אטמוספירה"