קפריסין: אצל השכנים

צילום: shutterstock

כרמים, מטעי זיתים, שקדיות וכפרים קטנים, תצפיות דרמטיות לעבר הים ומסלול לאורך נחל בתוך סבך צמחייה. טיול משפחתי בסביבות לימסול

88 שיתופים | 132 צפיות

"האדם מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק" – נזכרתי במשפט הזה קצת לפני הטיסה שלנו לקפריסין. תכננו, אמי ואני, לחבור לאחי ולמשפחתו בעיר לימסול (Limassol), השוכנת על קו החוף הדרומי של האי, ומשם לצאת יחד ולגלות את פינות החמד שבסביבה, אך הגורל רצה אחרת וגיסתי נפלה למשכב. החלטנו לטוס בכל זאת, כדי לעזור וליהנות מזמן איכות עם המשפחה, וכבר לא היו לי ציפיות לטיולים. המצב השתנה יומיים לפני שובנו, לאחר שגיסתי התאוששה מעט והחליטה לקחת אותנו לטייל בסביבה ויהי מה.

סלע אפרודיטה: למצוא אהבה

היעד הראשון של החבורה הרב-דורית – אמי, אחי, אשתו, בתם המתוקה (בת 3) ואנוכי – היה סלע אפרודיטה (Aphrodite's Rock או Petra tou Romiou, "סלע היוונים"), הנחשב על פי המסורת למקום שבו נולדה אפרודיטה, אלת היופי והאהבה היוונית.

מלימסול עלינו על כביש 1A לכיוון פאפוס (Pafos). הדרך הציורית והנעימה הזכירה לי קצת את הדרך לירושלים – את הגבעות המתונות כיסו כרמים, מטעי זיתים, שקדיות וכפרים קטנים, וחרציות וחמציצים הוסיפו כתמים צהובים לרקע הירוק. הכביש, שהופך בהמשך ל-6A, מוביל היישר לאתר, אך אנו ירדנו לדרכים הצדדיות, היפות יותר. אחרי הכפר פיסורי (Pissori) השתנה הנוף והפך לדרמטי יותר. הגבעות נעשו תלולות, והדרך התחילה לטפס מעלה. משמאלנו התגלה הים במלוא הדרו, וכל כמה דקות חלפנו על פני נקודת תצפית אחרת. המשכנו עד למפרץ העצירה שנראה לנו הגבוה ביותר ושם עצרנו להתבונן בנוף המרשים. הרחק למטה, בין הגלים, בצבצו שלושה סלעים – קטן, בינוני וגדול – שמכונים יחד "סלע אפרודיטה". המשכנו בנסיעה בכביש, שהפעם הלך וירד במורד ההר, עד שהגענו לחניון האתר. כדי להגיע אל רצועת החוף הקטנה יש לרדת במדרגות אבן ולעבור דרך מנהרה צרה ולא ארוכה, שתוביל אתכם עד מהרה החוצה, אל השמש והחוף המכוסה חלוקי נחל. האגדה על הופעתה של אפרודיטה מתוך קצף הגלים שליד הסלעים הולידה מסורות שונות ומשונות, בהן כאלה שנועדו לסייע במציאת אהבת אמת. אפשר, למשל, לשחות שבע פעמים סביב הסלעים, אך מי מאיתנו שאינם בכושר אולי יעדיפו ליטול חלוק נחל בצורת לב מהחוף, משימה קלה יותר אך ידידותית פחות לסביבה.

בקרבת סלע אפרודיטה קיים עוד אתר הנושא את שמה של האלה: כפר הנופש אפרודיטה הילס היוקרתי. אמנם איננו נמנים עם האוליגרכים שרכשו אחוזות בפרוורי לימסול, אך רצינו לטעום במקצת מהחיים הטובים ולכן המשכנו בכביש ופנינו ימינה בהתאם לשילוט (Aphrodite Hills Resort, אינטרנט: aphroditehillsproperties.com). המתחם מציע לתייר האמיד לינה במלון יוקרתי או וילות נופש למכירה עם בריכות צמודות וכן מסלולי גולף, מגרשי טניס ועוד. פה ושם סיירו להם ב"שכונה" המטופחת מטיילים על סגווי, אך אנו העדפנו לתור את המקום היפה והשלו, המשקיף לים, ברגל. המשכנו למרכז מסחרי קטן במקום שכלל בתי קפה וגלידרייה של האגן דאז, התענגנו על הטעמים המשובחים ויכולתי לומר בפה מלא – תרתי משמע – שהנה טעמתי מהחיים הטובים.

העמק הירוק: עושר בוטני ונחל שוצף

למחרת היו פנינו מועדות צפונה, למפלי העמק הירוק (Green Valley Waterfalls) שבכפר טרימיקליני (Trimiklini). מהשביל הטבעתי בלימסול עלינו על כביש 8B לכיוון טרודוס. שוב נסענו בין גבעות ירוקות, ואחרי כחצי שעה של נסיעה נינוחה הגענו למקום שכלל גם טברנה חביבה וחנות מזכרות. לאחר ששילמנו דמי כניסה (חמישה אירו למבוגר, שלושה אירו לילד מגיל שלוש) נכנסו לסבך צמחייה הנתמך בכלונסאות עץ, והתחלנו ללכת לאורך נחל קטן ורוגע, שיהפוך בהמשך למפל שוצף. ליוו אותנו תרנגולות, ברווזים והרבה שלטי עץ המעידים על העושר הבוטני של האתר. מה לא היה שם? סקויה, אגוז, תאנה, גפן ועוד ועוד. המסלול עובר לסירוגין על שביל חצץ, מדרגות עץ וגשרונים קטנים והוא מוצל לכל אורכו בזכות הסבך. הוא אינו ארוך (כחצי קילומטר) ואינו מאתגר במיוחד למבוגרים, אך כדאי לשאת פעוטות כבני שלוש במנשא, כי יש בו מקומות חלקלקים. המשכנו בהליכה הנעימה, מלווים בקול פכפוך המים, עד שהגענו לגרם מדרגות. בנקודה הזאת הנחל כבר הפך למפל שנפל מטה, לתוך בריכת אבן נאה. מולו נפל בחדווה מפל נוסף – השני בצמד מפלי העמק הירוק. ירדנו לאטנו ולאחר סשן צילומים מתבקש נחנו על הספסלים שניצבו במקום. בימים חמים הטבילה במי הבריכה הרדודים נהדרת, ובימים קרירים יותר זהו מקום מוצלח ויפה לפיקניק, התרעננות ומנוחה (פתוח כל השבוע, 17:30-9:00).

[tobutton text="%22%u05DC%u05D4%u05D6%u05DE%u05E0%u05EA%20%u05DE%u05DC%u05D5%u05DF%20%u05D1%u05DC%u05D9%u05DE%u05E1%u05D5%u05DC%22" link="%22http%3A//www.booking.com/searchresults.he.html%3Faid%3D395994%3Bsid%3D79ef551423b415acfcadc69f78accf2b%3Bdcid%3D1%3Bbb_asr%3D2%3Bclass_interval%3D1%3Bcsflt%3D%257B%257D%3Bdtdisc%3D0%3Bgroup_adults%3D2%3Bgroup_children%3D0%3Bhlrd%3D0%3Bhyb_red%3D0%3Bidf%3D1%3Binac%3D0%3Bnha_red%3D0%3Bno_rooms%3D1%3Boffset%3D0%3Bredirected_from_city%3D0%3Bredirected_from_landmark%3D0%3Bredirected_from_region%3D0%3Breview_score_group%3Dempty%3Bscore_min%3D0%3Bsi%3Dai%252Cco%252Cci%252Cre%252Cdi%3Bsrc%3Dsearchresults%3Bss_all%3D0%3Bsshis%3D0%3Bssne_untouched%3D%25D7%2596%25D7%25A7%25D7%2599%25D7%25A0%25D7%2598%25D7%2595%25D7%25A1%2520%25D7%2598%25D7%2590%25D7%2595%25D7%259F%26%3Bregion%3D1969%3Borigin%3Ddisamb%3Bsrhash%3D1788887633%3Bsrpos%3D2%22" theme="pink" ]

טיפ לדרך

בלימסול סעדנו במסעדה מצוינת בשם צ'סטרס (Chester's Bar and Restaurant). המחירים סבירים והמנות מגוונות, נדיבות והכי חשוב – טעימות. כתובת: Leoforos Amathountos 194, B1, Pareklisia.

מי ששוהה בלימסול ומחפש תעסוקה לקטנטנים בלי לצאת לנסיעות ארוכות יכול למצוא פתרון בדמות הג'ימבורי קיי קיי (או בשמו המלא קיי קיי פחנידוטופוס). המקום מרווח ומפעיל קפטרייה. כניסה ללא ארוחת ילדים עולה 5.5 אירו. כתובת: Spyro Kyprianou 48, P.Germasogheia