מאסטר שף

יום המסעדות. צילום: Tuomas Sarparanta
יום המסעדות. צילום: Tuomas Sarparanta

ב-21 בנובמבר יצוין יום המסעדות. ביום המסעדות כל אחד יכול להיות בעל מסעדה. זו יכולה להיות מסעדה המגישה ארוחות בנות שש מנות בסלון פרטי, דוכן למכירת עוגות בפארק או באר סלטים במשרד

88 שיתופים | 132 צפיות

הכל התחיל כשטימוסנטלה, יזם ומפיק אירועים מהלסינקי, וכמה מחבריו התעניינו בחוקים הנוגעים בפתיחת מסעדות בפינלנד.הם גילו את היקף הבירוקרטיה הכרוכה בעניין ובתגובה הם החליטו להציע אלטרנטיבה לכל מי שחלם אי פעם על פתיחת מסעדה. במקום להשיג רישיונות ולמלא טפסים הם פתחו פתח להגשמת החלום ליום אחד בלבד, ללא אישורים וללא מגבלות. "קבענו תאריך, ה-21 במאי 2011 ", מספר סנטלה, "קראנו לו יום המסעדות והכרזנו על קרנבל אוכל בו כל אדם יכול לפתוח מסעדה היכן שהוא או היא רוצים". ההיענות הייתה מדהימה. 45 מסעדות מאולתרות קמו ב-13 ערים שונות."ליום אחד השתנתה העיר", נזכר סנטלה בפעם הראשונה בהלסינקי, "הרחובות התמלאו באנשים שמחים וצוחקים המדברים אחד עם השניוהיתה תחושה חדשה של קהילתיות באוויר".

יום המסעדות. צילום: Heidi Uutela
יום המסעדות. צילום: Heidi Uutela

 

ביום המסעדות כל אחד יכול להיות בעל מסעדה. זו יכולה להיות מסעדה המגישה ארוחות בנות שש מנות בסלוןפרטי, דוכן למכירת עוגות בפארק או באר סלטים במשרד. סנטלה מספר על מסעדות שקמו באוהלים, במרתפים, בסירות ובפינות רחוב, הוא מתאר מסעדה שהורידה מזון בסל מהקומה השלישית, מסעדות לכלבים, מסעדות לילדים, מסעדה שהגישה פיצה עם משככי כאבים להנגאובר ואחרת שהגישה פשטידות בליווי בדיחות גסות.

ארבע שנים אחרי יום המסעדות המקורי הפרויקט הפךל קרנבל האוכל הבינלאומי הגדול בעולם. באביב האחרון קמו כ-2,500 מסעדות ב-34 מדינות. בסה"כ השתתפו ביוזמה עד כהכ-22,000 מסעדות ב-72 מדינות. יום המסעדות מתקיים ארבע פעמים בשנה והפעם הבאה תהיה ב-21 בנובמבר 2015. פרטים ניתן למצוא באתר האירוע.

יום המסעדות. צילום: Winterbakery Reykjavik
יום המסעדות. צילום: Winterbakery Reykjavik

 

כל שצריך לעשות על מנת להשתתף הוא לבחור מקום, לעצב תפריט ולהירשם באתר של Restaurant Day. זוהי תרבות אורבנית, ספונטנית ומעט אנרכיסטית שצמחה כתגובת נגד לבירוקרטיה. "כשבני-אדם מקבלים חירות הם גם לוקחים אחריות", אומר סנטלה ומתאר את היוזמה כתנועה עממית ונטולת מנגנון. הפרסום נעשה באינטרנט ורוב המשתתפים גובים מחירים נמוכים מאוד בעבור האוכל לכיסוי הוצאותיהם בלבד, רבים תורמים את רווחיהם לצדקה.

יום המסעדות. צילום: Tuomas-Sarparanta
יום המסעדות. צילום: Tuomas-Sarparanta

 

"אני מאמין בחלומות ובכך שאנו מעצבים את העולם במעשינו, אני מאמין בקהילות שנבנות יחד ושדמוקרטיה אמיתית נבנית בהשתתפות ואינטראקציה", אומר סנטלה, "ואני מאמין שאוכל מאחד אנשים".