יש ויקינגי עם גרזן בסוף הרחוב

צילום: דודו בן צור
צילום: דודו בן צור

רחוב סקולאברדוסטיור, אחד הרחובות המרכזיים של רייקיאוויק ובו הכנסייה המרשימה של העיר, מציע מגוון חנויות, גלריות, בתי קפה, מסעדות ומוקדי עניין

88 שיתופים | 132 צפיות

ב-1930 מלאו אלף שנה לייסוד הפרלמנט האיסלנדי – האלת'ינגי (Alþingi), שהוא גם הפרלמנט הראשון בעולם. לרגל התאריך ההיסטורי, העניקה ממשלת ארצות הברית מתנה מיוחדת לאיסלנד: פסל נפלא בדמות לייף אריקסון, אותו ויקינגי שהיה האירופאי הראשון, ככל הנראה, שדרך על אדמת יבשת אמריקה בסביבות המאה ה-11 לספירה, כ-500 שנה לפני קולומבוס. הפסל הוצב בראש הנקודה הגבוהה ביותר בעיר רייקיאוויק (Reykjavík) של שנות ה-30. עם גרזן בידו ושריון קשקשים על גופו, הוא מביט בעוז ברחוב סקוֹלאבֶרדוּסטיוּר (Skólavörðustígur, "הגבעה של גלעד בית הספר") היורד לכיוון רחוב לֶגאבֶגוּר (Lugavegur), אחד הרחובות הראשיים של רייקיאוויק. לצדו של הוויקינגי נמצא בית ספר תיכון (מכאן שם הרחוב) ובמהלך המאה ה-20 נבנתה שם גם הכנסייה הגדולה של רייקיאוויק – האלגרימסקירקיה (Hallgrímskirkja) – מבנה מרשים הנראה כאילו הוא עומד להמריא לחלל. החזית שלה, המדמה צוק המורכב ממשושי בזלת, עוצבה בהשראת הטבע והגיאולוגיה של איסלנד.

צילום: דודו בן צור
צילום: דודו בן צור

 

מוקדי עניין | כנסייה, מגדל ובית

רחוב סקולאברדוסטיור הוא אחד החביבים עליי בעיר, ואם יום אחד אפרוש לחיים באיסלנד, סביר להניח שאגור ברובע 101 רייקיאוויק, קרוב לרחוב. מלבד הכנסייה המיוחדת והוויקינגי עם הגרזן, יש הרבה סיבות להגיע אל הרחוב. לאורכו יש חנויות, גלריות, בתי קפה, מסעדות ובתים שהפכו כבר מזמן לסמלי ההיכר של העיר ומושכים אליהם תיירים ומקומיים כאחד.

את הסיור ברחוב כדאי להתחיל בביקור בכנסייה המיוחדת הזאת, פרי תכנונו של האדריכל גדיון סמואלסון, שאחראי גם על מבנים חשובים אחרים ברייקיאוויק. בלובי של הכנסייה מוצגות פעמים רבות תערוכות ציור או צילום מיוחדות ואוונגרדיות. בתוך הכנסייה ניצב עוגב ענק ומרשים, ולעתים מתקיימים באולם שלה קונצרטים נפלאים למוזיקת עוגב. כדאי לקנות כרטיס ב-600 קרונות איסלנדיות ולהעפיל אל ראש מגדל הפעמונים. שם, בגובה של 73 מטר, יש נקודת תצפית מרתקת על העיר ועל רחוב סקולאברדוסטיור. בצמוד לכנסייה נמצא ביתו של הפסל האיסלנדי איינאר יונסון. הגן והבית הפכו למוזיאון המציג את עבודותיו של הפסל, שעוסקות בעיקר בסאגות האיסלנדיות, בסיפורי עמים, בלידה ומוות ועוד.

גייסר, חנות עם ביגוד איסלנדי מקורי ואיכותי. צילום: דודו בן צור
גייסר, חנות עם ביגוד איסלנדי מקורי ואיכותי. צילום: דודו בן צור

 

קניות | ד"ש מביורק וסוודר בגייזר

לאחר הביקור בכנסייה התקדמו לכיוון רחוב סקולאברדוסטיור. חלפו על פני מלון לייפור אריקסון (Hótel Leifur Eiríksson) השוכן בבית מס' 45, והמשיכו לאורכו של הרחוב, הכולל בתי מגורים בני שתי קומות עשויים עץ או אבן. ברחוב יש הרבה בתי עסק קטנים, בהם חנויות וגלריות רבות המציעות אמנות איסלנדית, מוצרי צמר איסלנדי, קרמיקה ועוד. המחירים אמנם גבוהים, אבל האיכות גבוהה אף היא ולעתים יש מבצעים. אני ממליץ על חנות גייסיר (Geysir) בבית מס' 16, המציעה ביגוד איסלנדי וסקנדינבי מקורי ואיכותי. אם אתם קונים משהו, כדאי לבקש טופס החזר מע"מ, ואת הכסף תוכלו לקבל בשדה התעופה.

בחנות טונר 12 (Tónar 12) שבבית מס' 15 תוכלו להתעדכן בסצנת המוזיקה האיסלנדית והבינלאומית. יוצרים רבים מגיעים לאיסלנד כדי להקליט ברייקיאוויק ולקבל השראה מהטבע האיסלנדי. החנות היא גם מקום מפגש למוזיקאים איסלנדים, כמו ביורק ולהקת "סיגור רוס". כמו כן, תוכלו למצוא כאן גם עותקים של גלויות איסלנדיות עתיקות בשחור-לבן, חולצות טי שירטס מקוריות ועוד פריטים שהיפסטרים אוהבים. האספרסו פה חופשי ובימי שישי יש הרבה פעמים מופעי מוזיקה שמתקיימים בחזית החנות.

לא הרחק מטונר 12 נמצאת חנות ספרים ענקית השייכת לרשת איימונדסון (Eymundsson), שם תוכלו למצוא ספרים רבים של יוצרים איסלנדים בתרגום לאנגלית, ספרות העוסקת בגיאולוגיה של איסלנד, אלבומי צילום של צלמים איסלנדים וגם תרגום לאנגלית של סאגות איסלנדיות מימי הביניים. בחנות פועל גם בית קפה נחמד.

 

מסעדה | ישר מהים

במורד הרחוב, בבית מס' 101, נמצא מבנה הבנוי מאבני בזלת גדולות. למרבה ההפתעה, מעטים המבנים בעיר הבנויים מסלע בזלתי. המבנה המיוחד הוא בית המעצר של ריקיאוויק, שנבנה בשנת 1874 ושימש בעבר כבית הכלא המרכזי של איסלנד ואפילו כבית משפט. כיום בית המעצר עדיין פעיל, אך בקיץ הקרוב הוא צפוי להיסגר והבניין יוצע למכירה. מול בית המעצר, בבית מס' 14, נמצאת מסעדת Sjávargrillið הנהדרת המתמחה בדגים ובמאכלי ים. הדגש במסעדה הוא על דגים טריים המגיעים מדי יום היישר מנמל רייקיאוויק ועל מנות מהמטבח האיסלנדי-סקנדינבי המשובח. המסעדה אינה יקרה יחסית וכדאי להזמין מקום מראש.

 

מלון | שקט, מרכזי ומושלם

מלון הבית שלי ברייקיאוויק הוא מלון אודינסווה (Óðinsvé), הנמצא ברחוב צדדי קטן (Týsgata) המתחבר אל סקולאברדוסטיור. המיקום של המלון מושלם – קרוב לכל המקומות המעניינים ברייקיאוויק, אבל בשכונה שקטה. בצמוד ללובי נמצא בר שכונתי נהדר בשם סנאפס (Snaps) וכל ערב מתנקזים אליו תושבי השכונה, צעירים ומבוגרים. חלק מחדרי המלון צופים אל מגדל הפעמונים של כנסיית אלגרימסקירקיה. תגידו שאני שלחתי אתכם. בקיץ יש הרבה אירועי תרבות לאורך הרחוב, כמו תערוכות צילום פתוחות או מיצגים שונים.

טיפ לדרך

אם כבר הגעתם לריקיאוויק, אני ממליץ על שיט במעבורת לאי וידיי (Viðey) הנמצא במרחק קצר מאוד מהחוף. על האי ניצב מבנה מעניין ששימש כביתו של ראש עיריית רייקיאוויק הראשון, והיום נמצאת בתוכו מסעדה ובית קפה. בשנת 2007 חנכה פה יוקו אונו מגדל מיוחד בשם "עמוד השלום" (Imagine Peace Tower); המגדל יורה קרן לייזר לשמים בתאריכים מיוחדים המנציחים את בעלה ג'ון לנון, כמו יום הולדתו או יום הרצח שלו. כמו כן, יש על האי כמה מסלולי הליכה שמתאימים לטיולים קצרים. בשיט חזרה לעיר, בשעות מסוימות, ממשיכה המעבורת לכיוון הנמל של רייקיאוויק, מה שמאפשר לכם נקודת מבט נהדרת על רייקיאוויק מהים, כולל על פרלן (Perlan, "הפנינה"), מבנה הזכוכית הענק שנמצא ממש על קו המים.

דודו בן צור – מארגן ומדריך טיולים באיסלנד. www.davidbenzur.com