אדמדמות, אדמוניות, חינניות

מרבדי הכלניות בנגב המערבי בפברואר. צילום: shutterstock
מרבדי הכלניות בנגב המערבי בפברואר. צילום: shutterstock

מדי שנה בפברואר משתלטות כלניות אדמוניות על שטחי הנגב המערבי, צובעות אותו באדום בוהק ויוצרות מראה מדהים ביופיו. הצעה לטיול מלא חן וצבע

88 שיתופים | 132 צפיות

בפעם הראשונה שהגעתי לנגב המערבי בפברואר, עמדתי נפעמת אל מול מרבדי הכלניות ולא ידעתי את נפשי מרוב אושר. המחזה היה סוריאליסטי בעיניי, כמעט בלתי נתפס ובאותה מידה מענג ומלהיב. מאז, אנחנו מקפידים לעלות כל שנה למֶכָּה של הכלניות. לפעמים אנחנו מצטופפים עם עמישראל, לרוב בורחים לשבילי השטח למצוא פינות חמד שקטות, אבל בעיקר מתאהבים בפרחים האדמדמים בכל פעם מחדש.

דרך נוף אריק שרון: טיול לכו-לם

בשנה האחרונה הושלמה דרך נוף שחוצה את מערב הנגב ממזרח למערב ומאפשרת גם למכוניות פרטיות להגיע למקומות שלא היו נגישים אליהן בעבר. קרן קיימת לישראל הובילה את פרויקט דרך נוף נחל שקמה עם גופים נוספים (רשות הטבע והגנים, רשות ניקוז שקמה-בשור ועוד), ולפני כשנה – עם מותו של אריק שרון – ביקשה לקרוא לה על שמו, וכך הונצח האיש שקשר את גורלו עם הנגב המערבי והיה מחובר אליו בעבותות של אהבה. הדרך נמתחת על פני כ-60 קילומטר ומלווה את נחל שקמה הזורם מקו פרשת המים במורדות שפלת יהודה במזרח ועד לחוף זיקים במערב. השביל הוא חלק מתוכנית מתאר למרחב שקמה – שטח פתוח גדול מאוד, נטול לחצי פיתוח המוכרים מגוש דן, שמאפשר מרחב מחיה נרחב לחי ולצומח. ואולם, כיוון שהוא אינו מוגדר כשמורת טבע, כגן לאומי או כיער, הוא גם אינו מוגן על פי הגדרה וחשוב לשמרו.

המרחב המכונה "פארק שקמה" גובל בכמה יישובים גדולים, והתוכנית באה לצקת תוכן בשטח המיוחד על משאביו ועל ערכיו הנדירים. השטח הפתוח והרציף עשיר בתצורות נוף משתנות, ונחל שקמה מתפתל ביניהן ומגלה את רזיהן למטיילים. זוהי ריאה ירוקה חשובה שמתכנניה שואפים לשמר את ערכי הטבע שלה תוך כדי פיתוח אקולוגי ותיירותי וכך ליצור בה איזון בין צורכי המטיילים לצורכי הטבע והסביבה. למטרה זו חברו אל הגופים הירוקים והממשלתיים גם היישובים והקהילות שבתווך.

ציר הטיול העיקרי מתחיל בכביש 40 בשמורת פורה (משולט), ואף שהוא מיועד בעיקרו לטיול במכונית, הוא נוח גם למטיילים באופניים, ברכבי שטח וברגל, כמובן. לנחל השיטפוני יש אגן ניקוז גדול ובזרימתו הוא מתעקל ומסתלסל בלב מרחב שקמה, חוצה שדות חקלאות ויערות, חולף ליד אתרי ארכיאולוגיה והיסטוריה, עובר סמוך לשמורות טבע ויישובים כפריים המנקדים את השטח המוריק וכמובן מתפתל בין שטחי כורכר, חולות וכרי פריחה מרהיבים שמוסיפים לאזור הפסטורלי חן וצבע.

לצד המסלול העיקרי יש עוד המוני נתיבים מסוגים שונים שמסתעפים ממנו ומאפשרים להרחיב את הטיולים הרגליים או הרכובים – בהתאם לשביל כמובן. כך אפשר לייצר מסלולים מעגליים לפי בחירה והתאמה אישית, רצוי בסיוע מפת סימון שבילים עדכנית. בשמורת פורה למשל יש המוני שבילים רגליים, ומשום שמדובר בשטח פתוח, קל לרדת מהדרך הראשית ולחזור אליה בלי לטעות. בתוך כל אלה קיים מאגר גדול של אתרי תיירות שמעניקים מעטפת משלימה לטיול לכל דכפין ולכל דצריך, בלי הבדל גיל, מין ורכב. רוכבי אופניים ימצאו שם את המסלולים שהם אוהבים, משפחות ייהנו משלל אטרקציות ופעילויות, זוגות יתענגו על צימרים ומסעדות וחובבי ג'יפים ישמחו לג'עג'ע בשבילים המאתגרים.

סיור חקלאי בדורות. צילום: דורון הורוביץ
סיור חקלאי בדורות. צילום: דורון הורוביץ

קיבוץ דורות: משוך בגזר

המשימה הראשון בטיול שכזה היא לפגוש כלניות – והן שם כמעט בכל מקום. אחר כך כדאי ליהנות משפע האטרקציות שהאזור מציע והנה כמה דוגמאות. בקיבוץ דורות נערכים סיורים חקלאיים שמתאימים בעיקר למשפחות. הסיורים חולפים ברפת ליד מפעל השום הייחודי ויוצאים לשדה לעקוב אחר גידולי הגזר. כאן מזומנת לכולם חוויית קטיף גזר ישר מהאדמה וגם אם יהיה קצת בוץ – יהיה אפילו כיף יותר. לסיום מגיעים לאזור המיון והאריזה של הגזר וצופים במכונה הגדולה שיודעת לנקות את הגזר, לברור, לקטום וכמובן לארוז בשקיות שמגיעות למרכול השכונתי (20 שקל לאדם, 050-4200500).

כוכב מיכאל: סדנאות וטעימות

לא הרחק משם בכוכב מיכאל, התאגדו התיירנים למיזם משותף בשם "תיירות בכוכב", שנועד לגבש את כל התיירנים ועם כוח משותף גם לשווק אותם וליצור שיתופי פעולה. למשל, ב"קשתי הכוכב" של שמעון יוגב, שהוא גם הוגה המיזם, אפשר להתנסות בפעילות מעניינת של קליעה בחץ וקשת. בסדנה הוא מספר על ההיסטוריה של הכלי המעניין ומסביר כיצד מתפעלים אותו כולל הנחיות בטיחות, ולסיום יוצאים לשטח להתנסות. הפעילות שנמשכת כשעתיים אינה זולה, אבל היא גם מאוד לא שגרתית (100-85 שקל לאדם, 054-7707830). במושב נפתח לאחרונה גם בית קפה חדש ומקסים – "האלפחורס של יהודית". אז נכון שלא קשה לנחש מהו מאפה הבית, אבל יש לה כמה גרסאות נהדרות לעוגיות הדרום-אמריקאיות ומוצרים טובים נוספים. אמנם המיקום באזור החקלאי הנטוש אינו מזמין במיוחד, אבל מרגע שנכנסנו פנימה שכחנו הכול. המקום חמים ונעים, מעוצב בקלילות חיננית ומציע קפה טעים ועוגיות מעלפות. יהודית, קונדיטורית במקצועה, מעבירה גם סדנאות אפייה, ובמהלך פברואר היא אף תכין לכם סלי פיקניק נהדרים (שנשארים אצלכם!) ליום טיול שכוללים ארוחת בוקר עשירה ממצרכים מקומיים וכמובן עוגיות לקינוח (150 שקל לזוג, 270 שקל למשפחה עד חמש נפשות). בית הקפה פתוח רק בחמישי ובשישי. סלי פיקניק אפשר לרכוש כל השבוע (בהזמנה: 050-8505461)

האלפחורס של יהודית. צילום: סתיו ורביצקי
האלפחורס של יהודית. צילום: סתיו ורביצקי

שדה צבי: אירוח שכולו פשטות

במושבים ובקיבוצים שברחבי הנגב יש המון צימרים שבזכותם אפשר להתקרב לטבע ולכל היופי שהוא מציע. בשדה צבי יש מתחם יוצא דופן וחדש יחסית, המכונה "הנקודה ה-12". במקום שלוש יחידות אירוח, שהקו המנחה שלהן הוא פשטות. המבנים עשויים משילוב חומרים שונים. לכל יחידה חצר פרטית עם פינת ישיבה, ואף על פי שהיחידות אינן גדולות הן מתאימות גם למשפחות וכוללות מטבח מאובזר לבישול עצמי. דורון אפרת, הבעלים, הוא אמן ועבודותיו פזורות בשטח ובגלריה שלו, שפתוחה לביקורים. בנו שאול הוא בשלן ואפשר להזמין ארוחות בוקר וערב וליהנות ממטעמיו. (לינה: 550-450 שקל ללילה לזוג, מאה שקל תוספת לילד, ארוחת בוקר: 125 שקל לזוג, 45 שקל לכל אדם נוסף. 077-7295750)

אורלי גינוסר – עיתונאית עצמאית ומורת דרך

צימרים הנקודה ה-12 בשדה צבי. יחידות אירוח שהקו המנחה שלהן הוא פשטות. צילום: באדיבות הנקודה ה-12
צימרים הנקודה ה-12 בשדה צבי. יחידות אירוח שהקו המנחה שלהן הוא פשטות. צילום: באדיבות הנקודה ה-12

 

עשור לדרום אדום

פסטיבל דרום אדום חוגג את השנה העשירית להיווסדו, וכמדי שנה בפברואר לוח האירועים מלא וגדוש באקשן, השנה בסימן "פיות וגיבורים בין הפרחים". הפסטיבל הוא שעתו היפה של הנגב המערבי, שנמצא בתקופה זו בשיאו – ירוק מגשמי הברכה ואדום בזכות אינספור כלניות. כל מטייל ימצא בתוך ים האפשרויות בדיוק את מה שהוא אוהב ומעדיף לעשות והגיוון המפתיע פותח דלתות ולבבות. בצומת בית קמה ובצומת יד מרדכי יהיו תחנות מידע למטיילים, ויהיו עוד כמה נקודות קטנות יותר בשטח. היצע הפעילויות גדל מדי שנה והפעם הוא עצום ורחב, מסיורים מודרכים של רשות הטבע והגנים וקרן קיימת לישראל, הפעלות והופעות לילדים בטבע ומופעים גדולים של מוזיקה ושירה ועד שלל סדנאות אמנות, מיזמים משותפים ואירועי ענק כגון שוקי איכרים מיוחדים, רכיבות אופניים, מרוץ יקבים וצעדת הכלניות שתתקיים על דרך הנוף נחל שקמה (דרך אריאל שרון). סביב הפעילויות התפתחה תעשייה שלמה של תיירות נהדרת שעושה רק טוב לנגב. אירועים רבים הם ללא תשלום, ואילו אחרים הם בתשלום סמלי או מלא.

פרטים נוספים באתר הפסטיבל: www.habsor.co.il, בפייסבוק: "פסטיבל דרום אדום" ואפשר גם להוריד את אפליקציית "דרום אדום" ללא תשלום.