טרנד הקרוואנים: כל מה שצריך לדעת

חניון קרוואנים בחורשת טל. צילום: ניצן שורר
חניון קרוואנים בחורשת טל. צילום: ניצן שורר

אפשר לנסוע איתו, לחנות איתו, ללון איתו ולהרגיש בבית אבל לגמרי בטבע. טרנד הקרוואנים משתלט ושולט. רוצים להרגיש אירופה או אמריקה? זה הזמן לקרוואן!

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תרבות הקרוואנים התפתחה באירופה ובארצות הברית לפני עשרות שנים והייתה מבחינתי מושא לקנאה. החניונים שבהם נתקלתי היו מושלמים, וראיתי בהם אינספור סוגי קרוואנים עם אביזרים ותוספות שסחררו לי את הראש ועשו לי חשק "להתקרוון". מה שהאירופאים והאמריקאים ידעו אז, הישראלים מגלים עכשיו – באיחור אופנתי, אבל העיקר שגם התרבות הזאת עשתה עלייה. מאז 2012 חל שינוי בתפיסה שעד אז תקעה את הקרוואנים מחוץ לגבולותינו, והמהפכה יצאה לדרך.

היום, שלוש שנים אחרי, עם הצלחה מרשימה, מצביעים הישראלים בגלגלים ושוק הקרוואנים התרחב והתפתח כדי להישאר. חניוני לילה רבים התאימו עצמם למציאות החדשה, דוגמת חניונים ברמת הגולן, בכינרת, באכזיב, בחורשת טל ועוד (ראו מסגרת). בחברות ההשכרה ובאתרי האינטרנט שלהן יש רשימות מפורטות של החניונים המוסדרים. זוהי אמנם רק תחילת הדרך ויש עוד הרבה מה לעשות, אבל גם גופים כמו רשות הטבע והגנים התגייסו למשימה ובכמה גנים לאומיים הוכשרו ומוכשרים כל העת חניוני קרוואנים לטובת הנופשים, והיד עוד נטויה.

הדרך הנפוצה ביותר לחוות קרוואנים היא באמצעות השכרה, ואף שיש רק יבואנים אחדים בארץ, חברות רבות רכשו את הנגררים והן מציעות אותם להשכרה לקהל הרחב – מצפון ועד דרום.

את הקרוואן אפשר להחנות, כאמור, בחניונים שבהם הונחו תשתיות מים וחשמל, ובמקומות שבהם אין חניונים מוסדרים – למשל באילת – נאלצים המטיילים לחנות במקומות חניה מותרים בחוף הדרומי, באזור שנועד לקמפינג לקהל הרחב, ולהסתדר עם המים שבמכל המצורף לקרוואן ועם גנרטור. בכל מקרה, חשוב לשים לב שהמקום מותר לחניה כדי לא לגרום לנזקים.

חניון קרוואנים לאופק. שאר ישוב. צילום: באדיבות לאופק
חניון קרוואנים לאופק. שאר ישוב. צילום: באדיבות לאופק

הצימר החדש

פטנט חדש שהמציא הראש היהודי הוא הפיכת הקרוואן לצימר החדש! מה זה אומר? מתחמי תיירות ברחבי הארץ רכשו קרוואנים, הציבו אותם דרך קבע באתר שלהם וכעת הם משכירים אותם פר לילה, בדיוק כמו צימר. שני הצדדים מרוויחים: השוכר נמנע מהצורך בהליך הגרירה, והמשכיר אינו נדרש לזמן ולביורוקרטיה שבבניית צימר, אלא קונה אותו מוכן. ואולם, היתרון הכי גדול הוא בחוויה המשפחתית, השונה מכל מה שהכרתם עד כה. "טריילר פארק – סוויטות בטבע" הוא אתר קרוואנים ב"חוויית הרוכבים" הסמוכה לבית אורן. המתחם, שנפתח רק לפני חודשים אחדים, מסודר מאוד ויפה. יש בו תשעה קרוואנים (ועוד 11 אוהלים מוכנים) , וליד כל אחד מהם יש גזיבו פרטי עם שולחן וכיסאות. הקרוואנים מגיעים בגדלים שונים ומתאימים להרכב משפחתי משתנה. גם קונספט האירוח כאן ייחודי ומבוסס על שיטת הכול כלול: לינה בקרוואן, שלוש ארוחות, מופע לכל המשפחה והרבה אקשן (טיול טומקארים, רכיבה על סוסים, אומגה, ירי בכדורי פיינטבול, בריכה ועוד) במחיר של 1,600 שקל לזוג עם שני ילדים (עד גיל 16). המקום פועל ממרס עד סוף אוקטובר. טלפון: 04-8248474, אינטרנט: bateva.org.il

 

רובוטריק בכינרת

כדי להכיר את הדבר האמיתי ולחוש את החוויה על בשרי, סחבתי את בני ביתי לטעימה של קרוואן שמציעה חברת לאופק בכינרת. החוף שאליו הגענו היה אז בתחילת השיפוץ ובשטח ניכרו עבודות התשתית. המיקום מול המים השלווים היה מהפנט, והאווירה הייתה של חופש בניחוח אירופי. עם הקרוואן עצמו הסתדרנו די מהר. הוא התאים לשש נפשות בזכות מיטת קומתיים, פינת אוכל שהפכה כמו רובוטריק למעין ספה זוגית וכמובן חדר שינה זוגי, שהיה מופרד באמצעות דלת אקורדיון. היו בקרוואן מקלחת קטנה שעשתה את העבודה ושירותים, אך עם האחרונים לא הסתדרנו בהתחלה – רק כי פספסנו פרט בהדרכה, אז אנא הקשיבו היטב! גם מלאכת הבישול צלחה במידה משביעת רצון וחך, הודות לכיור קטן, לכיריים גז ולמקרר בגודל טוב שסייעו לנו לבשל ולארגן ארוחות לשש נפשות (רעבות). כיוון שמזג האוויר היה נעים, אכלנו על שולחן שהוצב בסמוך, אך כאמור, יש פינת אוכל שאפשר להסתדר גם בה – קצת בדוחק, אבל זה כל הכיף. הופתענו לטובה גם משטחי האחסון הרבים, שכן בכל פינה אפשרית – מתחת למיטות, מעליהן וכמובן בצדדים – היו ארוניות או מגירות, ואלה מספיקות בצורה לא רעה בכלל, גם לטווח ארוך. במקום יש חיבור לחשמל, שאפשר לנו ליהנות ממזגן ואפילו מטלוויזיה. אם צריך לסכם, הייתה לנו חוויה מגבשת נהדרת שהיינו חוזרים עליה שוב.

קרוואן על שפת הכנרת. צילום: אורלי גינוסר
קרוואן על שפת הכנרת. צילום: אורלי גינוסר

 

 

גם בחוף גופרה בכינרת יש מתחם להשכרת קרוואנים. כל קרוואן מתאים להרכב משפחתי אחר, מזוג ועד שישה אנשים, ומצויד לנוחות מרבית. ליד כל קרוואן סככה עם שולחן פיקניק ויש כמובן גישה נוחה לחוף. מחיר: 1,050-950 שקל לקרוואן (לארבע-שש נפשות), כולל כניסה וחניה. זהירות, זה ממכר! טלפון: 04-6731942, אינטרנט: gofrabeach.com

בדרום רמת הגולן יש לתומר צברלינג קרוואן אחד המכונה "נוף" ומוצב בהתאם לבחירת האורחים, באחת מכמה נקודות נוף אפשריות. האירוח מתאים לזוגות, למשפחות ואפילו לחבורות של עד 30 איש, שלהן צברלינג מקים מתחם שטח מדוגם בצמוד לקרוואן. לכאן אפשר להזמין ארוחות, הפתעות ואפילו עיסוי תחת כיפת השמים. מחיר: 900 שקל לזוג כולל ארוחת בוקר, תוספת לילד (מגיל שנתיים) 150 שקל. טלפון: 050-3322027

 

 

 

פינת התכל'ס

כדי לשכור קרוואן נדרש רכב גדול עם וו גרירה, למעט הקרוואן הקטן שאפשר לגרור גם ברכב פרטי. אין לכם וו גרירה? בכמה מחברות ההשכרה יציעו לכם רכב עם וו גרירה להשכרה (350-300 שקל ליום) או שירותי גרירה ליעד (בתשלום נוסף), אך זו אופציה נדירה יותר.

מחירי הקנייה נעים בין 80 אלף שקלים לקרוואן קטן ובין כ-140 אלף שקל לקרוואן גדול, ומי שיחליט לרכוש קרוואן (מגמה שמתפתחת), שלא ישכח לדאוג לו גם לחניה.

טווח המחירים של שכירת קרוואן הוא 1,200-550 שקל ללילה. ככל שמספר ימי ההשכרה עולה, כך המחיר ללילה יורד. בכמה מהחברות דורשים מינימום שני לילות.

לקרוואן אפשר להוסיף חבילות קמפינג הכוללות שולחנות וכיסאות (החל מ-150 שקל), ויש חברות שגובות תשלום חד-פעמי של 150 שקל לכל תקופת ההשכרה עבור גז, ביטוח ועוד.

חניוני הקרוואנים גובים גם הם דמי כניסה וחניה בסכום של 250-150 שקל ללילה, ובאתרי חברות הקרוואנים תמצאו רשימות מפורטות של החניונים. בחורשת טל פתחה רשות הטבע והגנים את החניון הראשון שלה, אבל חניוני קמפינג אחרים הכשירו והתאימו עצמם גם לקרוואנים.

כדאי לבדוק באינטרנט מה מציעה כל חברה ומה יש בקרוואן שלה, לבחון את היתרונות מול החסרונות ולהשוות מחירים. באתרי החברות יש מידע שימושי רב שיהפוך את הטיול שלכם ליעיל ונוח יותר.