הפיליפינים: טיול משפחתי בלתי נשכח

צילום: ניצן עיני
צילום: ניצן עיני

הפיליפינים היא מדינה שיש בה הכול, מפלאי עולם ועד חופים מדהימים, שופינג איכותי ונופים מרסקי מצלמות, והכל באווירה שמחה וצוהלת ובאנגלית שוטפת

88 שיתופים | 132 צפיות

מעולם לא אהבו אותנו כמו שאהבו אותנו בפיליפינים. תושבי המדינה הזאת פשוט אוהבים ישראלים כפי שלא אוהבים אותנו בשום מקום אחר בעולם. נתחיל מהוויזה. הפיליפינים מעניקים לנושאי דרכון ישראלי ויזה של 60 יום בכניסה למדינה (בהצגת כרטיס הטיסה חזור), בחינם, תופעה ייחודית מאוד בדרום-מזרח אסיה. אנחנו ניצלנו את כל שישים הימים – תקופה משמעותית שאפשרה לנו לטייל ולנוח, לבחור אטרקציות מעולות וגם לשרוץ ימים שלמים על החוף תוך עשיית כלום אינטנסיבית.
הפיליפינים מסבירי פנים, חייכנים ודוברי אנגלית מצוינת. למעשה, לא ברור כיצד לא הפכו עדיין ליעד תיירות עולמי לוהט של ממש ולתיירות ישראלית בפרט, שכן מדובר ביעד כמעט מושלם. מדינה שיש בה הכול, מפלאי עולם ועד חופים מדהימים, שופינג איכותי ונופים מרסקי מצלמות והכל באווירה שמחה וצוהלת ובאנגלית שוטפת. לו היה בה גם אוכל טוב, זה היה מושלם – ובמילים אחרות: אפשר לומר שהילדים שלנו אכלו יותר ג'אנק פוד בחודשיים ששהינו בפיליפינים משאכלו בכל חייהם. יתכן שאפילו נמאס להם ממקדונלד'ס, אז אולי זה בכל זאת לטובה?

צילום ניצן עיני
צילום ניצן עיני

 

מדלגים מאי לאי

הפיליפינים היא מדינת איים. למעלה מ־7,000 למעשה. זה אומר שכדי לתכנן טיול מוצלח יש להביא בחשבון את המעבר מאי לאי, לבחור אם לטוס או לשוט במעבורת, ולמצוא דרך לאזן בין שלל הפעילויות שמוצעות כאן לבין זמן צ'יל-אאוט איכותי. כל אלה על מנת להשיג טיול שלא יתיש, אלא יטען את כל המשפחה באנרגיות.

קשה לבחור מבין כל כך הרבה איים ואטרקציות, אבל נתחיל בדיס-המלצה. אם אתם יכולים, הימנעו מעיר הבירה מנילה (Manila). עיר קשה, צפופה ופקוקה. אנחנו בחרנו לטוס היישר לעיר פוארטו פרינססה (Puerto Princesa), שבאי פלוואן (Palawan), האי שלדעתנו הוא היפה ביותר בפיליפינים, ולהתחיל משם. הנחיתה בפלוואן הייתה לנו רכה. גם אנחנו וגם הילדים הרגשנו מיד בנוח, נתקלנו כל הזמן בפנים מחייכות וברצון לסייע ולהקל על המשפחה הישראלית שבאה לביקור.
ה-אטרקציה שאין לוותר עליה (בעיקר בפלוואן) היא איילנד הופינג (Island hopping), שכשמו כן הוא – דילוג בין איים. בעיירה אל נידו (El Nido) הצטרפנו ליום איילנד הופינג במסלול A, שכלל לגונות טורקיז, שנורקלינג, איים עם חופים חלומיים וארוחת צהריים נפלאה. לא הפסקנו לצלם ולהיאנח אנחות "וואו" לאורך כל היום. אם יש לכם אפשרות ליותר מיום אחד של איילנד הופינג, קחו גם את מסלול C.

הכניסה לנהר התת קרקעי פוארטו פרינססה. צילום: shutterstock
הכניסה לנהר התת קרקעי פוארטו פרינססה. צילום: shutterstock

 

שטים מתחת לאדמה

פלוואן טומן בחובו גם אחד משבעת פלאי עולם הטבע – הנהר התת-קרקעי בסבאנג (Sabang), פוארטו פרינססה Puerto Princesa Subterranean River). מרוגשים מאד מהעובדה שילדינו זוכים לבקר בפלא עולמי, צעדנו בתשע בבוקר (שימו לב, בפיליפינים לא נהוג לקום מוקדם לאטרקציות) אל מזח הסירות, ממנו יוצאת אחת לכמה דקות סירת תיירים אל הנהר הזורם מתחת לאדמה  לאורך מסלול מרהיב של כשמונה קילומטרים.
עלינו לסירות המשוטים בהן שטים בנהר עצמו, מצוידים בקסדות ובחגורות הצלה ותלויים בחסדי המדריך המקומי האוחז בפנס היחיד בסירה. החוויה של שיט חרישי בנהר הזורם קילומטרים מתחת לאדמה עוצמתית מאוד. הסירה שטה בתוך מערה של נטיפים הנגלים מכל עבר וברקע נשמע משק כנפי העטלפים שמתגוררים בה.

גבעות השוקולד, בחורף הן מתכסות בעשב חום. צילום: shutterstock
גבעות השוקולד, בחורף הן מתכסות בעשב חום. צילום: shutterstock

 

צוללים בגן עדן

אי אפשר לדבר על הפיליפינים בלי לדבר על צלילות (ובזול). באי פנגלאו (Panglao), כמו באיים רבים אחרים בפיליפינים, אפשר לעשות קורס צלילה שיאפשר לכם צלילות באחד האתרים המדהימים באי באליקסאג (Balicasag) הסמוך. במשפחתנו הקטנה שני צוללים מוסמכים (בנינו בני ה־11 וה־13) ו-Dive Master אחד (הלא הוא בעלי), כך שבהחלט ניצלנו את פנגלאו כאתר צלילה מועדף. הבנים צללו, הבנות שנירקלו והשמחה הייתה רבה. לסיכום החוויה הכריזו הצוללים במשפחתנו כי מדובר באחד מאתרי הצלילה הטובים שחוו. גם כאתר שנורקלינג היה בהחלט מדהים, ואני מקווה שהמדריך שלנו התאושש מהרגע שבו הכנסתי לראשונה את הראש למים והתחלתי לצרוח מרוב התלהבות. מסכן, הוא נבהל. לדגים ולריף האלמוגים שלום.
בפנגלאו גם הצטרפנו ליום שיט לצפייה בדולפינים, האטרקציה היחידה שקמנו לכבודה מוקדם, ואכן זו הייתה טעות, כי לא ראינו דולפינים כלל. השמועות אומרות שבדרך כלל כן רואים דולפינים, אבל במקום זאת זכינו לעוד חוויות שנירקול נפלאות.

צמוד לאי הקטנטן פנגלאו נמצא האי בוהול (Bohol), שם שכרנו רכב עם נהג מקומי ליום טיול מקסים שכלל את גבעות השוקולד (Chocolate Hills), גבעות בגובה 30 מטר המכסות את האי כולו,  ומתכסות בחורף עשב חום שהעניק להן את שמן; ביקור בשמורת הקופיף הפיליפיני (Tarsius syrichta), מין אנדמי לפיליפינים, בחוות פרפרים יפה וסיום בגלישה באומגת-ענק מעל קניון עמוק. יום בהחלט משגע.

הקטפיף הפיליפיני. צילום: shutterstock
הקטפיף הפיליפיני. צילום: shutterstock

 

לשחות עם כריש

באי סבו (Cebu) זכינו לחוויה האחרונה בטיול – שחייה עם כרישי לוויתן, שאינם מסוכנים לבני האדם, השוחים קרוב מאוד לחוף. כמו בנהר התת-קרקעי, גם בשחייה עם הכרישים יש מספר מוגבל של מבקרים ליום, ולכן מומלץ להתייצב בבוקר. מתחילים בקבלת תדרוך קצר וחגורות הצלה ואפשר גם לשכור מצלמה לצילום מתחת למים.

סירות משוטים קטנות השיטו אותנו מרחק כעשרים מטרים מהחוף, ירדנו למים עם השנורקלים והמסכות ומצאנו עצמנו במים צלולים, שקופים כמעט, וסביבנו כרישי ענק נעים לאט ובחן, שוחים סביב-סביב, ענקים עדינים ונוגעים ללב, מנומרים ויפיפיים. בניגוד לדולפינים, כאן מובטח לכם שתראו את מה שבאתם לראות. אנחנו צפינו ביותר מעשרה כרישי לוויתן בגדלים שונים, מגדול עד ענק. הייתה זו חוויה של פעם בחיים, מרגשת ובלתי נשכחת.

טיפ לדרך

הפיליפינים הם נוצרים אדוקים ואוהבי ישראל, הם ירעיפו עליכם סיוע וחיבה בכל עת. אבל אם יהיו באמתחתכם מתנות קטנות וסמליות מארץ הקודש, הם יהיו מאוד מאושרים. אני לא מבטיחה לכם אירוח חינם, אבל מבטיחה שתרגישו אפופי אהבה ויחס של ה"ביוקר". ואם הם קוראים לכם "קוּיה", אז דעו שזה ממש כמו "אחוּיה" או אח שלי.

זהר כרמי – דולה ובעלת האתר "זהר כבר בדקה". לקחה שנה של חופשה ונסעה עם משפחתה לבדוק את העולם