הצרפתי של ניו אורלינס

מועדון הג'ז החשוב ביותר בניו אורלינס. סנאג הרבור | צילום: אימג' בנק
מועדון הג'ז החשוב ביותר בניו אורלינס. סנאג הרבור | צילום: אימג' בנק

רחוב פרנצ'מן בניו אורלינס מציג פן נעים ואותנטי של העיר, בעיקר כזה שמצדיק את החיבור שלה למוזיקה. הצעה לביקור באחד הרחובות המעניינים של מולדת הג'ז

88 שיתופים | 132 צפיות

את תולדות ניו אורלינס אפשר לחלק לשתי תקופות: זו שלפני 29 באוגוסט 2005 וזו שלאחר מכן. סופת ההוריקן קתרינה הפכה את העיר השמחה והאסקפיסטית לעיי חורבות, וזרעה הרס שאת ממדיו קשה לתאר. היום, כמעט עשור אחרי, הרבעים המרכזיים שוקמו ותנועת התיירות התחדשה. הרחוב שהכי מזוהה עם ניו אורלינס הוא בורבון (Bourbon Street), שם נרדף לבליינות כל ימות השנה, אך גם לשכרות, לאלימות ולתחושת חוסר גבולות במובן השלילי של המילה. במרחק הליכה קצרה ממנו נמצא רחוב פרנצ'מן (Frenchmen street) שמציג פן הרבה יותר נעים ואותנטי של העיר, בעיקר כזה שמצדיק את החיבור שלה למוזיקה.

מועדון | ג'ז מהשורה הראשונה

אם כבר מועדון ג'ז בבירת הג'ז – אז שיהיה הכי טוב שיש. סנאג הרבור ג'ז ביסטרו (Snug Harbor Jazz Bistro, 626 Frenchmen St., אינטרנט: snugjazz.com) נחשב למועדון הג'ז החשוב ביותר בניו אורלינס וכבר יותר מ-30 שנה הוא פועל שבעה ימים בשבוע. הוא ממוקם בשולי הרובע הצרפתי בבניין עתיק מתחילת המאה שעברה, שמחולק למסעדה ולאולם הופעות קטן. בתפריט המסעדה מככבות מנות על בסיס פירות ים מהמטבח הקריאולי לצד המבורגר, סטייקים ודגים. בתפריט המוזיקלי מככבים אמני ג'ז ידועים, בהם "חמישיית אליס מרסליס" (Ellis Marsalis Quintet) של הפסנתרן אליס מרסליס – שמופיעה על במת המועדון כל יום שישי, ושארמיין נוויל – בתו של צ'ארלס נוויל מה"נוויל ברדרס" (Neville Brothers), שמופיעה בימי שני. החיבור בין אווירה של מועדון ג'ז אותנטי לאמנים מהשורה הראשונה הופך את המקום לאטרקציה ולכן רצוי להזמין מקום מראש. בניגוד להרבה מועדונים גיל הכניסה המינימלי כאן הוא 13, כך שאפשר לצרף את הילדים כדי שגם הם ייהנו.

שוק האמנות הלילי | צילום: Frenchmen art market
שוק האמנות הלילי | צילום: Frenchmen art market

שוק | אמנות בלילה

במרחק הליכה ממועדוני הג'ז נמצא שוק אמנות קטן תחת כיפת השמים (Frenchmen Art Market, 619 Frenchmen St., אינטרנט: frenchmenartmarket.com), שפתוח בכל ערב בשעות 1:00-19:00. כאן תפגשו אמנים מקומיים, שיוצרים תכשיטים, סבונים, יצירות אמנות ואמנות שימושית – והכול בעבודת יד. האווירה נעימה והאמנים שמחים לספר על יצירותיהם על רקע המוזיקה וחיי הלילה של רחוב פרנצ'מן. כשהאוזניים שבעות מג'ז וצריך הפסקה קצרה זה המקום להסתובב בו ועל הדרך לרכוש מזכרות הביתה.

בית קפה | מוסד עם השראה

למוכרת הקפה הכי מפורסמת בניו אורלינס קראו רוז ניקו. ניקו חיה בתחילת המאה ה-19, ואף שנולדה למשפחת עבדים גילתה חוש עסקי מפותח. היא זיהתה צורך בקפה טרי וחם מצד סוחרים, מוכרים ולקוחות בשוק הצרפתי, ובכל יום ראשון העמיסה כדי קפה שחור וקפה בחלב על עגלה ויצאה לרחוב. הסטארט-אפ זכה להצלחה ורוב הרווחים עברו לאדונה של ניקו. את המעט שקיבלה לידיה היא חסכה, עד שהצליחה לצבור סכום המספיק לקניית חירותה. ניקו המשיכה למכור קפה, וכשחסכה סכום נוסף רכשה דוכן קבוע ולידו כמה מקומות ישיבה. סיפורה שימש השראה לנשים שחורות אחרות שמכרו קפה בדוכנים ניידים. בית הקפה שנושא את שמה – קפה רוז ניקו (Cafe Rose Nicaud, 632 Frenchman St., אינטרנט: caferosenicaud.com) – הוא מקום שנעים לעצור בו לארוחת בוקר או לארוחת צהריים קלה. בתפריט יש סלטים, כריכים, מרקים ומנות צמחוניות. אל תפספסו את לימונדת הליים והג'ינג'ר (Ginger Limeade) הקרירה והמרעננת.

סיור | רום זה כל הסיפור

כדי להגיע למזקקת הרום (Old New Orleans Rum Distillery) צריך להרחיק עד לשכונת ניינת' וורד (Ninth Ward, 2815 Frenchmen St., אינטרנט: oldneworleansrum.com), אך התמורה והסיפור שמאחורי המזקקה מצדיקים את המאמץ: ג'יימס מיכלופולוס, צייר ופסל מקומי נודע, עסק באמנות שנים רבות. לפני 20 שנה הוא החליט לחשב מסלול מחדש, איגד תחת קורת גג אחת מהנדסים ויצרני רום מנוסים והקים מזקקה שמתבססת על סוכר קנים שנפוץ באזור ניו אורלינס. המזקקה ממוקמת על רחוב פרנצ'מן, במחסן כותנה עתיק בן יותר מ-150 שנה, ותהליכי ייצור הרום בו קפדניים כדי להשיג מוצר איכותי. כל סיור במזקקה מתחיל בקוקטייל וממשיך דרך כל שלבי ההכנה – זיקוק, התססה, סינון, יישון בחביות עץ אלון, ערבוב (בלנדינג) וביקבוק. המזקקה פתוחה כל השבוע, ובתיאום מראש אפשר להיעזר בשאטל חינמי שיאסוף אתכם מהרובע הצרפתי.

חגיגות המרדי גרא ברחוב פרנצ'מן | צילום: Bryan cc
חגיגות המרדי גרא ברחוב פרנצ'מן | צילום: Bryan cc

מתוק | פרלין כהלכתו

אם אתם חובבי מתוקים אל תעזבו את ניו אורלינס לפני שטעמתם פרלין כהלכתו. לא, אין מדובר בפרלין שוקולד מהסוג המוכר אלא בממתק עגול ושטוח שעשוי מסוכר, מחמאה ומאגוזי פקאן קלויים. פרלין קונקשן (The Praline Connection, 542 Frenchmen St., אינטרנט: pralineconnection.com) התחיל כבית עסק לבישול ביתי, יוזמה של שתי נשים מקומיות, ועד היום אפשר למצוא בו ספגטי מיטבולס וצלעות ברוטב ברביקיו לצד כריכי פו-בוי (Po-Boy, עם מילוי של פירות ים או צלי בקר), אטופיי (Etouffee, תבשיל סרטנים ואורז), ג'מבלאיה ועוד מנות מהמטבח הקריאולי. ואולם, אנחנו באנו בשביל הפרלינים שנמכרים בטעמי שוקולד, רום וקוקוס, אם כי הגרסה המקורית היא הכי מוצלחת. אם לא הספקתם לבקר במקום במהלך השהות בעיר, סניף נוסף של הרשת יחכה לכם בנמל התעופה הבינלאומי על שם לואי ארמסטרונג.

טיפ לדרך

מלון פרנצ'מן (The Frenchmen Hotel, 417 Frenchmen St., אינטרנט: frenchmenhotel.com) הוא מלון קטן ומקסים שקרוב לכל מה שחשוב: הרובע הצרפתי, מועדוני הג'ז, הברים והמסעדות ונהר המיסיסיפי. חדרי המלון, השוכן במבנה עתיק מלבנים אדומות, מרוהטים בטוב טעם ומקיפים בריכה קטנטונת וג'קוזי.

 

שרון בן-דוד – כתבת תיירות, קולינריה ועיצוב