עמוק באדמה

צילום: אימג' בנק
צילום: אימג' בנק

הייתם כבר בהיי ליין בניו יורק? תתכוננו לאטרקציה הבאה - פרויקט חדש בעיר, הלואו ליין, אמור להפוך מסוף נטוש של תחנת רכבת תחתית בלואר איסט סייד, לשטח ירוק ציבורי תת-קרקעי, ראשון מסוגו בעולם

88 שיתופים | 132 צפיות

עיר צפופה כמו ניו יורק משוועת לשטחים ירוקים, כאלה שנותנים פסק זמן מקצב החיים המהיר ומהמראות האורבניים עמוסי הבטון. במסגרת פרויקט חדש בעיר, מסוף נטוש של תחנת רכבת תחתית בלואר איסט סייד של מנהטן מתוכנן להפוך לשטח ירוק ציבורי תת-קרקעי, ראשון מסוגו בעולם. הפארק התת-קרקעי לואו-ליין פארק (Lowline Park), שעתיד להיבנות תחת אחד הרחובות היותר מזוהמים ורועשים במנהטן – רחוב דלאנסי (Delancey) – צפוי להתפרש על פני כ-4,000 מטר רבוע ולהיות מאוכלס באלפי מיני צמחים. אלה ישרדו בתנאי החשכה שמתחת לאדמה על ידי תיעול אור השמש באמצעות מערכת סולארית מורכבת.
האיש האחראי לפרויקט השאפתני הוא ג'יימס רמזי, שכבר בשנת 2009 הגה את התוכניות לפארק ובשנת 2012 החל בגיוס כספים למימושן (באותה שנה גויסו כ-155 אלף דולר). רמזי גם המציא את הטכנולוגיה הסולארית החדשנית להעברת אור השמש הטבעי אל מתחת לפני הקרקע, כדי לאפשר גידול צמחים בחלל החשוך.

זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אבל באוקטובר האחרון נפתחה "מעבדת הלואו-ליין" (The Lowline Lab, כתובת: 140 Essex St.), שנועדה להדגים במשך חצי שנה (עד מרס 2016) את גידול הצמחים בתנאי הפארק העתידי. המעבדה, שגודלה כ-90 מטר רבוע, פתוחה לקהל הרחב בסופי שבוע, ובימות השבוע היא מארחת ביקורים של קבוצות תלמידים מבתי ספר ושל נציגי ארגונים קהילתיים ואף צפויים להתקיים בה אירועים מיוחדים. בכניסה ל"מעבדה" יכולים המבקרים להתרשם מסיפורה של השכונה, ממטרות הפרויקט ומשלל ההסברים המדעיים עליו. בתקרת המקום קבועים צינורות מוארים וזוהרים – אלו הם צינורות פוליקרבונט המצוידים במראות ובעדשות שמעבירות פנימה את אור השמש מבחוץ ומאפשרות את כל הפלא הזה. כמו כן, אפשר להבחין בלוחות אלומיניום משושים ומשולשים המסייעים לכוון את האור לכל מקום שבו הוא נדרש. כל הצמחים ב"מעבדה" הם אמיתיים וחלקם אפילו מתאימים למאכל, למשל אננס, מנטה, תימין ותות.

הפארק צפוי להיפתח באופן רשמי בשנת 2017 ויש הטוענים שלא לפני שנת 2020, אבל עד אז אפשר לבוא ולהתרשם מאחת האטרקציות המסקרנות והייחודיות ביותר בעיר.