חגיגות הזהב: מה יש לעשות בסן פרנסיסקו?

Gene Anthony | צילום באדיבות The California Historical Society
Gene Anthony | צילום באדיבות The California Historical Society

סן פרנסיסקו חוגגת יובל ל־Summer Of Love ומספקת לכן הזדמנות מצוינת לטייל בעיר האהובה על ילדי הפרחים של הסיקסטיז עם הפסטיבלים שיכניסו אתכן לאווירת סקס, סמים ורוקנרול, האתרים שלא כדאי לפספס ואפילו הסושי הכי טוב בעיר. מדריך

88 שיתופים | 132 צפיות

 

״קיץ של אהבה" הוא מושג שנולד בסן פרנסיסקו והפך להיסטוריה: בני דור ה־Y ודור ה־Z שקועים עד צוואר בהייטק ובטכנולוגיה והם רחוקים שנות אור מההיפים, האהבה החופשית והתמימות של הסיקסטיז. קיץ של אהבה חוגג השנה יובל, ומזכיר לנו בסדרת אירועים חגיגיים ופרחוניים של פסטיבלים בסן פרנסיסקו שפעם הייתה קבוצת אנשים שהאמינה שהאהבה תשנה את העולם. "אף אחד לא חי טוב כמו צעירים אמריקאים לבנים בשנות ה־60", מסביר ד"ר אלי קוק, ראש התוכנית לתואר שני בלימודי ארה"ב באוניברסיטת חיפה. "הצמיחה הכלכלית הייתה גדולה והמשכורות של ההורים היו טובות מאוד. הם קיבלו מהחברה את כל האפשרויות ומכאן יכלו להרשות לעצמם לפתח תרבות נגד, למרוד במוסכמות, בתרבות הצריכה ובזהות המגדרית, לנסוע עד לסן פרנסיסקו ולחיות בקומונות".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אתכן
לשתות יין ולהאכיל פילים: המסע המופלא לדרום אפריקה
לא בטן-גב: טיול לתאילנד שלא הכרתם
טיול סתווי בניו אינגלנד הוא חוויה בלתי נשכחת

סן פרנסיסקו הייתה אז עיר שקטה, רחוקה מוושינגטון ומהפוליטיקה, נשבה בה בריזה נעימה מהים ומחירי הדיור בה היו סבירים. כל אלה גרמו לעיר להיראות כיעד אטרקטיבי למאות אלפי צעירים מרדניים שבליבם אהבה ובראשם פרחים. "בסן פרנסיסקו נוצרה התפיסה שכולם שווים ושיש לתת מקום וזכויות לנשים, לגייז ולשחורים", אומר בועז כהן, מוזיקאי, מרצה בנושאי תרבות ומחבר הספר ״סיפורים קטנים, תקליטים גדולים״. "העיר הפכה למרכז לאנשים שיצרו קהילה סביב רעיונותיהם של קן קיזי ואוטובוס התשוקות שלו, ושל טימותי לירי והטפותיו לשימוש בסמים. להקת לאב, הבירדס, קרוסבי סטילס נאש ויאנג ועוד רבים וטובים, פעלו ודיברו בעיקר אל השמאל הסטודנטיאלי״.

הרנסנס התרבותי שפעפע במחצית השנייה של שנות ה־60 הגיע לשיא בסוף השבוע של 16־18 ביוני 1967 בפסטיבל מונטריי, שנחשב עדיין לאחד מאירועי המוזיקה הגדולים בכל הזמנים. מספר הצעירים שנהרו ל־Monterey County Fairground, מרכז ירידים שנמצא במרחק שעתיים נסיעה מדרום לסן פרנסיסקו, נאמד בכ־200 אלף איש. 31 הרכבים ניגנו ושרו 24 שעות ביממה במשך שלושה ימים. המוטיב המרכזי היה מוזיקה, אהבה ופרחים, Music, Love and Flowers. זה הפסטיבל שהנציח את האווירה של קיץ 67. שירו של סקוט מקנזי, San Francisco, התנגן ברדיו כמה שבועות לפני הפסטיבל והפך להמנון של הקיץ. השיר שמתחיל במילים האיקוניות "If you're going to San Francisco, be sure to wear some flowers in your hair" שימש פרסומת לאירוע ובמשך השנים הפך לסמל של קיץ האהבה ושל תרבות ילדי הפרחים.

צעירים עפים בוודסטוק | צילום: GettyImages
צעירים עפים בוודסטוק | צילום: GettyImages

 

עליות ומורדות

במהלך 50 השנים האחרונות פינה הזוהר של הסיקסטיז את מקומו להיי־טק ולחיי העיר המהירים, אבל סן פרנסיסקו נותרה אחת מהערים המתוירות ביותר בארצות הברית: בשנת 2016 ביקרו בה יותר מ־25 מיליון איש.

ביקור בעיר מתאים לכל מי שיש לה מספיק שרירים ברגליים להתמודד עם הרחובות התלולים והעליות החדות. מאחר ואין עדיין טיסות ישירות מישראל לסן פרנסיסקו ניתן לטוס דרך אירופה או דרך מספר ערים בארה"ב, ניו יורק או לוס אנג׳לס למשל, שאליהן יש טיסות ישירות של אל־על ושל חברות זרות. התחבורה הציבורית נוחה מאוד והקרוניות הישנות המובילות נוסעים וחוסכות להם הליכה מאומצת, הן גם אטרקציה מהנה. בין חגיגות היובל בעיר וודאו שאתן מקדישות כמה ימים לעיר עצמה ולמקומות שאסור לפספס:

גשר הגולדן גייט סמלה הנצחי של סן פרנסיסקו הוא הישג הנדסי מרשים ועוצר נשימה. מי שמתאכזבת מצבעו האדום יכולה לצאת לטיול רגלי בשקיעה, כשהגשר באמת זהוב כולו, ועכשיו גם צבעוני ופסיכדלי, לרגל חגיגות היובל. בכל יום מהשקיעה ועד חצות יואר הגולדן גייט פארק בתצוגת תאורה של פרחים, מנדלות, פרפרים וצורות נוספות בהשראת הפסיכדליה של הסיקסטיז.

Fisherman's Wharf המזח הישן נמצא בין כיכר ג׳יררדלי לרחוב ואן נס, ברציף 39. יש בו מקבץ חינני של מסעדות דגים ופירות ים טריים, בתי קפה, אירועי חוצות וחנויות. ברציף נמצא גם מוזיאון השעווה של מדאם טוסו אבל את ההצגה המרכזית גונבים כלבי הים. במרכז כלבי הים ניתן לצפות בהם רובצים על דוברות צפות ובחיי החברה הקולניים והמצחיקים שלהם. יש גם הדרכות, הסברים ואף אינטרקציות אחד על אחד עם כלב ים – והכול בחינם.

כלבי ים ברציף 39 | צילום: shutterstock
כלבי ים ברציף 39 | צילום: shutterstock

 

אלקטרז אחרי ששיחקתן עם כלבי ים ואכלתן דגים טריים, המשיכו לרציף 33 ועלו על מעבורת לאי אלקטרז, כנראה הכלא המפורסם בעולם, שהיה בית גם לאל קפונה. היום האי משמש מרכז מבקרים ופארק לאומי ואפשר לבלות בו בקלות כמה שעות ואף לעשות פיקניק קטן תוך צפייה בנוף המרהיב של העיר.

Japantown כמעט כל עיר בארה״ב מתהדרת בצ׳יינה טאון אך בסן פרנסיסקו יש גם ג׳אפאן טאון, הרובע היפני הגדול ביבשת. אם מתחשק לכן סכין שף סקסית או שאתן פריקיות של מנגה – זה המקום בשבילכן, ועוד לא דיברנו על הסושי המעולה. השכונה הקטנה ממוקמת ברובה ברחוב פוסט, סביב מרכז יפן לתרבות, הכולל שלושה קניונים וקולנוע ישן. אם הגעתן עד לכאן אל תפספסו את "פגודת השלום" ואת עצי הסאקורה.

גן התה היפני בגולדן גייט פארק המשיכו לגן התה, פינה ירוקה וקסומה במרכז העיר וההמולה. הגן היפני המסורתי משלב צמחייה מטופחת, פגודות אותנטיות וכולם בו לבושים בלבוש יפני מסורתי. שבו לשתות כוס מאצ׳ה חמה, תה ירוק יפני העשוי מאבקה, היא עולה כ־35 שקלים אבל כוללת גם עוגיית מזל.

גן התה היפני המסורתי | צילום: shutterstock
גן התה היפני המסורתי | צילום: shutterstock

 

בעקבות שביל הפרחים

50 שנה אחרי, העיר חוגגת את קיץ האהבה בסדרת אירועים המנסים להחיות, ולו במעט, את הרוח החופשית שנשבה ברחובותיה. אלא שרצון לחוד ומציאות לחוד. פסטיבל Summer of Love 50th Anniversary Concert שהיה אמור להתקיים בגולדן גייט פארק ולהיות האירוע המרכזי של החגיגות, בוטל על ידי עיריית סן פרנסיסקו משיקולי הפקה, בדיוק סוג הבירוקרטיה שנגדה מחו ההיפים. עם זאת, העיר מבטיחה לשזור פרחים בשיערה והיא מתקשטת באירועי תרבות לכל גיל וטעם.

The Summer of Love Experience: Art, Fashion, and Rock & Roll במוזיאון דה יונג מתקיימת תערוכה המציגה את רוח התקופה בצילומים, מוזיקה, פוסטרים איקונים, אופנה, סרטי אוונגרד ותצוגה אינטראקטיבית (עד ה־20 באוגוסט).

Stern Grove Festival פסטיבל המוזיקה השנתי של סן פרנסיסקו, חוגג יום הולדת 80 בסימן קיץ האהבה בסדרת מופעים חינמיים בכל יום ראשון סמוך ל־Pine Park Lane (עד ה־27 באוגוסט).

Monterey County Fair במקום שבו התקיים פסטיבל המוסיקה המיתולוגי, ייערך Fair Fun in the Summer of Love, יריד לכל המשפחה עם מתקני שעשועים, הופעות מוזיקה חיה ועוד (31 באוגוסט עד ה־4 בספטמבר).

GLBT History Museum במוזיאון להיסטוריית הלהט"ב, מוצגת תערוכה הסוקרת את מקומן של ארבע דמויות להט"ביות משמעותיות באותה תקופה: המשורר אלן גינסברג והקולנוען קנת' אנגר, שניהם הומוסקסואלים, והפילוסוף גאווין ארתור והזמרת ג'ניס ג'ופלין הבי־סקסואלים (עד ה־17 בספטמבר).

פסטיבל הקולינריה – Eat Drink SF פסטיבל האוכל והיין השנתי התשיעי יציע ארוחות וטעימות ממיטב השפים בעיר (27־24 באוגוסט).

פרטים נוספים באתר האירוע

רחוב הייט־אשבורי | צילום: shutterstock
רחוב הייט־אשבורי | צילום: shutterstock

 

חמש יצירות איקוניות שדרכן אפשר להציץ לתוך מחילת הארנב

1. בדרכים / ג'ק קרואק רומן אוטוביוגרפי העוקב אחר מסעות ברחבי אמריקה, מהולים במוזיקת ג'ז, סקס ושפע סמים.

2. Surrealistic Pillow אלבום הפריצה של להקת ג'פרסון איירפליין, עמוס מסרים פסיכדליים שחודרים אל מתחת לעור בקולה הייחודי של הסולנית גרייס סליק.

3. האלבומים של ג'ימי הנדריקס "Are You Experienced?"  ו-"Axis: Bold as Love" נחשבים לאבני דרך בתולדות הרוק'נרול.

4. בוב דילן אלבומיו Blonde On Blonde ־ו John Wesley Harding מייצגים את החלום של שנות ה־60 ומנבאים את ההתפכחות הכואבת.

5. בוב, קרול, טד ואליס סרטו של הבמאי פול מזורסקי על בוב וקרול, זוג נשוי המאמין באהבה משוחררת. הם מכניסים לחיי הנישואין שלהם את טד ואליס, זוג צעיר ובורגני. הסרט שם את המין על השולחן ועל המסך הגדול בצורה הכי פתוחה שאפשר.

ג'ימי הנדריקס בימי הזוהר | צילום: David Redfern
ג'ימי הנדריקס בימי הזוהר | צילום: David Redfern