יש לך את זה: הוראות הפעלה להגשמה עצמית

גל גדות בפרמיירת הסרט "וונדרוומן" בכיכובה | צילום: Frazer Harrison/ GettyImages
גל גדות בפרמיירת הסרט "וונדרוומן" בכיכובה | צילום: Frazer Harrison/ GettyImages

המטרה: להגשים את הפוטנציאל שלך במלואו. האמצעי: לא לפחד מהצלחה ולהקשיב ללב. קיבלנו שיחת מוטיבציה מהמומחים. עכשיו צריך רק לקום מהכיסא 

88 שיתופים | 132 צפיות

את יושבת בקיוביקל הסטנדרטי שלך. המייל המשרדי גולש מהצדדים ואת טובעת בין הדפים שבהם כתבת לעצמך משימות דחופות. את לוקחת נשימה עמוקה, מביטה בתמונה של הילד בסחנה ונותנת ביס בפריכית אורז מרוחה בגבינה לבנה. זה לא מה שחלמת עליו כשהיית בת 16. משהו מכרסם בך ולוחש שאת לא איפה שאת אמורה להיות. אולי הגיע הרגע לשאול את עצמך מה הלאה?

"החברה דוחפת לטיפוח האינדיבידואליות", מכריז ד"ר אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית. "אומרים לנו שלכל אחד גרעין אישי ייחודי רק לו ושהוא צריך לגלות אותו. ככל שהזמן עובר יש תחושה של מחויבות למטרה ואנחנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שמי שגיע לשם מתפרנס ומגשים את עצמו טוב יותר".

"כמו כל חומר קיים גם אנחנו שואפים לממש את האנרגיה שמתקיימת בנו", מוסיפה הילה טוב, יועצת אסטרטגית אישית לבכירים ומנטורית. "זו לא אנרגיה אחידה, כל אחד שואף לבטא את מה שהוא ניחן בו. יש גם אלמנט שבו כולנו בתחרות עם עצמנו ועם העולם וחייבים להתקדם. לעתים אנחנו סוטים לכיוונים לא רלוונטיים רק לשם התקדמות, בעוד מימוש הוא חלק משמעותי בחיפוש אחר צמיחה של הנפש, הגוף והתודעה".

"מאמצע המאה ה־20 האנושות עוסקת באינדיבידואציה ורבים רואים בפרסום ועושר ביטוי למימוש עצמי, אך אין זה המצב", מסביר ד"ר דורון, "מי שרוצה חיים מלאים ומאושרים חייב לשאול את עצמו אם הוא בא לידי ביטוי", קובע ד"ר דורון.

זה ממש לא פשוט.

"זו עבודה קשה. לא מדובר בחשיבה חיובית שדרכה תגיע להארה, זו לא סדנת קואוצ'ינג. אדם שרוצה להגשים את עצמו צריך להתכונן לתהליך לימוד ארוך של ניסוי וטעייה".

ולכל אדם יש אפשרות כזאת לדעתך?

"כן. אולי לא כולם ישנו את העולם אבל כל אחד יכול לעשות יותר ממה שהוא עושה. אם לצטט את הפסיכולוג האמריקאי אברהם מאסלו: 'מימוש עצמי הוא הרגע שהאדם עצמו לא מאמין שהוא ראוי לחיים שהוא חי'. כל אחד חייב לצאת מתוך האמונה הזו".

אז מדוע רובנו לא מונעים מהדרייב הזה?

דורון: "ברירת המחדל שלנו היא לעשות את מה שאחרים רוצים שנעשה. לרוב, עד שלא יעיר אותנו איזה אסון או טראומה אנחנו נשייט. הורגלנו מילדות להיות פסיביים ולעשות את מה שאומרים לנו. בנוסף, יש פן של חוסר ודאות. כשאנחנו יוצאים לדרך של הגשמה עצמית אנחנו הולכים בנתיב שלא סללו לנו מראש ויש בכך סיכון. כדי לסלול את הדרך בעצמנו אנחנו צריכים אומץ, במיוחד כשלא יודעים מה תהיה התוצאה".

טוב: "יש היבטים פסיכולוגיים מובהקים כמו חשש מדחייה, פחד מכישלון או חרדות, אבל הרבה פעמים אני מגלה שמה שמונע מאיתנו לממש את הפוטנציאל שלנו הוא שלא ברור לנו מה אנחנו רוצים לעשות ואחר כך לא ברור לנו איך לעשות את זה".

דורון: "לא מלמדים אותנו את זה בבית הספר. אם יתמזל מזלנו, נכיר בסביבה הקרובה שלנו מי שילמד אותנו חשיבה עצמאית ויזמות. לרובנו השלב הזה מגיע בגיל מאוחר יותר".

אילו עוד קשיים יש בדרך למימוש עצמי?

טוב: "חוץ מהמשוכה הפנימית יש קשיים חיצוניים שעליהם אין לנו שליטה ואין לנו יכולת לחזות אותם. האתגר האמיתי הוא ליצור חוזה עם העתיד כשהוא לוט בערפל".

אז מה העצה הכי טובה שאת יכולה לתת?

"אנחנו רוצים לדעת שאם נעשה כך וכך אז נגיע לכך וכך, שיהיה סדר מופתי שמוביל לאושר, אבל החיים לא בנויים כך, לשמחתנו, כי יש בזה המון עניין וסקרנות. אין כללים שאם נעבוד על פיהם אנחנו נצליח".