סופר נני מייעצת: כך תציבו לילדים גבולות ותעמדו בהם

מיכל דליות | צילום: נעם בן גוריון מוסרי
מיכל דליות | צילום: נעם בן גוריון מוסרי

הילדים איבדו איזון במהלך החופש? לקראת אחד בספטמבר, מדריכת ההורים מיכל דליות מייעצת איך להציב גבולות ולשמור עליהם - וגם, הטעות הגדולה שכולנו עושות

88 שיתופים | 132 צפיות

קשה לשמור על איזון בחופש הגדול, ואנחנו לא מדברות הפעם על הילדים. הורים שמצליחים להציב גבולות לילדיהם במהלך שנות הלימודים מוצאים את המשימה הזאת מאתגרת יותר בחודשי הקיץ. אז האם כדאי לשחרר מעט את הרסן או שזה יחזור אלינו כמו בומרנג באחד בספטמבר?

>> תחזיקי מעמד: טיפים להתמודדות עם הילדים בימי החופש שנותרו

"התשובה טמונה בהבנת מושג הגבול", משיבה סופר נני, הלא היא מדריכת ההורים מיכל דליות. "גבול הוא לא משהו שתלוי בכלל בילדים. ילד לא צריך לעמוד בשום גבול אלא לפגוש את הגבול של הוריו. ההורה מכיר את הגבול שלו יותר מכל אחד אחר מפני שהוא מבוסס על הערכים ועל סדרי העדיפויות שלו. לכן, ההורה קודם כל צריך להחליט בינו לבין עצמו מה חשוב לו יותר או פחות. לכל משפחה חשובים דברים אחרים אבל מה שאמור להיות חשוב לכולם ללא יוצא מן הכלל הוא לפעול על פי סמן פנימי".

מיכל דליות | צילום: נעם בן גוריון מוסר
מיכל דליות | צילום: נעם בן גוריון מוסר

איך זה עובד?
"אם בשגרה אני מסכימה שהילד שלי ישב מול המסך שעתיים ביום, אין סיבה שבחופש הן יהפכו לשש שעות. ואם הילד זקוק לתשע שעות שינה ותמיד מתעורר בשעה מסוימת – אין סיבה לתת לו ללכת לישון מאוחר מאוד רק כי מחר אין קייטנה והולכים לסבתא. מעניין להתבונן למשל באופן ההתנהלות של משפחות דתיות בכל הנוגע לשמירת שבת – בכל ימות השבוע אולי הם רבים עם הילדים על הטלוויזיה, אבל כשיש גבולות ברורים – כמו הידיעה שאין טלוויזיה בשבת, אף אחד לא מערער על כך כי המסר מאוד ברור. אם תתייחסו לגבולות שלכם כמו לדת במובן הזה, תוכלו לעמוד בהם יותר בקלות".

>> תרפיה במטבח: כל הסיבות לבשל עם הילדים שלכן

אין מקום בכלל לגמישות?
"אפשר לתת לילד לשבת עוד שעה מול המסך, להגמיש את שעות השינה כשיש אירוע מיוחד או ללכת לישון אצל חברים – אבל לא כל ערב ולא מדי שבוע. הקיץ לא אמור לגרום לנו לאבד את שיקול הדעת. אם תאבדו את זה לגמרי, החזרה לשגרה תהיה קשה בהרבה. ילדים מתחברים מהר מאוד למה שטוב להם, אז הפער עלול להשניא עליהם את בית הספר והלימודים. גם להורים יהיה קשה יותר לחזור לשגרה. נכון שרציתם להיות הורים טובים ולפרגן לילדים בחופש, אבל איך שיגיע האחד בספטמבר תהפכו למכשפה הרעה ולו רק בגלל הניסיון להחזיר את הילדים לתלם".