אבא בחופשת לידה

חוק חופשת הלידה לגבר: עובדות, תיקונים ותקדימים

88 שיתופים | 132 צפיות

בשנים האחרונות אנו עדים למהפך הולך ומתמשך בכל הקשור לשוויון זכויות בין האב לאם בטיפול ברך הנולד. נראה כי חלוקת התפקידים המסורתית – אבא עובד, אמא מטפלת בתינוק – עוברת שינוי והאב נוטל חלק פעיל יותר בכל הקשור לטיפול בתינוק וגידולו. ראשיתו של המהפך בשנת 1997, שבה חוּקק תיקון לחוק עבודת נשים. במסגרת התיקון עוגנה לראשונה האפשרות של אב לחלוק את חופשת הלידה עם בת זוגו. גובה דמי הלידה ייקבע לפי שכרו של ההורה שנשאר עם התינוק ויהיה מוגבל לעד פי חמישה מהשכר הממוצע במשק.

כמו כן, במסגרת שינויים אלה, נקבע בחוק ביטוח לאומי כי אב שיחליף את בת זוגו יהיה זכאי לקבל מן המוסד לביטוח לאומי דמי לידה. כמה תנאים נקבעו בחוק לזכאותו של אב לקבלת דמי לידה: 1. האב ובת זוגו צברו תקופת ביטוח כעובדים, המזכה אותם בדמי לידה לתקופה של 84 ימים. 2. בת הזוג הייתה בחופשת לידה שישה שבועות רצופים לפחות לאחר הלידה. 3. האב תבע את דמי הלידה לתקופה של 21 ימים רצופים לפחות ותביעה זו הוגשה בהסכמת בת הזוג.

למרות התנאים הברורים, מתרחשים מקרים שבהם מסרב המוסד לביטוח לאומי להכיר בזכאותו של אב לקבלת דמי לידה. במקרה שהובא בפני בית הדין לעבודה דרש המוסד לביטוח לאומי לשלול מאב העובד כעצמאי את זכאותו לדמי לידה, בטענה שהוא עבד במהלך חופשת הלידה. האב ערער על פסק הדין ופנה לבית הדין הארצי לעבודה בדרישה להכיר בזכאותו לקבלת דמי לידה. הוא טען כי הקדיש את מלוא זמנו ומרצו לטיפול בילדו וכי עסק לזמן מועט ביותר בטיפול בעסקו בתקופה זו. בית הדין הארצי לעבודה קבע במסגרת פסק דינו, כי על אף שמטרתו הברורה והמפורשת של החוק הנה כי על הזכאי/ת לדמי הלידה להקדיש את מלוא זמנו/ה לטיפול ברך הנולד ונאסר עליו/ה לעבוד באותו פרק זמן, יש צורך לבחון את נסיבותיו האישיות של כל מקרה ומקרה בנפרד.



stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/223/223/father3.gif?1154282056" />

"חלוקת התפקידים המסורתית מטשטשת".
stock.xchng

במקרה זה הוכח כי האב אכן הקדיש את מרבית זמנו לטיפול ברך הנולד, עסק רק לזמן מועט בעניינים הקשורים לניהול עסקו וכל זאת מבלי שעזב את ביתו או הזניח חלילה את הטיפול בילדו. בית הדין הוסיף וקבע כי בנסיבות אלו אין כל הבדל בין אב הנשאר לטפל בילדו ועוסק מדי פעם בעניינים הקשורים לעסקו לבין אם שנטלה חופשת לידה ובמסגרתה מטפלת גם במשק ביתה. על כן נקבע כי על המוסד לביטוח לאומי לשלם לאב מחצית מדמי הלידה שהיו משלמים לו אלמלא עבד.

פסיקה זו של בית הדין מצטרפת לשורה ארוכה של פסקי דין המרחיבים את הזכות לשוויון בין המינים בכל הקשור לטיפול ברך הנולד לאחר לידתו, מחזקים את ההכרה בעובדה שעל בני הזוג לחלוק בטיפול בתינוק וגידולו וכן מבהירים כי אב התורם את תרומתו לטיפול ברך הנולד יהיה זכאי לאותן זכויות סוציאליות שלהן זכאית אם הנוטלת חופשת לידה.