אוי, זה מגרד!

גרד ואדמומיות בעור הינם תופעה שכיחה ומאוד מציקה בזמן הריון. מה הסיבות לכך? למה חשוב לשים לב? ואיך מטפלים? התשובות בכתבה

88 שיתופים | 132 צפיות

גרד העור הוא תופעה שכיחה בהריון. עם זאת אפשר להתנחם בכך שהוא אינו משפיע על העובר (גם כשעוצמת הגירוד חזקה), ושלא בהכרח בהריונות הבאים תסבלי ממנו שוב. ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, מסבירה מהן הסיבות לגרד, למה צריך לשים לב, וגם איך מתמודדים (לא חייבים לחכות עד הלידה).

אז מה חשוב שתדעו?

* עם האצבע על הדופק: יש להפריד בין גרד בהריון לבין פריחה בהריון שיכולה להעיד על מחלות שונות, העלולה במקרים קיצוניים לסכן את העובר ועשויות לדרוש טיפול סטרואידי והתייחסות רפואית מיוחדת. לכן, בכל מקרה שבו את חשה שהגרד אינו קל או במקרים שבהם מופיעה פריחה – יש לפנות לרופא עור לאבחון.

* לגרד חוקים משלו: לרוב הגרד יופיע בשליש האחרון, אך זה עשוי לקרות גם קודם. בדרך כלל הוא יככב באזור החזה, הבטן והירכיים, אך גם באזורים אחרים בגוף. הסיבה לגרד אינה ברורה לגמרי. סבורים שהוא קשור להפרעה בתפקודי כבד ו/או לשינויים הורמונליים שגורמים לעור להיות יבש יותר.

* מדד הלחות: הדרך להתמודד עם תחושת הגירוד היא לדאוג לשימון העור באמצעות תכשירי לחות, ולא באמצעות מריחת שמנים. בעת המקלחת אפשר לוותר על הסבון שמייבש את העור ולהשתמש בשמן רחצה. חשוב לדעת: מכיוון שבתקופת ההריון נהוג להשתמש בקרם לחות יותר מתמיד, אנו נחשפות לסוגים שונים של תכשירים ולעיתים האדמומיות יכולה להופיע או להחמיר כתוצאה מאלרגיה לתכשירים החדשים.

* דוקטור, תציל אותי: במקרים שבהם תכשירי הלחות אינם עוזרים והגרד קשה מנשוא – לא חייבים לחכות עד הלידה כדי להיפטר מהמטרד. גם בתקופת ההריון אפשר להשתמש במשחות ובכדורים שמקלים על הגרד והאדמומיות, אך רק לאחר התייעצות עם רופא עור.