בלי פאניקה: קשיי ההנקה ואיך להתמודד איתם

קודם כל לנשום. צילום: שאטרסטוק
קודם כל לנשום. צילום: שאטרסטוק

קודם כל תירגעי. לא מצליחה להניק? לא קרה כלום. את לא אמא רעה ואנחנו מבטיחות שהתינוק לא יעלה את זה בגיל ההתבגרות. מה בכל זאת אפשר לעשות? סידרנו לך כמה טיפים

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי | נוטרילון

מכניסים לנו לראש מהרגע שאנחנו נכנסות להיריון, שהתינוק שלנו צריך לקבל רק חלב אם, אחרת – אוי ואבוי.  מסתבר שהחברה שסובבת אותנו עשתה עבודה מספיק טובה, שכן אשה שלא מצליחה להניק את התינוק שלה מרגישה שהיא לא טובה מספיק ושהיא לא מסוגלת להעניק לו את מה שהוא באמת צריך. נכון, חלב אם הוא אידאלי, אבל לא בכל מחיר – בוודאי לא במחיר השפיות שלך. אם את מנסה להניק אך מתקשה, קודם כל תירגעי. אחר כך פשוט תני לו תחליף ותסגרי עניין. אנחנו לא מכירות אף ילד שהגיע לאמא שלו בגיל שמונה עשרה והתלונן שנהרסו לו החיים כי היא לא הניקה אותו יותר זמן. מה כן אפשר לעשות בשביל הנקה מוצלחת? הנה כמה טיפים. קחי בחשבון שאין פה התייחסות לבעיות רפואיות של תינוקות כמו לשון קשורה ובעיות בליעה.

רוגע, רוגע ושוב פעם רוגע

אין דרך אחרת להגיד את זה: את עצבנית ומתוסכלת, אז מה נראה לך, שהתינוק שלך יהיה רגוע ויינק ממך בשלווה? לא מדובר רק בהיבט הפסיכולוגי בו את משרה מתח על התינוק, כמו שרבים משערים. זה גם עניין הורמונלי. המתח והעצבים יוצרים בגוף האישה התנגדויות ומשבשים את זרם החלב. אין ספק שקשה להירגע במצב כזה, כשהתינוק צורח מרעב וכלום לא קורה מבחינת ההנקה. לכן, נסי להיכנס למצב של רוגע לפני שהוא צורח. התקלחי, תלבשי משהו שנעים ונוח לך בו, הכיני את עצמך נפשית ותגידי לעצמך שאם הוא לא יצליח לינוק תמיד אפשר לתת לו בקבוק. באופן כזה את מורידה מעלייך עול ולחצים, והתינוק מרגיש את זה. נסי להחשיך מעט את החדר אם הוא מואר מדי, לשים מוזיקה רגועה שאת אוהבת, לשיר לתינוק וללטף אותו ברוך תוך כדי ההנקה.

לשמור על רוגע. צילום: שאטרסטוק
לשמור על רוגע. צילום: שאטרסטוק

בעיות בפטמות

לפעמים הבעיה היא בפן הגופני. פטמות סדוקות למשל מקשות הנקה, פשוט כי זה מאוד כואב. זה קורה כשהתינוק תופס את הפטמה באופן לא נכון, ויוצר פצעים ושריטות. דלקת יכולה לקרות בגלל גודש שאינו מתרוקן לעיתים מספיק קרובות (למשל, אם את בכל זאת נותנת לו בקבוק). זה קשה וכואב, אבל אם תרוקני את השד לעיתים קרובות באמצעות הנקה או שאיבת חלב זה יעזור לדלקת להירפא מהר יותר.

שיבושים בזרימת החלב

כשהחלב זורם באופן איטי מדי, זה כמעט תמיד בגלל תוספות שניתנות לתינוק מחץ להנקה, בבקבוק. כשמניקים לעיתים קרובות השדיים מתמלאים, וכשלא מניקים – הם לא מתמלאים. אם את רוצה זרימה טובה של חלב, תניקי נטו, בלי תוספות של תחליפים.

תאהבי ותנשמי. צילום: שאטרסטוק
תאהבי ותנשמי. צילום: שאטרסטוק

ניהול לו"ז הנקות

בעיה שכיחה אצל מניקות חדשות היא לא להקשיב לתינוק שלך. עזבי בצד את מה שהחברות והסבתות אומרות, ותני לו להכתיב את הקצב. אי אפשר לנהל יומן האכלות לתינוק, ולהחליט עבורו על פסק זמן של כמה שעות בין היניקות. התינוק בחודשים הראשונים צריך לינוק כמה שהוא רוצה. כן, זה לא הכי נוח לאמא שצריכה להיות כל הזמן זמינה עבורו, אבל זו הדרך היחידה לנצח. כלומר, להניק. לידיעת הסבתות והדודות: התינוק לא נמצא כל הזמן על הידיים כי הוא מפונק. הוא פשוט צריך לאכול.

לא להתפתות לתת בקבוק בלילה

אמהות רבות, עייפות וטרוטות עיניים, מתפתות לתת בקבוק לפני השינה, כדי שהתינוק יהיה "יותר שבע" ויישן כמה שעות רצוף. כמובן שאין שום פסול בכך, ותחליפי חלב האם עושים עבודה נהדרת. אבל אם את רוצה להמשיך להניק, תצטרכי לוותר עליהם. נחזור על שוב: הנקה מייצרת חלב. אם מדלגים על הנקה, מדלגים על שלב ייצור חלב.

נסי מספר דרכים לפני שאת מרימה ידיים. צילום: שאטרסטוק
נסי מספר דרכים לפני שאת מרימה ידיים. צילום: שאטרסטוק

הנקה רק משד אחד

לפעמים ההנקה מצליחה פתאום, ואת כל כך מאושרת שיש זרימה והבייבי יונק, שאת לא זזה, ולא מחליפה צדדים. יותר מזה: השד שהוכתר בתור "השד המנצח" הוא זה שנשלף גם בהנקה הבאה, רק כדי להיות בטוחה שהתינוק באמת אוכל משהו. הימנעי ממצב כזה, כדי לא ליצור גודש, וכדי לא להרגיל את התינוק לצד אחד בלבד.

לשנות מדי פעם תנוחה

תינוקות, וגם פעוטות אגב, הם יצורים שצריכים את השגרה שלהם. אל תרגילי את התינוק לתנוחה אחת, כי אחרת הוא יצרח בכל פעם שתהיי בתנוחה שונה ואת תצטרכי להיכנס לאותה תנוחה בדיוק וגם להישאר בה למשך כל זמן ההנקה. לכן, מהרגע הראשון הקפידי לשנות מדי פעם את התנוחה שלך ושלו.