בקצב תלדי בנים

הפנטזיה של כל יולדת: שהלידה תעבור בשלום ובמהירות. בזמן שיולדת אחת מבלה שעות ארוכות בחדר לידה, אחרת כלל לא מספיקה להגיע אליו. לידות בזק - איך תיערכי למצב?

88 שיתופים | 132 צפיות

"לידת בזק היא לידה מהירה מהצפוי. היא מוגדרת כלידה של פחות משעתיים בלידה ראשונה, ופחות משעה בלידה חוזרת", מסביר ד"ר אבנר שיפטן, גינקולוג ומיילד העוסק בלידות בית.

"הגורם המרכזי לכך נעוץ בשלב הראשון של הלידה. אם צוואר הרחם רך ונוטה להיפתח, צריך מעט מאוד צירים כדי לפתוח אותו, לעומת צוואר נוקשה יותר. בצוואר נוקשה ניתקל בעיקר בלידות ראשונות שבהן הפתיחה יותר איטית, ולחלופין נראה יותר לידות בזק בלידות חוזרות מאשר בראשונות".

מה גורם לצוואר אחד להיות נוקשה ולאחר רך?
"יש השפעה הורמונלית לפני הלידה של ריכוך הצוואר. יש נשים שיש להן צירים יותר תכופים. זה תלוי בהפרשת הפרוסטגלנדינים לפני הלידה ושל האוקסיטוצין במהלך הלידה, וכמובן בטבע האישה. נשים שונות זו מזו, ויתרה מכך אצל אותה אישה בכל לידה יש שוני".

יש לזה גורם גנטי?
"זה לא ידוע. חלק מאלה שאומרות 'אמא שלי והאחיות שלי ילדו מהר ולי תהיה לידה מהירה' – צודקות, וחלק טועות. אם כי סביר להניח שלאישה שהיתה לה לידה מהירה, גם הלידה הבאה שלה תהיה מהירה".

לידת בזק מתאפיינת בצירים מאוד תכופים?
"לאו דווקא. יש כאלה עם לידה מהירה בלי צירים צפופים. צירים צפופים מאפיינים את סוף הלידה".

יכול להיות שהנשים האלה פשוט לא מרגישות כאב?
"צריך לזכור שיש גם נשים שלא קולטות שהן בלידה. היה סיפור על אישה בת 48 שהיו לה כאבי בטן כמה שעות, בסוף היא החליטה לנסוע לרופא – וילדה במעלית. היא בכלל לא ידעה שהיא בהריון".

לידות בזק הן תופעה נפוצה?
"אנחנו לא יודעים את גודל התופעה, אבל לפני כמה שנים יצא מחקר של מחלקת נשים ויולדות בבית החולים סורוקה, שם יש הרבה נשים שלא מספיקות להגיע לבית החולים. השאלה אם זה בשל המרחק ממנו, או משום שהן מחכות יותר מדי עד שהן יוצאות לבית החולים. בכל מקרה, שם מדובר על אחוז וחצי עד שני אחוזים וחצי מסך הלידות".

המדריך ללידות בזק

"נשים מפחדות מלידת בזק פתאומית שתתפוס אותן בבית או מחוצה לו, הרחק מבית החולים", טוענת רותי קרני-הורוביץ, מנהלת בית הספר אמנות הלידה להכשרת מדריכות להכנה ללידה ודולות ומנהלת אתר אמנות הלידה.

"אי ידיעת כללי ההתנהגות הללו חושפת את האמהות, ובעיקר את העוברים, לסיכוני תחלואה ותמותה מיותרים לחלוטין. לדוגמה, מרוב בהלה אישה עלולה ללדת תוך כדי הליכה למכונית, והתינוק עלול להיחבט בראשו וחבל הטבור עלול להיתלש מבטנו ולגרום לדימום קטלני".

"כללי ההתנהגות בלידת בזק פשוטים מאוד ועשויים להציל חיים. הנושא חייב להיות נגיש ומוגש לציבור ולהילמד בדיוק כמו כל סוג אחר של עזרה ראשונה". לטענתה, צוותי מד"א, שפוגשים את היולדות בדרך לבית החולים, נוטים לבצע את ניתוק חבל הטבור, שהוא הדבר הכי מסוכן אצל ילודים.

"חשוב שמי שחותך את חבל הטבור יהיה רופא מיילד או מיילדת מיומנים ולא פאראמדיק", היא מדגישה.

קרני-הורוביץ שמה לה למטרה להפיץ את הידע, ופונה לכל דולה או מדריכת לידה לקחת אחריות ולהעביר את הידע לציבור.


אי ידיעת כללי ההתנהגות חושפת את העוברים לסיכונים מיותרים. אישה מתוך בהלה עלולה ללדת תוך כדי הליכה למכונית, התינוק עלול להיחבט בראשו וחבל הטבור עלול להיתלש מבטנו

לפניכם כל מה שחשוב לדעת במקרה של לידת בזק על פי קרני-הורוביץ ואילנה שמש, מיילדת בית ומחברת הספר "ללדת בבית":

היערכות מקדימה

  • הישארי במקום: אם את חשה בדחף לחיצה או רואה שהלידה החלה, אל תנסי להגיע למכונית, לבית חולים או לכל מקום אחר. מוטב להיערך במקום שבו את נמצאת למען לידה בריאה ובטוחה ככל שניתן.
  • נחיתה רכה: ברגע שמתחילים צירי לחץ, הכי חשוב לדאוג שהאישה תהיה מעל מיטה, מזרן, שמיכה, כרית גדולה או מצע מרופד אחר, כדי שהתינוק לא ייפול על הרצפה ויספוג חבטה. סביבת הלידה חייבת להיות רכה ונמוכה (למניעת נפילה). כשתינוק נופל מגובה רגליה של אישה עומדת, עלולות להיגרם לו חבלות חמורות וחבל הטבור עלול להיקרע, דבר שמסכנו בדימום חריף.
  • חיטוי: הידיים של מי שמטפל ביולדת ובתינוק חייבות להיות נקיות, וכדאי לקרצפן עד למרפקים בסבון נוזלי, אפילו סבון כלים. אפשר גם לשפוך על הידיים נוזל אלכוהולי או תמיסת חיטוי דוגמת פולידין.
  • טמפרטורה: יש להדליק את ההסקה למצב שבו יהיה נעים להסתובב בבית בעירום.
  • ניקיון: מכיוון שבמהלך הלידה צפויים להיפלט עד ליטר מי שפיר ועד חצי ליטר דם, מומלץ להגן על המזרן שעליו שוכבת היולדת ביריעות פלסטיק (שקית זבל חדשה ענקית פתוחה, וילון אמבטיה חדש מהאריזה או מפת שולחן נקייה יתאימו), ומעל לרפד במגבות גדולות נקיות.

מהלך הלידה

  • הראש בפתח: כדאי להתבונן בפתח הנרתיק, אך בשום פנים לא לגעת בו או להחדיר אצבעות לתוכו. ברגע שרואים את הראש מתגלה בפתח הנרתיק, בערך בגודל של כדור טניס, צריך להורות לאישה להפסיק ללחוץ. במקום לחיצות יש להדריך את האישה להתרכז בנשימה, ולנשוף במקום ללחוץ. הראש ייצא בתוך זמן קצר. אם הקרומים עדיין לא פקעו, ראש התינוק ייראה כעטוף בבלון מלא נוזלים, ואותו יש להסיר בעדינות כדי שלא יכסה על פתחי הנשימה של התינוק. את הקרום עדיף לפתוח מהצד – מאזור האוזניים, כדי להקטין הסיכוי לשריטת הפנים. הקרום קל לקריעה, כמו נייר דק, ואין לחשוש מקריעתו באמצעות האצבעות. בשום אופן אין להשתמש באובייקטים חדים לשם כך.
  • סיבוב הראש: כשהראש מתחיל לצאת – לא להיבהל. לחכות לציר הבא ולראות איך הראש יסתובב בחוץ מעצמו. בשום אופן אין למשוך החוצה את הראש. התינוק עלול להיראות סגול כהה או כחול, אך אין בכך כדי להתריע על בעיה. הראש עלול להפתיע כשהוא מסתובב מעצמו. זהו המהלך התקין, ובסופו יפנה ראשו של התינוק כלפי הירך של האם.
  • התרת חבל הטבור: אם חבל הטבור כרוך סביב צוואר התינוק, לא להיבהל. תינוקות רבים נולדים בלי כל סיבוך כשהחבל כרוך אפילו פעמיים סביב צווארם. לאחר שהגוף ייצא, ניתן יהיה בקלות להתירו.
  • אחרי הסיבוב: לאחר שהראש יוצא ומסתובב, יש להניח את הידיים מעל האוזניים של התינוק ולאפשר לאישה ללחוץ עם הציר הבא. יש לוודא שהתינוק לא ייפול.
  • שחרור הכתפיים: בדרך כלל אין צורך לעזור לתינוק לשחרר את הכתפיים בזו אחר זו. אם היולדת מתקשה בכך במשך למעלה משניים-שלושה צירים, אפשר, תוך כדי שהאישה לוחצת חזק, לכוון בעדינות את גוף התינוק מעט כלפי מטה, כדי לעזור לכתף העליונה להשתחרר. אחרי שהכתף הראשונה בחוץ, תנועה עדינה ביותר כלפי מעלה תעזור גם לכתף השנייה להשתחרר. עכשיו צריך לתפוס את התינוק ולהיזהר שלא יחליק. אפשר להיעזר במגבת נקייה.

רגע אחרי

  • מכוסה ועל הבטן: אחרי שהתינוק יוצא כדאי להניח אותו על בטנו ולנגבו במגבת נקייה ויבשה. תוך כדי הניגוב – לעסות את גבו במגבת כדי לגרות אותו להתחיל לנשום. תינוקות שאינם מנוגבים ומכוסים מייד עלולים להתקרר. מומלץ להניח את התינוק על חזה האם כך שיוכל לינוק, וכן כדי להגן על חומו בשמיכה. יש לכסות את ראש התינוק בכובע נקי, בחיתול בד נקי, במגבת, או בכיסוי מתאים אחר. יש לכסות את התינוק והאם יחד בשמיכה כדי לשמור על חום הגוף של שניהם.
  • לא לחתוך: אין לחתוך את חבל הטבור, משום שבהיעדר ערכה סטרילית מתאימה עלול להיגרם לתינוק זיהום קשה. גם עם השיליה אסור להתעסק. לא ללחוץ אותה החוצה. אם האישה מרגישה שאינה יכולה להפסיק ללחוץ והשיליה יוצאת, כדאי שתצא לתוך קערה.
  • עיסוי בטן היולדת: לאחר צאת השיליה, מומלץ לבן הזוג לעסות את בטנה של היולדת להקטנת הדימום ולעידוד ההתכווצויות. העיסוי נעשה בסיבובים על הבטן, בחצי הדרך בין הפופיק וקו השערות. סביר להניח שהצוות הרפואי יגיע בינתיים, ובן הזוג יוכל ללכת רגע למטבח, להרתיח מים, להסדיר נשימה ולהכין תה מתוק (עדיף מהצמח תרמיל הרועים שעשוי לסייע בהקטנת הדימום), עבור מי שעד לפני שלוש שעות לא דמיינה את הסלון שלה כחדר לידה.


בואי לדבר על זה בפורום הריון ולידה