הגבול שבין פינוק לחינוך

מתי להציב גבולות לתינוק ומתי לתת לו לבכות

88 שיתופים | 132 צפיות

בכי של תינוק הוא תמיד סיוט להורים וסיבה טובה להרים ‏אותו, להאכיל אותו, לנדנד אותו, לשעשע אותו בצעצוע – ‏העיקר שלא יבכה. עם זאת, אנו מתלבטים לעיתים בין ‏האינסטינקט לרוץ מיד אל התינוק, לבין הפחד פן הקפיצה ‏לדום עם כל ציוץ, תהפוך אותו למניפולטור גדול ומפונק.‏

תינוקות גדלים היטב כשהוריהם מגיבים לבכי שלהם ‏באופן קבוע ובמהירות. אי אפשר לפנק תינוק מתחת לגיל ‏שלושה חודשים. אולם לאחר מכן, על ההורים להתחיל ‏לקבוע גבולות בהקדם, על מנת לעזור לתינוקם לפתח ‏ביטחון עצמי וסבלנות, כדי לאפשר לו ללמוד מהי ‏
המשמעות של "לא", וכדי ללמד אותו לשתף פעולה עם ‏הזולת. ‏

שיעור מוקדם בגבולות יעזור במניעת פינוק, ויהפוך את ‏המשמעת לאפקטיבית יותר במהלך הילדות. בניגוד ‏לחששותיהם של הורים רבים, קביעת גבולות אינה שוברת ‏את רוחו של הילד, כי אם מעניקה לו תחושת ביטחון.‏

עד גיל 3 חודשים‏

במהלך שלושת או ארבעת החודשים הראשונים של חייו, ‏השיעור החשוב ביותר שעל תינוק ללמוד הוא שהעולם, ‏כלומר הוריו, אוהב אותו ונהנה ממנו, שהם יאכילו אותו, ‏ישמרו עליו וידאגו לנוחותו. בגיל זה, לתינוקות יש צרכים ‏חזקים ורק דרך אחת לבטא אותם, והיא הבכי. כשאנו ‏מגיבים מיידית לבכיו של תינוק, הוא לומד שהעולם בטוח ‏ושיש לו יכולת להשפיע על אנשים אחרים. זהו שלב בו ‏התינוק עושה את גישושיו הראשונים בדרך לעצמאות ‏ולשליטה עצמית, שהם ההפך הגמור מפינוק.‏

גיל ארבעה חודשים עד שנה

בגיל ארבעה-חמישה חודשים, התינוק בוכה לא רק כשהוא ‏רעב, פוחד או חש באי-נוחות, אלא גם כאשר הוא ‏משועמם. אם תינוקך בוכה מכיוון שהוא רוצה תשומת לב, ‏הוא יכול להמתין מעט.



stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/200/200/crybaby.gif?1154274097" />

"התינוק בוכה כשהוא רעב, פוחד, חש באי נוחות או משועמם".
stock.xchng

הזדמנות חשובה למנוע פינוק-יתר מופיעה בסביבות גיל ‏שמונה חודשים עד שנה, כאשר התינוקות מתחילים ‏להסתובב בבית בכוחות עצמם. הם מתגלגלים, זוחלים ‏ולעתים אף מתחילים לצעוד את צעדיהם הראשונים. ‏המיומנויות החדשות הללו מאפשרות להם להגיע למקומותחדשים ומסוכנים. כהורים לתינוק בגיל זה, עומדים בפנינו ‏שני אתגרים: ללמד אותו שכאשר אומרים לו "לא" – באמת ‏מתכוונים לזה, ולהראות לו שאם הוא רוצה את תשומת לבנו, עליו לשתף פעולה. ‏

תינוקות מבינים שההורים הם האחראים בבית, כאשר הם ‏מגיבים להתנהגויות אסורות בדרך מתאימה, מבלי להרגיש ‏שהוא מרגיז אותם בכוונה, וללא הקיצוניות ההפוכה של ‏ניסיונות להסביר לבנאדם קטן הסברים מנומקים ומפורטים.‏

בכל פעם שתינוקכם מנסה לעשות מעשה אסור, כגון לגשת ‏לתנור או ללעוס כבל חשמלי, אמרו לו "לא", הרימו אותו, ‏והעבירו אותו לחלק אחר של החדר. אם אתם אומרים ‏
‏"לא" וממשיכים לשבת, הוא יסתכל עליכם, יוודא שאתם ‏מתבוננים וייגש שוב לתנור, וחוזר חלילה. ‏

השתדלו להימנע מלומר "לא" להתנהגויות מרגיזות, כגון ‏זריקת אוכל או תיפוף עם הכפית על השולחן. אם ‏תגובתכם היחידה היא למנוע ממנו לעשות דברים, ‏תינוקכם עשוי להחליט שהחיים הם מאבק כוחות, ולהפוך ‏למרדן. ‏

בגיל זה, רבים מן התינוקות מתחילים למרוד נגד החלפת ‏בגדים ובעיקר נגד החלפת חיתולים, אך גם תינוק בן ‏שמונה חודשים עד שנה יכול ללמוד ששיתוף פעולה ‏משתלם.‏ מטרתכם היא ללמד את תינוקכם שכאשר אתם מתכוונים ‏שמשהו יקרה, הוא אכן יקרה, נקודה. בנוסף אתם רוצים ‏שיבין שאם הוא רוצה שהחלפת בגדים או חיתולים תהיה ‏מהנה, עליו לשתף פעולה.‏

כדי להבהיר לו זאת, חייכו אליו, דברו בעליזות ותנו לו ‏צעצוע לשחק עמו, בזמן שאתם מחליפים לו חיתול. ברגע ‏שתינוקכם מתחיל להתנגד ומתהפך על ביטנו, נסו להסיח ‏את דעתו. כמו כן, הפסיקו לדבר, אף לא מילה, אפילו לא ‏‏"לא". הפכו אותו על גבו (בעדינות), החזיקו בגופו הזריז, ‏והחליפו את החיתול ללא התרגשות וללא רוגז. ברגע ‏שהחיתול הוחלף התחילו לחייך שוב. לאחר מספר ימים ‏של שיגרה זו, רוב התינוקות ינסו למשוך את תשומת לב ‏הוריהם בזמן החלפת החיתול במקום למרוד.‏

אתם יכולים לנהוג בדרך דומה כאשר תינוקכם נתקף ‏בהתפרצות זעם. הישארו בטווח הראייה שלו (הוא עלול ‏להיות מבוהל ומפוחד מעצמת רגשותיו, ולהזדקק ‏לנוכחותכם על-מנת להירגע), אך המשיכו בשלווה ‏בפעילותכם. עימדו בפני הפיתוי להרים את תינוקכם ‏ולנחמו, מעשה שעשוי לעורר התפרצות נוספת. במשך הזמן ‏הוא יבין שהעולם לא מגיע לקצו בכל פעם שהוא מאבד ‏שליטה, ושמותר לו לחוש רגשות עזים.‏

אם לקחתם בחשבון את השלב ההתפתחותי של תינוקכם ‏ואתם מגיבים בדרך הנאותה, אתם מלמדים אותו את ‏הלקחים הבאים: ‏

  • ‏העולם הוא מקום בטוח ואוהב.
  • ‏אני יכול לשעשע את עצמי ולחכות מעט לתשומת לב. ‏
  • ‏‏שיתוף פעולה היא התנהגות משתלמת. ‏
  • ‏‏אני יכול לקרוא תיגר על הוריי והם לא יגיבו ‏בהתפרצות מפחידה, ומאידך לא יצייתו לכל דרישותיי.‏

כשאנו מלמדים כל זאת בשנה הראשונה, נרגיש פחות את ‏הצורך להשתמש בצעקות או באיומים בשנים הבאות. ‏הלקח שאנו מלמדים עכשיו, יחזיק מעמד הרבה אחרי ‏שמלחמת החיתולים תסתיים.