הדברים שחשוב באמת ללמד ילדים עד גיל 18

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מרוב שצעקנו עליהם לסדר את החדר שכחנו ללמד אותם להסתדר עם החיים. אז מה באמת מתבגרים חייבים ללמוד עד גיל 18? הרשימה המלאה

88 שיתופים | 132 צפיות

הורות היא אירוח קצר וסזיפי וכמו שניסח את זה היטב לואי סי קיי – מאיפה הגיע הרעיון שבאנו ליהנות? באנו להיות מפעל הוגן שישגר לעולם בתום תקופת הגידול מבוגרים שידעו לפרנס את עצמם ויהיו נעימים מספיק כדי שאנשים ירצו להיות חברים שלהם ואפילו להתאהב בהם. ניהול המפעל הוא לא פשוט. המוצר הוא בגרסת בטא ויש לו עדיין מלא באגים והתקפי זעם. אנחנו מנסים כל כך הרבה, ולרוב יש תחושה, בטח בגיל ההתבגרות, שהם בכלל לא יודעים מה אנחנו רוצים מהם. מרוב ה״לא״ נשכח ה״כן״, מרוב ה״אל״ נעלם ה״תעשה״.

ג'ולי ליתקוט היימס הייתה דיקנית הסטודנטים המיתולוגית באוניברסיטת פרינסטון היוקרתית ועבדה רוב חייה עם צעירים. בריאיון שנערך איתה ב״ניו יורק טיימס״ היא סיפרה שכשקיבלה את הסטודנטים ללימודים רגע אחרי שעזבו את הבית, הדבר שבלט ביותר לעיניה היה שלמרות שהם מבינים בתחומים רבים, הם נטולי יכולות בסיסיות. מתבגרים שידעו לתכנת אפליקציות או לצטט את כל היסטוריית הקולנוע לא הצליחו למצוא את קו האוטובוס הביתה או לנהל חשבון סלולר לבד. אנחנו נהנים לקטר על האטימות של הדור הזה, אבל יכול להיות שבכלל לא הסברנו לו מה אנחנו מצפים ממנו? אולי הקדשנו יותר מדי זמן לצעקות שיסדרו את החדר ומתי יחזרו בלילה במקום לדבר על הדרך שבה שומרים על סדר לאורך זמן, ומנהלים לוח זמנים? אולי עסקנו רק בבירוקרטיה ושכחנו תכלס להגיד מה חייבים לדעת? ליתקוט היימס עזבה בינתיים את המשרה, התמסרה לכתיבת ספרי פסיכולוגיה פופולרית על גידול מתבגרים והיא מתמקדת בכישורי חיים שחייבים ללמוד לפני שיוצאים מהבית. הרשימות שלה הן אמריקאיות מדי ובכלל לא עוסקות בתפקיד של ההורים, אבל על הבסיס שהיא מציעה הנה הגרסה המקומית שגובשה ערב ארוך אחד עם שלושת מתבגרי הבית. מאז אנחנו עומדים ובוהים בה תלויה על המקרר:

1. לדעת לדבר עם מבוגרים אחרים. לדעת לפנות בכבוד, עם קשר עין, ולהשיג בנימוס מה שצריך ממורים, מנהלים, מדריכים, פקידים בבנק, זבנים, רופאים, נהגי אוטובוס וכל ספק שירות אחר. אחרי שנים שהזהרנו אתכם מזרים, איבדתם את היכולת בכלל לדבר איתם. להורים אסור לדבר בשמכם, או לעשות עבורכם סידורים פשוטים. הם יעזרו לכם לפענח מה הצרכים שלכם ולנסח איתכם את מה אתם צריכים להגיד.

2. להתמצא היטב בסביבת המגורים. לדעת את שמות הרחובות, להבין את המבנה של העיר שלכם או של כל מקום חדש שהגעתם אליו. לחשוב לפני שיוצאים איך מגיעים ואיך חוזרים, להתמצא בקווי התחבורה הציבורית, לדאוג שהרב קו תמיד טעון ושהאופניים תמיד תקינים. להורים אסור להסיע אתכם ממקום למקום, או לקצר לכם מרחקים שאתם יכולים לנוע בהם לבד. הם יכולים לעזור בשעות מאוחרות או כשמזג האוויר מבאס.

3. לנהל לבד את לוח הזמנים. לשלוט היטב בלוח הזמנים, לדעת את מועדי המבחנים והדדליינים להגשת עבודות, ולעמוד בהם. להתנהל נכון בין בילויים, לחוגים, ללימודים, לשעמום ולעבודה. לזכור שלהגיע לאנשהו לוקח זמן וככה גם לחזור ממנו, ולתכנן את לוח הזמנים שלכם בהתאם.

4. להורים אסור לנג'ס. על שיעורים או מבחנים או להיות אחראים במקומכם על לוח הזמנים. הם לא יחליטו במקומכם כמה זמן להקדיש ללימודים וכמה לכל פעילות אחרת. הם כן יעזרו לכם לתכנן את הלו"ז שלכם, ילמדו אתכם במה כדאי להשקיע יותר זמן ובמה פחות, וידאגו לזה שפעילויות משפחתיות לא ינג'סו מדי על חשבון הזמן הפרטי שלכם.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

5. לקחת חלק במטלות הבית. להיות אחראים לסידור החללים הציבוריים כמו הסלון והמטבח, לשמור על רמה נורמלית של סדר בחדר שלכם. להבין שחיים איתכם עוד אנשים בבית, וזה לא להרבה זמן, ולנסות להתחשב בהם כמה שאפשר. עוד מעט תגורו לבד. אתם חייבים לדעת לעשות כביסה. ההורים לא יפנו עבורכם את השולחן או יסדרו במקומכם את הסלון. הם כן מבינים שאתם מאוד עמוסים ויתחשבו בכם בהחלט. הם יסדרו את החדר שלכם יותר פעמים משאתם תסדרו את החדר שלהם. הם גם ייקחו אחריות על הקניות.

6. לדעת מה אתם אוכלים ולהכין אוכל. להבין שקיבלתם גוף בריא וצריך לשמור עליו. לחשוב טוב מה אתם מכניסים לפה ומתי, וממה זה מורכב. לאכול בריא, לאכול מסודר, לא מול הטלוויזיה, לא בעמידה, לאכול ירקות, לשתות גם מים, לאכול ג'אנק אבל לא להכניס אותו הביתה. לדעת להכין לפחות שתי מנות מבושלות משביעות של ״גדולים״ – אנשים מבוגרים לא אוכלים ארוחת שלוש מנות של פיתה עם חומוס וסלמי. ההורים מתחייבים לא לאכול את כל השטויות האלה בעצמם, לדאוג שבבית יהיו תמיד ירקות ופירות, שבכל ארוחה יוגש סלט, ושכל בני המשפחה יתרכזו לפחות פעמיים בשבוע לארוחה משותפת.

7. להביע רגשות ולהתמודד איתם. להיות מדויקים במה שאתם אומרים, לא לשקר, לקחת זמן להבין את הרגשות שלכם וללמוד לנסח אותם כדי שתהיו מובנים בעולם. אל תצפו מאחרים להבין את מה שאתם לא אמרתם. אבא ואימא לא יתערבו לכם בבעיות ביניכם ובין עצמכם או ביניכם ובין העולם, אבל הם מתחייבים לחלוק איתכם את העולם הפנימי שלהם ואת הקונפליקטים שהם מתמודדים איתם ולגלות לכם כמה העולם מורכב כדי שתראו איך בעצם כולנו מתמודדים עם אותו הדבר.

8. להתמודד עם מציאות מורכבת. להתמודד עם דברים שלא הולכים, עם מבחנים שנכשלים בהם, עם זה שלא מקבלים תמיד את מה שרוצים. עם מבוגרים נוקשים, חברויות שמשתנות, לחצים חברתיים, אהבות שנגמרות, אנשים שלא ממש שמים עליכם. בחיים יש עליות ומורדות רגשיות והחוכמה היא לנווט ביניהן ולדעת שהכל זמני ומשתנה. ההורים ישתדלו לא להיות אף פעם בצד של אלה המאכזבים, להאמין בכם ולאהוב אתכם, ושאת האהבה שלכם תקבלו בבית ולא תחפשו אותה בחוץ, ובחוץ סתם תחיו לפי איך שבא לכם בלי יותר מדי לדפוק חשבון.

9. לדעת לנהל שיחה וקשר אינטימי. להגיד שלום כשאתם נכנסים הביתה, לשאול אחרים איך היה היום שלהם, לדעת לענות בכנות כששואלים אתכם איך היה היום שלכם. לא להסתגר בחדר ימים שלמים, להזמין את החברים שלכם הביתה ולהציג אותם בשם, לשתף בחוויות, לא לפזול למסך כשמדברים איתכם, לא לנהל שיחות דרך מסכים, לא לחשוב שסמס זה הדרך להשלים, להתנצל או לפרגן ובטח שלא אימוג'י. ההורים יתאמצו מאוד גם הם לא לפזול למסך כשהם מדברים איתכם, לחלוק את מה שעובר עליהם ולהיות קשובים, גם כשהם בעבודה. כשאתם באים לדבר איתם הם ישתדלו ממש להרים ולתמוך. גם בדברים הכי משוגעים שתבקשו.

10. לדעת להרוויח ולהתנהל עם כסף. להיות מסוגלים למצוא עבודה ולהתמיד בה. להצליח להרוויח כסף ולנהל אותו כך שתוכלו להשתמש בו למה שתכננתם. לשים לב כמה עולים דברים, ולשאול שאלות כמו כמה כסף הוצאתי השבוע, ואם הדבר הזה באמת שווה את הסכום הזה. לא לשנורר כסף מאחרים. ההורים מתחייבים לעזור לכם כמה שהם רק יכולים, לתת דמי כיס כשמתאפשר, לקחת על עצמם את הרוב המכריע של הוצאות הבית ולדאוג להוציא כסף גם על חוויות משותפות.

11. לקחת סיכונים. להפתיע את עצמכם, לעשות לא בדיוק מה שתכננתם, לראות הזדמנות ולקפוץ עליה, לנהוג באחריות אבל לא לוותר על ההרפתקנות, לאתגר את עצמכם, לבחון את הגבולות של עצמכם אבל לא להפסיק לשאול אם זה מתאים לכם או לא. ההורים מתחייבים לעזור לכם לראות איפה מונחות אפשרויות כאלה בחיים שלכם, איפה מתחבאות הפניות שכדאי לקחת ולנסות להעניק מודל של חיים שמלאים אומץ אבל גם כיף.