הדיכאון שאחרי ההריון

מה קורה כשהאם מגלה שהיא לא כל כך מאושרת?

88 שיתופים | 132 צפיות

כמו אדם לאחר ניתוח קשה, תאונת דרכים או משבר רגשי כמו פרידה ממישהו אהוב, לעתים כך גם התחושה לאחר הלידה – הגוף מותש, עייף וחלש. אולם בעוד במקרים אחרים, בהם מפנה לעצמו האדם זמן להבראה ולרגיעה, אישה שילדה זה עתה אינה יכולה לאפשר לעצמה את ה"לוקסוס" הזה.

להיפך – מצופה ממנה לשמוח, להיות מאושרת, להתעורר כל שעתיים-שלוש בלילה, לארח כמות רבה של בני משפחה וחברים, ולמעשה, לתפקד כאילו כלום לא קרה.

תסמינים אופייניים לדיכאון לאחר לידה

מתח, דאגה לשלומו של התינוק עד כדי אובססיה, בלבול, תחושה של חוסר אונים, חוסר תיאבון, קושי להירדם, שינה קלה, פחד מהתינוק (להרים, לרחוץ, וכדומה), כעס על התינוק, כעס על בן הזוג, תחושה שאי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה, עליות וירידות במצב הרוח, עצבנות, אשמה, חולשה, סחרחורות, חוסר ריכוז, אפתיה, אכזבה מהגוף, תחושת בדידות, חוסר חשק מיני, נוקשות ומתח בגוף שמתרכז בעיקר באזור השכמות והצוואר, והדבר החשוב מכל – תחושה אשמה גדולה, שהנה, הדבר שלו ייחלתי וציפיתי כל כך הגיע, והוא כך כל מתוק ומקסים, אבל אני לא שמחה מספיק, לא אוהבת מספיק ולא מתפקדת כמו שצריך.

הסיבות לדיכאון

תסמינים אלו מופיעים בדרך כלל ארבעה ימים עד שבועיים אחרי הלידה ונמשכים בין חודש ל- 18 חודשים בקירוב, ויש להם מספר סיבות:

  • שינויים הורמונליים. אחרי הלידה יש ירידה דרסטית בפרוגסטרון, עלייה בפרולקטין (הנקה), וכן חוסר מסוים באסטרוגן. האיזון ההורמונלי יכול להסתדר עד כחצי שנה אחרי הלידה ואולי אף לפני כן (תלוי בהנקה). השנויים ההורמונליים הללו גורמים בימים הראשונים לתחושת אופוריה וליכולת לתפקד ולשמוח גם כאשר החולשה נוראית והכאבים עצומים, אולם לאחר מספר ימים, כשהאיזון מופר – מגיעה נפילה נפשית דרמטית.
  • איבוד דם. בזמן הלידה יש איבוד דם ניכר שיוצר חולשה של מערכת הדם, ועלול להוביל לדיכאון. לפי הרפואה הסינית, הדם הוא "העוגן" של הנפש, ואם הוא חלש או חסר, הרי שלנפש אין מקום עגינה והיא מתפזרת או מתבלבלת. כאשר חוסר הדם נמשך לאורך זמן, מופיעים סימפטומים נוספים, כמו עייפות רבה, עצבנות, חוסר סבלנות, בעיות שינה, בעיות זיכרון, דפיקות לב, ועוד.
  • חרדה הקשורה בהסתגלות למצב החדש. לידה ראשונה היא מעבר למצב חדש ובלתי מוכר, ולא משנה כמה הכנה נפשית או מנטלית נעשתה לפני כן.



"תחושה שאי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה".

איך מתמודדים?

  • חשוב לחזק את הדם בכל דרך אפשרית – דיקור, צמחי מרפא, תזונה מתאימה, תוספי מזון ועוד. חשוב להימנע משומנים רווים, מאוכל מתועש ומעובד עם חומרים משמרים וצבעי מאכל, וכן ממזון חריף, מטוגן ושמן, ממוצרי חלב וממאכלים קרים, כמו גלידה, ארטיקים, שתייה קרה וכו.
  • יש להקפיד על אכילת מזון בטמפרטורת החדר – לא קר מדי, לא חם מדי.
  • חשוב לאכול שלוש ארוחות מסודרות ביום, ולא לאכול בסמוך לשעת השינה.
  • <li>הרבה פעמים במצבי דיכאון המשיכה למתוק היא עזה, ולכן רצוי לאכול את המזונות הבאים:

  1. דגנים וירקות מתקתקים, כמו גזר, בטטה, סלק, דוחן, כוסמת ואורז מתוק.
  2. מזונות ירוקים, שיספקו את הוויטמינים והמינרלים החיוניים לבניית דם בגוף, כמו, אצות ים, מיץ עשב שעורה ושעועית מאש.
  3. ירקות ירוקים שעשירים בכלורופיל: ברוקולי, תרד, עלי מנגולד, עלי רוקט, פטרוזיליה וחסה.
  4. פירות כמו, ענבים שחורים, צימוקים שחורים, פפאיה ופירות יער למיניהם.
  5. חלבונים מן החי – כבד עוף, ביצים, בקר וכבש.
  6. תוספי מזון מומלצים, כמו ויטמין C, B12, B complex ואומגה 3.
  7. מארגנים מראש עזרה ותמיכה המאפשרת לאישה שחרור מכל מה שהוא לא הנקה.
  8. מדברים ונפגשים עם נשים אחרות שכבר "היו שם" או שהן נמצאות באותו השלב. השיתוף והחברותא מפיגים את הבדידות ונותנים תמיכה ועזרה.
  9. הדבר האחרון שהוא החשוב מכל זה לדעת, להבין ולתת לגיטימציה לכל אותן תחושות שהן נורמאליות וטבעיות ולהוריד את רגש האשמה שגורם להשוואתיות.