הוראות הפעלה: איך תפסיקי לריב עם אמא שלך?

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

המטרה: להפסיק כבר לריב עם אימא. האמצעים: לדמיין שהיא כמו כל חברה ולזרוק את פנקס החשבונות. מדור הוראות הפעלה פותר לכן את הפלונטר הכי מורכב ביקום

88 שיתופים | 132 צפיות

מאז שאני זוכר את עצמי אני חי לצד ריבים מתמשכים בין אימהות לבנותיהן. בהתחלה היו אחותי הגדולה ואימא שלי שהפליאו לריב, להתפייס, שוב לריב ואז שוב להתפייס אחת לכמה שבועות, ובשנים האחרונות אני נחשף למערכת היחסים בין אשתי לאימא שלה, שלמרות הריחוק הפיזי (אחת בוונקובר ואחת בתל אביב) מפליאות ביכולתן להתווכח, לריב ולהתפייס על עניינים קטנים כגדולים, ממש כאילו הן חולקות ספסל באותו הכפר. למרות שאני מחשיב עצמי אדם רציונלי, ועוד אחד שמתיימר להבין את נפש האדם, איבדתי תקווה בכל הקשור למעקב אחר הרצף הקוהרנטי של הטיעונים וההיעלבויות במריבות הכל־נשיות האלה. נראה לי שהשלמתי עם העובדה שהיעדר היגיון הוא מרכיב בסיסי ביחסי אם ובתה.

האם אפשר להימנע מריבים בין אימהות לבנותיהן או שמדובר בגזירה משמים? ולעזאזל, עד איזה גיל זה אמור להימשך?
"יש איזה גיל שבו התפקידים 'בת' ו'אימא' מפסיקים להתקיים?", משיבה עינת נתן, מדריכת הורים ואשת תקשורת בתחום המשפחה, בשאלה רטורית. "ברור שאף פעם זה לא מפסיק, והאמת שאני מכירה כמה בחורות שממשיכות לריב עם אימא שלהן גם אחרי שהיא כבר לא בחיים. יש איזה דיאלוג מתמיד בין הבת לאם, האם כרעיון, ובדיאלוג הזה אני לעד אהיה הילדה. מה שכדאי לעשות זה זום אאוט, להסתכל על הריבים האלה בפרופורציה וככה לצמצם נזקים. הרי הרבה פעמים יש דברים שאם חברה טובה הייתה אומרת לי הייתי מחליקה לה, אבל ברגע שזה בא מאימא שלי – וואה וואה. למה? כי כל מילה שאימא אומרת לנו מצטרפת מיד לפנקס שאוגר שנים של היעלבויות, ריבים וכעסים. לכן, גם אם אימא שלי תגיד לי 'את נראית טוב היום', זה יכול להוביל אותי לתגובה אוטומטית של כעס, כי זה מצורף להיסטוריה של יחסינו בנוגע למראה החיצוני שלי".

מתוך הסרט "בתולות הים" | צילום באדיבות YES
מתוך הסרט "בתולות הים" | צילום באדיבות YES

אז איך לוקחים את אימא בפרורפוציה?
"מומלץ לעשות הרחבה של הפרשנות שלנו לאמירה של אימא שעצבנה אותנו. הרחבה זה לדמיין מישהו שלישי ששמע את הדברים, ומישהו כזה עשוי לומר 'אולי היא התכוונה דווקא להחמיא כשאמרה שאת נראית טוב היום?', מה שיוביל אותך למסקנה שאולי לא צריך לפתוח את פנקס היסטוריית היחסים ביניכן בעקבות האמירה הזו. כדאי שתזכירי לעצמך שאין לך עוד המון שנים עם אימא שלך וכל רגע איתה הוא בעצם רגע חסד, ולכן חבל לבזבז הרבה זמן על מריבות מיותרות. עצה נוספת היא להשקיע בניסיונות לדבר על דברים, להבין ולהקשיב גם ביחסים עם אימא. אנחנו הרי טובות בזה ביחסים עם חברות טובות או בזוגיות שלנו, אבל משום מה מול אימא אנחנו עוברות מיד מאפס למאה ולא משתמשות בכלים והיכולות שלנו ממערכות יחסים אחרות. טיפ חשוב נוסף הוא להשקיע ביחסים עם אימא ולמצוא זמן לבלות יחד שאינו חלק מהיום יום. זה יכול לעזור לצמצם את המריבות כי ברגע שהזמן שלי עם אימא יחרוג מהבית, הילדים והלחצים של להספיק הכל, קטנים הסיכויים שהמשפטים שלה יזכירו לי את הביקורתיות שלה ואת כל פצעי העבר".

הרבה נשים סוחבות רגשות אשמה רגע אחרי ריב עם אימא שלהן.
"תחושת אשם אחרי ריב היא בגדול מיותרת לגמרי, כי כל מה שהיא באה לשרת זה את הרצון שלי לחוש עליונות מוסרית. אם ארגיש רע ואשמה על זה שצעקתי על אימא שלי, אבל כל מה שאעשה עם זה זה להרגיש רע וזהו – אז כל מה שעשיתי זה להעביר חוטר על המצפון, וסביר להניח שבפעם הבאה שנתראה שוב אריב איתה. לעומת זאת, אם האשמה גורמת לי להרים לה טלפון ולקבוע לקפה כדי לדבר על הדברים – אז אחלה".

 

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock