הכי קרוב לאמא

צילום: Irina murza,unsplash.
צילום: Irina murza,unsplash.

משאבת הנקה טובות למקרים בהם האם אינה יכולה להניק

88 שיתופים | 132 צפיות

על פי המלצות משרד הבריאות, הנקה היא הדרך הטובה ביותר להזין את התינוק. "חלב אם עוזר להגן על תינוקות מפני מחלות וזיהומים, הוא חיוני לגדילה והתפתחות, הוא נגיש, זמין וחסכוני", אומרים שם.

"ההנקה היא הדרך הטבעית ביותר להמשך הטיפול בילוד לאחר הלידה", אומרת גם אלן שיין, יועצת הנקה מוסמכת וחברת הנהלת "ליגת לה לצ'ה" לעידוד הנקה. "להנקה יש יתרונות של חיסון, שעוברים לא רק דרך חלב האם המיניקה, אלא גם דרך המגע והקרבה של התינוק אל האם. גם לפעולת היניקה עצמה יש חשיבות. היא מונעת השמנת יתר של התינוק בחייו הבוגרים, משום שהוא יונק כמויות המתאימות לקיבולת האישית שלו".

למרות ההמלצות להיניק את התינוק ככל האפשר, אמהות רבות חוששות שמא אין להן די חלב. אולם ייצור החלב פועל לפי עקרון של היצע וביקוש. אם מיניקים לפי רצון התינוק, ככל שהוא יינק יותר הגוף ייצר חלב וכמותו תותאם לצורכי התינוק.

במשרד הבריאות ממליצים להאכיל את התינוק עד גיל ששה חודשים בהנקה בלבד, ולאחר מכן להמשיך בהנקה בתוספת מזון לפי ההנחיות הניתנות בטיפת חלב. ובכל זאת, נשים רבות מפסיקות את ההנקה בתום חופשת הלידה, מכיוון שהן חוזרות לעבודה. מי שבכל זאת מעוניינת להמשיך להיניק, אך מצד שני לא רוצה לוותר על עבודתה, תזדקק למשאבת חלב, כדי להמשיך ולהאכיל את התינוק בחלב אם. מלבד זאת, השימוש במשאבה שומר על המשך ייצור החלב ומגביר את תפוקתו וכמותו.

נרקיס פייס מחברת בפקס, נציגת מדלה – חברה שוויצרית המתמחה ביצור משאבות חלב ומוצרי הנקה, מסבירה כי המקרים בהם משתמשים במשאבת חלב מגוונים:

"נשים מיניקות, אשר חוזרות לעבודה לאחר חופשת הלידה או כשעליהן להעדר מהבית מסיבה כלשהי. המשאבה מאפשרת לאם להמשיך להאכיל את התינוק בחלב אם, שומרת על יצור החלב ומונעת את הפסקת ההנקה".

stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/208/208/bottle2.gif?1154278053" />

"מי שרוצה להמשיך להניק לאורך זמן נאלצת לעיתים להשתמש במשאבת חלב".
stock.xchng

אופן השימוש במשאבה

השימוש במשאבת חלב אינו כואב. המשאבה אינה גורמת נזק לגוף האם. "זאת בתנאי שמשתמשים במשאבות שיוצרו לשאיבת חלב ולא מכשירי אינהלציה שהוסבו למטרה זו הנמצאים בשוק", מדגישה נרקיס. "במשאבות מדלה תמיד יש אפשרות לווסת את עוצמת היניקה בהתאם לרגישות האם.

במהלך השאיבה חשוב להיות נינוחה ולא לבצע השאיבה בלחץ. לחברת מדלה מגוון רחב של משאבות, ממשאבות ידניות עד חשמליות גדולות לשכירות ולשימוש בבתי החולים. חשוב להתאים את המשאבה הנכונה לצרכי האם השואבת".

המלצה נוספת של משרד הבריאות היא לבחור את משאבת החלב בהתאם למספר הפעמים שהאישה צריכה לשאוב חלב, ולפי אופן השאיבה המתאים לכל אחת. לגבי פגים, או במקרים אחרים בהם הנסיבות (רפואיות או אחרות) מפרידות בין התינוק שנולד זה עתה לבין אמו, ממליצים במשרד לשאוב חלב לפחות שמונה פעמים ביום באופן סדיר, כדי להביא לייצור בכמות מספקת.

"כשאישה גם מיניקה וגם שואבת, ייווצר מצב שהיא שואבת כמויות קטנות של חלב", אומרת אלן שיין. "זו טעות נפוצה של אמהות, ששואבות חלב ומאכילות את הילד בבקבוק, כדי שתהיה להן הערכה לגבי כמות האוכל שהוא אכל. אבל בכך הן מפספסות את ההנקה. המשאבה אינה תחליף להנקה כמו שההנקה אינה פעולה של הזנת התינוק בלבד. ההנקה מפתחת את שרירי הלסת של התינוק, ויוצרת מגע של התינוק עם גוף האם. כמו כן, אם אישה שואבת חלב במקום להיניק, החלב יזרום, אבל אם שואבים בין ההנקות, כמויות החלב קטנות יותר וניתן לאגור אותם".

האם כדאי להשאיל משאבה או שעדיף לקנות?
לדברי נרקיס, המשאבות הביתיות הן אישיות וכדאי לרכשן. "המחירים הם 260 ₪ למשאבה ידנית ומחיר המשאבות החשמליות נע בין 420 ל- 1350 ₪. יש לזכור כי המשאבה תשמש אותנו גם בילדים הבאים…

תחזוקת המשאבה

מי שאינה יכולה להרשות לעצמה קניית משאבה, יכולה לשאול, אך כדאי לוודא שהמשאבה אכן נועדה לשאיבת חלב ולא עברה הסבה ממכשיר אחר".

לפני השימוש הראשון במשאבה ופעם ביום יש לעקר את החלקים הבאים במגע עם החלב.
אחרי כל שימוש יש לשטוף במים וסבון.

כיצד נעשה העיקור?
נרקס: "יש להכניס החלקים לסיר עם מים קרים ולהביא לרתיחה במשך 3 דקות. רוב החלקים יכולים לעבור גם עיקור במיקרוגל. (כדאי לברר עם היצרן לפני העיקור)".

האם ניתן לבדוק תקינות משאבות שמעבירים מילד לילד?
נרקיס:"אפשר ואף רצוי לבדוק את המשאבה. הבדיקה מתבצעת מיידית במקום ואינה כרוכה בתשלום.במידת הצורך ניתן לרכוש חלקי חילוף".

מהו החלק החשוב ביותר במשאבה?
"במשאבות יש שסתום צהוב עליו מולבשת גומייה לבנה. תפקידם למנוע כניסת חלב למנוע. יש להקפיד על ניקיון החלקים ועל שלמותם. במקרה של בעיה בחלקים אלה המשאבה לא תבצע ואקום. ניתן לרכוש חלקים נוספים ובכל אריזה יש גומייה נוספת-שימו לב, יש לשמור למקרה הצורך ולא לזרוק".

בחירת המשאבה

בשוק מגוון משאבות חלב. יש משאבות לקניה ויש דגמים המיועדים להשכרה. יש משאבות ידניות או חשמליות, משאבות לשאיבה מצד אחד או לשאיבה בו זמנית משני הצדדים. שאיבה כפולה מעודדת יצירה של חלב ומקצרת את זמן השאיבה.

חשוב לדעת שיש אביזרים לנשים עם צרכים מיוחדים: כמו כן קיים מגן לגוף רגיש. במשאבה הידנית יש ידית שאיבה בעלת שני מצבים לשאיבה בשני שלבים: שלב אחד לגירוי השד ושלב שני לשאיבה עצמה. השאיבה בשני שלבים מבוססת על מחקרים אחרונים ומבטיחה שחרור מהיר ויעיל של חלב.

יתרון המשאבה הידנית שהיא שקטה, ניתן לשאוב איתה בכל מקום. היא מתאימה לשאיבה מזדמנת. אם רוצים לשאוב מדי יום מומלץ לשאוב במשאבה חשמלית. המשאבה החשמלית מגיעה עם חיבור לחשמל אך ניתן להפעילה באמצעות סוללות.

יש להקפיד שיהיה במשאבה וסת המאפשר לוסת את עוצמת היניקה בהתאם לרגישות האם.המשאבה החשמלית הקטנה מרעישה אך יתרונה הוא הגודל שלה- היא קטנה וניידת. קיימות משאבות גדולות יותר לנשים שמתכוונות לשאוב מספר פעמים ביום.

איך אשה יכולה לדעת איזו משאבה מתאימה לה?
נרקיס: "כל משאבה מתאימה לצרכים שונים. בכל מקרה של ספק חשוב להתייעץ עמנו. אם אשה משתמשת בתדירות גבוהה במשאבה, נמליץ על שימוש במשאבה גדולה ומסיבית יותר.

לאשה השואבת לפג שאינו יונק נמליץ על משאבה בדרגת בית חולים-משאבה מסיבית הנותנת מענה לאישה השואבת לתינוק את כל ארוחותיו".

"המטרה בבחירת משאבה מתאימה היא לקצר את זמן השאיבה לנשים", מסכמת נרקיס, "יש נשים שמתאימה להן משאבה כפולה, כי הצרכים שלהן דורשים שאיבת כמויות חלב גדולות. לעיתים יש צורך לשאוב כמויות חלב גדולות, למשל במקרה בו אישה צריכה לעבור ניתוח ואינה יכולה להיניק לאחריו במשך כמה ימים. אם היא מקבלת תרופות, המונעות ממנה להיניק, היא יכולה לשאוב חלב ולזרוק אותו, אבל די בכך כדי לשמור על ייצור החלב וכמות החלב כדי שהיא תוכל לחזור להנקה. בכל מקרה, כדאי להתייעץ בכך עם רופא".