הרגלי היגיינה ידידותיים לסביבה

מודאגים משלומו של כדור הארץ? רוצים לתרום לאיכות הסביבה? אין מקום טוב יותר להתחיל מאשר בבית. המדריך למקלחת ירוקה יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

בעזרתם של ענת לב אדלר, מחברת הספר "משפחה ירוקה" (הוצאת ידיעות אחרונות), איה נח, יועצת ומומחית לעשייה ירוקה, דנה רזניק, תזונאית ויועצת לחברת "הרדוף", יאיר זילברצן, יועץ מכירות ברשת עצמל'ה, ומתן פאיאנס, הבעלים של משתלת "ירוק – גינת ירק אורגנית", בדקנו כיצד ניתן להפוך את החיים שלנו לירוקים יותר ובעלי השפעה חיובית על הסביבה, גם הפרטית שלנו וגם של הכלל.

יחד עם המומחים עברנו בכל אחד מחדרי הבית ושמענו רעיונות שונים שמטרתם להפוך את אותו חדר לירוק יותר. ההצעות הן לרוב פשוטות וקלות ובדרך כלל לא דורשות מאיתנו מאמץ, כספי או פיזי, אלא רק שינוי בגישה.

הסבון בכה מאוד

מקלחת חמה בסוף יום ארוך היא אחד התענוגות הפשוטים והגדולים שאדם יכול להעניק לעצמו. אבל אנחנו גרים במדינת ישראל שלמרות הגשמים עדיין מתייבשת ולא ממש נותנת לנו לפרגן לעצמנו. וכך הופכת המקלחת החמה לאחת הפעולות הקשות יותר לביצוע, ויעיד כל מי שסוגר את הברז בזמן שהוא חופף את הראש ביום קר במיוחד. אומללים עוד יותר הם חובבי האמבטיות, שנאלצים לוותר עליהן. בכל זאת, בכל פעם שאנחנו ממלאים את האמבטיה נגרם בזבוז של כ-40 ליטר מים.

  • תקציב אמבטיה: כשיש ילדים קשה לוותר על האמבטיות, מכיוון שהן חלק משגרת יומם מגיל צעיר. אך גם כאן ניתן להימנע מבזבוז מיותר. נסו להימנע ממילוי האמבטיה בכל יום והחליטו על מספר מוקצב של ימים בשבוע. בנוסף, הכניסו את כל הילדים לאמבטיה או למקלחת ביחד.
  • שימוש חוזר: את מי האמבטיה הנותרים אל תורידו לביוב. ניתן להשתמש בהם לניקוי הרצפה, השקיית העציצים או שטיפת הרכב.
  • חסכמים: כלי עזר נוסף לחסכון במים הם ה"חסכמים", הברזים החכמים אשר יוצרים לחץ מים נמוך יותר ובכך מצמצמים את כמות המים שבה אנו משתמשים.
  • הדוד המדוד 1: כאשר אתם מדליקים את הדוד כדי לחמם מים דעו כי הטמפרטורה הרצויה לחימום היא לא יותר מ-60 מעלות. מעל לטמפרטורה זו הופך החימום את המלחים והמינרלים הנמצאים במים לאבנית, מה שמוביל לכך שהדוד יצרוך חשמל רב יותר לחימום המים החדשים.
  • הדוד המדוד 2: גם מיקום הדוד מסייע לחיסכון. מיקום במקום מוגן, שבו יש בידוד, יעטוף אותו ואת צינורות המים בצורה טובה יותר ויסייע לשמור על טמפרטורת המים החמים הנאגרים בו.
  • כביסה על אדים: בחלק גדול מהבתים מכונת הכביסה נמצאת גם היא בחדר האמבטיה וגם שימוש נכון בה יכול לסייע לשמירה על הסביבה. אם אתם מחליפים את מכונת הכביסה באחת חדשה כדאי לנסות את זו הפועלת על אדים, אשר חוסכת גם חשמל וגם אנרגיה ועושה את העבודה בצורה טובה מאוד.
  • מכבסים וחוסכים: דבר נוסף שניתן לעשות, רגע לפני שאתם ממלאים את המגירה באבקת כביסה ובמרכך, הוא להשתמש בתחליפים אקולוגיים כמו אגוזי סבון לכביסה או כדורי הכביסה, שהגיעו לאחרונה לישראל, בזכות חומרים טבעיים שונים הנמצאים בהם הם מרככים את המים, גורמים להם לחדור טוב יותר אל הבגד ומביאים לתוצאה זהה לזו שאנחנו רגילים ללבוש, בלי הזיהום הסביבתי.
  • 30 מעלות גג: את הטמפרטורה של מכונת הכביסה השאירו על 30 מעלות בלבד. יותר מזה פשוט לא צריך. כך תחסכו בחשמל ותיטיבו עם הבגד.
  • תוכנית כבקשתכם: מכונות הכביסה מציעות תוכניות שימוש שונות. חשוב לזכור כי אלו המיועדות לחצי הכמות או לכמות הנשקלת אוטומטית לא עושות שימוש בחצי מכמות החשמל, המים וחומרי הניקוי, אלא דווקא ביותר. הפעלה ללא תוכנית שטיפה מוקדמת חוסכת כ-20 אחוזים בצריכת החשמל. לכן מומלץ להפעיל תוכנית כביסה עם שטיפה מוקדמת רק לכביסה מלוכלכת במיוחד.
  • תנו לשמש: את הכביסה הנקייה רצוי לתלות על החבל לייבוש בשמש (מומלץ לתלות אותה הפוך כדי שהצבע לא ידהה). את המייבש השאירו לימים קרים וגשומים בלבד.

לא רק הנוחיות חשובה

ראשית אני רוצה לבקש סליחה על ההפרעה. נכון שזה כמעט המקום היחידי שבו יש לנו קצת שקט (למרות שלחלק מההורים שבינינו המשפט הזה הוא לא לגמרי מדויק), אבל גם כאן יש לא מעט פעולות שיכולות לחייך אל העולם.

  • מורח או מנגב? נתחיל בנייר הטואלט, הדבר הזה שנועד להשאיר אתכם נקיים בתום השימוש. אמנם הכלבלב החמוד מהפרסומות ממש עושה חשק, אבל אין סיבה שלא נבחר בנייר ממוחזר. את המגבונים הלחים, שנדדו לאחרונה משידת ההחתלה לשירותי הגדולים, השתדלו לשמור לישבנים האדומים של התינוקות. אם אתם בכל זאת מכורים, השליכו אותם אל הפח ולא אל האסלה, שכן הם נוטים להצטבר במערכות הביוב ועלולים לגרום לסתימה. אפשר גם להשתמש במגבונים מיוחדים שמתאימים להשלכה לאסלה.
  • משפט ההדחה: סיימתם לנקות ולהסתדר ועכשיו אתם רוצים להעלים את הראיות? דעו לכם שהדחת האסלה היא הוצאת המים הבזבזנית ביותר בבית. כדי להימנע משליחתם המיותרת של כ-40 ליטרים של מים בכל פעם שמישהו עושה פיפי מומלץ להתקין בבית מיכל הדחה דו כמותי, החוסך כ-30 ליטר מים בכל הדחה. יש גם כאלו שלוקחים את העניין צעד אחד קדימה ולא מורידים מים אחרי כל יציאה נוזלית (אבל לא שמעתם על זה מאיתנו).
  • שפריץ ידידותי: עכשיו, כשאתם בדרך החוצה ואתם רוצים להשאיר מאחוריכם עננה של ריח טוב, אל תשכחו להשתמש בספריי ידידותי לסביבה או בבישום מסוג אחר. שכבת האוזון תודה לכם.