זה מריח טוב

שימוש בארומתרפיה מסייע לתופעות שונות בהריון, במהלך הלידה ולאחריה. במה להשתמש מתי? כל הטיפים בכתבה

88 שיתופים | 132 צפיות

ארומתרפיה היא ריפוי בעזרת ריח (ארומה – ריח, תרפיה – ריפוי), אבל לא רק. בנוסף להרחה (ואפשר גם במבער) משתמשים בשמנים האתריים במריחה, בעיסוי, בקומפרסים, ואפילו באמבטיה.

ארומה בייבי

אבי נוימן אילת, דולה, ארומתרפיסטית, מורה ליוגה ומנחה בשיטה הטבעית FAM (מודעות לפוריות), מסבירה כי הארומתרפיה יכולה להקל על מגוון תופעות בהריון, וממליצה לשלב אותה עם תרגול נשימות, יוגה וכמובן תזונה מאוזנת. לדבריה, יש לעשות זאת תוך פנייה לארומתרפיסטית מוסמכת, "בדיוק כמו שהיינו פונות לרופא כדי לטפל בבעיה מסוימת".

איך ארומתרפיה מסייעת למכאובי ההריון? תפריט הטיפולים המעשי לפניכן:

בצקות: כפית של שמן נשא + טיפת שמן גרניום + טיפת שמן כוסברה או שתי טיפות של אחד מהם, לעסות את כף הרגל כלפי מעלה לשם פיזור הנוזלים.
בחילות: לטפטף על ממחטה טיפת שמן הל או טיפה אחת מהשמנים הבאים – ג'ינג'ר, מנדרין ופטיטגרין – ולהריח.
צרבות: מהשליש השני אפשר להריח ג'ינג'ר במבער.
לשיפור מצב הרוח: לימון, מנדרין, טנג'רין ותפוז – להרחה במבער.
למניעת סימני מתיחה ולריכוך העור: כפית שמן נשא + טיפת שמן מנדרין וטיפת שמן רוזווד – לעסות בעדינות את הבטן התחתונה, השדיים והירכיים.
לדליות וורידים ברגליים: אפשר להקל בקומפרס, באמבט לרגליים או בתערובת למריחה.
לטחורים: הארומתרפיסטית תרקח עבורך קרם מריחה.

מה בנוגע לעיסוי פרינאום?
לפי נוימן אילת, אפשר להשתמש עם כל שמן נשא מלבד נבט חיטה ("היו עליו תלונות שהוא מעודד פטריות אצל נשים מסוימות") או בשמן תשרית קלנדולה. היא ממליצה להוסיף טיפת ויטמין E נוזלי על כל 1 מ"ל של שמן נשא. "ויטמין E מגמיש את העור ומרכך אותו, לכן לא צריך להסתבך עם תערובות מיוחדות של שמנים אתריים. אני משתדלת לפשט את העניינים ולא להכניס נשים להוצאות לא הכרחיות, לכן מבחינתי אם מישהי רוצה להשתמש בשמן זית, כי זה מה שנגיש וזול עבורה, במקום לקנות שמן שקדים, אני בעד. שמן זית נפלא לעור".


השמנים מסייעים למניעת סימני מתיחה. אילוסטרציה: Hannes Eichinger, shutterstock

פי 20 מאפידורל

כריסטינה ורלקי, ארומתרפיסטית מוסמכת שעובדת בין היתר עם נשים בהריון ולאחר לידה, וכן מדריכה אמהות איך להשתמש בארומתרפיה לפתירת בעיות בריאותיות אצל תינוקות, מסבירה שלא מספיק להשתמש בשמן נשא, וממליצה על תרכובת מיוחדת להגמשת הפרינאום: "לכל אישה בהריון אני נותנת ערכה. יש בה קרם נגד סימני מתיחה, תרכובת להגמשת הפרינאום, ואם היולדת צריכה, תרכובת להרגעת התכווצויות הרחם כתוצאה מסטרס".

מדעי הריח
כללי שימוש בארומתרפיה:
* מינון: יש שמנים אתריים (למשל, תפוז, גרניום, מנדרין) ויש שמנים בסיסיים/ נשאים (למשל, זית, שקדים, זרעי ענבים, שומשום). שמנים אתריים לא מורחים ישירות על הגוף אלא מדללים בשמן בסיס. עבור הריונית, על כל כפית אחת של שמן בסיס (5 מ"ל) אפשר לשים שתי טיפות שמן אתרי. לאחר הלידה ניתן לחזור למינון הרגיל של חמש טיפות שמן אתרי.
* מה בוער: בשימוש במבער מטפטפים לקערית עם מים פושרים שמונה טיפות שמן אתרי (לחדר סטנדרטי) או 15 טיפות (לחלל גדול כמו סלון). רק אל תלכו לישון עם נר דולק!
* כללי זהירות: נשים שלא השתמשו בארומתרפיה לפני ההריון, יכולות להתחיל להשתמש בה רק מהשליש השני. בנוסף, חשוב לדעת שיש שמנים האסורים לשימוש במהלך כל ההריון, ויש שמותרים רק מהשליש השני (כמו לבנדר). השמנים האתריים חודרים למחזור הדם ומשפיעים על המערכת ההורמונלית, לכן אם את רוצה להשתמש בארומתרפיה, פני לאנשי מקצוע מוסמכים.
* לא להציף: בזמן הלידה אפשר להשתמש בשמנים שהיו אסורים במהלך ההריון (כמו ציפורן ומוסקט). בכל מקרה חשוב שלא להציף את חדר הלידה בריחות רבים (היולדת רגישה לריחות), ולפני שמורחים, לבדוק שהריח נעים ליולדת

הטיפולים של ורלקי בנשים הרות מתרכזים בעיקר באיזון אמוציונלי. מניעת סטרס, לדבריה, תמנע את הבעיות הפיזיולוגיות. היא מציינת כי הארומתרפיה יכולה לתת מענה למשל להריונית שהתקררה ואינה יכולה לקחת תרופות. וכמו כן, תינוקות שאמהותיהן טופלו בארומתרפיה הם תינוקות רגועים וסובלים פחות מגזים. "בהונגרית קוראים לזה 'ארומה בבה' ('בבה' – תינוק). התינוקות האלה מאוזנים לגמרי, כמו בודהיסטים קטנים".

ורלקי מספרת שיתרון הארומתרפיה הוא שהיא אינה מתנגשת עם הרפואה המערבית, ושאפשר להשתמש בה בחדר לידה, גם אצל מי שקיבלה אפידורל. היא נוהגת לצייד את היולדות שבטיפולה בשתי תרכובות לעיסוי בעת הלידה – האחת נועדה לאלחש והשנייה מסייעת ללידה ש"נתקעה".

לדבריה, במקום לקבל פיטוצין, חצי שעה-שעה לאחר העיסוי עם התרכובת תהיה התקדמות בפתיחה. מי שעושה את העיסוי ליולדת הוא הבעל/ מלווה/ דולה. "זה חומר אינטליגנטי, הוא משפיע רק על הבעיה שיש לך ולא גורם לתופעות לוואי. וזו הגדולה של הארומתרפיה, כי האפידורל משתק את הגוף בלידה, ולעומתו תרכובת עם ציפורן גם מאלחשת, אבל היולדת לא משותקת.

אם משתמשים בזה כמו שצריך, תרכובת עם ציפורן מאלחשת פי 20 מאפידורל. כי לא מאלחשים עם חומר סינתטי מבחוץ, אלא גורמים לגוף לייצר אנדורפין בכמויות גדולות, כך שהאנדורפין עצמו הוא זה שמאלחש 20 פעמים יותר מאשר האפידורל".

נוימן אילת ממליצה להשתמש בלידה בשפתון עם שמן אתרי של תפוז (אפשר לרכוש מבעוד מועד אצל ארומתרפיסטית). "שמן התפוז עוזר לקדם את הלידה, נותן אנרגיה לשרירים, מחזק את עבודת שרירי הרחם, מרפה את השרירים הטבעתיים וגם מרגיע ועוזר להשתחרר ממחשבות אובססיביות ולהתחבר לאופטימיות", היא מסבירה. אפשר גם לטפטף חמש טיפות שמן תפוז לכוס מים (לא מפלסטיק, השמן ממיס את הפלסטיק), לטבול צמר גפן או גזה וללחח את השפתיים, או לשים כל שעה טיפה ממנו ישירות על הסדין/ הכרית שעליו שוכבת היולדת (בחדר לידה אי אפשר להשתמש במבער).

"יש תערובות שונות שמתאימות לשלבים שונים של הלידה", מסבירה נוימן אילת. "הן עוזרות לתמוך בתהליך או בלידה שלא מתקדמת עם צירים לא אפקטיביים. בשלב השני של הלידה יש תערובות שעוזרות מאוד לחבר לחוויה של כאן ועכשיו, עוזרות להתמודד עם פחדים ומשחררות מדאגות. יש תערובות שעוזרות להכיל רגשית את המעברים, כי זה שלב מאוד אינטנסיבי, נותנות מבחינה מנטלית קרקע וביטחון ומקלות על ההתמודדות עם השינויים.

"באופן כללי כדאי להשתמש בשמנים אתריים לאורך הלידה, זה מדיף ריח נעים בחדר וגם משפיע על כל הסובבים ויוצר אצלם רגיעה וחיבור לאופטימיות, זה יכול להוריד את המתח סביב היולדת שמושפעת מנוכחותם".

ועוד טיפ לשיליה שמתמהמהת: למרוח שתי טיפות מרווה מרושתת (מרווה בהירה) ישירות על פנים הירכיים.

הכל דבש

נוימן אילת מסבירה איך הארומתרפיה יכולה לסייע גם במכאובים שאחרי הלידה, למשל:

חתך (מקיסרי או מאפיזיוטומיה): לשם איחוי מהיר של התפרים ולריפוי הצלקת, אפשר לערבב בצנצנת 50 מ"ל דבש איכותי עם 100 טיפות לבנדר, ולמרוח. "הדבש נשטף בקלות במים ואם יש כאבים חזקים אפשר למרוח את תערובת הדבש על פד ולהניח על המקום".

עיכוב במתן שתן
: ללא אפידורל, יולדת צריכה לתת שתן תוך שעתיים מהלידה. אם יש עיכוב במתן השתן, אפשר לשבת בגיגית עם מים פושרים שהוסיפו להם שלוש-ארבע טיפות שמן מנטה.

פטמות סדוקות: מיד לאחר ההנקה אפשר לטפטף טיפה אחת של שמן אובליפיחה (אשחר רוסי/ היפופיאה) ישירות על הפטמה, לעסות ולהספיג (בזהירות, השמן בצבע כתום ומכתים). "אם השמן נשאר עד ההנקה הבאה, אין בעיה שהתינוק יינק. אפשר גם להשתמש בטיפת שמן קלנדולה, אבל אז יש לנגב את השאריות לפני ההנקה הבאה".

עידוד ייצור חלב אם: אפשר למרוח בעיסוי עדין בחזה (לא על הפטמה!) תערובות על בסיס שמן נשא עם שומר, עשב לימון ומרווה מרושתת (שימו לב, זו לא המרווה הרגילה שאנו שותים בתה – היא דווקא מייבשת את החלב).

הרגעה: מכיוון שלאחר הלידה לא יזיקו לנו גם שלווה ורוגע, אפשר להשתמש במבער בסינרגטיקה (שילוב של כמה שמנים אתרים בלי שמן נשא) הבאה: תפוז, מנדרין, טנג'רין, מליסה ולבנדר. "אפשר גם לדלל עם שמן נשא ולמרוח על הגוף. הסינרגטיקה הזו תורמת לתחושה טובה ומקלה על שינה טובה ועמוקה אחרי הלידה".