אחותי, הגיע הזמן לדבר עם הילדים שלך על כסף

חשוב לדבר עם ילדות על כסף, גם כשיש ממש הרבה כסף | צילום: GettyImages
חשוב לדבר עם ילדות על כסף, גם כשיש ממש הרבה כסף | צילום: GettyImages

באיזה גיל כדאי להתחיל לתת דמי כיס, האם לשלול אותם בשל בעיות התנהגות ואיך מלמדות תכנון סדר עדיפויות? כך תעבירי את ה"אני מאמין" הכלכלי שלך הלאה

88 שיתופים | 132 צפיות

בכיתה א' נסחף בני בכורי, יחד עם כל הילדים בכיתה, לאיסוף אובססיבי של קלפי כדורגל. העניין התנהל כמו שוק לכל דבר. היו שם אקשן ואדרנלין, בעיקר ברגעי המתח בהם הוא פתח חבילה חדשה (בעלות של 5 שקלים) וגילה האם חייו הולכים להשתנות או לא. לא הצלחתי לעמוד בבקשותיו לקנות עוד ועוד מהקלפים האלה. ואז פתרנו את הבעיה: דמי כיס. מעכשיו, אתה תחליט כמה ועל מה אתה מוציא. בבת אחת, הפכו קלפי הכדורגל לאירוע מכונן במשפחתנו. הילד גילה מהן ההתלבטויות העומדות בפנינו בכל פעם שבא לו ארטיק. הרי כשזה הכסף שלך, ההחלטות מקבלות ערך אחר.

>> תרפיה במטבח: כל הסיבות לבשל עם הילדים שלכן

"דמי כיס הם אחת הדרכים הטובות להתחיל לדבר עם הילדים על כסף", טוענת נגה צויגנברג, יועצת עסקית ויועצת כלכלית למשפחות. ההחלטה אם לתת דמי כיס היא החלטה פרטית. "אתם, ההורים, צריכים לחשוב מה המטרה שלכם בנושא הזה", אומרת צויגנברג. "כלומר אילו ערכים עומדים אחורי היוזמה ואילו מיומנויות תרצו להקנות לילד או לילדה שלכם באמצעות הכסף, למשל: קבלת החלטות, תכנון, סדר עדיפויות, יכולת לבחור, לדעת להבחין בין רוצה לצריך, יכולת להתאפק".

מאיזה גיל מומלץ להתחיל לתת דמי כיס?
"בגילאי הגן אפשר ללמד את הילדים להכיר את המטבעות והשטרות השונים ומה עושים איתם. כשהולכים ביחד למכולת או לבריכה, אפשר לתת להם מטבע ולסכם איתם למה הוא מיועד, לאפשר להם לבחור בין האפשרויות השונות בתקציב שלהם, ללמד אותם להשוות מחירים, לבחור, לשלם ולקבל עודף. בגילאי בית הספר היסודי אפשר כבר להחליט עם הילד על סכום קבוע שאותו הוא יקבל פעם בשבוע או פעם בחודש. חשוב להקפיד על יום קבוע".

ככל שהילדים והילדות מתבגרים, משתנים הצרכים שלהם וגם הגישה שלהם כלפי הכסף. בחטיבת הביניים ובתיכון, צויגנברג כבר לא מתייחסת ל"דמי כיס", אלא קוראת להם "תקציב חודשי". "בגיל הזה אפשר להעביר לתקציב הזה הרבה יותר תחומי אחריות כמו ביגוד, מתנות לחברים, בילויים וכדומה, אך גם לתקצב אותם בהתאם", היא אומרת. "חשוב להגדיר מראש את מסגרת התקציב, יחד עם הילד, ולהחליט למה הוא ישמש".

חשוב להגדיר עם הילדים והילדות שלכם מה הם יכולים לעשות בכסף שלהם ומה לא, בהתאם לערכים המשפחתיים. יש לקבוע קווים מנחים אבל גם להסביר מה עומד מאחוריהם. אם אנחנו לא מעוניינים שהילדים ישתמשו בכסף כדי לקנות דברים שאנחנו לא מרשים להם, כמו שדרוגים למשחקים בסלולרי, למשל, אנחנו צריכים להסביר את ההיגיון ולקבוע את הכללים. "חשוב לא פחות שיהיה ערוץ פתוח שבו הילד יכול לדבר גם על דברים שאתם לא מסכימים עליהם, ללמד אותו שעל כסף ועל תפיסות עולם מדברים, מנהלים דיאלוג מנסים להשפיע, ולא רבים או מסתירים", מחדדת צויגנברג. "המטרה היא לפתח אצל ילדינו יחס טוב לכסף וללמד אותם לנהל אותו בעצמם. נרצה לתת להם חוויה טובה, ללמד אותם לפתח חשיבה כלכלית ועצמאית, ללמד אותם לשאול שאלות, ליזום ולא לפחד מהכסף".

ילד מליאן | צילום: shutterstock
ילד מליאן | צילום: shutterstock

יחד עם זאת, דמי הכיס הם לאו דווקא הדרך העיקרית שבה ילמדו הילדים שלנו על כסף וניהול תקציב. "הדוגמה האישית של ההורים, איך הם פועלים במציאות, השפה שבה הם משתמשים והדיאלוג שייצרו לגבי הכסף עם עצמם, בין בני הזוג, במשפחה ועם הילדים, היא שתשפיע על מערכת היחסים של הילד עם הכסף שלו בעתיד", אומרת צויגנברג. דמי הכיס הם הזדמנות של הילדים להתנסות בקטן בנושא של אחריות כלכלית, בזמן שאנחנו נמצאים שם ויכולים לכוון ולתמוך. דמי הכיס יכולים לא רק להוות מפלט עבור הילדים לרכישות אימפולסיביות של ביצי הפתעה, אלא גם לאפשר להם להיות שותפים ברכישות משמעותיות יותר. "למדו את הילד או הילדה להפריד בין הוצאות שוטפות ובין חיסכון למשהו יותר גדול שהם רוצים", מציעה צויגנברג, "במקום להגיד 'אי אפשר, אין לך מספיק כסף', עודדו אותם לחסוך מדי חודש חלק מהכסף בנפרד עד שיהיה להם מספיק". אפשר גם ליצור לילד או הילדה שתי קופות: אחת להוצאות שוטפות והשנייה לדברים גדולים יותר, שבשבילם צריך לחסוך כסף במשך תקופה ממושכת. "החליטו מראש כמה שמים בכל קופה, כך גם כשהילד מקבל כסף במתנה מבני משפחה, כמו דמי חנוכה או ביום ההולדת שלו, הזכירו לו לחלק בין שתי הקופות".

מה כדאי לכן לעשות בתהליך

1. קודם כל, בהירות: מה תפיסת העולם הכלכלית שלנו כהורים? רק אחרי שאתם יודעים את התשובה, דברו עליה עם הילדים.
2. החליטו ביחד על סכום לדמי הכיס – גובה הסכום חייב להתאים למצב הכלכלי של המשפחה ולגיל הילד או הילדה שלכם.
3. סכמו למה ישמש הכסף – מה יהיו תחומי האחריות שאתם מעבירים אליהם.
4. קחו בחשבון שתמיד יהיה גם לחץ חברתי, אבל זה לא אומר שצריך להיכנע לו.
5. עקביות: הקפידו על יום קבוע וסכום קבוע למתן דמי הכיס.
6. אם לוויתם מהילדים טיפ לשליח, רשמו פתק התחייבות ודאגו להחזיר!
7. עודדו אותם על בחירתם ללמוד לנהל את הכסף.
8. שתפו לגבי ההתנהלות שלכם: איך אתם מנהלים את הכסף שלכם? ממה אתן מרוצות? אם טעיתם, שתפו את הילדים בטעות וספרו מה שיניתם.

מה פחות מומלץ

1. לא לתת "על החשבון": אל תגדילו את דמי הכיס החודש על חשבון החודש הבא. זאת שיטה בטוחה ללמד את הילדים להיכנס לחובות, לחיות היום על חשבון מחר. לחיות במינוס זה לא משהו שאתם רוצים ללמד את הילדים שלכן.
2. אל תַתנו דמי כיס בהתנהגות או ב"תן וקח".
3. אל תענישו דרך דמי הכיס.