ים של דמעות

רוב התינוקות בוכים ובוכים, בעיקר בשעות אחר הצהריים. העוצמות של הבכי יכולות להוציא מן הדעת, אבל תינוק לא בוכה סתם

88 שיתופים | 132 צפיות

תארו לעצמכם שאתם שוהים במקום חמים ונעים, ואתם לא צריכים לעשות כלום. כל הצרכים מתמלאים עוד לפני שאתם חשים בהם, רק זוזו ימינה, שמאלה – מה שנוח לכם. עכשיו, דמיינו שיום אחד אתם "נזרקים" בבת אחת אל מקום מלא אורות, צלילים וקולות לא מוכרים ואל תחושות שלא הכרתם.

כן, תינוקות בוכים, אבל זה רק משום שהעולם הזה שאליו הגיעו לא "נוח" להם. יש מומחים שאפילו מדברים על כך במונחים של "אובדן גן העדן". אז יש מקום לקצת התחשבות, לא? לאיזה שלושה חודשים ראשונים של "הסתגלות" לעולם?

המערכות הפיזיולוגיות של התינוק זקוקות לשלושה חודשים (בערך) על מנת להתאים את עצמן לחיים מחוץ לרחם: לאט לאט הקיבה מתחילה לעכל מזון, העיניים נחשפות לאור ולצורות, האוזניים נחשפות לצלילים, העור נחשף לתחושות, למגע ולהבדלי טמפרטורה. כל התהליכים הללו מלווים לא פעם באי נוחות ובכאב, והתינוק מגיב אליהם בבכי.

הבכי גובר בשעות אחר הצהריים, משום שאז באים השינויים לידי ביטוי ביתר שאת. "שעות אחר הצהריים, שמכונות גם, ולא בכדי – שעות הדמדומים, הן פרק זמן של מעבר ושינוי", מסבירה נעמי אשל, מורה לשיטת אלכסנדר ומטפלת במגע, אם לארבעה ילדים. "בזמן הזה האווירה משתנה: חלים מעברים בין אור לצל ושינויים בצפיפות האוויר ומשתררת מעין אווירה של קדרות. השינוי האנרגטי יוצר צורך בהגנה, במגע ובחום אנושי". אשל נזכרת איך התמודדה עם שעת הדמדומים שכשילדיה היו תינוקות, "כשהתחיל להחשיך הדלקתי אורות בבית, כדי להעניק להם תחושה יותר נעימה, ופשוט נגעתי בהם כדי שיחושו ביטחון. אז כיניתי את הזמן הזה – שעה של הסתגלות קרוב לאמא".




PHOTOS ASAP" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/179/1179/twilight.gif?1155228660" _cke_saved_src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/179/1179/twilight.gif?1155228660" _cke_saved_src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/179/1179/twilight.gif?1155228660" />

"הבכי גובר בשעות הדמדומים, שהן פרק זמן של מעבר ושינוי".
PHOTOS ASAP

לא חייבים למנוע את הבכי

"חלק לא מבוטל מההורים סבור שהתינוק בוכה משום שהוא לא אוהב אותם או את הבית שבו הם גרים, משום שברגע שיוצאים איתו מהבית – הוא נרגע", אומרת דיאנה אידלמן, יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים במרכז להורות דיאדה. "אלא שחשוב להבין שעל ידי הבכי, התינוק מבטא את מצבו בלבד: טוב לי או רע לי, והמשמעות של 'רע לי' היא שאני חווה חוויה שמבחינה חושית אינה נעימה לי".

"קשה להורים לסבול בכי של תינוק, ולכן לעיתים נראה להם כאילו התינוק אינו מפסיק לבכות. חשוב לדעת שתינוק 'ממוצע' בוכה כשעתיים ביום, וזה נורמלי לחלוטין", מסביר ד"ר יהודה סנצקי מהמכון להתפתחות ושיקום הילד, במרכז שניידר לרפואת ילדים.

"אחת הבעיות בכל הקשור לבכי היא שההורים תופסים אותו באופן אינטואיטיבי כתופעה שלילית, ומנסים למנוע אותו בכל דרך ואמצעי ", מוסיף ד"ר שי פינטוב, מנהל יחידת הילדים בשיר"מ, מהמרכז הרפואי אסף הרופא. "קשה אומנם להגדיר מהי הכמות והעוצמה הסבירות, אך יחד עם זאת חשוב להבין, שבכי אינו תופעה שלילית אלא משהו טבעי ואפילו חיובי, במובן הזה שהוא מסייע למערכות הנשימה והריאות להתפתח ולשפר את תפקודן".

מה מציק לך?
טווח הגילאים של הבכי הראשוני, שיכול להימשך אפילו כמה שעות, נע בין גיל שישה לשמונה שבועות. בסביבות גיל 12 שבועות, משך הבכי "יורד" לכשעה-שעתיים ביום והולך ומתמעט עם הזמן, עד גיל שלושה חודשים לערך.

אז אילו סיבות יכולות לגרום לתינוק לבכות ולבכות? ואיך מגלים אותן?
ד"ר פינטוב: "להורים צריכה להידלק נורה אדומה כאשר הבכי אינו שגרתי, כאשר הוא שונה מבחינת משכו ועוצמתו מהבכי ה'רגיל' של התינוק. במקרה כזה, וכאשר ההורה אינו בטוח, מוטב שייוועץ ברופא".

ואחרי ששללנו מצוקה על רקע רפואי, לפניכם הסיבות הנפוצות לבכי. נסו לאתר מה מבין אלה מציק לילדכם:

  1. רעב. בכי שנובע מרעב הוא מתון יחסית, אולם אם צורכו של התינוק לא יתמלא במהירות, הבכי יגבר. ד"ר סנצקי מוסיף ש"חלק ניכר מהבוכים עושים זאת מפני שמאכילים אותם יתר על המידה".
  2. עייפות – מתבטאת בבכי מנדנד ועצבני.
  3. אני רוצה על הידיים.
  4. החיתול או מה שיש בתוכו מפריעים לי.
  5. פריחה באזור החיתול.
  6. תנאים סביבתיים – קר לי, חם לי.
  7. משעמם לי, אני זקוק לתשומת לב.
  8. כואב לי. בכי שמתחיל כצרחה או כצליל חד, כשההמשך הוא יבבות המלוות בדמעות.
  9. אני לא מרגיש טוב, אני מפתח מחלה.
  10. אני מתוח.
  11. אתם מתוחים. הי הורים, אני מרגיש את הלחץ והמתח שלכם, תירגעו!
  12. בעיה תחושתית במערכת שיווי המשקל. ד"ר סנצקי: "לחלק מהתינוקות יש חוסר נוחות הנובע ממגע גופם בבגדים או בעיה במערכת שיווי המשקל. תינוקות אלה עשויים להירגע כאשר יורידו מהם את הבגדים ויכניסו אותם לאמבטיה חמימה. אם הבעיה היא תחושתית ונעוצה במערכת שיווי המשקל, התינוק עשוי להירגע מתנועה של נדנוד, למשל תוך כדי נסיעה במכונית".
  13. עודף גירויים – אור ורעש.
  14. פעולות שהתינוק שונא – הפשטה או הלבשה.
  15. צורך בביטחון.
  16. צורך במגע.
  17. פורקן רגשות או משבר רגשי.

איך ניתן להקל על בכיו?

  1. מציצה. ולא משנה של מה: שד, אצבע של הורה, אצבע של התינוק, בקבוק או מוצץ.
  2. תנועה. לדברי אידלמן. "כאשר התינוק בוכה, בדרך כלל ההורים נוטים קודם כל לתת לו אוכל, למרות שבמקרים רבים הוא זקוק לחיקוי המצב שבו היה נתון ברחם, כלומר לתנועה".
  3. מגע – ד"ר פינטוב: "תינוק המחובר לאם שומע את דפיקות הלב שלה והן משרות עליו ביטחון ורוגע, לכן הוא בוכה פחות ".
  4. צלילים – רעשים מונוטוניים, כמו גשם, מייבש שיער, שואב אבק, שיר ערש שקט.
  5. הפחתת גירויים חיצוניים על ידי עמעום אורות ונטרול רעשים חזקים.
  6. הירגעות. אם דבר מהנ"ל לא עוזר – עיצרו ונישמו נשימה עמוקה.




stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/220/220/tired.gif?1154281279" _cke_saved_src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/220/220/tired.gif?1154281279" _cke_saved_src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/220/220/tired.gif?1154281279" />

"לפעמים התינוק בוכה כי הוא עייף".
stock.xchng

שיטות להקלה על קוליק

ניסיתם את כל דרכי ההרגעה האפשריות והתינוק שלכם עדיין בוכה? ייתכן מאוד שהוא סובל מגזים, המכונים בשפה המקצועית – קוליק. שיא התופעה מתרחש בגיל ארבעה עד שישה שבועות. הסימפטומים הנפוצים: כאבים, גזים, בטן נפוחה, עצבנות, בכי מתמשך, בדרך כלל בשעות הערב המוקדמות והוא נמשך שעות.

ד"ר סנצקי מעיר, כי "כאשר תינוקות בוכים, הם בולעים אוויר והוא גורם לגזים. כך שלא ברור האם התינוק בוכה בגלל שהוא סובל מגזים או שהוא סובל מגזים בגלל הבכי, מעין ביצה ותרנגולת".

אפרת אברמסון, מטפלת ברפואה סינית עתיקה, מתמחה בטיפול בילדים ב"מדיטף, מרכז לרפואה משלימה וטיפול בילדים", מסבירה: "מערכות העיכול והנשימה מתפתחות ברחם, אולם מתחילות לתפקד רק לאחר הלידה ולוקח להן זמן להסתגל. חשוב בתקופה הראשונית הזו לספק לתינוק סביבה הדומה ככל האפשר לרחם".

איך ניתן להקל על כאבי הקוליק?

  1. לשאת את התינוק במנשא קדמי, כאשר הוא פונה פנימה או החוצה, על פי מה שנראה שהוא מעדיף.
  2. לאחוז את התינוק, כך שהאמה של ההורה מחזיקה בתינוק וכף היד מונחת ולוחצת קלות על ביטנו.
  3. לנענע את התינוק על הידיים או בעגלה. לקצב קבוע של תנועה יש השפעה מרגיעה.
  4. מסאז' – "עיסוי מספק את הצורך הבסיסי של התינוק במגע. דרך המגע חווה התינוק את כמיהתו לקשר אל הזולת ואל עצמו, הוא מרגיש מוגן, רצוי וקיים", טוענת שרי קרוכמל, מיילדת מוסמכת ומנהלת מרכז ההדרכה "אמא אדמה" להריון, לידה והורות. "כדאי לבצע את העיסוי לאחר אמבטיה חמימה, בטמפרטורת חדר של כ-24 מעלות. כאשר נראה כי התינוק סובל מגזים, אפשר לעזור לו לשחרר אותם על ידי עיסוי בטנו בתנועות קלות בכיוון השעון. גם עיסוי כפות הרגליים מסייע לפעולת המעיים. אפשר גם לקפל את רגליו של התינוק בעדינות לכיוון גופו. ניתן לבצע את העיסוי תוך נענוע התינוק, כיוון שהנענוע עצמו מרגיע. אפשר גם להניח את התינוק על ברכי ההורה ולשפשף את גבו, וכך לסייע לו בשחרור גזים". קרוכמל ממליצה בחום לתת את תפקיד המסאז'יסט לאב!
  5. להכניס את התינוק לאמבטיה של מים חמים או להניח בד חמים על בטנו.
  6. תזונה – כאשר מדובר בתינוק יונק, על האם להימנע מהמזונות הבאים: מוצרי חלב, קפאין, בצל, שום, ברוקולי, כרוב, כרובית ומאכלים מתובלים מדי. "חלק מן התינוקות רגישים לחיטה ובמיוחד לאורז, ועל אם המיניקה תינוק כזה להימנע ממאכלים חיטה בתקופת ההנקה", מוסיפה אברמסון. "ניתן לבחון האם התינוק רגיש לחיטה ומוצריה על ידי ניסוי וטעייה – להוריד מוצרים אלה מהתפריט לשבוע ולראות האם יש שיפור במצב". אם התינוק ניזון מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), יש להיוועץ עם הרופא באם להחליף את הפורמולה לתחליף סויה היפו-אלרגי, ולהקפיד שיהיה עשיר בברזל.